بلوک سبک چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک سبک در بیش از 90%ساختمان های امروزی بخاطر ایمنی، قیمت کم و علامت استاندارد از سقف تا کف استفاده می شود. در بلوک معمولی، ماسه، آهک و… را با سیمان مخلوط می کنند، اما در بلوک سبک، فقط پوکه ی خالص معدنی یا صنعتی را با سیمان قاطی کرده و بلوک می سازند.

بلوک سبک بلوکی است که از ملات پوکه معدنی + سیمان +  آب  در دستگاه اتوماتیک و تحت پرس بالا تولید شده است.

این بلوک‌ها نصف وزن بلوک معمولی یا ماسه ای را دارد چون پوکه ی به کار رفته در آن سبک و بافت اسفنجی دارد. پس وزن سبک این بلوک‌ها به دلیل استفاده از مواد پوکه‌های معدنی و صنعتی می‌باشد. این بلوک‌های سبک، وزن ساختمان به مقدار زیادی کاهش می دهند.

زیر و بم بلوک سبک را در اینجا برای شما شرح خواهیم داد، اما اگر می خواهید همین اول قیمت و عکس های پر فروش ترین انواع بلوک سبک که عموما در ساختمان ها استفاده می شود را ببینید اینجا (قیمت بلوک سبک) کلیک کنید.

چند تا عکس هم از بلوک های سبک در همین ابتدای کار، ببینید تا در ادامه بگوییم انواع بلوک سبک چیست و به چه دردی می خورد و آیا خریدش ارزش دارد یا نه؟!

حالا یک کاتالوگ هم براتون گذاشتیم که همین جا لینک روبزنید و دانلود کنید تا بعدا با خیال آسوده، عکس، مشخصات و قیمت هر سایز بلوک سبک را ببینید و با هم مقایسه کنید.

کاتالوگ بلوک سبک آلوکا

حال بعد از یک معرفی خودمانی از بلوک سبک، با دیدن عکس ها و دانلود کاتالوگ، تا حدودی با این محصول بسیار پر طرفدار آشنا شدید، اکنون اگر حوصله کافی دارید تا انتهای مقاله همراه شوید، سیر تا پیاز بلوک سبک ساختمانی را برایتان روشن کنیم.

تاریخچه بلوک سبک چیست؟

تاریخچه ی بلوک سبک

بلوک های ساختمانی تا سال 1830 وجود نداشتند ولی در دوران قبل میلاد مسیح، استفاده از بلوک‌های سیمانی مشاهده شده است. دیوار چینی اهرام ثلاثه مصر و کلوسیوم رم در تاریخ، تاییدی بر این ادعا است. یک فرد آمریکایی، بلوک سیمانی تو خالی را در اوایل قرن نوزده اختراع کرد و برای استفاده در اکثر پروژه‌ها به جهان معرفی نمود.

بلوک تو خالی سیمانی اولیه، وزن زیادی داشت و این دلیلی برای تحقیقات اوایل قرن بیست شد تا بتوانند بلوک سیمانی سبک را روانه بازار کنند.

آرشیتیکت و دکتر اکسل اریکسون در طی این تحقیقات مستمر، در سنه 1920 تا 1924، بلوک سبک را اختراع کردند، ولی تحقیقات اصلی در مورد تولید انواع بلوک سبک، به وسیله هلند و بلژیک انجام شد و بالاخره اولین کارخانه تولید بلوک سبک در سوئد توسط سرمایه گذاری به نام کارل آگوست و اولین کارخانه خارج از سوئد توسط جوزف هربال آلمانی در سال 1943 تاسیس شدند.

بلوک سیمانی سبک شده انواع مختلفی داشت. معروف ترین آن بلوک لیکا بود که برای اولین بار توسط پروفسور دن. اف در کانزاس سیتی در دهه 1930 تولید شد. نوع دیگر بلوک سبک که به بلوک معدنی مشهور است توسط دانمارکی‌ها از ترکیب پوکه معدنی با سیمان درسال 1955 تولید گردید.

سبک و مقاوم بودن بلوک جدید سیمانی باعث محبوبیت شدن بلوک سبک در اروپا شد و بیشتر مقالات علمی اواسط قرن 19 به بلوک سبک ساختمانی و استفاده آن در سازه‌ها اشاره دارد. به سرعت استفاده از بلوک سبک در آسیا رواج و تولید آن به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

اما متأسفانه در سوئد برای تولید کردن بلوک سبک از ترکیب شیل آلومینات استفاده می شد که به دلیل داشتن اورانیوم در ساختار طبیعی خود، گاز رادون رادیواکتیو آزاد می کرد و این مشکل توسط اداره ایمنی تابش رادیواکتیو سوئد در سال 1972 کشف و بدین ترتیب استفاده کردن از شیل آلومینات در تولید بلوک استاندارد متوقف شد و ترکیب جدید پودر آلومینیوم، ماسه، آهک، سیمان و آب جایگزین ترکیب قبلی شد. اما آنها نیز سرطان زا بودند.

امروزه در ساخت بلوک سبک استاندارد از ترکیبات متفاوت جدیدتری چون پوکه معدنی بهره می‌گیرند. که این ماده معدنی، تمام ایرادات و معایب انواع بلوک قدیمی را بهبود بخشیده و جز اصلی ساختمان سازی شده است.

در اروپا مخصوصا هلند، از انواع بلوک‌های سیمانی سبک، برای پرکردن فضای خالی و تثبیت جداره‌های زیرین ساختمان استفاده گسترده‌ای می‌شد، طوری که بعد از تحقیقات فراوان فهمیدند این بلوک برای دیوار و سقف ساختمان‌ها نیز بسیار مناسب می‌باشد.

اولین واحدی صنعتی تولید بلوک سبک در خاورمیانه در عربستان صعودی و در سال 1987 تاسیس شد، هدف مهم تاسیس این کارخانه جواب دهی به نیاز خاورمیانه، ژاپن و آفریقا بود. اما در حال حاضر، چین به خاطر داشتن نیروی کار فراوان و ارزان، بزرگترین تولید کننده بلوک سبک در دنیا شده است. استفاده از این بلوک‌ها در ایران نیز تقریبا هم‌زمان با سایر کشورهای خاورمیانه آغار شد و اولین استاندارد برای ساخت بلوک سیمانی سبک در سال 1370 تدوین و منتشر گردید.

به چه دلیلی از بلوک سبک استفاده می کنند؟

به دلیل اینکه کشور ایران بر روی گسل زلزله قرار دارد و معمولا در بیشترین مناطق ایران، ساختمان‌ها را براساس زلزله طراحی می‌کنند و یکی از مهمترین مسائل در سازه‌های جدید سبک‌سازی ساختمان‌ها می‌باشد، سبک سازی بلوک ها، اهمیت پیدا کرده است.

بلوک سبک ساختمانی جزو اساسی‌ترین فاکتور‌ها در سبک‌سازی بنا می‌باشد به همین دلیل در آیین نامه‌های ساختمان، استفاده از بلوک سبک الزامی شده است.

استفاده از بلوک سبک، باعث کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان می‌شوند. به همین سبب است که همه دیوار‌های ساختمان های امروزی را با استفاده از این بلوک‌ها می‌سازند. همچنین این بلوک‌ها در دیوار‌هایی که نقش غیر باربر را بازی می‌کنند خواهان زیادی دارند.

ویژگی های بلوک سبک چیست؟

بلوک سبک یا بلوک پوکه ای دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد که بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

مقاومت بالا، بالا بردن ایمنی کار، محافظت از منابع، دفع خطر‌های احتمالی، بالا بردن سرعت انجام کار، کاهش در هزینه‌های انجام کار و … که به وفور در مورد این ویژگی ها صحبت خواهیم کرد. اما اگرحوصله خواندن ادامه مطلب را ندارید، برای دیدن مشخصات، ویژگی ها و قیمت بلوک سبک پوکه ای، لینک زیر را دنبال کنید و کلی عکس و جدول در مورد این محصول پر فروش ببینید.

قیمت بلوک پوکه ای

انواع بلوک سیمانی

انواع بلوک سیمانی

بلوک‌ها انواع مختلفی دارند و به طور کلی این بلوک‌ها به سه دسته پرکاربرد تقسیم می‌شوند. انواع بلوک ساختمانی شامل 3 دسته بلوک سبک دانه، بلوک سنگین و دسته بلوک گازی می‌باشد.

بلوک‌های گازی، بلوک‌هایی می‌باشند که حباب‌های هوایی دارند و این حباب‌ها باعث خواهد شد که وزن آن‌ها به شدت کاهش یابد. بلوک‌های سبک دانه نیز بلوک‌هایی می‌باشند که با سبک دانه‌های معدنی و یا سبک دانه‌های صنعتی تولید و ساخته می‌شوند. بلوک سنگین نیز ترکیب ماسه با سیمان است.

برای تولید بلوک‌های سبک باید موارد خاصی رعایت شود که در اینجا شما را با بعضی از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

استاندارد بلوک دیواری سبک خوب

1-آزمایش‌هایی مانند عایق بودن در برابر حرارت، عایق بودن در برابر صوت، عایق بودن در برابر رطوبت باید روی این بلوک‌ها انجام شود.

2-آزمایش مقاومت در برابر آتش‌سوزی، آزمایش در برابر مقاوم بودن در برابر فشار نیز از دیگر آزمایش‌هایی می‌باشد که باید روی آن‌ها انجام شود.

3-بلوک سبک حتما باید دارای استاندارد ملی باشد و همچنین تاییدیه فنی را از مرکز تحقیقات بگیرد.

قیمت بلوک تیغه چینی

انواع بلوک سبک

انواع بلوک سبک چیست؟

انواع بلوک دیواری سبک، با توجه به مواد پر کننده آن‌ها، شامل سه نوع می‌شود که به صورت زیر می‌باشد:

1-بلوک سبک پوکه معدنی: این نوع از بلوک‌های سیمانی با استفاده از پوکه‌های معدنی سفید که در تبریز موجود است پر می‌شوند که به آن بلوک سبک تبریز نیز گفته می‌شود. همچنین این بلوک‌ها ممکن است با پوکه‌های قهوه‌ای سنندج نیز پر شوند.

2-بلوک سبک لیکا: این نوع بلوک‌های سبک توسط خاک رسی که منبسط شده است و یا پوکه صنعتی لیکا تولید می‌شوند.

3-بلوک سبک هوادار: این نوع از بلوک‌ها با استفاده از بتنی ساخته شده‌اند که حباب‌های هوا در آن موجود می‌باشند.

انواع ابعاد بلوک سبک

ابعاد و‌ اندازه‌ی بلوک پوکه‌ای به نوع قالبی که در دستگاه بلوک زنی استفاده می شود، بستگی دارد. اما مهم ترین ابعاد بلوک سبک به شرح زیر است:

  1. بلوک سبک 4*20*7
  2. بلوک سبک 40*20*10
  3. بلوک سبک 40*20*15
  4. بلوک سبک 40*20*20

طول همه بلوک های استاندارد سبک 40 سانتی‌متر و ارتفاع آن ها 20 سانتی‌متر می باشد، چیزی که فرق می کند عرض یا پهنای بلوک می باشدکه از 7 سانتی‌متر شروع می‌شود تا 30 سانتی‌متر ادامه می یابد.

در واقع ارتفاع بلوک های سبک در تمام ابعاد ثابت می‌باشد و همگی دارای ارتفاعی به‌اندازه‌ی 20 سانتی‌متر می‌باشند. طول نیز بین 40 سانتی‌متر و 50 سانتی‌متر متغیر می‌باشد.

قیمت بلوک سیمانی ۱۰

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

انواع جداره بلوک سبک

بلوک‌های پوکه‌ای پرفروش ترین و پرکاربردترین بلوک سبک می باشند که در تعداد جداره های مختلف و به سه صورت زیر تولید می‌شوند:

  1. بلوک سبک دو جداره
  2. بلوک سبک سه جداره
  3. بلوک سبک چهار جداره

این لیست، تعداد جداره های پرکاربرد بلوک سبک را نشان می دهد که با تعداد حفره‌های مختلف قابل تولید و فروش هستند.

سبک‌ترین بلوک ساختمانی

سبک‌ترین بلوک ساختمانی

سبک‌ترین بلوک ساختمانی، بلوک هبلکس است که از پودر آلومینیوم به اضافه ی افزودنی های شیمیایی دیگر ساخته شده است. استفاده از این نوع بلوک، علاوه بر این که قیمت بسیار بالایی دارد، بخاطر سرطان زا بودن، نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا منسوخ شده است و درصد خیلی پایینی از افراد، به استفاده از آن فکر می کنند.

پرکاربردترین و سبک‌ترین بلوک ساختمانی شناخته شده در صنعت ساختمان سازی جدید، بلوک پوکه است که بیش از 90 درصد دیوارچینی های امروزی با این بلوک انجام می شود. این بلوک علاوه بر قیمت کم و کیفیت بالا، زیبایی منحصر به فردی به دیوارها می بخشد مخصوصا اگر نوع رنگی و طرح دار آن را برای ساخت انتخاب کنید. دیوار ساخته شده با آن در عکس بالا، به وضوح تاییدکننده کیفیت و زیبایی این محصول است.

مزیت‌های بلوک سبک چیست؟

مزیت های بلوک سبک

1-مهم‌ترین مزیت بلوک پوکه ای با توجه به طراحی ساختمان‌ها در ایران سبک بودن این بلوک می‌باشد که باعث کاهش بار مرده‌ی سازه می‌شود.

2-مقاومت بسیار مناسب این نوع بلوک در برابر آتش‌سوزی که به صورت کلی جزء مزایای سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولادی می‌باشد، از مزیت های اصلی آن می باشد.

3-استفاده از بلوک سبک سیمامی باعث افزایش سرعت اجرای عملیات ساختمانی می‌شود و این امر بدین دلیل می‌باشد که این نوع بلوک‌ها نسبت به سایر مصالح ابعاد بزرگ‌تری دارند و همچنین وزن سبک آن سرعت اجرای دیوار را افزایش می‌دهد.

4-بلوک سبک ساختمانی به دلیل وجود تخلخل، عایق بسیار مناسبی برای صوت و حرارت می‌باشد.

5-بلوک پوکه‌ به دلیل ابعاد مناسبی که دارد، پرتی کار را نسبت به سایر مصالح کمتر می‌باشد و همچنین قیمت تمام شده‌ی آن کمتر می‌شود.

6-به دلیل مسطح بودن سطح بلوک سبک، برای انجام اندود‌های سیمانی در نما، لایه پوشش برای اجرای نماهای سیمانی یا حذف می‌شود و یا کاهش می‌یابد و همین امر باعث کاهش قیمت تمام شده ساختمان می‌باشد.

7-یکی دیگر از مزایای بلوک سیمانی سبک، مقاومت آن‌ها در برابر زلزله می‌باشد. که این مزیت بسیار مهم و ضروری در راستای توضیه بلوک سبک چیست، می‌باشد.

8-حمل و نقل آسان، به دلیل وزن کم این نوع بلوک سیمانی جزء مزایایی می‌باشد که این بلوک را در صدر مصالح ساختمانی قرار می‌دهد. همچنین استاد کار‌ها به دلیل نصب ساده‌ی آن استفاده از این نوع مصالح را در راس امور خود قرار می‌دهند.

9-به این نوع مصالح به نحوی مصالح سبز می‌گویند زیرا از سوخت‌های فسیلی در تولید آن استفاده نمی‌شود و همچنین بلوک سبک سیمانی سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارند.

10-این نوع بلوک‌ها دارای خاصیت برش پذیری می‌باشند و این موضوع یعنی به راحتی می‌توان با یک چکش این بلوک‌ها را برش داد و بر همین اساس در دیوار چینی بسیار سودمند می‌باشد.

قیمت بلوک سبک ساختمانی

قیمت بلوک سبک ساختمانی

بلوک سبک محصول مخصوص تبریز است و قیمت اصلی آن از آنجا تغییر می کند. برای سفارش، خرید و فروش انواع بلوک سبک ساختمانی در تبریز از جمله بلوک ساده-بلوک پوکه ای-بلوک سبک پوکه ای-بلوک سیمانی و پومیسی با کارخانه تولید بلوک سبک آلوکا در تماس باشید تا از آخرین قیمت بلوک سبک در تهران، آذربایجان شرقی و در سطح کشور  مطلع شوید.

قیمت بلوک پوکه ای تبریز

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

2 نظرات

    • عرض ادب خدمت شما
      وقتی پوکه معدنی فقط در تبریز موجود است و از آنجا به همه ی شهرها فرستاده می شود پس قطعا بلوک سبک نیز در تبریز از هر نظر بهتر است، اما بلوک های دیگر، بهتر است از شهر خودتان تهیه گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *