انواع بلوک سیمانی

انواع بلوک سیمانی ساختمانی از لحاظ ابعاد، جنس، کاربرد و… وجود دارد که هر کدام برای استفاده ای خاص تولید شده اند، اما بهترین نوع بلوک سیمانی خوب، کدام است؟ تشخیص بلوک سیمانی خوب کار ساختی نیست اگر که لیست زیر را کامل بخوانید.

انواع بلوک سیمانی

  1. انواع بلوک سبک : بلوک سبک یعنی بلوکی که از مواد سبک مثل پوکه، دانه لیکا یا پودر آلومینیوم و… به عنوان افزودنی در ملات آن استفاده شده است و با دستگاه اتوامتیک تحت پرس بالا تولید شده باشد. این بلوک تمام سات و سازها را از آن خود کرده و تنوع انواع و ابعاد آن بسیار زیاد است، در واقع شناخت بلوک سبک به تنهایی یک مطلب جداست.
  2. انواع بلوک سنگین : بلوک های سنگین یا بلوک های قدیمی یا همان بلوک های ماسه ای که با اسم بلوک معمولی سیمانی یا بلوک باغی نیز آنها را می شناسیم، از ترکیب سیمان با ماسه و در دستگاه کادونای دستی بدون پرس، به‌صورت خودرو تولید می گردند و روی زمین خشک می شوند. قیمت بلوک سیمانی باغی نسبتا کم است و عموما در سایز 20 سانتی برای حصارکشی باغات یا زمین های بزرگ خرید می شوند.
  3. انواع بلوک هبلکس: بلوک هبلکس از خانواده بلوک های سبک است که خود انواع مختلفی چون clc و acc دارد. در ساخت این بلوک از پودر آلومینیوم، سیلیس و آهک استفاده شده است و از خانواده ی بلوک های گران‌قیمت است، اما برای خود حکایتی دارد که دلیل منسوخ بودن آن شده است و شناخت مقوله ی بلوک هبلکس چیست، خالی از لطف نیست.
  4. انواع بلوک بتن گازی: بلوک بتن گازی همان بلوک خانواده هبلکس است، این بلوک به رنگ سفید و مخصوص خاص پسندان است، قیمت بالای و یکسری معایب خاص آن باعث شده است که فروش کمتری داشت باشد.
  5. انواع بلوک توپر : بلوک ها توپر عموما به بلوک های مکعبی بتن گازی یا هبلکس اشاره دارند، این بلوک ها هیچ فضا یا حفره ی خالی در خود ندارند.
  6. انواع بلوک توخالی : بلوک های توخالی به بلوک های سنگین دو جداره اطلاق می شود که دارای حفره های بزرگ توخالی هستند و عموما بلوکهای ارزان قیمتی هستند که در حصارکشی استفاده می شوند.
  7. انواع بلوک ته پر : عموم بلوک های بک جدید ته پر هستند و به صورت نر و مادگی به هم چفت می شوند، در نتیحه میزان ملات مصرفی برای اتصال آنها کم است و با چسب بلوک نیز به هم متصل می شوند.
  8. انواع بلوک سقفی : بلوک سقفی عموما از جنس بلوک سبک می باشد که برای پر کردن فاصله ی بین تیرچه ها به همراه یونولیت، استفاده می شود، بلوک سقفی سیمانی، ابعاد و اندازه های مختلفی دارد که از لحاظ قیمت بسیار مناسب تر از یونولیت و مصالح دیگر است.
  9. انواع بلوک دیواری : انواع بلوک دیواری در ابعاد و مواد ساخت مختلف وجود دارد که هر کدام برای کاربردی تولید می شوند و در قسمت زیر کامل به این بلوک ها پرداخته خواهد شد. همه ی بلوک های ذکر شده در این لیست به جز بلوک سقفی، دیواری هستند.
  10. انواع بلوک پلی استایرن: ۶۰ درصد بلوک پلی استایرن، فوم پلی استایرن بازیافت شده، ۱۵٪ سیمان و بقیه سایر افزودنی ها است. مانند سایر بلوک های سیمانی، بلوک های پلی استایرن نیز به هم متصل می شوند تا ساختار بیرونی یک ساختمان را تشکیل دهند، سپس سیمان در داخل فوم ها ریخته می شود و یک ساختار محکم و متصل به هم ایجاد می کند. بلوک پلی استارین را می توان تقریباً در هر نوع یا اندازه ساختمان، مسکونی یا تجاری استفاده کرد.
  11. انواع بلوک لیکا: بلوک لیکا از خانواده ی بلوک های سبک و ساخته شده از دانه های صنعتی لیکا می باشد، این بلوک به رنگ قرمز می باشد و قیمت به نسبت بالاتری نسبت به بلوک های سبک دیگر دارد که مشتریان خاص خود را دارد.
  12. انواع بلوک گچی : بلوک گچی در قالب های ۱۰*۵۰*۶۸ یا سایر قالب های بزرگ دیگر تولید می شوند و به صورت آماده و چفتی در تیغه ها استفاده می گردند. بلوک گچی دیواری، پرفروش ترین نوع این بلوک ها است، چون گچ در سقف جواب نمی دهد، اما در دیوارهای داخلی، گزینه مناسبی است که هزینه زیرسازی با گچ و خاک را نیز حذف می کند. اما یکسری محدودیت ها و معایبی دارد که استفاده از بلوک گچی را با منطق، ناسازگار می کند.
  13. انواع بلوک سفالی : بلوک سفالی از جمله بلوک های پرفروش در سال های اخیر بوده که اکنون تفریبا جایگاه خود را به بلوک پوکه معدنی داده است. این بلوک ساخته شده از خاک رس می باشد که مزایا ومعایب خاص خود را دارد. این که بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال یا بلوک سبک و… را در یک مقایسه خوب بخوانید و متوجه شوید.
  14. انواع بلوک پوکه ای : انواع بلوک پوکه معدنی در سایزهای 7، 10، 15 و 20 سانتی وجود دارد. بلوک پوکه ای، پرکاربردترین و پرفروش ترین بلوک بازار و عضو مهم خانواده بلوک های سبک می باشد و تقریبا تمام ساخت و سازها را ازآن خود کرده است.

انواع بلوک ساختمانی در قسمت بالا لیست شده و با توضیحات مختصر خدمتتان معرفی شد. حال به توضیح چند نوع از انواع بلوک سیمانی خوب که از همه بیشتر تولید و مصرف می شوند می پردازیم تا انتخاب روزمره در بازار را برای شما آسان کنیم. حالا، پرفروش ترین و پرکاربرد ترین انواع بلوک سیمانی را با توضیح کامل ابعاد و … خدمتتان معرفی می کنیم.

تشخیص بلوک سیمانی خوب

تشخیص بلوک سیمانی خوب، کار سختی نیست، کافیست به ساخت و سازهای دور و بر خود یک سر بزنید، اینترنت را جستجو کنید و معیارها و مشخصات یک بلوک خوب را بشناسید. اما با چشم مصلح برای یک فرد عادی نیز تشخیص بلوک سیمانی خوب کار سختی نیست!

مشخصات اصلی انواع بلوک ساختمانی مرغوب

  1. بلوکی که ظاهر خوب و مرتبی داشته باشد.
  2. بافت منسجمی داشته باشد.
  3. ابعاد استانداردی دارا باشد، پرس بالایی خورده باشد.
  4. وقتی که دست می زنید به راحتی خرد نشود.
  5. به راحتی نشکند یعنی هنگام تخلیه و بارگیری نهایتا زیر 2 درصد پرتی داشته باشد.
  6. رنگ روشنی داشته باشد.
  7. لبه های صاف و تیزی داشته باشد.
  8. سوراخ های داخلی کوچکی داشته باشد.
  9. تعداد و اندازه جداره های گوشتی آن استاندارد باشد.
  10. پرکاربرد و پرفروش باشد.
  11. توسط تولیدکننده ای بنام تولید شده باشد.

انواع بلوک دیواری

بلوک دیواری، به عنوان بلوک ساختمانی مقرون به صرفه برای طیف گسترده ای از کاربردهای ساختمانی در بسیاری از پروژه های مسکونی، عمومی و صنعتی به جای سفال و آجر و… به کار بسته می شوند.

اگر قصد دارید یک پروژه ساختمانی را شروع کنید، خانه خود را بازسازی کنید یا برای هر ساخت و سازی آماده شوید، در مراحل دیوارچینی پروژه به بلوک های سیمانی دیواری نیاز خواهید داشت.

انواع بلوک های دیواری از بتن، سیمان، پوکه معدنی، ماسه، آب و سایر مواد افزودنی تشکیل شده اند که از آنها در انواع مختلف ساخت و ساز ها با توجه به بودجه و نیاز استفاده می شود. شناخت انواع بلوک مختلف و کاربردهای آنها قبل از خرید کردن، واجب است تا با اطمینان از دوام و پایداری سازه، بلوک مناسب پروژه خود را با قیمت مناسب انتخاب کنید.

بلوک دیواری جدید

قبل از هر چیزی، ایتدا انواع بلوک دیواری جدید را بشناسید تا بعد به سراغ معرفی بقیه بلوک ها برویم. منظور از بلوک دیواری جدید، بلوک پوکه معدنی تولید شده با دستگاه های اتوماتیک پرسی یا بلوک های تولید شده با دانه های صنعتی می باشد که کیفیت بی نظیری دارند در حدی که بیشتر از 90 درصد ساختمان سازی با آنها انجام می شود.

به هر بلوکی که با دستگاه کادونا یا دستی قدیمی تولید شود و در ملات آن شن یا ماسه باشد، جز بلوک های قدیمی محسوب می شود.

بلوک سبک یا پوکه ای از انواع بلوک دیواری جدیدی است که جایگاه اول مصرف در انواع بلوک ساختمانی را دارد.

بلوک های پوکه ای یا پومیسی از پوکه معدنی طبیعی، تحت پرس بالا در دستگاه تمام اتوماتیک تولید می گردند، بلوک ساختمانی دیواری سبک از لحاظ کیفیت و عایق بودن خیلی بهتر از بلوک دیواری قدیمی دستی است، در واقع غیرقابل مقایسه می باشند. اما از لحاظ قیمت کمی بالاتر می باشند، قیمت بالای جزئی به دلیل قالب بزرگتر، ملات و سیمان بیشتر است.

برای مثال شمایی که قصد خرید بلوک 20 سانتی دارید، بلوک دیواری 20 سانت سنگین و سبک را می توانید انتخاب کنید، قیمت بلوک سیمانی 20*20*40 سبک اندکی از سنگین گرانتر است در عوض با خرید آن تعداد کمتری لازم خواهید داشت و شکستگی نیز ندارید.

انواع بلوک سیمانی خوب

حال به بررسی انواع بلوک سیمانی خوب موجود در بازار ایران بپردازیم.

1- انواع بلوک سیمانی سنگین

بلوک های سنگین، برای ساخت دیوار باغات یا حصارکشی مساحت های بزرگ استفاده می شوند. بلوک های سنگین از جمله بلوک های ساختمانی متداول هستند که از آجرهای قدیمی بسیار بزرگتر و متراکم تر هستند.

آنها به صورت سنگین، قوی و از سنگدانه های متراکم طبیعی نظیر ماسه تولید می شوند. به دلیل استحکام آنها بیشتر برای ساخت دیوارها و سازه های متحمل بار استفاده می شود. این بلوک ها با نام بلوک ماسه نیز شناخته می شوند و برای ساختمان سازی مناسب نیستند.

2- انواع بلوک سبک سیمانی

انواع بلوک سیمانی آلوکا

بلوک سبک ، اولین و بهترین بلوک سیمانی خوب در حال حاضر ایران و حتی دنیا است. بلوک سبک از مواد ساختمانی با وزن کم هستند که مقاومت مکانیکی خوب و هدایت گرمایی کم را با هم ترکیب می کنند. و اما بلوک دیواری سبک چیست؟

ملات انواع بلوک های سبک، سیمان، پوکه معدنی یا صنعتی مثل لیکا و آب می باشد. پوکه معدنی باعث سبک شدن این نوع از بلوک سیمانی شده است. یکی از مهمترین، پرکاربرد ترین و پرفروش ترین انواع بلوک سیمانی، بلوک سبک سیمانی یا بلوک پوکه ای است که استفاده از آن به‌صورت عمومی و فراگیر در ساختمان سازی امروزی رواج پیدا کرده است.

بلوک های سبک در قالب های مختلف برای انواع دیوار و سقف تولید می شوند. به‌طور مثال بلوک 10 سانتی دو جداره مناسب تیغه بندی در ساختمان ها است، بلوک 15 سانتی، مناسب دیواره های بیرونی ساختمان است و بلوک 20 سانتی نیز مناسب دیوارهای حیاط یا حصارکشی باغات و ویلاها است.

 قیمت بلوک سیمانی

3- بلوک سیمانی اتوکلاو

بلوک اتوکلاو شده که اغلب با آجرهای بتنی اشتباه گرفته می شوند، از سنگدانه های مشابه آجر تشکیل شده اند، اما ترکیب یا ملاتی متفاوت دارند، یعنی بزرگتر و در عین حال سبک‌تر هستند. این کیفیت امکان کاهش چشمگیر هزینه را فراهم کرده است. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد که دوام بالای آنها منجر به کاهش مصرف کلی فولاد 15٪ و بتن 10٪ شده است.

بلوک های اتوکلاو هوادهی نه تنها از نظر هزینه بلکه از نظر زمان ساخت، مقاومت در برابر آتش و سازگاری نیز، قابل توجه هستند. اما این بلوک ها گران هستند به علاوه، مقاومت بلوک اتوکلاو هوادهی یک ششم تا یک سوم بلوک دیواری سبک است.

بلوک های بتنی اتوکلاو هوادهی را می توان با استفاده از ابزارهای سنتی نجاری مانند مته های برقی ساده و اره های باند حفاری و… برش داد و آنها را به واحدهای بسیار کارا تبدیل کرد. با این حال، ماهیت کم چگالی و سبک بودن آنها بدان معنی است که مقاومت فشاری، تراکم فله، میزان رطوبت و جمع شدگی آنها باید قبل از استفاده ارزیابی شود.

طول بلوک ساختمانی اتوکلاو هوادهی 24 ، 32 و 48 اینچ است و ضخامت از 4 تا 16 اینچ متغیر است و ارتفاع آنها به طور معمول 8 اینچ است. این بلوک ها در ساخت دیوارها، سقف ها و کف ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوک های اتوکلاو مقاوم در برابر آتش و از نظر عایق صوتی و حرارتی بسیار عالی هستند، با این حال، برای اطمینان از حداکثر طول عمر، باید آنها را با یک پوشش مانند یک گچ اصلاح شده یا با سنگ طبیعی پوشاند.

4- انواع بلوک های سیمانی توخالی

بلوک توخالی حاوی یک منطقه خالی است که 25٪ بیشتر از مساحت ناخالص است و سطح جامد باید بیشتر از 50٪ باشد. از آنجا که از سنگدانه های سبک ساخته شده اند، سبک هستند و نصب آنها آسان است.

بسته به کاربرد این نوع بلوک ها، ممکن است ناحیه توخالی دستکاری شود و به اجزا یا ناحیه های خالی متفاوت تر تقسیم شود. حفره ها اغلب با ملات مواد سنگین پر می شوند. بلوک های توخالی در دو نوع بلوک های توخالی باربر و غیر باربر تولید می شوند.

5- بلوک سیمانی کف

بلوک های کفی به شکل مربع یا مستطیل هستند که از بتن ساخته شده اند. آنها یک روش تزئینی برای روسازی کف معابر و… هستند. آنها بیشتر در ساخت جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما در ساخت پارکینگ ها، پارک ها و پیاده روها نیز مفید هستند.

هنگامی که برای ساخت شانه های جاده و روسازی استفاده می شوند، با رنگ هایی با دید بالا پوشانده می شوند، بنابراین به راحتی برای رانندگان و عابران قابل مشاهده هستند.

انواع بلوک ساختمانی سیمانی دیگری نیز غیر از این موارد وجود دارند که همگی برای مقاصد مختلف، طراحی و ساخته شده اند. قبل از خرید، توصیه می شود که با چند تامین کننده مشورت کنید تا در نهایت یکی از انواع بلوک سیمانی خوب که مناسب اهداف ساخت و ساز شما است را خرید نمایید.

انواع بلوک سیمانی دیواری پرفروش بازار

انواع بلوک سبک سیمانی پرفروش بازار

پرفروش ترین بلوک های دیواری سیمانی بازار از نوع بلوک سبک هستند، انواع بلوک دیواری سبک پرفروش بازار به شرح زیر می باشند:

1- بلوک سبک 7 سانتی

این نوع بلوک مخصوص تیغه چینی می باشد و بهترین گزینه در حال حاضر بازار، برای دیوارهای داخلی ساختمان است، چون فضای کمتری را اشغال می کند و قیمت خیلی پایینی دارد.

قیمت بلوک سیمانی 7 سانتی

2- بلوک سبک 10 سانتی

این بلوک از انواع بلوک سیمانی خوب و پر فروش می باشد که علاوه بر تیغه چینی، برای دیوارهای خارجی ساختمان ها بسیار صرفه ی اقتصادی دارد و مناسب است.

قیمت بلوک سیمانی 10*20*40

3- بلوک سبک 15 سانتی

بی شک بلوک 15 سانتی، پرفروش ترین و بهترین بلوک ساختمانی دیواری در بین همه انواع بلوک سیمانی خوب در حال حاضر ساختمان سازی است. این بلوک، خوراک دیوارچینی خارجی ساختمان ها است، کم جا بودن و مقاومت در عین امنیت بالا، از ویژگی های این محصول می باشد. برای دیدن عکس ها، مشخصات و قیمت این بلوک دیواری به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

4- بلوک 20 سانتی

بلوک سبک 20 سانتی، یک بلوک سیمانی خوب است که همه آن را برای دیوارهای بیرونی ساختمان، ساخت سالن ها، سوله ها، ورزشگاهها و در کل جاهایی که نیاز به دوام و مقاومت بالا باشد خرید می کنند.

این بلوک در دو نوع سه جداره و چهار جداره تولید می شود که تفاوت قیمت چندانی هم با همدیگر ندارند، فقط از لحاظ عایق بودن، چهار جداره از سه جداره بهتر است. قیمت این نوع بلوک سیمانی خوب هم در قسمت بالا ذکر شد.

بهترین نوع بلوک سیمانی

بهترین نوع بلوک سیمانی، بلوک سبک سیمانی است که از پوکه معدنی تولید می شود و تقریبا همه ساختمان های امروزی با آن تولید می شوند. این بلوک عایق کامل صوت و حرارت است و به دلیل خاصیت ضدآب آن، در مناطق شمالی کشور و در آب و هوای مرطوب نیز، بسیار پرفروش است.

بلوکه پوکه معدنی، در کنار مزایای زیاد، علامت استاندارد ایران را نیز کسب کرده و سازمان نظام مهندسی، این بلوک را به عنوان استانداردترین و بهترین نوع بلوک سیمانی می شناسد و به سازندگان توصیه خرید و استفاده از آن را می کند.

این مقاله ادامه دارد…

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *