پوکه معدنی بخریم یا پوکه صنعتی؟

پوکه سبک، پوکه صنعتی و انواع پوکه دیگر از مصالح ساختمانی مهم هستند که کاربردهای مختلفی در ساخت مصالح و… دارند. انواع پوکه براساس نوع ساخت و مواد تشکیل دهنده وجود دارد که هر کدام مناسب کاری است و جایگزین هم نمی توانند باشند.

امروز به وضوح تفاوت انواع پوکه را درک و برای کار خود، بهترین را انتخاب خواهیم کرد. این مطلب کمک شایانی به شما در کاهش هزینه ها و انتخاب درست پوکه خواهد کرد.

قیمت بلوک سیمانی دیواری

انواع پوکه ساختمانی

انوع پوکه‌ها علاوه بر استفاده در ساختمان‌سازی دارای کاربردهای زیادی از جمله در صنعت پالایش آب، کشاورزی و…می باشند. دو گونه پوکه در بازار وجود دارد، پوکه معدنی و پوکه صنعتی. هر کدام ویژگی‌ها، کاربرد و مزایای متفاوتی دارند. پوکه طبیعی یا پوکه معدنی یا پوکه سبک در اصل سنگ آتش‌فشانی است و تنها در مناطق آتشفشانی قابل استخراج است.

اما پوکه صنعتی از انبساط خاک رس در کوره با گرمای زیاد به دست می‌آید و دارای شکلی گرد و سطحی زبر است. در قسمت های بعدی مقاله هر کدام را کامل شرح داده ایم، همچنین تفاوت و کاربرد انواع پوکه ساختمانی را با زبان ساده بیان کرده ایم.

قیمت پوکه سفید تبریز

پوکه صنعتی

پوکه صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

لیکا برای همه شناخته شده است، پوکه صنعتی همان پودر لیکا است، به رنگ قرمز و تولید شده با فرآوری صنعتی و شیمیایی است. ملات پوکه صنعتی، خاک رس منبسط شده و سبک شده است.خاک رس آسیاب شده با مواد افزودنی دیگر ترکیب شده و در دستگاه به شکل دانه گرد لیکا در ابعاد 4 تا 25 میلی متری، در آمده و سپس به کوره مخصوص فرستاده می شود تا بپزد.

پوکه صنعتی دارای حباب هایی در بافت خود است که باعث سبک شدن آن می شود. این پوکه تولید محدودی و انحصاری دارد، تا آنجایی که می‌دانیم توسط فردی در همدان، برای مصارف خاصی چون تولید بلوک لیکا، بیشتر تولید می شود. و از آنجا به کل ایران برای بلوک سازی و… ارسال می گردد.

پوکه سبک

پوکه سبک یا پوکه معدنی یا پومیس

ایران بر روی یکی از فعال ترین خطوط زلزله قرار دارد به خاطر همین، مهندسین ساختمان به فکر برپایی ساختمان های سبک و مقاوم در برابر زمین لرزه و کم کردن خطرات پس از زلزله افتاده اند و پس از انجام پژوهش فراوان پوکه سبک(پومیس) را توصیه کرده اند.

پوکه معدنی (پومیس تبریز) حاصل از فعالیتهای آتشفشانی است. مواد مذاب زمانی که به سطح زمین می‌رسند با از دست دادن گاز و دما متخلخل می‌شوند و پوکه معدنی را تشکیل می دهند. این گدازه‌ها تبدیل به سنگ‌هایی می‌شوند که وزن ویژه آن پایین و کمتر از ۱ است و روی آب شناور می‌ماند. و این اصلی‌ترین ویژگی پوکه معدنی است که آن را از پوکه صنعتی متمایز کرده است.

خرید پوکه معدنی

ویژگی ها و کاربرد پوکه معدنی

با به کارگیری پوکه معدنی یا پومیس وزن ساختمان، حدودا یک سوم کم و در برابر زمین لرزه مقاوم‌تر می‌شود. پوکه معدنی در صنایع عایق سازی برای متخلخل کردن خاک استعمال دارد. مزیت عمده پوکه معدنی نسبت به مصالح ساختمانی از قبیل شن و ماسه، وزن کم، دارا بودن درجه سختی بالا و نیز تخلخل بالای آن است.

قیمت بلوک 10 سانتی

این گونه پوکه دارای دانه بندی های متفاوت از ذرات غباری تا قطعات بزرگ با قطر بیش از ۱۰۰ میلیمتر است. هر یک از اندازه های پوکه معدنی برای مصارف خاصی استعمال دارند.
اصلی‌ترین علت به کارگیری پوکه(پومیس)، سبک ‌سازی سازه و مصالح ساختمانی است. شیب‌بندی سطوح، ساخت بلوک‌ پوکه ای سیمانی و مصالح مختلف سبک و ترکیب پوکه با ملات و بتن روش‌های متداول استفاده از پوکه در صنعت ساختمان است.

بهترین پوکه معدنی

مهمترین شاخص کیفیت بهترین پوکه معدنی با توجه به کاربرد آن، چگالی، درجه سختی و سایز پوکه معدنی است. مثلا در ساخت بتن یا بلوک سیمانی سبک هر چقدر چگالی پوکه معدنی کمتر و درجه سختی پوکه معدنی بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر است.

تفاوت پوکه معدنی با پوکه صنعتی

تفاوت اصلی پوکه معدنی با پوکه صنعتی چیست؟

1-درست است که هر دو دارای حباب های هوا هستند، اما وقتی سیمان یا ملات وارد حباب های لیکا می شود، وزن آن را سنگین تر می کند، اما در پوکه معدنی این طور نیست و سبک بودن مصالحی که در ساخت خود از پومیس استفاده کرده اند، حفظ می شود.

2- هر دو پوکه عایق حرارتی، صوتی هستند اما میزان عایق بودن پوکه سبک چون از دل خود آتش تولید شده است خیلی بیشتر از پوکه صنعتی است که با دستگاه تولید شده است.

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

3- خاک رس در برابر آب مقاوم نیست، پس پوکه صنعتی نمی توناد ضد آب باشد، در حالی که پوکه معدنی، کاملا ضد آب است.

4-پوکه معدنی مخصوص ساختمان سازی و ساخت مصالح است، در حالیکه پوکه صنعتی در موارد محدودی فقط برای بلوک لیکا، استفاده می گردد و بیشتر در مصارف صنعتی و کشاورزی، به کار بسته می شود.

5- مهمترین تفاوت این دو پوکه، قیمت ارزان پوکه سبک نسبت به پوکه صنعتی است. چرا که در طبیعت به‌صورت خودجوش یافت می شود و نیاز به پروسه تولیدی مثل لیکا ندارد. به همین خاطر است که قیمت بلوک سیمانی سبک ساخته شده از پوکه معدنی ارزانتر از بلوک لیکای ساخته شده از پوکه صنعتی است.

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی؟

از بین پوکه صنعتی و پوکه معدنی، بهترین پوکه از نظر چگالی، پوکه معدنی (بهترین گونه پوکه سفید سرند شده بستان آباد) است چون در اعماق زمین در دمای بالا و در مدت زمان زیاد تولید می شود که نتیجه این شرایط تخلخل بیشتر و چگالی کمتر آن است.

چگالی به نسبت جرم به حجم گفته می شود فرض کنید دو  سنگ داریم به وزن یک کیلوگرم، چگالی سنگی کمتر است که حجم بیشتری داشته باشد. بدلیل همین ویژگی چگالی کم است که پوکه معدنی بر خلاف ظاهرش و برخلاف پوکه صنعتی به راحتی بر روی آب شناور می ماند.

البته نوع پوکه معدنی سفید به مراتب به خاطر رنگ و کیفیت، در مقیسه با لیکا که متمایل به قرمز یا اخروی هست، درخواست و طرفدار زیادی دارد، کاربرد فراوان تری نیز دارد، پوکه سفید، محصول خاص منطقه آذربایجان است و به کل ایران صادر می شود.

پوکه معدنی سفید

استفاده از پوکه سبک در سقف‌ها نیز علاوه بر سبک‌ سازی به عایق شدن صوتی و گرمایشی سقف کمک می‌کند. بتن آلوکا با استخراج و دانه بندی مرغوب ترین و سبک‌ترین پوکه های معدنی از پهنه های کوهستان های سهند بستان آباد جهت مصارف مختلف در سازه هاي ساختماني از جمله تولید بلوک سبک در خدمت شما مشتریان عزیزان می باشد.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

2 نظرات

  • با سلام در مقاله فرموده بودین وزن مخصوص پوکه معدنی کمتر از یک هست یعنی روی آب شناور می ماند اما در عمل اینطور نیست ممکنه توضیح بفرمایید

    • با عرض سلام
      بله وزن مخصوص پوکه معدنی کمتر از یک است، منتها پوکه ای که ناخالصی نداشته و مرغوب باشد، پوکه ی نامرغوب منافذ بزرگتری مثل سنگ پا دارد که آب یا دوغاب سیمانی وارد آنها شده و وزن مخصوص را بالا برده در نتیجه عایق بودن را نیز کم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *