بهترین مصالح دیوار چینی

مصالح دیوار چینی، از مهمترین گروه مصالح لازم برای ساختمان سازی است که برای انتخاب این گروه، زمان و تخصص بایدصرف کرد. عملیات دیوار چینی به عنوان پیشه سنتی و ضرورتی در زندگی بشر از عصر قدیم تا عصر مدرن امروزی بوده و خواهد بود. دیوارچینی ساختمان مانند بقیه کارها با گذشت زمان، نیاز بشر و پیشرفت های جدید، دچار تحول شده است.

کار دیوار چینی با مصالح  جدید دیوارکشی و شیوه های جدید ساخت و ساز (مانند بلوک های سبک ساختمانی) براساس اصول مهندسی، اطمینان و صرفه اقتصادی زیادی را برای پروژه به ارمغان خواهد آورد. پس انتخاب مصالح دیوار چینی در هر دوره ای از تاریخ، بزرگترین دغدغه سازنده ها بوده است.

قیمت بلوک سبک سیمانی

در این مقاله شما را با بیانی ساده با عملیات و اصول صحیح دیوارچینی و انتخاب مصالح مناسب برای دیوارچینی آشنا خواهیم کرد. همچنین پروسه پیشرفت دیوارچینی از مصالح قدیمی و سنتی به مصالح دیوارچینی جدید را تشریح خواهیم کرد. برای دانستن هر آنچه درباره انتخاب بهترین مصالح دیوار چینی نیاز دارید مقدار لازم، اینکه چی بخرید یا نخرید از بتن آلوکا مشاوره رایگان بگیرید.

استاندارد دیوار چینی

استاندارد دیوار چینی

منظور از استاندارد دیوار چینی، صنعت ساخت دیوار با خشت، آجر، سفال یا بلوک بتنی است. بشر از زمان غارنشینی به دنبال ایجاد امنیت و حریم خصوصی در زندگی خود بوده است. اینکه از چه مصالحی برای جداسازی محیط بیرون از حریم زندگی خود استفاده می کرده است بستگی به شرایط جغرافیا و زمین شناسی داشته است.

به عنوان مثال معابد مصر باستان که در کنار رودخانه نیل ساخته شده اند برای دیوارهای خود از سنگ آهک، سنگ ماسه و گرانیت استخراج شده از تپه های کنار رودخانه استفاده می کردند.

در غرب آسیا به دلیلی فراوانی رسوبات رس، از آجرهای خشک شده با آفتاب یا کوره در سازه های دیوارچینی بهره جسته اند. عملیات دیوار چینی چسباندن سنگ، آجر یا بلوک سیمانی به هم با استفاده از ملات سیمان، آب، شن، آهک و ماسه با خلاقیت در دیوارچینی است. یکی از بهترین مصالح مناسب برای دیوار چینی، بلوک سبک سیمانی است.

دیوار چینی با بلوک فوق سبک متداولترین نوع دیوارچینی در ساختمان سازی و دیوارکشی جدید می باشد.

اصول صحیح دیوار چینی

مصالح دیوار چینی مناسب

منظور از اصول صحیح دیوارچینی، اقداماتی نظیر انتخاب افراد ماهر دیوارچین، انتخاب بهترین مصالح برای دیوارچینی و به کاربستن اصول فنی دیوارچینی است که قبل، حین و بعد از دیوارکشی باید انجام شود. عملیات دیوارچینی بطور خلاصه به در کنار هم قرار گرفتن یک سری مصالح مناسب برای دیوارچینی طبق یک الگوی اتصال مخصوص آن مصالح گفته می شود.

روش صحیح دیوارچینی منجر به استحکام و پایداری دیوار خواهد شد. اصول صحیح دیوارچینی به کیفیت مصالحی نظیر آجر یا بلوک سیمانی، کیفیت اصول فنی دیوارچینی ( تعامل و الگوی اتصالات و ملات )، نحوه صحیح دیوارچینی و کیفیت سیستم ساختمان اشاره دارد.

اگر اصول صحیح دیوارچینی با دقت و مهارت رعایت شود، دوام، هزینه تعمیر و نگهداری دیوار و در نتیجه عمر مفید ساختمان افزایش پیدا می کند. همچنین ظاهری زیبا و ماندگار با کیفیت بالا از ساختمان ثمره رعایت روش صحیح دیوار چینی می باشد. با انتخاب مصالح دیوار چینی مناسب و رعایت اصول صحیح دیوار چینی، علاوه بر عایق کاری صوتی و حرارتی، مقاومت دیوار و ساختمان در برابر آتش سوزی، زلزله، آب و هوا بیشتر می شود.

طریقه چیدن دیوار ۲۰ سانتی

دیوار چینی قدیمی

دیوار چینی قدیمی

دیوارچینی قدیمی به فرهنگ تمدن ساختمان سازی کشورها در عصر امروز اشاره دارد. منظور از دیوار چینی قدیمی، چیدن مصالح موجود در هر منطقه چغرافیایی با ملات طبق متد خاص می باشد. دیوار چینی قدیمی به فراوانی منابع و موقعیت زمین های مناطق مختلف جهان وابسته است. به طور مثال دیوار چینی قدیمی آسیا و آفریقا با سنگ بوده است.

دیوارچینی قدیمی در ایران با استفاده از خشت و سنگ صورت می گرفته است. دیوار چینی در قدیم براساس مصالح موجود و در دسترس در طبیعت انجام می شد و استفاده از مصالح متفاوت جدید معنی نداشت.

ساخت خانه با آجر و سیمان

دیوار چینی جدید

دیوار چینی نیز مانند سایر حرفه ها و عملیات با گذشت زمان از تکنولوژی روز بهره گرفته است. دیوار چینی جدید، استفاده از مصالح دیوار چینی جدید را به جای مصالح دیوار چینی سنتی قدیمی رواج داده است.

یعنی خشت و آجر جای خود را به دیوار چینی پیش ساخته، بلوک سیمانی و سفال داده اند. نتیجه دیوار چینی جدید، سهولت انجام کار با کیفیت دیوار چینی صاف و امتیازات فرآوان دیگر می باشد.

سازه های جدید ساختمانی در ایران

بهترین مصالح برای دیوار چینی

انتخاب بهترین مصالح مناسب برای دیوار چینی به قدرت مالی و نیروری متخصص پروژه وابسته است. هرچقدر بیشتر زیرنظر مهندس کاربلد برای خرید بهترین مصالح برای ساخت دیوار هزینه شود، دیوار چینی زیبا و صاف می شود. دیوارهای بیرونی علاوه بر داشتن خصوصیت حفظ حریم شخصی باید نشان دهنده سلیقه و پاسخ مناسب در برابر تغییرات آب و هوایی باشند.

با بتن آلوکا همراه باشید تا در قسمت بعد انواع مصالح دیوار چینی مناسب را بطور جامع و جداگانه معرفی و تشریح خواهیم کرد.

ساخت خانه ارزان و سریع

انواع مصالح دیوار چینی مناسب

برای دیوار چینی، مصالح مختلفی با ترکیبات و خصوصیات مختلف استفاده می شود. مصالح دیوار چینی مناسب، بسته به نوع دیوار که بار بر یا غیر باربر است و تحمل بار دارد یا ندارد انتخاب می شوند.

اینکه دیوار بیرونی هست یا درون ساختمان و جهت تقسیم بندی می باشد مصالح مختلف و خاص خود را لازم دارد. انواع مصالح مناسب برای انواع دیوار را براساس رایج بودن در زیر لیست کرده ایم و مزایا و معایب هر کدام را تشریح میکنیم.

1-ملات سیمان یا آهک همراه با شن یا ماسه

2-آجر

3- سنگ

4- چوب

5- بلوک ( بلوک سیمانی یا بلوک سبک)

1- ملات دیوارچینی

ملات دیوار چینی به ترکیب شن یا ماسه با سیمان یا آهک همراه با آب با مقدار معین به عنوان عنصر ثابت گفته می شود. ملات تضمین و پیوند دهنده عناصر دیوار یا ستون می باشد. ملات علاوه بر نقش پیوند کردن در دیوارچینی، نقش دیگری نیز دارد. نقش اصلی ملات دیوارچینی، توزیع عادلانه نیروی وزن مصالح دیوار و نیروهای خارجی بر روی کل سطح می باشد.

ملات دیوار چینی باید دارای قوام و انسجام لازم جهت دیوارچینی باشد و قبل از خشک شدن استفاده گردد. ملات خوب دیوار چینی، مقاومت و استحکام لازم و استاندارد در برابر فرسایش، رطوبت و حفاظت از مصالح اصلی را دارد. ملات استاندارد دیوارکشی، ملاتی است که استحکام استاندارد داشته باشد.

اگر ملات زیادی محکم باشد باعث ترک خوردن بلوک ها می شود. اگر استحکام ملات کم باشد خطر نفوذ آب به دیوار و در نتیجه فرسایش دیوار را در پی دارد. پس تهیه ملات دیوار چینی بر خلاف باور عمومی آسان نیست و دقت زیادی لازم دارد.

بلوک سفالی

2- کدام آجر برای دیوار چینی مناسب است؟

بهترین آجر برای دیوار چینیآجر

از مصالح باستانی و قدیمی مورد استفاده در دیوارچینی، آجر می باشد و بیشتر در استرالیا رواج داشته است. دیوار چینی با آجر، قدمتی هزاران ساله ( حتی قبل از میلاد مسیح ) دارد. آجرهای اولیه ساختاری شبیه خشت داشتند، آجر در واقع خشت پخته و فرم گرفته است.

آجرهای مدرن امروزی بشکل بلوک های آجری فشرده شده و قابل استفاده در هر جای ساختمان تولید می شوند. مخصوصا آجرهای سبک امروزی، بهترین آجر برای دیوار چینی هستند. آجرهای سبک از ترکیب سیمان، پوکه معدنی و آب با افزودنی ها لازم، تولید و در قالب مخصوص ریخته و فشرده می شوند. سپس در کوره یا مقابل نورخورشید و هوا برای خشک شدن، گذاشته می شوند.

نسبت میزان ترکیب و انتخاب هر کدام از مواد اتصال دهنده در ساخت آجر به موارد استفاده و کارخانه آجرسازی بستگی دارد. آجرها خود دارای تنوع زیادی هستند که بسته به کاربرد بهترین آجر برای دیوار چینی خریداری می شوند. آجرهای آهکی، آجرهای اتوکلاو، آجرهای سفالی، آجرهای متخلخل و آجرهای توخالی بلوکی از انواع مهم آجرهای موجود می باشند.

پایه ها و ستون ها از کاربردهای مهم آجرها می باشند.آجرها مقاوم در برابر سرما هستند و پروسه ساخت آسانی و نسبتا ارزانی دارند. آنها نمی توانند برای مدت طولانی در برابر آب و در برابر خوردگی اسیدی مقاومتی داشته باشند. پس بهترین آجر برای دیوار چینی هم انتخاب کنید به پای مصالح جدید نظیر بلوک سبک نمیرسد.

راهنمای انتخاب انواع آجر

برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار

برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار

آجر سوراخ دار یا لفتون همانطور که از اسمش پیداست، ده یا دوازده تا سوراخ دارد، این سوراخ ها از وزن آجر کم می کنند، پس به مراتب باعث سبک تر شدن آنها به نسبت آجرهای ساده می شوند، ملات نیز از سوراخ ها رد شده و باعث می شود که آجرها به راحتی و بصورت پازلی به ردیف بالا یا پایین خود بچسبند و دیوار مقاوم تری در برابر زلزله و طوفان را ایجاد کنند.

این محصولات از انواع خاک های رس، نسوز و شیل ساخته می شوند، خاک رس به نسبت زیادتر استفاده شده و رنگ قرمزی یا پرتقالی به آجر های لفتون می دهد که آن ها را شکیل تر و مناسب نما چینی هم می کند، پس از این نظر هم آجر های سوراخ دار بهتر از آجرهای ساده است.

سوراخ ها قابلیت متفاوت دیگری هم به آجر های لفتون داده اند، آن ها قابلیت استفاده از میلگرد برای افزایش استحکام مخصوصا در  دیوار های حمال می باشد. قابلیت توکار و روکاری هم که از دیگر محسنات آجر های سوراخ دار است. همچنین این سوراخ ها باعث شده اند که در زمان پخت به راحتی گرما به لای آجر نفوذ کند و پخت کامل صورت بگیرد و خشک شدن نیز به همین صورت بهتر انجام گیرد، پس در برابر فشارات، مقاومت بیشتری حاصل می گردد.

اینهمه در مورد اینکه آجر سوراخ دار بهتر است یا آجر ساده گفتیم، اما نگفتیم که کدام نوع آجر ساده!!!! آجر های ساده امروز که استفاده می شوند عموما سبک هستند، چون از خاک رس یا خاک دیگری تولید نشده اند و از جنس پوکه هستند، از همه لحاظ نیز به صرفه تر از آجر های قدیمی هستند، پس دلیلی ندارد که سوراخ داشتن را امتیاز حساب کرد، وقتی خود آجر سبک و پرسی تولید شده است.

3- دیوار چینی با سنگ

دیوارچینی با سنگ

می توان ادعا کرد که سنگ و بناهای سنگی از ابتدای پیدایش انسانها وجود دارد. بناهای سنگی در اکثر شهرهای قدیمی و بزگ کشورها به عنوان آثار متمدن باستانی و حتی مدرن به چشم میخورند. سنگ را می توان به عنوان قدیمی ترین ویکی از اولین مصالح ساختمانی معرفی کرد که بشر از آن به عنوان انواع مصالح برای ساخت دیوار استفاده کرده است. چون سنگ به راحتی در دسترس عموم قرار دارد و از منابع طبیعی فراوان طبیعت می باشد.

از لحاظ ماندگاری، سنگ مستحکم ترین و با دوام ترین نوع مصالح ساختمانی بدلیل داشتن بافت کاملا متراکم است. انواع مختلف و متفاوتی از سنگ ها در جهان وجود دارد که هر کدام استفاده خاص خود را دارند. سنگ دیوار چینی به دو شکل اصلی و شاخص در دسترس هستند. اولی سنگ های خام طبیعی که بصورت متخلخل و بدون هیچ شکل و فرم خاصی از طبیعت استخراج می شوند.

دوم سنگ های کارشده به شکل مکعب های بریده شده صاف، که برای دیوارچینی با سنگ بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال دیوارچینی باغ و دیوارچینی ویلا در ایران معمولا با سنگ اسپراخون اصل انجام می شود. اهرام مصر از تمدن هایی است که بر پایه سنگ بنا شده است. در پی سازی دیوارها نیز سنگ فراوانی کاربرد دارد.

دیوار چینی با سنگ معمولا بدین صورت است که از ملات سیمان به عنوان اتصال دهنده و در کنارهم قرار دهنده سنگ ها استفاده می شود. سنگ ها مستعد شوک حرارتی و انعطاف پذیر می باشند و بسیار مقاوم در برابر نفوذ آب هستند وزن زیاد سنگ و قیمت بالای آن شاید بزرگترین دلایلی باشد که بشر بفکر پیدا کردن جایگزین برای دیوارچینی با سنگ شده است.

4- دیوار چینی با چوب

چوب از مصالح دیوار چینی بسیار قدیمی می باشد و از درختان یا بعضی از گیاهان فیبری حاصل می شود. چوب بعد از برش و فشرده سازی بصورت تخته برای دیوارچینی به کار بسته می شود. براساس گونه های مختلف درختان، چوب نیز از لحاظ کیفیت و قیمت انواع مختلفی دارد. خانه های مدرن به سبک غربی نمونه های دیوار چینی با چوب می باشند. از مزیت های دیوارهای چوبی، نگهداری آسان و مقرون به صرفه بودن خرید و نصب چوب می باشد.

حتما بخوانید: بلوک پوکه ای

5- بهترین بلوک برای دیوار چینی

بلوک سیمانی یا بلوک های دیگر چون بلوک شیشه ای و … یکی از مصالح دیوار چینی اصلی در ساختمان سازی امروزی شده است. اکثر مهندسین ساختمان استفاده از بلوک را به جای آجر که منسوخ شده و سفال توصیه می کنند.

اما تشخیص بهترین بلوک برای دیوار چینی نیازمند تجربه و دانش در این زمینه است. این که کدام نوع بلوک برای کدام دیوار مناسب تر است موضوع با اهمیتی است تا از خرج های اضافی و به کاربردن محصولات به غلط جلوگیری کند. بلوک های سیمانی در طرح ها، جنس ها، اندازه ها و انواع مختلف بسته به کاربردشان تولید می شوند.

معمولا بهترین بلوک برای دیوار چینی در دیوارهای خارجی بلوک سیمانی پانزده سانت چهار جداره و بلوک بیست سانتی سبک می باشد برای تیغه بندی نیز بهترین بلوک، بلوک هفت سانت یا ده سانت هست که از نوع بلوک سبک هستند.

بلوک سیمانی هم دسته بندی های متفاوتی از لحاظ وزن و اندازه دارد. بلوک سبک سیمانی و بلوک سنگین سیمانی از انواع پرکاربرد بلوک سیمانی در دسته بندی با معیار وزن هستند. البته نوع جدیدی از بلوک به نام بلوک سیمانی پیش ساخته هم تولید می شوذد که فعلا بصورت گسترده استفاده نمی شود، اما آینده رو به استفاده از این مصالح پیشرفته گذاشته است.

بلوک شیشه و بلوک پلاستیکی هم از دیگر انواع بلوک می باشند که بهترین بلوک برای دیوار چینی جهت تزئینات استفاده می شوند. بلوک های هوادار، گازی و … از انواع مهم دیگر بلوک هستند. بلوک های دیواری، سقفی یا کفی از دسته بندی های مهم بلوک از لحاظ کاربردی هستند. همانطور که بطور خلاصه گفته شده بلوک های ساختمانی انواع و کاربردهای متنوع زیادی دارند. بلوک های سیمانی متناسب با هزینه و کاربرد انتخاب می شوند.

به طور کلی امروزه تمامی کارفرمایان و مهندسین ساختمانی از بلوک سبک سیمانی به عنوان بهترین مصالح برای دیوار چینی استفاده می کنند. خرید بهترین بلوک برای دیوارچینی و اطلاع از قیمت و ابعاد بلوک سیمانی نیازمنده مشاوره با تیم مجرب در زمینه تولید و توزیع بلوک سیمانی می باشد.

قیمت بلوک ۲۰ در ۴۰

محاسبه مصالح مورد نیاز برای یک مترمربع دیوار

محاسبه مصالح مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع دیوار بستگی به نوع دیوار دارد. اینکه دیوار چینی با بتن، آجر و یا بلوک سیمانی انجام شود مهم است. قبل از هر محاسبه با مصالح مختلف نیاز هست که ضخامت دیوار خود را بدانید. با محاسبه ضخامت دیوار میتوانید مقدار مصالح مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع دیوار را با فرمول زیر دقیق محاسبه کنید.

ضخامت دیوار (متر)  * مساحت دیوار (مترمربع) = مصالح مورد نیاز برای یک مترمربع دیوار

طول دیوار  * عرض دیوار = مساحت دیوار

فرمول مصالح موردنیاز برای یک متر مربع دیوار بطور خلاصه به تفکیک مصالح پایه در زیر آورده شده است.

مصالح مورد نیاز برای یک متر مربع دیوار

1- مساحت دیوار را با ضرب کردن طول در عرض دیوار حساب کنید.

2- اندازه ابعاد بلوک یا آجر ( ارتفاع و طول سطح بلوک که بعد از دیوار چینی قابل مشاهده است) را دقیق بدانید.

3- طبق جدول زیر مقدار مورد نیاز برای یک متر مربع سطح دیوار چینی استاندارد محاسبه نمایید.

 

مصالح دیوار

مصالح مرد نیاز برای یک متر مربع دیوار مقدار مصالح مورد نیاز برای یک متر مربع دیواربه ترتیب
بلوک سیمانی به طول 40 سانت و 50 سانت 12.5-10
آجر برای دیوار به ضخامت 11 – 22  – 35 سانتی متر 70-137-217
سفال 23 یا 24
ماسه 1.8تن
ملات 3/1  حجم دیوار

برآورد دقیق هر یک از مصالح مناسب برای ساخت دیوار با انواع مختلف نیاز به تماس با کارشناس فنی ساختمان دارد. اینکه از چه تیپ سیمانی با چه درصدی از ماسه یا آهک برای ملات استفاده شده یا از چه نوع بلوک و آجری با اندازه متغییر استفاده شده و بقیه مصالح با همین شرایط نیاز به مشاوره دقیق دارد و بتن آلوکا با کمال میل در خدمت شماست.

مصالح برای دیوار سبک

بهترین مصالح برای دیوار سبک، بلوک های سبک دیواری است که امروزه همه از آن استفاده می کنند. خواهشا گول بتن گازی، لیکا و… را نخورید. این مصالح هیچ توجیه اقتصادی و کیفیتی ندارند و در آینده شما را با مشکلات زیادی درگیر می کنند. وقتی قریب به 90 درصد ساختمان سازها از بلوک سبک استفاده می کنند چه دلیلی دارد که شما متفاوت عمل کنید؟!

بهترین نوع دیوار ساختمان

دیوار بیرونی نمای کلی خانه و پروژه می باشد و متناسب با شرایط و محیط باید مناسب ترین مصالح دیوار چینی را انتخاب نمود. از لحاظ فنی مصالح مناسب برای دیوار باید عایق حرارت، عایق صوت، چگالی کم، مقاوم در برابر سرما، آب و آتش باشند. از لحاظ کیفیت هم باید محکم ترین و جدیدترین را انتخاب کرد، چرا که با پیشرفت علم و مهارت، عملا میبینیم که جدیدترین ها، عملکردی بهتر و متفاوت تر از خود نشان می دهند.

اینکه با آجر دیوار ساختمان را بکشید یا با سفال یا بلوک سبک یا…، متناسب با هزینه و سلیقه شماست، اما چیزی که عیان است همه از بلوک سبک جدید برای دیوار کشی ساختمان های خود استفاده میکنند، چرا؟؟ چون تمام ویژگی های مصالح استاندارد را به دیوار اضافه کرده و بهترین نوع دیوار را در عین قیمت مناسب حاصل می کند. بهترین نوع دیوار ساختمان، دیواری است که طبق اصول و استانداردهای مشخص و جدید دنیا ساخته شده باشد.

پس در ساختمان سازی هم باید علم روز را در اتخاب مصالح دیوار چینی اعلا و جدید لحاظ کرد چرا که پای جان و مال افراد در میان است.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *