زمان خشک شدن بلوک سیمانی چند روز است؟ راه سریع خشک شدن سیمان چیست؟ بعد از تولید بلوک های سیمانی، بسیاری از مردم معمولاً در مورد چگونگی خشک شدن بلوک ها پس از تولید توسط دستگاه بلوک زنی، سوالات زیادی دارند، اینکه زمان خشک شدن بلوک سیمانی چقدر طول میکشد یا چه روشی بهتر است، همگی سوالاتی هستند که امروز پاسخش را در این مطلب دریافت می کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت بلوک سیمانی و ریز مراحل تولید به لینک درج شده مراجعه کنید.

راه سریع خشک شدن سیمان

قبل از صحبت در موردن مدت و نحوه خشک شدن بلوک سیمانی، ابتدا باید نگاهی بیندازیم به راه سریع خشک شدن سیمان که خمیرمایه اصلی این بلوک ها است، تا مسیر کار را درست برویم و زمان انجام آن را کوتاهتر کنیم.

زمان خشک شدن بتن

معمولاً بتن حدود 28 روز طول می کشد تا به طور کامل با حداکثر مقاومت عمل کند، اما بدیهی است که زمان خشک شدن بتن، بسته به ماهیت مخلوط و شرایطی که در آن خشک می شود متفاوت است. برای افزایش کارایی پروژه خود، باید راه هایی برای تسریع خشک شدن بتن بیابید که فرآیند خشک کردن را به تاخیر نیندازد.

آب و هوا یک عامل مهم در زمان خشک شدن بتن است بتن در شرایط گرمتر و آفتابی سریعتر خشک می شود. سعی کنید از دمای بسیار پایین یا دوره های طولانی باران اجتناب کنید.

با استفاده از بخاری، زمان خشک شدن بتن را کوتاهتر کنید.چه از بخاری استفاده کنید و چه از تشک های گرمایشی، مراقب باشید که بتن بیش از حد گرم نشود. تنظیم مقدار حرارت برای سرعت بخشیدن به زمان خشک شدن بدون به خطر انداختن مخلوط، ضرور است.

استفاده از آب گرم در سفت شدن بتن تاثیر گذار است. آب به عنوان یک عنصر ضروری در هر مخلوط بتن، نقش مهمی در فرآیند پخت دارد و می‌تواند از طرق مختلف بر زمان پخت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر از آب گرم در مخلوط بتن خود استفاده کنید، می توانید واکنش سریعتر و در نتیجه زمان پخت سریعتر را ایجاد کنید. با این حال استفاده از آب خیلی داغ یا جوش خودداری کنید، زیرا به مخلوط آسیب می رساند.

مقدار آب اضافه شده به مخلوط بسیار مهم است، به خصوص اگر می خواهید زمان خشک شدن بتن را به حداقل برسانید. این به این دلیل است که هرچه آب بیشتری به مخلوط اضافه کنید، بتن زمان بیشتری برای گیرش دارد. با این حال، مراقب باشید که مقدار کمتر از استاندارد را استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث غلیظ شدن مخلوط و در نهایت قدرت آن را به خطر بیندازد.

از ماله کشی سخت خودداری کنید. ماله کشی بیش از حد می تواند باعث متراکم شدن بتن، فرو ریختن حفره های هوا و دریچه ها شود. این یک مشکل است زیرا از خروج رطوبت در طول فرآیند خشک کردن جلوگیری می کند که البته زمان خشک شدن را نیز افزایش می دهد.

نحوه و زمان خشک شدن بلوک سیمانی با روش تجربی

در حالت عامیانه یا روشی که عموما تمام بلوک سازان از آن برای خشک شدن محصولات خود استفاده می کنند، مراحل متفاوت تر از حالت استاندارد تعریف شده توسط سازمان های مختلف است. واضح تر بگوییم هر کارگاه بلوک زنی، روش خاص خود را برای خشک کردن محصولاتش استفاده می کند.خیلی از این روش ها، حتی بهتر از روش های اصولی تعریف شده است، چرا که تجربی کشف شده اند و انجام می شوند.

البته لازم به ذکر است که خیلی از بلوک سازان محترم اصلا منتظر خشک شدن کامل محصولاتشان هم نمی شوند و خیلی زود وارد چرخه فروش می کنند، این کار باعث پرتی بیشتر بلوک و کم شدن کیفیت اصلی آن می شود. این کار هم به ضرر فروشنده و هم به ضرر خریدار است، پس بهتر است درست کار کرد.

و اما روش تجربی که بتن آلوکا نیز برای خشک کردن قطعات بتنی نظیر بلوک سبک آلوکا از آن استفاده می کند، به شرح زیر است. این روش تست شده توسط مهندسین مجموعه آلوکا است. کیفیت بلوک ها پس از آماده شدن نیز توسط سازمان استاندارد ایران، اندازه گیری شده و علامت استاندارد کتبی برای بلوک آلوکا ثبت شده است.

روش و زمان خشک شدن بلوک سیمانی بتن آلوکا

بتن آلوکا بعد از تولید بلوک سبک، آنها را توسط لیفتراک به قفسه های فلزی منتقل کرده. این قسه ها به شکلی ساخته شده اند که بلوک ها با فاصله در کنار هم و در طبقات مختلف قرار می گیرند و جریان هوا به خوبی در ما بین آنها به گردش در می آید.
این قفسه ها در گرمخانه مستقر شده اند، در واقع لیفتراک، قفسه ها را به گرمخانه منتقل می کند.

گرمخانه دمایی حدودا گرمتر از اتاق گرم شما در زمستان دارد، یعنی درجه حرارتی حدود 25 درجه دارد. بلوک ها به مدت حدود سه روز در این گرمخانه نگهداری می شوند و برحسب نیاز، روزانه یک یا دو بار در معرض پاشیدن آب قرار می گیرند تا سفت‌تر شوند.

پس از گذشت سه الی 4 روز، مدت زمان خشک شدن بلوک سیمانی در مرحله اولیه به اتمام می رسد، سپس بلوک ها به سالن نگهداری منتقل شده و حدودا در مینیمم حالت، 5 روز در سالن و در دمای معمولی نگهداری می شوند تا به کیفیت نهایی و قابل استفاده برسند.

نحوه خشک کردن بلوک سیمانی با روش تعریف شده

اصولا باید پس از ریختن ملات در قالب، پارچه آفتابگیر یا آبیاری بر روی  قالب فولادی پیچیده شود تا سرد شود و سطح بتن بلافاصله برای حفظ حرارت و مرطوب شدن پوشانده شود. هنگامی که درجه حرارت بالا است (بالای 10 درجه سانتی گراد)، تعمیر و نگهداری اولیه سازه بتنی آسانتر است چرا که عملیات انجام شده، باعث هیدراتاسیون و حفظ سلامت می شود.

در طول دوره پخت و خشک شدن، مواد ذخیره آب باید به طور مرتب از آب پر شود تا از مرطوب شدن مداوم اطمینان حاصل شود ، زمان خشک شدن نباید کمتر از 14 روز باشد و مدت خشک شدن بلوک، باید تا آنجا که ممکن است افزایش یابد.

زمان اطمینان از کیفیت اولیه خشک شدن بلوک

هنگامی که درجه حرارت پایین است (زیر 5 درجه سانتی گراد)، به منظور اطمینان از کیفیت نگهداری بلوک ها در شرایط دمای پایین، یک فرآیند پخت بسته انجام می شود و زمان خشک شدن بلوک سیمانی کمتر از 28 روز نیست. بتن به شدت کنترل می شود دمای عمل آوری کمتر از حداقل دمای قابل استفاده نیست که توسط افزودنی بتن مشخص شده است.

هنگامی که دمای محیط کمتر از – 5 درجه سانتی گراد است در جاهای سردسیر یا در فصل زمستان، اقدامات عایق کاری (مانند پوشش با پنبه خشک) باید انجام شود تا مقاومت بلوک به مقاومت بحرانی در برابر یخ و سرما برسد. قبل از اینکه مقاومت بلوک به 40٪ مقاومت طراحی برسد، برای هر کسی قدم زدن روی آن و نصب براکت قالب اکیداً ممنوع است و هیچگونه ضربه یا عملیات ضربتی مجاز نمی باشد.

این مورد برای کارگاه های بلوک زنی توصیه می شود که با دستگاه خودرو و روی زمین تولید می کنند. اما یکسری کارخانه های اتوماتیک بلوک زنی مثل بتن آلوکا که از همان ابتدای تولید، بلوک ها را روی قفسه ها می چیند، نیازی به این ملاحظات ندارند.
پس از ریختن بتن ، دلیل اینکه می تواند بتدریج سفت شود و سخت شود عمدتاً به دلیل نتیجه هیدراتاسیون سیمان است ، در حالی که هیدراتاسیون نیاز به شرایط مناسب دما و رطوبت دارد ، بنابراین برای اطمینان از شرایط سخت شدن مناسب ، مقاومت بتن افزایش می یابد. بتن باید پخت شود.

هدف از نگهداری بتن ایجاد شرایط مختلف برای هیدراتاسیون کامل سیمان و تسریع سخت شدن بتن است: مورد دوم جلوگیری از انقباض غیر طبیعی ، ترک ها و سایر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض ، وزیدن باد ، سرما و سایر شرایط پس از قالب گیری

مرحله پخت و خشک شدن استاندارد بلوک سیمانی، باید کمتر از 14 روز نباشد. در فصل سرما و فصل گرم، اقدامات عایق حرارتی مناسبی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که اختلاف دما بین هسته و لایه سطحی و محیط در طول دوره پخت از 20 درجه سانتی گراد تجاوز نمی کند. البته زمان پخت بستگی به نوع سیمان و افزودنی  مخصوص بلوک دارد. زمان خشک شدن سیمان معمولا کمتر از 7 روز نیست.

اکنون به تجربه و روش شما بستگی دارد که چگونه بلوک های سیمانی تولید خود را خشک کنید. اما اگر سوالی در مورد نحوه و زمان خشک شدن بلوک سیمانی داشتید، حتما با کارشناسان بلوک آلوکا تماس بگیرید و از مشاوره های ارزشمند و رایگان آنها بهرمند گردید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *