ساخت شومینه با بلوک سیمانی

ساخت شومینه با بلوک سیمانی در فضای باز یا محیط های بسته با اهداف مختلف انجام می شود و شرایط خاص خود را می طلبد. شومینه می تواند حال و هوا را تنظیم کند. یک منقل گرم و دنج محیطی صمیمی را فراهم می کند. تأسیسات الکتریکی را که ممکن است لازم باشد را می توانید در پشت شومینه پنهان کنید. همانطور که میبینید یک شومینه مناسب، متد ساخت متفاوت و مصالح متفاوت نظیر بلوک سبک سیمانی یا سنگین و… را متناسب با بودجه و سلیقه می طلبد که بهترین روش را برای شما در بخش زیر شرح داده ایم.

مراحل ساخت شومینه با بلوک سیمانی

1-    اندازه شومینه خود را تعیین کنید. اندازه شومینه شما باید متناسب با محیط اطراف آن باشد. سعی کنید شومینه را با در نظر گرفتن تناسبات طراحی کنید. شما نمی خواهید شومینه شما کاملاً سایز خانه شما را تحت الشعاع قرار دهد. شومینه را در فضای خودش قرار دهید تا “اتاق” دیگری در فضای زندگی بیرونی شما ایجاد کند. فضای زیادی را در مقابل آن قرار دهید تا خانواده و دوستان در آن دور هم جمع شوند و از آن لذت ببرند.

2-    اکثر شومینه های فضای باز یا چوب سوز هستند یا گاز. یک شومینه با چوب جذابیت یک آتش‌سوزی “طبیعی” را ارائه می دهد. با این حال ، آنها معمولاً به پروانه ساختمانی احتیاج دارند. در مورد محدودیت های عقب نشین ، مشخصات دودکش و سایر شرایط با دولت شهرداری خود تماس بگیرید تا بتوانید اجازه استفاده از آن را بگیرید. برای نصب شومینه گازی پیمانکار استخدام کنید. شومینه های گازی خنک تر اما تمیزتر از نمونه های چوبی از لحاظ دود و خاکستر هستند.

3-    طرحی متفاوت برای ساخت شومینه با بلوک سیمانی پیدا کنید. اگر یک خانه ساز باتجربه هستید، به یک ساختار اثبات شده پایبند باشید ، اما می توانید با طرح هایی که به صورت آنلاین پیدا می کنید شروع کنید و تغییرات کوچکی ایجاد کنید.

بیشتر طراحی ها خوب از بلوک های سیمانی سبک یا سنگین محکم و مقرون به صرفه به عنوان اسکلت استفاده می کنند و بلوک سیمانی با سنگ یا روکش دیگر پوشانده می شود. هنگام انتخاب طرح ، موارد زیر را برای  شومینه خود در نظر بگیرید:

پایه: پایه بتونی تقویت شده بهترین پایه ای است که می توانید برای شومینه داشته باشید. شومینه های سفارشی معمولاً سنگین تر از شومینه های پیش ساخته هستند، به این دلیل که پایه شما محکم و ضخیم‌تر است.

دودکش یا دریچه ها: یک شومینه با چوب نیاز به یک دودکش دارد، در حالی که یک شومینه با گاز فقط به منافذ هوا نیاز دارد.

سعی کنید اصولی و حرفه ای کار کنید و صحنه زیر را در باغ خود خلق نکنید.

ساخت غیر اصولی شومینه با بلوک سیمانی

4-    برای افزودن هرگونه ویژگی اضافی به قسمت شومینه برنامه ریزی کنید. شومینه شما فقط به یک کوره منزل احتیاج ندارد. در واقع، اگر در حال ساخت شومینه در فضای باز هستید ، منطقی است که آن را برای استفاده های دیگر با وسایل تزئینی زیباتر و کاربردی تر کنید. مثلا اگر در حال ساخت یک شومینه با چوب هستید، یک محفظه یا فضای مناسب برای چوب  به عنوان انبار چوب در نظر بگیرید.

5-    اگر قبلاً بتن را برای فونداسیون ریخته اید. ابتدا فونداسیون را برای ایجاد پایه تنظیم کنید. سیمان را مخلوط کرده و می ریزیم و اجازه می دهیم تا حداقل 24 ساعت آماده شود. بعضی از مکانها به پایه های بتنی فقط به عمق 15 سانتی‌متر احتیاج دارند، در حالی که بعضی دیگر از آنها باید بیش از 33 سانتی‌متر باشند.

توجه: بتن و ملات، اگرچه مشابه هستند، اما عوامل اتصال متفاوتی هستند و باید متفاوت استفاده شوند. در صورت لزوم از بتن برای پی ریزی استفاده می کنید و از ملات به منظور اتصال بتن یا بلوک های سنگین به یکدیگر استفاده می کنید.

6-    ملات را روی پایه بمالید و چیدن بلوک سیمانی را شروع کنید. نقشه مد نظر خود برای ساخت شومینه با بلوک سیمانی را دقیقاً دنبال کنید و مطمئن شوید که هر ردیف از بلوک ها تراز هستند.

7-    هنگام ایجاد پایه، اطمینان حاصل کنید که از یک سطح برای قرارگیری متعادل بتن یا بلوک های سبک استفاده می کنید. در صورت ساخت با استفاده از بلوک های سنگین، ملات را بین هر ردیف و همچنین بین قطعات جداگانه بلوک پخش کنید. قرار دادن الگوی ظاهری زیبا و مخلوط کردن ملات مناسب از موارد مهم است.

 قیمت بلوک سبک

8-    یک الگوی خوب برای نصب آجر آتش انتخاب کنید. باند وسط جعبه آتش را پیدا کرده و یک خط را تا سمت جعبه آتش دنبال کنید. ملات خود را با هاون دمای بالا مخلوط کنید. به این ترتیب، درجه حرارت بالای آتش باعث نمی شود ملاتی که آجر آتش را بهم چسبیده ، به خطر بیاندازد.

9-    هنگام قرار دادن آجر، آن را در گوشه ها و لبه ها برش دهید، هر نوع حباب هوا را با ملات و برس از ملات آجر آتش نشانی بردارید. هر درز را با اتصال دهنده در ملات پر کنید. سپس با استفاده از یک برس تمیز ملات های اضافی را گردگیری کنید و حداقل 24 ساعت جعبه آتش را خشک کنید.

10-    دودکش را برای شومینه های چوبی بسازید یا اضافه کنید. دودکش باید طبق مشخصات دقیق ساخته شود تا اطمینان حاصل شود که دود به‌طور مناسب از آتش گرفته می شود. می توانید با این استانداردهای معمول شروع کنید:

عرض و ارتفاع دهانه شومینه را اندازه بگیرید تا مساحت آن بدست آید. اگر دودکش زیر 15 فوت (4.6 متر) طول دارد ، سطح مقطع آن را 1/8 سطح دهانه شومینه قرار دهید. اما اگر دودکش بیش از 15 فوت (4.6 متر) طول دارد ، به جای آن سطح مقطع دهانه شومینه را به اندازه 1/10 قرار دهید. دودکش باید حداقل 2 فوت (609/0 متر) بالاتر از هر سازه مجاور باشد و 10 فوت (3 متر) فاصله داشته باشد.

11-    سنگ بیرونی شومینه را نصب کنید. این فاصله باید حداقل 10 فوت (3 متر) از سایر سازه ها و هرگونه اشیا معلق مانند سقف پاسیو و آلاچیق باشد. نصب صحیح آن بخش مهمی از ساخت شومینه با بلوک سیمانی در فضای باز است. سنگی را انتخاب کنید که از مواد کاملاً نسوز ساخته شده و ضخامت آن حداقل 4 اینچ (10 سانتی‌متر) باشد.

باید حداقل 16 اینچ (41 سانتی‌متر) در مقابل جعبه آتش و 8 اینچ (20 سانتی‌متر) در دو طرف امتداد داشته باشد. ملات را در عمق 3/4 اینچی (19 میلی‌متر) و 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) از یکدیگر قرار دهید، حداقل 24 ساعت به ملات اجازه دهید تا سفت شود. با اطمینان از تراز بودن سنگ شومینه را قرار دهید. اولین سنگ را در گوشه ای قرار دهید و لایه های بعدی روکش سنگ را بچینید.

12-    شومینه گاز سوز خود را به خط گاز وصل کنید. گاز را خاموش کنید. اتصالات را با آچار محکم کنید، سپس با پخش صابون ظرفشویی آزمایش کنید. گاز را روشن کنید. اگر حباب ظاهر شد، اتصالات را دوباره چک کنید. در صورت امکان ، قبل از اقدام به استفاده ، چندین روز به شومینه استراحت دهید. ساخت شومینه با بلوک سیمانی تمام شد. از شومینه ی جدید خود نهایت لذت ببرید!

ساخت کباب پز با بلوک

گرچه شومینه بلوک سیمانی تا حدودی می توان به مانند کباب پز عمل کند اما هر کدام کارکرد مخصوص خود را دارند و نمیشود یکی را به جای دیگری استفاده کرد. شومینه مخصوص گرمایش داخل محیط خانه یا آلاچیق و… است در حالی که کباب پز دقیقا عکس آن است و مناسب استفاده در خارج خانه و محوطه باغ است.

در خانه یا محیط بسته که نمی شود کباب پخت و دود آن را بلند کرد، همه خفه می شوند. پس لطفا نگویید یک شومینه درست می کنم خواستم بعضا کباب هم با آن می پزم. هیچ کدام از این دو جایگزین دیگری نیست، شاید ساخت شومینه اختیاری باشد، اما ساخت کباب پز از الزامات هر باغ و ویلایی است و بدون آن باغ با آپارتمان هیچ فرقی ندارد.

اگر که خواهان ساخت کباب پز با بلوک سیمانی هستید و می خواهید با کمترین هزینه و خودتان یک کباب پز زیبا و با دوام بسازید، آموزش زیر را دنبال کنید و بهترین کباب پز را در باغ با دست های هنرمند و توانمد خود، بسازید و یک اثر هنری زیبا خلق نمایید.

روش ساخت کباب پز با بلوک

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *