تولید بلوک سبک

تولید بلوک سیمانی سبک به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت دیوارها امروزه بسیار ضروری شده است. بلوک سبک سیمانی یکی از چندین محصول بتنی پیش ساخته است که در ساخت و ساز استفاده می شود. اصطلاح پیش ساخته به این واقعیت گفته می شود که بلوک ها قبل از آوردن به محل کار ، ساخته شده و سخت می شوند. بیشتر بلوک های سیمانی دارای یک یا چند حفره توخالی هستند و ممکن است اضلاع آنها به صورت صاف یا با طرح ساخته شود. در هنگام استفاد ، بلوک های بتونی یکی یکی انباشته می شوند و همراه با ملات بتن تازه نگه داشته می شوند تا طول و ارتفاع دلخواه دیوار را تشکیل دهند.
در مقاله امروز، ما در مورد چگونگی ساخت بلوک سیمانی سبک صحبت خواهیم کرد. یکی از شعارهای پرکاربرد عصر ما “خودتان این کار را کنید” است. برای کارهای ساختمانی در مقیاس کوچک برای اهداف سرگرمی ، می توانید به تنهایی بلوک های سبک تولید کرده و برای اهداف تزئینی یا کاربردی اصلاحاتی را انجام دهید.
چگونه می توان بلوک های سبک بتونی را برای استفاده در مسیرهای عبور، شومینه ها ، کارهای دکوراسیون داخلی تهیه کرد؟ دلیل اینکه ما بلوک های سبک را انتخاب کردیم این است که بلوک های سنتی بیش از حد سنگین هستند و برای استفاده در مشاغل صنعتی تولید می شوند. حال، بیایید شروع کنیم به توضیح اینکه چگونه می توانید با دستور العمل بسیار ساده بلوک سبک خود را بسازید.

قیمت بلوک سیمانی سبک

مواد اولیه تولید بلوک سبک

بلوک های سبک از اختلاط سیمان با شیشه های آتشفشانی به نام پرلیت یا پودر آتشفشانی بنام پوکه معدنی بدست می آیند. مقدار این سنگ متخلخل که به عنوان کل استفاده می شود ممکن است بسته به نوع پروژه شما متفاوت باشد. اگر قصد استفاده از آن را در داخل خانه یا محیطی که تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار نگیرد، می توانید سبک بودن مخلوط را به حداکثر برسانید. اگر می خواهید از آن در فضای باز استفاده کنید ، یک مخلوط با وزن متوسط مفیدتر خواهد بود.
بلوک های قدیمی معمولاً با دست ریخته می شدند و میانگین تولید حدود 10 بلوک در ساعت بود. امروزه، تولید بلوک های بتنی فرایندی کاملاً خودکار است که می تواند تا 2000 بلوک در ساعت تولید کند. بلوک های سبک بتونی که با جایگزینی پوکه معدنی با خاک رس ، شیل یا تخته سنگ منبسط شده ساخته می شوند. و برای ساخت دیوارها و پارتیشن های غیر تحمل بار استفاده می شود.
علاوه بر اجزای اساسی، مخلوط بتنی که برای ساخت بلوک استفاده می شود نیز ممکن است حاوی مواد شیمیایی مختلفی باشد که به آنها مواد افزودنی گفته می شود تا باعث تغییر زمان پخت، افزایش مقاومت فشاری یا بهبود کارایی شود. ممکن است رنگدانه هایی به این مخلوط افزوده شود تا در کل بلوک ها یک رنگ یکنواخت داشته باشد، یا سطح بلوک ها با لعاب پخته شده پوشانده شود تا جلوه ای تزئینی داشته باشد یا از آن در برابر حمله شیمیایی محافظت کند. این لعاب ها معمولاً با یک چسب رزینی رطوبت دار، ماسه سیلیس و رنگدانه های رنگی ساخته می شوند.

چگونه بلوک سبک تولید کنیم؟

تولید بلوک های سیمانی شامل چهار فرآیند اساسی است: اختلاط، قالب گیری و عمل آوری. برخی از کارخانه های تولیدی فقط بلوک های بتونی تولید می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است محصولات بسیار متنوعی از پیش ساخته بتونی از جمله بلوک، سنگ صاف کننده تخت و قطعات محوطه سازی تزئینی مانند لبه چمن تولید کنند.

طریقه ساخت بلوک سبک

قدم اول مخلوط کردن مواد اولیه ساخت بلوک است.

ساخت ملات بلوک سبک

1- پوکه معدنی و سیمان پرتلند در خارج در سیلوهای بزرگ عمودی ذخیره می شود تا از رطوبت در امان بمانند. با شروع کار تولید، مقادیر لازم پوکه معدنی و سیمان از طریق جاذبه یا از طریق مکانیکی به یک توزین وزن که مقادیر مناسب هر ماده را اندازه گیری می کند، منتقل می شود.
2- مواد خشک سپس به یک میکسر ثابت می ریزند و در آنجا برای چند دقیقه با هم مخلوط می شوند. دو نوع میکسر وجود دارد که معمولاً استفاده می شود. یک نوع ، مخلوط کن سیاره ای یا تابه نامیده می شود ، شبیه یک ظرف کم عمق با درب است. تیغه های مخلوط به یک شافت چرخشی عمودی در داخل میکسر متصل می شوند. نوع دیگر را میکسر درام افقی می نامند. این شبیه قوطی قهوه ای است که در کنار آن چرخانده شده و دارای تیغه های مخلوط کننده است که به یک شافت چرخشی افقی درون میکسر متصل شده است.

3- پس از مخلوط شدن مواد خشک، مقدار کمی آب به همزن اضافه می شود. اگر محلوط  در آب و هوایی تحت شرایط شدید دما قرار داشته باشد ، ممکن است ابتدا آب از طریق بخاری یا چیلر عبور کند تا درجه حرارت آن تنظیم شود. در این زمان ممکن است مواد شیمیایی مواد افزودنی و رنگدانه های رنگی نیز اضافه شود. سپس بتن به مدت شش تا هشت دقیقه مخلوط می شود.

قالب سازی قدم دوم در تولید بلوک سبک ساختمانی است.

4- هنگامی که بار بتن کاملاً مخلوط شد، به داخل یک مایل ریخته می شود. مخلوط تولید شده بلوک سیمانی توسط نوار نقاله سطل به یک قیف بلند منتقل می شود. چرخه اختلاط برای بار بعدی دوباره شروع می شود.
5- از قیف بتن با سرعت جریان اندازه گیری شده به قیف دیگری در بالای دستگاه بلوک منتقل می شود. در دستگاه بلوک، بتن به سمت پایین به داخل قالب ها وارد می شود. قالبها از یک جعبه قالب بیرونی تشکیل شده است که حاوی چندین بوش قالب است. آسترها شکل خارجی بلوک و شکل داخلی حفره های بلوک را تعیین می کنند. به طور همزمان متناسب با عرض دستگاه، می توان 15 بلوک را قالب ریزی کرد.
6- وقتی قالبها پر شدند، بتن با وزن سر قالب فوقانی که روی حفره های قالب پایین می آید، متراکم می شود. این تراکم ممکن است توسط سیلندرهای فشار هوا یا هیدرولیک که روی سر قالب قرار دارند ، تکمیل شود. اکثر دستگاه های بلوک زنی برای کمک بیشتر به فشردگی از انفجار کوتاه مکانیکی استفاده می کنند.
7- بلوک های فشرده شده به سمت پایین و از قالب بر روی یک پالت فولادی تخت رانده می شوند. پالت و بلوک ها از دستگاه بیرون رانده می شوند و به یک نوار نقاله زنجیره ای منتقل می شوند. در بعضی از عملیات بلوک ها از زیر یک برس چرخان عبور می کنند که مواد سست را از بالای بلوک ها خارج می کند.

مرحله عمل آوری در تولید بلوک

8- پالت بلوک به یک استکر یا لودر خودکار منتقل می شود که آنها را در یک قفسه عمل آوری قرار می دهد. هر دندانه دار چند صد بلوک را در خود جای داده است. وقتی یک قفسه پر شد ، روی مجموعه ای از ریل ها غلت داده می شود و درون کوره پخت قرار می گیرد.
9- کوره یک اتاق محصور با ظرفیت نگه داشتن چندین قفسه بلوک در یک زمان است. دو نوع اساسی کوره های پخت وجود دارد. متداول ترین نوع آن کوره بخار کم فشار است. در این نوع بلوک ها به مدت یک تا سه ساعت در دمای اتاق در کوره نگه داشته می شوند تا کمی سفت شوند. سپس بخار به تدریج معرفی می شود تا دما را با سرعت کنترل شده بیش از 60 درجه فارنهایت در ساعت (16 درجه سانتیگراد در ساعت) افزایش دهد. بلوک های وزنی استاندارد معمولاً در دمای 150-165 درجه فارنهایت (74-66 درجه سانتیگراد) پخت می شوند، در حالی که بلوک های سبک در 170-185 درجه فارنهایت (77-85 درجه سانتیگراد) ترمیم می شوند. با رسیدن به دمای عمل آوری، بخار بسته شده و اجازه می دهد تا بلوک ها به مدت 12-18 ساعت در هوای گرم و مرطوب خیس بخورند. پس از خیساندن، بلوک ها با تخلیه هوای مرطوب و افزایش بیشتر درجه حرارت در کوره خشک می شوند. کل چرخه عمل آوری حدود 24 ساعت طول می کشد.

نوع دیگر کوره، کوره بخار فشار قوی است که گاهی اوقات اوتوکلاو نامیده می شود. در این نوع، دما به 300-375 درجه فارنهایت (149-191 درجه سانتیگراد) و فشار به 80-185 psi (5.5-12.8 بار) افزایش می یابد. اجازه می دهد تا بلوک ها به مدت پنج تا 10 ساعت خیس شوند. سپس فشار به سرعت تخلیه می شود، که باعث می شود بلوک ها به سرعت رطوبت محبوس شده خود را آزاد کنند. فرآیند پخت اتوکلاو به انرژی بیشتر و کوره گرانتری نیاز دارد، اما می تواند در زمان کمتری بلوک تولید کند.

کنترل کیفیت

ساخت بلوک سبک نیاز به نظارت مداوم برای تولید بلوک هایی دارد که دارای خصوصیات مورد نیاز باشند. مواد اولیه قبل از قرارگیری در مخلوط کن به صورت الکترونیکی توزین می شوند. مقدار آب محبوس شده در پوکه معدنی ممکن است با حسگرهای فراصوت اندازه گیری شود و مقدار آب اضافه شده به مخلوط به طور خودکار تنظیم می شود تا جبران شود. در مناطق با درجه حرارت شدید، آب ممکن است قبل از استفاده از چیلر یا بخاری عبور کند.

با بیرون آمدن بلوک ها از دستگاه بلوک، ممکن است ارتفاع آنها با حسگرهای پرتوی لیزر بررسی شود. در کوره پخت، درجه حرارت، فشار و زمان چرخه همه به طور خودکار کنترل و ضبط می شوند تا اطمینان حاصل شود که بلوک ها به درستی پخته شده اند، تا به مقاومت مورد نیاز خود برسند.

و اما روش های تولید بلوک سبک با دستگاه های مختلف چگونه است؟
این مقاله ادامه دارد…

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *