اندازه و ابعاد بلوک سیمانی

پر فروش ترین ابعاد بلوک سیمانی در بازار ایران که ابعاد استاندارد بلوک سیمانی هستند، به ترتیب بلوک ۱۵*۲۰*۴۰ برای دیوارهای بیرونی ساختمان، ابعاد بلوک ۷*۲۰*۴۰ برای تیغه های داخلی، ابعاد بلوک سیمانی ۱۰*۲۰*۴۰ برای تیغه بندی و دیوارهای بیرونی و اندازه ۲۰*۲۰*۴۰ برای دیوارهای بیرونی ساختمان و حصارکشی می باشد.

پس اندازه بلوک سیمانی در ایران عموما ضخامت ۷، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانت دارد و طول و عرض همگی اغلب ۲۰*۴۰ می باشد. سایر اندازه ها و ابعاد بلوک های سیمانی نیز قابل تولید سفارشی می باشد. این موارد ابعاد رایج بود.

ابعاد استاندارد بلوک سیمانی را نیاز دارید تا تعداد بلوکی که برای خرید لازم دارید را تخمین بزنید. اینکه دقیقا چه تعداد بلوک برای دیوار شما لازم است را دقیق نمی توان گفت اما استانداردی که وجود دارد می گوید تعداد 11.8 بلوک سبک برای هر مترمربع دیوارچینی لازم است. این تعداد برحسب بلوک های استاندارد برآورد شده است.

این که شما از کجا بلوک بخرید مهم است، ممکن است بلوک سازی، قیمت پایین بدهد و شما را از کیفیت و ابعاد محصول خود گمراه کند. امروز تشخیص می دهید که این قیمت خوب، از حسن نیت یا نیرنگ است.

اندازه بلوک سیمانی

اندازه بلوک سیمانی

نحوه محاسبه دیوار چینی با بلوک سیمانی و تعداد بلوک سیمانی در یک متر مربع دیوار، تابع عوامل مختلفی چون اندازه بلوک سیمانی و ابعاد بلوک سیمانی است. با دانستن سایز و ابعاد بلوک سیمانی است که می توان گفت هر مترمربع دیوار چند عدد بلوک سیمانی لازم دارد.

سایزهای بلوک استاندارد از لحاظ طول و ارتفاع همگی 20* 40 می باشد این ضخامت بلوک ها است که آنها را از هم متمایز می کند. 7، 10، 15، 20، 30، 40 و… ضخامت های رایج بلوک در بازار است. همین ضخامت ها، تعیین کننده قیمت بلوک سیمانی می باشد.

ابعاد بلوک سیمانی

نحوه محاسبه دیوار چینی با بلوک سبک سیمانی در یک متر مربع، نیازمند دانستن ابعاد بلوک سیمانی مصرفی می باشد. ابعاد بلوک سبک سیمانی طبق استانداردهای سازمان های مشخص تعیین شده است. محاسبه ابعاد هر بلوک سبک سیمانی متناسب با قالب مصرفی و کاربردی که خواهد داشت تعیین می گردد.

ابعاد بزرگ بلوک سیمانی نظیر 20*20*40 یا 20*20*15 عموما برای دیوارهای پیرامون ساختمان به کار بسته می شوند. ابعاد کوچک بلوک سیمانی نظیر 20*20*10 یا 20*20*7 برا ی چینش تیغه های داخلی ساختمان مناسب می باشند. متداول ترین

ابعاد استاندارد بلوک سیمانی برای دیوارچینی در ساختمان ها به شرح زیر می باشند:

•    10 سانتی‌متر
•    15 سانتی‌متر
•    20 سانتی‌متر
•    25 سانتی‌متر
•    30 سانتی‌متر

ابعاد بلوک سیمانی

15 سانتی 15 سانت عرض دارد 20 سانت طول دارد
بلوک 20 سانتی 20 سانت عرض دارد 20 سانت طول دارد
بلوک 10 سانتی 10 سانت عرض دارد 20 سانت طول دارد

طول و عرض بلوک

هر بلوک سبک سیمانی یا نوع دیگر دارای یک اندازه استاندارد برای طول، عرض و ارتفاع می باشد. یعنی قالب های سایز های مختلف براساس یک استاندارد مهندسی شده ساخته شده اند و برای تولید بلوک در اختیار تولید کننده ها قرار گرفته اند. به طور مثال استاندارد طول و عرض بلوک 15 سانتی، 20 در 15 می باشد.

برخی از همکاران این استاندارد را دقیق رعایت می کنند اما برخی دیگر، این سایزبندی ها را دستکاری می کنند و با قیمت کمتری به فروش می رسانند. این کار بسیار رواج یافته است، به طوری که مشتریان بتن آلوکا از شهرهای پرفروش نظیر مشهد و تهران تماس می گیرند و قیمت هایی با رنج مختلف را که از تولیدکنندگان دیگر جویا شده اند، خواهان هستند.

اما این عزیزان دقت نمی کنند که این اختلاف قیمت بدلیل کیفیت پایین، غیر استاندارد بودن طول و عرض بلوک و عدم تولید با دستگاه اتوماتیک و در نتیجه غیر پرسی بودن بلوک می باشد. آلوکا سایز 29 را پرس کرده و 20 سانت می کند، اما آنها بی پرس 17 تحویل می دهند. یعنی نصف ملات آلوکا را نیز مصرف نمی کنند. این تفاوت تولید کننده صاحب نام با تولیدکننده بازاری گذرا است.

آلوکا عمده تولیدات خود را به شهرهای بزرگی نظیر تهران، مشهد و… می دهد، بلوک ها باید مسافت طولانی را طی کنند، پس حتما مقاوم هستند که خواهان دارند و مثلا بازار مشهد را در اختیار گرفته اند.

قیمت بلوک سبک در مشهد

محاسبه تعداد بلوک سیمانی برای یک مترمربع دیوار

محاسبه کردن تعداد بلوک سیمانی در متر مربع دیوار جانبی یا تیغه های داخلی ساختمان، یا دور باغ و… را به شرح زیر است:

1- ابعاد بلوک سیمانی برای ارتفاع 19.5 سانتیمتر و طول 40 سانتیمتر، تعداد 11.5 قالب بلوک سیمانی آلوکا برای یک متر مربع دیوار نیاز هست.

2- تعداد بلوک سیمانی مورد نیاز برای دیوار چینی دیوار باغ و حیاط و چهار دیواری برای ابعاد بلوک سیمانی تقریبا به ارتفاع 15.5 و طول 40سانتی متر، تعداد 15 قالب بلوک سیمانی سنگین برای یک متر مربع دیوارچینی است. 

حداکثر ارتفاع دیوار بلوک سیمانی

حداکثر ارتفاع دیوار بلوک سیمانی طبق آیین نامه ساختمان، 3 متر می باشد و در ارتفاع بیشتر از 3 متر باید نبش کشی یا با انواع وال پست کار شود. شاید در منابع دیگر خوانده باشید که حداکثر ارتفاع دیوار بلوک سیمانی، 5 متر است!

دوستان در صورت کار کردن ارتفاع 5 متری مثلا در سوله ها و سالن ها، حتما باید از وسط با وال پست یا نبش کشی قطع شود و الا همین جوری دیوار بلوک سیمانی را نمی توان تا 5 متر بالا برد!

محاسبه تعداد بلوک سقفی

جهت محاسبه تعداد بلوک سقفی موردنیاز برای یک متر طول و یک متر عرض، باید مرکز تیرچه ها را محور قرار داد و متناسب با آن محور محاسبه کرد. طبق محاسبات استاندارد بتن آلوکا برای یک متر مربع سقف، 10 عدد بلوک سبک سقفی نیاز است.

اما اگر شما از بلوک پوکه ای یا سیمانی سبک نخواهید برای چینش در سقف استفاده کنید و به جای آن از سفال استفاده کنید، حداقل 12عدد بلوک سفالی سقفی برای چینش مساحت یک مترمربع سقف، باید داشته باشید.

پس برای محاسبه تعداد بلوک سقفی، اول باید نوع بلوک را تعیین کنید و سپس متراژ یا مساحت سقف را دقیق اندازه بگیرید. سپس مساحت را ضرب در  10(تعداد بلوک سبک) یا 12 (تعداد بلوک سفالی) نمایید، حاصل هر چه باشد به همان مقدار خرید خود را انجام دهید.

تعداد بلوک سفالی در هر متر مربع

برای محاسبه تعداد بلوک سفالی مورد نیاز در هر متر مربع ابتدا باید از ارتفاع دقیق بلوک سفالی آگاه بود، سپس تعداد دقیق را محاسبه نمود. ما به‌طور استاندارد تعداد بلوک سفالی برای یک متر مربع دیوار را به‌صورت زیر محاسبه کرده ایم، این تعداد در بررسی کاملا استاندارد بوده است و معیار خوبی برای شما می باشد.

اگر ارتفاع بلوک سفالی 19 سانتی‌متر و عرض آن نیز 19 سانتی‌متر باشد، تعداد بلوک سفالی مورد نیاز برای یک متر مربع دیوار 25 الی 26 عدد می باشد. در واقع سایز استاندارد سفال دیوارچینی 19*19 می باشد، با این سایز سفال، 25 عدد برای یک مترمربع دیوار کافیست. برای سایزهای بزرگتر یا کوچکتر همین مورد محاسبه را معیار قرار دهید و تعداد موردنیاز سفال برای دیوارکشی را محاسبه کنید.

سایز بلوک سفالی کوچکتر از بلوک سبک است، پس تعداد سفال موردنیاز یک متر مربع تقریبا دو برابر یا حتی بیشتر از تعداد بلوک موردنیاز برای یک متر است. طبق محاسبات قبلی،  5/11 عدد بلوک سبک برای یک متر دیوار کافی بود در حالیکه اگر سفال استفاده شود 26 عدد لازم است.

سایز بلوک سیمانی

در محاسبه ابعاد و سایز بلوک سیمانی، باید به پارامترهای وزن بلوک سیمانی و طول بلوک سیمانی هم توجه کرد. بلوک سیمانی از لحاظ ضخامت در ساختمان سازی ها، سوا می شود و خواهان دارد.

بلوک سیمانی 40 سانتی متری و بلوک سیمانی 50 سانتی شناخته شده ترین نوع ابعاد استاندارد بلوک سیمانی هستند. ضخامت بلوک سیمانی بسته به طول و کاربرد قالب بلوک سیمانی متغیر می باشد. ضخامت قالب بلوک سیمانی غالبا  20 سانت، 15 سانت، 10 سانت و 7 سانت می باشد.  

محاسبه تعداد بلوک سیمانی در متر مربع 

اگر  ابعاد بلوک سیمانی 40 سانتی‌متر باشد تعداد بلوک در هر متر مربع  12/5 قالب خواهد بود. اما اگر بلوک سیمانی 50 سانتی‌متر باشد تعداد بلوک سیمانی در متر مربع،  10 عدد قالب می شود.

محاسبه تعداد بلوک دیوار به طور نسبی و براساس شاخص های اصلی برآورد شده است.تعداد بلوک سیمانی در متر مربع دیوار بیشتر از تعداد گفته شده می باشد.

محاسبه تعداد دقیق به قالب بلوک سیمانی کوچک و یا مواد ملاتی بلوک با کیفیت کم بکار بسته شده است بستگی دارد. 

یک متر دیوار چند عدد بلوک میخواهد؟

با محاسبه تعداد و ابعاد بلوک سیمانی دقیق، مطمئنا صرفه اقتصادی و کیفیت دیوارچینی بالایی خواهید داشت. چرا که با دانستن تعداد بلوک سیمانی خرج کمتری می نمایید. تعداد بلوک سیمانی در متر مربع را دقیقا متناسب با پروژه شما برآورد می کنیم.

یک متر دیوار چند عدد بلوک میخواهد؟ یک متر مربع دیوار 12 عدد بلوک در حالت استاندارد نیاز دارد فرقی نمی کند که این بلوک ها 7 سانت یا 15 و یا 20 سانت باشند چون طول و ارتفاع بلوک های استاندارد یکی است، عرض بلوک ها یا همان ضخامت آنها فرق می کنند. پس در هر حال اگر استاندارد را در نظر بگیریم برای هر متر مربع دیوار، 12 عدد بلوک نیاز داریم.

مثالی ساده پیرامون توضیح هر متر مربع چند عدد بلوک سیمانی؟ 

تعداد بلوک در هر متر مربع 12.5 و نوع بلوک، بلوک سیمانی 20*20*40 می باشد. پس طول بلوک سیمانی 40 سانت شد.   برای هر متر مربع  12/5 عدد قالب بلوک سیمانی لازم داریم.  

تعداد بلوک سیمانی میشود:       2500= 2*12/5*100 

تعداد قالب بلوک سیمانی موردنیاز دیوار، 2500 عدد میباشد.

فرمول محاسبه تعداد بلوک سیمانی در یک متر مربع دیوار

محاسبه تعداد بلوک سیمانی به طول 40 سانت : 

طول دیوار * ارتفاع دیوار * 12/5  

محاسبه تعداد بلوک سیمانی  به طول 50 سانت : 

طول دیوار * ارتفاع دیوار * 10  

ديوار چينی با بلوک سیمانی سبک به صرفه است؟ 

دیوار چینی با بلوک سبک سیمانی به طور قابل ملاحظه ای، سرعت اجرای ديوارچينی افزایش پیدا میکند. بلوک سبک، سیمان و پوکه برای هر مترمربع دیوار کاهش می یابد.دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک کاهش هزینه محسوسی داشته است.

دیوار چینی با بلوک سیمانی بتن آلوکا

چینش ديوار با بلوک سیمانی سبک نسبت به مصالح سنتی بنائی خیلی آسانتر می باشد چراکه چفتی و چسبی می باشند.بلوک سبک آلوکا، تمامی اصول و ضوابط مربوط اندازه و ابعاد بلوک سیمانی را طبق استاندارد های سازمان استاندارد و تحقيقات ايران را با مدرک در دست و محصول درجه یک، اجرا کرده و به مشتریانش نشان می دهد و کمک شایانی به شما در این زمینه می توان انجام دهد.

بلوک پوکه

 

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *