آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟ طبیعتا یکی از این دو مورد، باید نسبت به پروژه و هزینه انتخاب شود. اما کدام بهتر است آجر یا بلوک سیمانی؟

تفاوت بین آجر و بلوک سیمانی از نظر ترکیب و کاربرد بسیار زیاد است. ساخت خانه با آجر و سیمان و انتخاب مواد و بهترین مصالح از مهمترین نکات مرحله اول پروژه است. پس باید در مورد هر کدام از مصالح اطلاعات مناسبی کسب کنید.

خرید بلوک سبک دیواری

از آجر تا انواع بلوک سیمانی

ساخت خانه با آجر و سیمان پروسه ای چند ساله طی شده است. تا چند سال پیش تمامی ساخت و ساز ها با آجر بود. اما مردم خواهان دوام و پایداری بودند، همچنین آگاهی و حساسیت ها نسبت به محیط زیست هم بیشتر شد. تا اینکه صنعت ساختمان تصمیم گرفت متناسب با نیازها و سهولت دسترسی و ساخت به سمت بلوک های سیمانی گرایش پیدا کند.

کوره های آجر پزی از این تصمیم ضربه سختی خوردند اما چاره ای نبود. مطالب زیر کمک شایانی در قضاوت برتری هر کدام این مصالح خواهد کرد.

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی

آجر و بلوک سیمانی هر دو مواد محکمی هستند و مقاومت خوبی در برابر آتش دارند. هر دو مقاومت و طول عمر بالایی دارند. اما مواد اولیه و خصوصیات ساختاری آنها کاملا متفاوت می باشد. پس برای اینکه بدانیم استفاده از آجر بهتر است یا بلوک سیمانی، باید به تفاوت این دو محصول بپردازیم.

قیمت بلوک سیمانی

تفاوت آجرها با بلوک های سیمانی

1- مقاومت فشاری آجر از بلوک سیمانی کمتر است.

2- مقاومت بلوک سیمانی در آب خیلی بالاتر از آجر است، بلوک سیمانی تقریبا ضدآب است.

3- عمر بلوک بتنی یا سیمانی کمتر از آجر است. 100 سال عمر را برای بلوک سیمانی و 1000 سال را برای آجر تخمین زده اند.

4- بلوک های بتنی را می توان از مواد سازگار با محیط زیست نیز حساب کرد و جز مصالح سبز برشمرد. به‌طور مثال بلوک سبک یا بلوک پوکه ای در ساخت خود، از پوکه معدنی که از دل آتشفشان ها استخراج می شود، استفاده می کند.

بلوک سبک چیست؟

5- بلوک های بتنی به راحتی قابل رنگ آمیزی هستند اما آجرها، نمک های فلزی ترشح میکنند که باعث پوسته شدن رنگ می شود.

استفاده از آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

اگر تا به اینجا پاسخش رو نگرفتید ادامه مقاله رو دنبال کنید.

مزایای آجر

مزایای آجر بلوکی

1- آجرها از جرم حرارتی بالایی برخوردار هستند و گرمای بیشتری نسبت به بلوک ها جذب می کنند. آجرها در طول روز گرما را جذب می کنند و در شب آزاد می کنند. پس آجر بهترین مصالح دیوارچینی برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان و گرم نگه داشتن خانه در زمستان است.

2- آجر ها به راحتی قابل بازیافت هستند چون از جنس خود محیط زیست هستند. بلوک ها به اندازه آجر قابل بازیافت نیستند.

3- آجرهای سنتی قرمز با دوام تر و سازه های ساخته شده با آنها مقاوم تر از بلوک سیمانی است.

4- آجرها بالاترین درجه آتش‌سوزی را دارا هستند. زیرا جز مواد خاکی بسیار فشرده هستند. این فشرده سازی آنها را بسیار متراکم می کند. تراکم زیاد فضای کمی برای احتراق و گسترش احتراق می گذارد. پس مقاومت آجر در برابر آتش سنگین بسیار زیادتر از مقاومت بلوک سیمانی است.

5- آجر نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد، پس هزینه نگهداری و تعمیر طولانی مدت ندارند. اما سازه های بلوکی باید مراقبت شوند و الا از هم پاشیده می شوند.

مزایای آجر به تفصیل بیان شد، اکنون به مزایای بلوک سیمانی بپردازیم.

مخالف آجر

اگر که مخالف آجر هستید، حتما به گزینه های دیگر، اول از هم نیز به بلوک فکر کنید. ما با فردی که مخالف آجر و استفاده از آن است کاملا حق می دهیم و موافق نظرش نیز می باشیم. چرا که با این قیمت های سرسام آور، استفاده از آن صرفه ی زمانی و دستمزد ندارد و بهتر است از استفاده آن چشم پوشی کرد مخصوصا اگر کم حوصله باشید و بودجه ی کمی دارید.

قیمت بلوک سیمانی سنگین دیوار

ساخت خانه با آجر و سیمان

ساخت خانه با آجر و سیمان مزایا و معایب خودش را دارد، اما در کل کار راحتی نیست. نکات زیادی وجود دارد که در این باره باید حتما رعایت نمایید. به طور مثال باید آجرها را دور از باران و دیگر عناصر نگهداری کنید یا اگر منطقه ای که در آن می مانید مرطوب است، از استفاده آن تجدید نظر نمایید.

مزایای بلوک سیمانی

1- بلوک سیمانی ارزان‌تر از آجر هست این مهمترین برتری بلوک سیمانی نسبت به آجر است. هزینه تمام شده دیوار بلوک سیمانی تقریبا یک سوم دیوار آجری است. خرید و تدارکات بلوک سیمانی به نسبت آجر بسیار کمتر است.

2- بلوک های سیمانی از مواد قابل بازیافت موجود در طبیعت نیز قابل ساخت هستند و تقریبا جز مصالح سبز به شمار می روند. بلوک های سیمانی می توانند با بازیافت زباله های مختلف مثل خاکستر بادی تولید شوند. در حالی که آجر ها برای تولید از خاک موجود در طبیعت استفاده می کنند. خاک یک لایه محافظ ارزشمند در طبیعت می باشد. به همین دلیلی دادگاه ملی سبز بسیار مخالف آجر های قرمز می باشند.

3- سبک بودن بلوک سیمانی یکی دیگر از ویژگی های متمایز این محصول می باشد. مخصوصا بلوک سبک سیمانی که از پوکه معدنی تولید می شود و به بلوک پومیس یا بلوک پوکه ای شناخته می شود. تخصص بتن آلوکا در تولید بلوک سبک سیمانی با وزنی بسیار سبک از پوکه معدنی تبریز می باشد. با بلوک پوکه ای در لینک زیر کامل آشنا شوید.

بلوک پوکه معدنی

سبکی بلوک سیمانی باعث افزایش انعطاف پذیری، دوام و قابلیت کارپذیری این محصول نسبت به آجر است. وزن و چگالی کم بلوک بتنی باعث کاهش بار مرده ساختمان و سازه ها می شود. پس بلوک سیمانی بهترین گزینه برای ساختمان های مدرن است.

مطمئنا تا الان برای سؤال آجر بهتر است یا بلوک سیمانی ؟ پاسخ مناسبی یافته اید. اما بتن آلوکا باز هم در ادامه به تشریح موضوح آجر بهتر است یا بلوک سیمانی می پردازد.

تاثیر بلوک سیمانی در مقاوم‌سازی ساختمان

4-چهارمین برتری بلوک سبک سیمانی، قدرت و تحمل بالای آن در برابر زلزله های مکرر اخیر بوده است. حتی بلوک های سنتی و معمولی نیز در برابر طوفان و گردباد نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

کشورهایی که استفاده از بلوک های بتنی را تاکید و تشویق می کنند دور اندیشی برای مقابله با همچین بلایای طبیعی را دارند. حال اگر در نحوه تولید و به کار بستن بلوک سیمانی نیز استاندارد ها رعایت شود استحکام بیشتر هم می شود.

5- عایق صدا بالای بلوک سیمانی یکی از ویژگی های جذاب برای کسانی هست که در مناطق صنعتی یا مکان های نزدیک به جاده های شلوغ اقامت دارند. چون تراکم دیوارهای بلوک بیشتر از دیوارهای آجری است پس عایق صوتی بالاتری ایجاد میکنند.

کسانی که مخصوصا نزدیک فرودگاه یا راه آهن زندگی می کنند برای داشتن حداقل خواب راحت، باید به عایق صدا بودن منازلشان دقت کنند.

6- ویژگی صرفه جویی در فضای بلوک سیمانی باعث توصیه و تاکید مهندسین ساختمان به استفاده از بلوک به‌جای آجر سنتی به سازندگان ساختمان شده است. مخصوصا در شهرهای بزرگ مبارزه در مورد فضا وجود دارد این ویژگی برتری خوبی برای بلوک سیمانی به شمار می رود.

کسانی که قصد ساخت دارند باید به نظرات هر دوی مخالفان و موافقان آجر یا بلوک سیمانی دقت کنند. انتخاب آجر یا بلوک سیمانی به‌طور کلی به مکان، بودجه و وضعیت سازنده بستگی دارد.

برای برخی از ساخت و سازها، استفاده از آجر ضروری است و هزینه ساخت و ساز بالا می ارزد به هزینه ای که برای تعمیر و نگهداری لازم است. از طرفی برخی از افراد هزینه ساخت و ساز اولیه کم را به هزینه نگهداری ترجیح می دهند و بلوک سیمانی را انتخاب می کنند.

همچنین آجرها مخصوصا آجرهای قرمز، سازگار با محیط زیست نیز نیستند. اما از مقاومت بالای آجر در مقابل بلوک بتنی هم نمی توان گذشت کرد. اما اگر دنبال مصالح ارزان هستید لینک زیر رو ببینید.

مصالح ساختمانی ارزان قیمت

آجر بلوکی

آجر بلوکی

اما در نهایت برای شما که مردد در انتخاب هستید پیشنهاد ویژه های داریم، پیشنهادی که با انتخاب آن، هر دو مورد آجر یا بلوک سیمانی را انتخاب کرده اید، اما چگونه؟!

آجر بلوکی پیشنهاد ما به شما که خواهان استفاده ی همزمان بلوک و آجر هستید. آجر بلوکی که به آجر سبک نیز مشهور است، از ترکیب سیمان+پوکه معدنی+آب ساخته شده است و تمان ویژگی های یک بلوک سبک جدید را با شکل و شمایل آجر دارا است.

این محصول به خصوص برای تیغه چینی داخلی ساختمان ها بسیار مناسب است و مقاومت، عایق بودن و هر ویژگی خوبی که آجر ها و بلوک ها به طور مستقل داشتند در خود جمع کرده است. برای آشنایی و خرید آن می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

آجر سبک

تا اینجای کار ما در مورد هر دو محصول کامل توضیح دادیم و محصول جدید و ویژه ای هم برای کسانی که طالب هر دو هستند، پیشنهاد کردیم. اما اگر هنوز هم به نتیجه نرسیده اید که بلوک سیمانی بهتر است یا آجر، بهتر است با کارشناسان بلوک سیمانی بتن آلوکا تماس بگیرید و از مهندسین خط تولید بلوک سبک سیمانی آلوکا جزئیات بیشتر آجر یا بلوک سیمانی را جویا شوید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *