انواع-بلوک-های-سبک-آلوکا

انواع بلوک سبک یکی از مصالح کاربردی حوزه ساخت و ساز در ایران است، بلوک ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ساختار و  کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند، یکی از پرطرفدارترین انواع بلوک در ایران، بلوک سبک پوکه ای است،

در این مقاله کوتاه به بیان ویژگی های انواع بلوک سبک ساختمانی پر کاربرد در بازار و مزایای استفاده از آنها و در نهایت به مقایسه جامع بلوک سبک با لیکا می پردازیم.

انواع بلوک سبک ساختمانی پر کاربرد

بلوک های سبک دسته بندی های متفاوتی براساس وزن، کاربرد و قالب ساخت، دارند. ما در این مقاله انواع بلوک سبک ساختمانی را از جهت کاربرد دسته بندی می کنیم. بلوک سبک پوکه ای یا پومیسی، بلوک لیکا و بلوک سبک گازی سه نوع پرکاربرد بلوک سیمانی سبک در بازار مصالح ساختمانی هستند. شما را در انتهای مقاله به یک جمع‌بندی جامع از رفتار هر کدام از  بلوک های سبک در ساختمان سازی، خواهیم رساند، پس همراه ما باشید.

قیمت بلوک سبک

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

این نوع بلوک، قطعه ای است که از ترکیب بتن، پوکه معدنی و سیمان تولید می گردد، از بلوک سبک معمولا برای ساخت دیوار و تیغه در آپارتمان سازی استفاده می شود. بلوک پوکه ای به دو شکل تو پر و تو خالی در ساخت دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ضخامت بلوک های تو خالی به منظور استفاده بهینه از ویژگی عایق کاری آنها بیشتر از بلوک های معمولی است، اما این افزایش ضخامت به دلیل وزن بسیار کم بتن مصرفی در ساخت پوکه تو خالی، اثرگذاری زیادی در وزن نهایی بلوک ندارد.
در واقع منظور از پوکه یا پومیس همان گدازه های آتشفشانی است که بعد از جاری شدن روی زمین سفت و به صورت تکه های ریز و درشت و متخلخل از معادن پوکه استخراج می شوند. مهمترین ویژگی پوکه ها، استحکام بالای آنها در ترکیب با سیمان و همچنین وزن بسیار سبک آنها است.

انواع بلوک سبک، توانایی نگهداری آب را در خود دارند و به همین دلیل مقاومت بتن را افزایش می دهند. البته طی سالهای اخیر ماده معدنی پوکه برای استفاده در بلوک به صورت سرند شده در اندازه ای پودری و عدسی و نخودی عرضه میگردد.

خرید بلوک سبک

مزایای بلوک سیمانی سبک

استفاده از بلوک سبک پوکه ای دارای مزایا و ویژگی های بسیاری است که باعث می شود اکثر مهندسین و معماران از آن به عنوان مصالح کاربردی در ساخت و ساز استفاده کنند، این ویژگی ها شامل موارد زیر است.

1-وزن سبک : چگالی یا دانسیته بلوک پوکه ای   800 الی 900    kg/m3  است.

مهمترین ویژگی بلوک پوکه ای سبک بودن آنها است، این مسئله حمل و نقل آنها را آسان کرده و باعث کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه های ساخت و ساز می شود، ضمن این که سبکی بلوک پوکه ای باعث می شود که وزن ساختمان کاهش چشم گیری داشته باشد.

ارتباط مستقیم نیروی زلزله وارد بر سازه با وزن آن سبب می شود که اثرگذاری زلزله در تخریب ساختمان هایی که با انواع بلوک سبک ساخته می شوند کمتر شود. تا جایی که وزن دیوار ساخته شده از بتن سبک در  مقایسه با دیوارهای آجری معمولی و سفال 2.5 برابر کمتر است.

2-عایق حرارتی

ضریب هدایت حرارتی بلوک پوکه ای سبک، 17   w/m2k می باشد. بلوک سبک پوکه ای ساخته شده از سیمان و پوکه معدنی، دارای لایه عایق حرارتی است که قابلیت پوشش دادن دیوارهای ساختمان را دارد، از طرفی استفاده از انواع بلوک سیمانی سبک پوکه ای در عایق کاری دیوارهای جانبی، مورد تایید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در ایران قرار گرفته است و استفاده از  این نوع بلوک در ساخت دیوار بدون نیاز به عایق دیگری یک عایق همگون محسوب می شود.

اخیرا با پیشرفت صنعت شاهد تولید انواع بلوک سبک ساختمانی عایق حرارت، مانند بلوک های سه جداره دارای شش حفره و چهار جداره دارای نه حفره که برای عایق کاری بهتر کمک فراوانی به صنعت ساختمان سازی میکند.

3-عایق صوتی

ویژگی متخلخل بودن بلوک های پوکه ای باعث می شود که ضریب انتقال صوت در آنها به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند تا جایی که متوسط کاهش صوت با استفاده از این بلوک ها حدود 48 دسیبل است که حداقل الزامات مقررات ملی ساختمان سازی را تامین می کند.

4-استحکام بالا در حدود kg/cm 35 الی 38  است.

از آنجایی که انواع بلوک سبک پوکه ای مطابق با آخرین استانداردهای روز ساخته می شوند، دارای مقاومت خوبی در مقابل فشارهای وارده هستند. پایین بودن مدول کشسان بلوک های سبک، به عنوان مصالح پرکننده در ساختمان ها، در مناطق زلزله خیز کشور، باعث افزایش دوره نوسانی این ساختمان ها و در نتیجه کاهش نیروی زلزله و کاهش تخریب می شود.

5-کارپذیری بالا

از نظر فیزیکی انواع بلوک های سبک پوکه ای کارپذیری بالایی دارند، به این ترتیب انجام عملیات میخ کوبی، سوراخ کوبی، شیار زنی و … روی این بلوک ها آسان است و این امر سبب می شود که بلوک های شکسته و  غیرقابل استفاده به میزان زیادی کاهش پیدا کنند و در مصرف مصالح صرفه جویی شود.

همچنین می توان در ساخت دیوارها با این نوع بلوک از انواع ملات استفاده کرد، این ویژگی در بلوک پوکه ای باعث می شود که بتوان در کنار آنها از لوله های تاسیسات، کابل های برقی و مخابراتی و … استفاده کرد.

6-سرعت بالا در اجرا

استفاده از مصالح سنتی مثل آجر در ساخت و ساز با توجه به این که برای استفاده از آنها به ملات بیشتری نیاز است، معمولا کاری زمان بر و طولانی است، اما با استفاده از مصالح به روزتری مثل انواع بلوک سبک ساختمانی انجام عملیات دیوار چینی، سقف چینی و ساخت کف با کیفیت و سهولت بیشتری انجام می گیرد.

7-کاربری متنوع

استفاده از این نوع بلوک های ساختمانی با توجه با ترکیب سیمان به عنوان متریال اصلی ساخت بلوک، برای استفاده در سازه های مختلف مثل سازه های صنعتی، مسکونی، تجاری و کشاوری مناسب خواهند بود.

8-استحکام و مقاومت بالا در آتش‌سوزی

از آنجایی که پوکه های معدنی در دمای بالای 122 هزار درجه سلسیوس ساخته می شوند، می توانند شوک های حرارتی بالاتر از 121 هزار درجه سلسیوس را نیز تحمل کرده و استحکام خوبی در مقابل آتش‌سوزی داشته باشند.

معایب بلوک سبک

بلوک سبک دارای معایبی نظیر محدود بودن تولید به مناطقی از کشور که معدن پوکه در اختیار دارند و تخصصی و هزینه بر بودن راه‌اندازی خط تولید را دارد.

بلوک لیکا

بلوک لیکا از نظر ماهیت یک فرآورده بتن است که از ترکیب مخلوط سیمان، ماسه، دانه های صنعتی با آب حاصل می شود. این بلوک در ساخت خود از پوکه صنعتی استفاده می کند. طبق ایده کارشناسان، ایده اولیه تولید پوکه صنعتی بر گرفته از پوکه معدنی است. اما فرق آن با پومیس یا پوکه معدنی در این است که در کارخانجات تولید و فرآوری میشود درحالی که پوکه معدنی مستقیم از معادن استخراج و در نهایت دانه بندی میشود.

روش ساخت پوکه صنعتی

پوکه صنعتی همانطور که از نامش پیداست حاصل تولید و فرآوری مواد در محیط صنعتی است این ماده همان خاک رس است که با سوخت مازوت در کوره دوار یا گردان با دمای 1200 درجه سانتیگراد تهیه میشود که یکی ازمعروف ترین این کارخانه ها با برند لیکا معروف است. به دلیل روند تولید حالت گرد شکل و سطح بیرونی آن زبر است بخش داخلی پوکه صنعتی دارای بافت سیاه رنگ یا قهوه ای است.

مزایای بلوک لیکا

  • سبک
  • اجرای راحت
  • مقاوم در برار زلزله
  • عایق صوتی و حرارتی

معایب بلوک لیکا

بدلیل روند تولید بلوک دانه های پوکه صنعتی که حالت گرد شکل دارند، باید متریال ریزدانه دیگری به عنوان فیلر پر کننده فضای خالی بین دانه ها استفاده گردد، که بنا به فرموله تولید بتن لیکا، ماسه زده میشود تا بتواند دانه های صنعتی را به حالت متراکم در بیاورند.

این موضوع باعث میشود که اولا، این بلوک ها وزن سنگین تری نسبت به سایر بتن های سبک داشته باشند، دوما، ماسه درترکیب بلوک لیکا چون ذاتا جنسش هادی (عبور دهنده حرارت، برودت و صدا) می باشد لذا در بحث عایق سازی محصول به مشکل برخورد میکنند. بلوک لیکا داراری حالت ترد و شکننده است. با نوع سوم از انواع بلوک سبک پرکاربرد در مقاله زیر آشنا شوید.

بتن سبک هوادار

بهترین نوع بلوک ساختمانی

با مزایا و ویژگی های انواع بلوک سبک پوکه ای آشنا شدید، با توجه به این که کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و اکثر مناطق کشور حادثه خیز است، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، مدرن و سبک می تواند تخریب در اثر بلایا و حوادث را تا حد زیادی کاهش داده و باعث حفظ جان و سرمایه باشد، بنابراین با استفاده از بلوک سبک پوکه ای می توان سازه های مستحکم و مقاوم با هزینه مناسب تر و در مدت زمان کمتری ساخت.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *