بتن سبک هوادار چیست؟ موضوع کم کردن وزن مخصوص بتن سبک همواره ذهن دست اندرکاران صنعت ساختمان را به خود مشغول داشته ولی نتایج مثبتی زیادی در حوزه ساختمان سازی را به بار آورده است. اما بتن سبک چیست؟ چه مزیتی نسبت به نسل قبل تر از خود دارد؟ از لحاظ قیمتی چه سودی برای کارفرما یا ساختمان ساز دارد؟ آیا خرید بتن سبک به صرفه است؟ برای پاسخ به تمامی سوالات شما محتوای زیر را آماده کرده ایم پس ما را تا انتها همراهی کنید.

بلوک دیواری سبک

بتن سبک هوادار چیست؟

گفتنی است به تمامی بتن های که وزن مخصوص آنها به دلیل ساختار کم‌تر از kg/m3  1750  باشد، بتن سبک بتن گازی اطلاق می شود. در واقع معیار وزن مخصوص پایین است که بتن سبک را از سایر بتن ها متمایز کرده است. وزن مخصوص بتن هوادار با استفاده از افزودنیه مخصوص بنام پودر آلومینیوم و سیلیس بسیار کاهش پیدا کرده است.

اما با نگاهی به تحقیقات و پژوهش های اخیر در کشورهای مطرح دنیا، ایرادات فرآوانی به این دو افزودنی مطرح، وارد شده است، تا جایی که از لحاظ سلامتی پودر آلومینیوم را کاملا مضر دانسته اند، در حدی که پودر آلومینیوم با نام افزودنیه سرطان زا شناخته شده است. پس اندکی در استفاده از بتن سبک هوادار باید تامل کرد و درک کرد که مصرف این بتن به طور کلی خوب است یا بد؟!

قیمت بلوک

انواع بتن سبک یا بتن گازی

بتن سبک انواع مختلفی دارد به طور مثال AAC مخفف عبارت Concrete Aerated calaved Auto به معنی بتن هوادار اتوکلاو شده است. ترکیب بتن سبک AAC از نظر ماهیت یک فرآورده ی بتنی است که از پخت مخلوط سیمان – سیلیس یا ماسه سیلیس – آهک- پودرآلومنیوم و آب تشکیل شده است.

می بینید که ترکیبی کاملا متمایز و متفاوتی را نسبت به بتن معمولی دارا هست. بتن سبک هوادار واقعا ویژگی ها و مزایای چشمگیر فراوانی دارد که غیر قابل انکار است، اما نمی دانیم که خرید این نوع بتن واقعا مناسب پروژه های ساختمانی ما است یا نه؟

در پاسخ باید ابتدا پرسش مهمی کرد که معایب AAC بلاک یا بتن هوادار چیست که مصرف آن تا به اکنون، آنچنان در صنعت ساختمان سازی رواج نیافته است؟

قیمت بلوک ۲۰ در ۴۰

مشخصات بتن سبک هوادار

در بخش زیر به ویژگی های منحصر بتن سبک هوادار اشاره می کنیم که در نوع خود بی نظیر هستند. سعی ما این است که محصولی متناسب با پروژه خود، خرید نمایید.

  1. بتن گازی از دیدگاه فیزیکی جامد و غیر الاستیک است.
  2. بلوک های بتن سبک متخلخل بوده و چگالی آنها کمتر از آب است.
  3. رنگ بتن سبک هوادار، طوسی مایل به سفید است.
  4. تا حدودی  AAC Blocks خاصیت چکش خواری دارند .

بلوک پوکه معدنی

تاریخچه بتن سبک AAC در ایران و جهان

بتن سبک اتوکلاو شده AAC حاصل تحقیق و مطالعات پژوهشگران در سوئد است که در سال 1923 به جهان معرفی شده اند و در سال 1930 به صورت تجاری تولید و عرضه شده اند. در ایران از سال 1350 شمسی دو شرکت خصوصی به نام چکش با سرمایه گذاری مرحوم حسن هاشمی و بنای سبک با سرمایه گذاری مرحوم علی اکبر بجستانی مقدم سعی در شناساندن بتن سبک هوادار به حوزه ساختمان سازی به عنوان محصول جدید داشتند.

حاصل فعالیت این دو شرکت به راه اندازی کارخانه ای از کمپانی (سیپورکس ) سوئد در 1356 در آبیک قزوین و کارخانه از کمپانی (یونی پل ) از لهستان در 1371 ختم شد که در حال حاضر محصولات این کارخانه با نام هبلکس شناخته و در بازار مصالح ساختمانی با جایگاه ویژه، بفروش می رسند .

مشخصات فنی بتن سبک AAC

تمامی مشخصاتی که  برای بلوک های سبک AAC در بخش زیر برشمرده ایم، همگی کاملا دقیق و بر پایه علمی و نظر متخصصین این حوزه بوده است.

1-         چگالی یا دانسیته          450 الی 550      kg/m  3

2-         ضریب هدایت حرارتی  17                      w/m2k

3-         مقاومت فشاری           20الی 30  kg/cm2

4-جذب آب : با توجه به ساختار حفره ای می تواند تا 60% وزنش آب جذب نماید

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

مزایای بتن سبک هوادار

چهار مزیت مهم زیر را برای بتن گازی شمرده ایم که در این محصول این مزایای نمود بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارند.

1-         سبک
2-         اجرای راحت
3-         مقاوم در برابر زلزله
4-         عایق صوتی و حرارتی

کارخانه بلوک سبک

معایب بتن گازی

مزایای اصلی بتن گازی را ذکر کردیم، اما این محصول نیز مانند سایر محصولات معایب خاص خود را دارد و لازم است قبل از خرید، از وجود این معایب بطور کامل مطلع شوید تا تصمیم درست را در انتخاب آن بگیرید.

  1. بتن گازی به علت سطح خاصی که دارند با ملات ماسه و سیمان گیرایی چندان خوبی از خود نشان نمی دهد و به همین علت باید با چسب مخصوص کار شوند.
  2. با استفاده از بتن سبک گازی، در اندود کاری با ملات ماسه و سیمان حتما باید دیوارها را بیتس کاری کنند.
  3. چون در مواد اولیه مصرفی آهک دارند، متورم شده و موجب ترک خوردگی می شود.
  4. برای اجرای دیوار با بلوک هبلکس باید وال پوست جوش داده شود تا وال پستها مانند یک قاب این دیوار را محکم نگه دارند.
  5. چون تولید قطعات در فرایند تولید پرسی نیست، اگر به صورت استاندارد تولید نشوند یعنی اتوکلاو نبیند و مواد اولیه نا مرغوب داشته باشد مثل پودرآلومنیم چینی، قطعه ها بعد از اتمام بر اثر بار وارده روی همدیگر، دچار نشست ثانویه می شود.

قیمت سیمان نسوز تبریز

بتن سبک هوادار بخرید یا نه؟

اگر پول اضافی دارید و معایب ذکر شده در بالا نیز برای شما مهم یا الویت ندارند و زیبایی ملاک عمل شما است، می توانید با تکیه بر مزایا و کیفیت بلوک AAC، آن را در پروژه های خود به کار ببندید ولی نه اگر فرد اقتصادی هستید و به دنبال محصول با کیفیت با قیمت ارزانتر هستید نسل جدید بلوک های سیمانی که با نام بلوک سبک شناخته می شوند بهترین انتخاب برای شما در تمامی پروژه ها هستند.

قیمت بلوک ۱۰ سانتی

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *