مقاومت فشاری بلوک سبک

مقاومت فشاری بلوک سیمانی سبک یا سایر مصالح بتنی دیگر برای آگاهی از مناسب بودن آنها در کارهای ساختمانی برای اهداف مختلف مورد نیاز است. بلوک فشاری عموماً از سیمان، سنگدانه و آب ساخته می شوند. که معمولاً مستطیل شکل بوده و در ساختمان ها و دیوارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. آنها به شکل جامد و توخالی در دسترس هستند.

با کیفیت ترین و مقاومت ترین نوع بلوک های سیمانی در برابر زلزله، ضربه، باد وآ ب و… بلوک سبک سیمانی یا بلوک فشاری و یا همان بلوک پرسی است. در قسمت های زیر به مقاومت فشاری بلوک سبک سیمانی و شناخت آن بیشتر پرداخته ایم. اگر هنوز بلوک سبک را نمی شناسید 5 دقیقه وقت بگذارید و در لینک زیر کاملا بشناسید.

بلوک سبک

مقاومت فشاری بلوک سیمانی چقدر است؟

آزمایش‌های مختلفی بر روی بلوک های سیمانی انجام می شود تا تمام نیازها برآورده شود. اما اکنون ما در مورد مقاومت فشاری بلوک سیمانی به عنوان یکی از سه آزمایش انجام شده روی بلوک بتنی بحث می کنیم که به شرح زیر است. برای انجام آزمایشهای زیر، بلوکها با مخلوط ملات مشابه در نظر گرفته شده اند و از نوع بلوک دیواری سبک هستند.  آنها را به صورت زیر تقسیم کرده ایم:

•    اندازه گیری ابعاد
•    تراکم بلوک
•    مقاومت فشاری بلوک

آزمایش اندازه گیری ابعاد

در این آزمایش همه بلوک ها از نظر ابعاد استاندارد بررسی می شوند. طول، عرض و ارتفاع با مقیاس فولادی اندازه گیری می شود. اگر بلوک توخالی باشد، ضخامت آن با خط کش اندازه گیری می شود. و گزارشی از متوسط طول، عرض و ارتفاع بلوک و  حداقل ضخامت با استفاده از ابعاد ثبت شده تهیه می شود. انواع بلوک 20 سانتی، 15 سانتی، بلوک 10 سانتی و 7 سانتی در این آزمایش حضور دارند.

[irp]

آزمایش تراکم بلوک سیمانی

همانطور که در بالا گفته شد، برای انجام این آزمایش 3 بلوک لازم است که ما ترجیحا بلوک 20 سانتی، بلوک سیمانی 15 سانتی و بلوک دیوار 10 سانتی را انتخاب نموده ایم. برای تعیین چگالی بلوک، ابتدا بلوک را در فر تا 100 درجه سانتی گراد گرم کنید و سپس آن را با دمای اتاق سرد کنید.

حالا ابعاد بلوک را اندازه بگیرید و از آن حجم را پیدا کرده و بلوک را وزن کنید. چگالی بلوک از رابطه زیر تعیین می شود و چگالی متوسط 3 بلوک، چگالی بلوک نهایی خواهد بود.

تراکم بلوک = جرم/حجم (کیلوگرم/متر 3)

[irp]

آزمایش مقاومت فشاری انواع بلوک سیمانی سبک

مقاومت فشاری انواع بلوک سیمانی سبک

هشت بلوک برای تعیین متوسط مقاومت فشاری بلوک بتنی در نظر گرفته شده است. بلوک ها باید در 3 روز پس از جمع‌آوری در آزمایشگاه آزمایش شوند. عمر هر بلوک 28 روز است.

دستگاه تست مقاومت فشاری از دو بلوک یاتاقان فولادی تشکیل شده است ، یکی در موقعیت سفت و سختی قرار دارد که واحد بنایی روی آن قرار گرفته است و دیگری متحرک است که بار را هنگام اعمال به واحد بنایی منتقل می کند. اگر مساحت تحمل واحد بنایی بیشتر از ناحیه تحمل بلوک های فولادی باشد، از صفحات فولادی جداگانه استفاده می شود.

صفحات بر روی بلوک های فولادی به گونه ای چیده شده اند که مرکز واحد بنایی با مرکز رانش بلوک ها منطبق شود. سطح باربری بلوک با روکش گوگرد و مواد گرانول یا روکش گچی پوشانده شده است. پس از قرار دادن بلوک در دستگاه آزمایش، نیمی از حداکثر بار مورد انتظار با سرعت ثابت اعمال می شود و بار باقی مانده در کمتر از 2 دقیقه اعمال می شود.

به باري كه بلوک با آن خراب مي شود توجه داشته باشيد و حداكثر بار تقسيم بر سطح ناخالص، مقاومت فشاري بلوك را نتیجه مي دهد. به طور مشابه، 7 بلوک باقی مانده را آزمایش کنید و میانگین مقاومت 8 بلوک، آخرین مقاومت فشاری بلوک سبک است.

مقاوم‌سازی ساختمان با بلوک سیمانی

مقاومت فشاری بلوک سیمانی بستگی به نسبت مخلوط بتن، خواص اجزای بتن، دوره پخت، بعد فیزیکی آن و نحوه بارگیری آن (صاف یا روی لبه)، جامد یا توخالی بودن، ضخامت و ارتفاع دیوار (نسبت شفافیت) دارد.

بلوک های سیمانی، انواع، شکل، اندازه و ترکیب مختلفی دارند، ممکن است بلوک های توخالی، جامد با چگالی بسیار کم و با تراکم معمولی تا متوسط، مقاومت فشاری کمتری از بلوک باربر یا بدون بار یا واحد CMU داشته باشند.

بسته به ماهیت انواع بلوک ها، به طور متوسط مقاومت فشاری بلوک بتنی بین 3.5 N/mm2 تا 17.5N/mm2  یا 35 kg/cm2 تا 175kg/cm2  متغیر است. برای بلوک های سیمانی با چگالی فوق‌العاده کم، تحمل بدون بار، توخالی یا جامد، مقاومت فشاری آنها حدود 3.5N/mm2 یا 35kg/cm2 است.

مقاومت فشاری بلوک سبک، بدون بار، توخالی یا جامد، حدود 7.5 نیوتن متر بر میلی‌متر مربع یا 75 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. برای بلوک های معمولی و متوسط وزن، تحمل کننده، توخالی یا جامد، مقاومت فشاری آنها حدود 12.5 نیوتن متر بر میلی‌متر مربع یا 125 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

مقاومت فشاری بلوک سیمانی متراکم و با وزن بیشتر، تحمل بار، توخالی یا جامد، حدود 17.5 نیوتن متر بر میلی‌متر مربع یا 175 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

خلاصه آزمایش‌های مقاومت فشاری بلوک سیمانی

بلوک های بتنی به عنوان مصالح ساختمانی اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرند، مخصوصا در مناطقی که آجرهای دیواری گران هستند و از نظر استحکام ضعیف هستند و در دسترس نیستند، بلوک های بتنی مخصوصا بلوک سبک به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، استفاده ی فراگیرتری دارند.

قیمت بلوک سبک

طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی ساخت و ساز برای بسیاری از ساختمان های مسکونی، عمومی و صنعتی وجود دارد. با توجه به مصالح ساختمانی مقاوم و طولانی مدت، معمار و مهندس برای ساخت خانه، دیوار حائل، موانع امنیتی و غیره استفاده از بلوک سیمانی مخصوصا بلوک سیمانی سبک را توصیه می کنند.

پس دانستن همه چیز از جمله مقاومت فشاری بلوک سیمانی برای همه امری ضروری است. در کل مقاومت فشاری بلوک سیمانی برای انواع سبک، سنگین و نیمه سنگین به شرح زیر می باشد:

1-برای بلوک های بتنی توخالی یا جامد و بدون بار با چگالی بسیار کم، حداقل مقاومت فشاری آنها 3.5 N/mm2  یا 35 kg/cm2 است.

2-برای بلوک های بتنی با چگالی  وزن بیشتر توخالی، حداکثر مقاومت فشاری آنها 17.5 N/mm2  یا 175 kg/cm2 است.

3-بلوک های بتنی معمولی، متوسط، توخالی یا جامد، دارای مقاومت فشاری 12.5 N/mm2  یا 125 kg/cm2 هستند.

4-برای بلوک های بتنی معمولی، متوسط ، توخالی یا جامد، به طور متوسط، مقاومت فشاری استاندارد آنها ما بین 7.5 N/mm2  تا 12.N/mm2  یا 75kg/cm2  تا 125 kg/cm2 متغیر است.

[irp]

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *