پشت بند دیوار بلوکی را لازم دارید اگر که در مناطق تپه ای زندگی می کنید، تا بتوانید با با فرسایش خاک مقابله کرده و به مقاومت دیوار خود کمک کنید. کاهش فرسایش خاک، تبدیل شیب های تند به پس زمینه های تراس دار، ایجاد نقاط کانونی در چشم انداز نیاز به پشت بند دارند.

ساخت دیوار بلوک راهی آسان برای زیبا سازی چشم انداز شما است. بلوک های مدرن نظیر بلوک سبک نیازی به ملات اضافی ندارند، که کار با آنها را برای مبتدیان آسان می کند. با این حال، مشکل فراتر از چیدن بلوک است. هنگامی که دیوار بلوک سیمانی ساخته می شود، کار شما تمام نمی شود تا زمانی که پشت بند دیوار بلوکی را اضافه نکنید.

پشت بند دیوار چگونه انجام می شود؟

1-سنگ خرد شده یا سنگریزه به عنوان پر کننده برای دیوارهای بلوک استفاده می شود. با یک لایه پایه از خاک بومی فشرده با عمق حدود 2 تا 3 اینچ و عرض 6 تا 12 اینچ شروع کنید. بقیه فضا را با سنگ خرد شده یا سنگریزه تا 6 اینچ از بالای دیوار پر کنید.

2- پس از نصب دوره اصلی بلوک ، باید لوله زهکشی سوراخ شده را در پشت این اولین دوره بلوک نصب کنید. آب از طریق مواد پر کننده به سمت پایین دیوار حائل جریان می یابد. لوله زهکشی باعث می شود تا آب را از پشت دیوار دور شود. آب (فشار هیدرواستاتیک) علت اصلی خرابی دیوارهای حائل است.

سوراخ های گریه وقتی به دیوار شما اضافه می شوند تا به خروج آب از مخزن، چه آب زیرزمینی و چه طوفان کمک می کنند. لوله های کوچکی در مرحله ساخت به دیوار اضافه می شوند تا راهی برای خروج آب از دیوار ایجاد شود. لوله ها باید با فیلتر ساخته شده از مش یا محیط دیگر مجهز شوند تا از گرفتگی جلوگیری شود و همچنین از شستشوی مواد اضافی با گذشت زمان جلوگیری شود.

3-تمام پوشش گیاهی و زباله های سطحی را حذف کنید. از این مواد به عنوان پر کننده استفاده نکنید. پس از انتخاب محل و طول دیوار، یک سطح پایه را به عرض و عمق طراحی شده حفاری کنید. سطح موردنیاز پایه بسته به نوع بلوک و طراحی دیوار متفاوت است. بلوک هایی با قیمت بالا قطعا کیفیتی خوبی خواهند داشت و دیوار حاصله و پشت بند دیوار نیز مقاومت بهتری خواهد داشت.

قیمت بلوک سبک سیمانی

پایه ای به عنوان ترازکننده باید بصورت عمودی در فاصله های مناسب دیوار که وزن دیوار بر آن تکیه می کند قرار دهید، بنابراین این پایه فولادی یا چوبی یکی از مهمترین قطعاتی است که هنگام نصب هر دیوار باید در نظر بگیرید.
توجه: اگر درجه در امتداد پایه دیوار تغییر کرد، در صورت لزوم یک تراز پله ای ایجاد کنید. همیشه دیوار را از پایین ترین ارتفاع شروع کرده و تا بالاترین سطح کار کنید.

4- افزودن لایه پر کننده مناسب به دیوار حائل بسیار مهم است زیرا این یک عنصر کلیدی در کمک به دور شدن آب از پشت دیوار و از بین بردن فشار هیدرواستاتیک که علت اصلی خرابی دیوار حائل است. توصیه می کنیم که از ماسه تمیز به عنوان محل پر کردن پشت بند دیوار استفاده کنید. حفره های باز را با ماسه پر کنید.

همانطور که هر دوره را پر می کنید  این کار را با افزایش 6 اینچی (بالابر) انجام دهید و قبل از اضافه کردن دوره بعدی، هر بالابر را فشرده کنید. قبل از نصب دوره های اضافی، پشت هر دوره را پر و جمع و جور کنید.

اهداف پشت بند دیوار بلوکی

پر کردن مجدد دیوار با اهداف مختلفی انجام می شود. ابتدا، مانع زهکشی ایجاد می کند تا آب از دیوار دور شود. اگر آب در نزدیکی دیوار بماند، می تواند فشاری ایجاد کند که ممکن است تمامیت دیوار را به خطر بیندازد. اگر آب در هوای یخبندان باقی بماند، یخ منبسط شده نیز می تواند به دیوار آسیب برساند. پشت بند دیوار، شکاف بین دیوار بلوکی و زمین موجود را پر می کند و این پروژه را ایمن و از نظر زیبایی زیبا می کند.

با وجود ظاهر ساده دیوارچینی با بلوک سیمانی، این دیوارها برای حفظ شکل خود در طولانی مدت نیاز به برنامه ریزی مناسب – گاهی مهندسی حرفه ای – دارند. خاک بسیار سنگین است، به ویژه هنگام خیس شدن از طوفان یا باران. بنابراین یک دیوار بلوکی خوب به طور بالقوه باید تا 20 تن فشار خاک را تحمل کند.

با هر ارتفاع اضافی، فشار خاک به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اگر برنامه های ساختمان سازی خود را اشتباه محاسبه کنید، ممکن است با یک دیوار ضعیف مواجه شوید که خطر برآمدگی یا بدتر از آن ، فروپاشی کامل را دارد. به همین دلیل ، دیوارهای بلندتر از چهار فوت باید توسط متخصصان طراحی و ساخته شوند.

تمامی مراحل بالا، بیان نکات اساسی در ایجاد پشت بند دیوار بلوکی است، برای اجرای صحیح و یادگیری کامل آن نیاز دارید که با یک مهندس مجرب یا بنای کاربلد مشورت کنید، مخصوصا اگر قصد احداث دیوارهای مرتفع نظیر دیوار سالن ها را دارید که بالای چهار متر ارتفاع دارند و باید در ساخت آن خودسرانه عمل نکرد. هزینه های زیادی برای خرید بلوک، بنا، کارگر، سیمان و… صرف می کنید، پس احتیاط را رعایت کنید بهتر است.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *