ترک دیوار بلوکی

رسیدیم به یه دیوار بلوکی از دیوار گلی رفتیم بالا، آجر و سفال را گذراندیم و حالا به دیوار های جدید بلوکی رسیدیم.اگر به تازگی خانه جدید یا دیوار پروژه خود را ساخته اید و از بلوک های مختلف استفاده کرده اید و بعد از دو تا سه ماه، ترک های مویی روی دیوارها در جهت های تصادفی (عمودی ، افقی و مورب) مشاهده کرده اید و تعداد ترکها در مکانهای مختلف در حال افزایش است، و به دنبال راه حلی برای ترمیم ترک دیوار بلوکی خود هستید، مطلب زیر را با دقت دنبال کنید.

علت ترک خوردن دیوار بلوکی

علت ترک دیوار بلوکی می تواند به دلیل استفاده از بلوک های نامرغوب چون AAC، بتن گازی و بلوک ماسه ای باشد. طبق نظر  مهندسین سازمان استاندارد و عرف جامعه، استفاده از بلوک به خودی خود برای ساخت دیوار، دلیل ایجاد ترک نیست مگر اینکه کیفیت بلوک بسیار بد باشد. اما واقعیت در عمل چیز دیگریست و ترک خوردن از شایع ترین معایب ساخت ذیوار با بلوک aac و بتن گازی است.

البته دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد ترک های تار عنکبوتی روی دیوار می شود، چنین ترک هایی در بسیاری از نقاط سطوح بتنی مشاهده می شود، حتی برخی ها به فکر استفاده از محصولاتی چون بتن خود ترمیم شونده هستند تا جلوی این ترک ها گرفته شود، اما آیا این روش ها جوابگو هستند؟

دلایل زیر ممکن است دلیل ایجاد ترک در دیوار بلوکی شما باشد:

دلایل ترک دیوار بلوکی

علت ترک دیوار بلوکی

1. کیفیت پایین بلوک ها ممکن است باعث ایجاد ترک در دیواره شود.
2. استفاده از سیمان با درجه بالاتر برای ساخت ملات.
3. استفاده از ملات غنی سیمان یعنی محتوای سیمان بالاتر از آنچه در ترکیب طراحی مشخص شده است.
4. استفاده از شن و ماسه بسیار ریز در ایجاد ملات، مقدار گل و لای بالا و استفاده از شنی که درست درجه بندی نشده باشد.
5. نسبت سیمان و آب خیلی بالا در مخلوط ملات.
6. چیدمان و نصب بسیار ضعیف
7. ضخامت بیشتر گچ
8. بلافاصله بتونه زدن
9. دمای بالا در زمان گچ کاری، ترک خوردگی در فصل تابستان نسبت به زمستان مستعدتر است.
10. رطوبت زیاد مخصوصا در منطقه ساحلی در طول سال باعث ایجاد ترک می شود.
11. لرزش مداوم یا ضربه مکرر چکش برای میخ زدن نیز ممکن است دلیل ترک دیوار باشد.

علت ترک عمودی دیوار

تعیین علت ترک عمودی دیوار، نیازمند بازرسی دقیق توسط یک متخصص واجد شرایط مانند یک مهندس سازه یا یک پیمانکار دارای مجوز است، اما با این حال، برخی از علل رایج ترک دعمودی عمودی عبارتند از:

1-نشست: با گذشت زمان، خاک زیر ساختمان ممکن است به طور ناهموار ته‌نشین شود و منجر به ترک های عمودی در دیوارها شود. این امر به ویژه در مناطقی با شرایط خاک یا ساخت و ساز نامناسب فونداسیون رایج است.

2-مسائل مربوط به فونداسیون: پشتیبانی ناکافی فونداسیون یا شیوه های ساخت و ساز ضعیف می تواند منجر به ترک های عمودی در امتداد دیوارها، به ویژه در دیوارهای باربر شود.

3-انبساط و انقباض حرارتی: تغییرات دما می تواند باعث انبساط و انقباض مواد شود که ممکن است منجر به ترک های عمودی در دیوارها شود، به ویژه در مناطقی با تغییرات شدید دما مواجه هستند.

4-آسیب آب: نفوذ آب به دلیل نشت، زهکشی ضعیف یا رطوبت بیش از حد می تواند ساختار را ضعیف کرده و باعث ایجاد ترک های عمودی شود.

5-حرکت سازه ای: ساختمان ها به دلیل عوامل مختلفی مانند ساخت و ساز در نزدیکی گسل، فعالیت لرزه ای یا ترافیک سنگین می توانند دچار حرکات جزئی شوند که در نتیجه ترک های عمودی ایجاد می شود.

6-مصالح ساختمانی ضعیف: مصالح ساختمانی نامرغوب یا نصب نادرست می تواند به ایجاد ترک در دیوارها کمک کند.

7-اضافه بار: وزن بیش از حد یا توزیع نامناسب بارها در داخل ساختمان می تواند منجر به ایجاد فشار بر روی دیوارها و ایجاد ترک های عمودی شود.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر و خطرات احتمالی ایمنی، رسیدگی سریع به ترک های دیوار بسیار مهم است. اگر هر گونه ترک عمودی در دیوارهای خود مشاهده کردید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا وضعیت را ارزیابی کرده و تعمیرات یا اقدامات اصلاحی مناسب را بگوید و هر چه زودتر اجرا کنید.

بلوک سبک دیواری

علت ترک در دیوار بلوک AAC

این نوع ترکها در دیوار احتمالا مضر نیستند. آنها فقط ترک های انقباضی یا ترک های غیر سازه ای هستند و از این رو خطرناک نیستند! اما ظاهر بد و ناخوشایندی دارند. از این رو، اول از همه، نیازی به ترس نیست. زیرا این ترک ها باعث ریزش خانه یا دیوار نمی شود.

به طور کلی، بلوک های AAC از بتن هوادهی استفاده کرده اند که با وارد کردن هوا یا گاز دیگر به داخل دوغاب متشکل از سیمان یا آهک و یک ماده پرکننده سیلیسی ساخته می شود و مخلوط پس از اتوکلاو و سخت شدن، ساختار سلولی یکنواختی بدست می آورد. بلوک های ACC در طول تولید به مدت 14 تا 18 ساعت تحت بخار زیاد، پخت می شوند.

اگر بلوک های ACC به روشی معیوب و نادرست ساخته شده باشند، احتمال وقوع ترک در دیوار وجود دارد، اما از آنجا که اکثر سازندگان بلوک های AAC دارای گواهینامه هستند، بنابراین شانس کمتری برای کیفیت بد بلوک ها وجود دارد.

قبل از ساخت خانه، بلوک های AAC باید در یک آزمایشگاه معتبر آزمایش شوند. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان در حین تولید بلوک در یک کارخانه، از پخت مناسب بخار اطمینان حاصل نمی کنند  به همین دلیل گاهی ممکن است ترک های انقباضی در دیوارهای استفاده شده از آنها ایجاد شود.

آزمایش کیفیت، AAC را چه خوب و چه بد تضمین می کند. ما همیشه به افراد پیشنهاد می کنیم از موادی که قبل از استفاده برای ساخت در محل، توسط تولید کننده یا مشتری آزمایش و تست می شوند، مانند بلوک سبک سیمانی استفاده کنند.

همانطور که می‌دانید برای دیوارهای پارتیشن بندی از بلوک هایی با ضخامت کم مثل بلوک سیمانی 10*20*40 استفاده می کنند. دیواره این بلوک ها نسبت به بلوک سیمانی 15*20*40 و بلوک سیمانی 20*20*40 ضخامت کمتری دارد، در نتیجه حتی پس از استفاده از گچ، دیوار نمی تواند در برابر لرزش مداوم یا ضربه مکرر چکش که برای میخ زدن انجام می دهید، مقاومت کند.

این عامل نیز ممکن است دلیل ایجاد ترک در دیوار باشد. بنابراین توصیه می شود، ابتدا بلوک مناسب مثل بلوک پوکه را برای دیوار انتخاب کنید سپس علت صحیح ترک ها را پیدا کنید تا بتوانید روش و مواد مناسبی را برای ترمیم ترک ها انتخاب کنید.

قیمت بلوک پوکه ای

ترمیم ترک دیوار بلوکی

ترمیم ترک دیوار بلوکی

ترمیم ترک دیوار بلوکی در خانه کار ساده ای نیست. شما باید در هنگام انتخاب و خرید بلوک سیمانی مراقب باشید، زیرا برای تعمیر و عواقب بعدی باید هزینه کنید. اگر قرار نیست موفقیت آمیز باشد، صرف هزینه برای تعمیر چه معنایی دارد. پس قبل از انتخاب و خرید هر محصولی، مطالعه کاتالوگ محصول بسیار مهم است.

از آنجا که ترک دیوار بلوک سیمانی غیر سازه ای هستند، آنچه شما باید انجام دهید این است که یا تعویض بلوک سیمانی آن منطقه را داشته باشید یا ترمیم کنید.

برای ترمیم، مواد پر کننده ترک را آماده کنید. فقط باید یک خمیر درست کنید و مانند بتونه بمالید. اما توجه داشته باشید که عرض ترکها نباید از عرض 2 تا 3 میلی‌متر بیشتر باشد.

پس از انتخاب محصول بلوک یا سفال، مرحله بعدی، آماده‌سازی سطح برای تعمیرات و رفع ترک دیوار بلوکی است. بتونه های قدیمی را پاک کنید و با استفاده از لبه چاقو ترک را تمیز کنید.

از مواد پرکننده ترک یا بتونه برای رفع ترک دیوار بلوکی استفاده کنید، ماده پر کننده ترک را روی سطح مرطوب یا مقداری روی سطح خشک بمالید. هر کدام از انواع مواد پرکننده و ترمیم کننده ترک دیوار بلوکی، برای برآوردن هدف خاصی تولید می شوند. از این رو کاتالوگ محصول را بسیار دقیق بخوانید و از محصولی که مناسب شرایط شما است استفاده کنید.

پس از استفاده، سطح ترمیم شده را همانطور که در کاتالوگ محصول مشخص شده است، با عملیات خاصی ترمیم ترک دیوار بلوکی را پیگیری کنید. پس از اتمام دوره آماده‌سازی، بتونه را بمالید و بعد از یک ماه رنگ کنید. برای رنگ آمیزی دیوار از رنگ پلاستیکی مرغوب استفاده کنید. رنگ پلاستیک تا حدی توانایی مقاومت در برابر ترک خوردگی بیشتر دیوار را دارد.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

4 نظرات

  • ممنون بابت مطلب بسیار مهم و اموزنده. دیوار های بلوکی خیلی بهتر از سفالی هستند و بنطرم باید قبل از سیمان زدن با عایق های رطوبتی و حرارتی زیرکاری انها را اب بندی کنند تا شاهد نشت اب و سرما و گرما پشت ان نباشیم. شرکت شما بسیار خوب این کار را میتواند انجام دهد و شرکت هایی نظیر جهان فرود و میهن راپل هرکاری برای ما انجام دادند مناسب نبوده.

    • سپاس
      بلوک های سبک عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت، گرماو سرما هستند، چون خاصیت پوکه معدنی استفاده شده در آنها، عایق بودن است

  • سلام ممنون از مطالب دقیقتون ،خونه بغلی ماگودبرداری کرده داره میسازه دیوارمون بلوک سبکه ونامرغوبه دیوارامون ترک برداشته وحتی از بغل ستون سوراخ سوراخ ریزی ایجاد شده که نور از اونور میاد اینور ، من فوق العاده ترس دارم چون 3تا بچه دارم پدر وهمسرمم که با ماهستن بی خیالن میگن هیچی نیست اما من خودم تکون خوردن دیوارمون رو دیدم،تو رو خدا بگید چه خاکی سرم بریزم

    • سلام خوشحالیم که رضایت شما را کسب کرده ایم. لطفا از طریق شماره تماس های سایت با کارشناس بتن آلوکا در مورد این موضوع صحبت کنید. شما را راهنمایی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *