انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی در تاریخ توسط رومی ها، یونانی ها و حتی مصری ها ثبت شده است، بلوک های نوع مدرن برای اولین بار در حدود اواسط قرن نوزدهم تولید شدند. انواع بلوک سیمانی: "سنگین" ، "سبک" ، "هوادهی" می باشد.
در اوایل قرن بیستم تولید بلوک به روش صنعتی تثبیت شد. اولین بلوک های تولید شده در انگلستان با استفاده از مخلوط سیمان با سنگدانه های موجود ساخته شده است. اغلب مواد زائد فرآیندهای صنعتی مانند سیلندرهای بازیافت شده از کارخانه های گاز و کوره ها و کلینکر به عنوان ماده افزودنی استفاده می شد.
این بلوک های سبک وزن اولیه به دلیل سهولت استفاده و ارزان بودن، به عنوان دیوارهای پارتیشن داخلی محبوب بودند ، اما در نتیجه توسعه دیوارهای حفره و ظهور برنامه های مسکن انبوه سال های پس از جنگ ،صنعت به طور چشمگیری گسترش یافته است.
اگرچه ساخت خانه با بلوک سبک سیمانی کمی گران تر بود، اما مزیت درک شده این بود که این روش با موفقیت بر مشکل نفوذ آب غلبه می کند که به طور سنتی دیوارهای سنگ تراشی جامد را آزار می دهد. 
امروزه قابلیت انعطاف پذیری زیاد بلوک های سیمانی، استفاده از آنها را در سراسر ساختمان از دیوارهای پایه گرفته تا دیوارهای یکپارچه ، دیوارهای پارتیشن ، دیوارهای جدا کننده فراگیر کرده است. خصوصیات سودمند بلوک های سیمانی مانند مقاومت، عایق و کاهش دهندگی صدا غیر قابل انکار است.

قیمت انواع بلوک ساختمانی

قیمت انواع بلوک ساختمانی با توجه به نوع، کیفیت و تولید در شرکت های مختلف متفاوت است و با توجه به نوسانات قیمت سیمان، پوکه و سایر مصالح نمیتوان قطعی قیمتی را ارائه کرد. مثلا در زمینه انواع بلوک سبک ساختمانی، بتن آلوکا لیست قیمت روزانه خود را در لینک زیر ارائه کرده است.

 قیمت بلوک سبک

مشخصات انواع بلوک ساختمانی

مقایسه انواع بلوک ساختمانی

بلوک سنگین

بلوکهای سنگین از سیمان ، ماسه و سنگدانه ساخته می شوند. ویژگی های متمایز آنها از جمله دوام و مقاومت، آنها را به یک راه حل ایده آل و مقرون به صرفه برای ساخت انواع دیوارهای تحمل کننده تبدیل کرده است.

مزایای بلوک سنگین

•    رسانایی گرمایی معمولی
•    با دوام
•    قابل استفاده مجدد ، به ویژه در مواردی که از ملات آهک استفاده شده است
•    جرم حرارتی بالا
•    قدرت بالا

معایب بلوک سنگین

•    با استفاده از سنگدانه های بکر و شن و ماسه باعث تخریب زمین یا دریا و تخلیه منابع می شود
•    استفاده از مواد غیر قابل تجدید
•    با استفاده از سیمان به گرم شدن کره زمین کمک می کند
•    با خواص عایق ضعیف

انواع بلوک های سبک ساختمانی

بلوک های سبک که در حجم بیشتری تولید می شوند ، اما مقاومت کمتری نسبت به بلوک های سنگین دارند، در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان ها که بارگذاری کمی محدودتر است یا به عنوان بلوک های پر کننده در کف استفاده می شوند. مزیت اصلی آنها نسبت به بلوک های سنگین، خصوصیات عایق بالاتر و وزن واحد سبک تر، صرفه جویی در وقت و هزینه مواد از طریق کنترل آسان تر و واحدهای بزرگتر می باشد. اما از لحاظ اندازه، همان اندازه انواع بلوک ساختمانی دیگر است.

بلوک سبک ساختمانی از سیمان به همراه یکی از انواع سنگدانه های منبسط شده طبیعی یا ساخته شده توسط بشر ساخته می شوند از جمله: سرباره کوره بلند ، کف رس یا شیل ، خاکستر ته کوره (FBA) ، خاکستر سوخت پودر شده (PFA) یا پوکه معدنی (ماده آتشفشانی). چگالی سنگدانه به طور کلی متناسب با مقاومت بلوک است. بنابراین به عنوان مثال سنگدانه های "فوق سبک" مانند رس منبسط شده و پوکه که برای عملکرد حرارتی عالی خود استفاده می شود، دارای مقاومت فشاری نسبتاً کمی هستند.

مزایای بلوک های سبک

1.    رسانایی گرمایی معمولی

2.    جرم حرارتی متوسط ، اما بالاتر از بتن است
3.    از سنگدانه های ثانویه استفاده می کند
4.    خاصیت عایق بندی خوب
5.    با دوام
6.    قابل استفاده مجدد ، به ویژه در مواردی که از ملات آهک استفاده شده است
7.    قابلیت کار خوب
8.    محصولات موجود با کل بازیافت

معایب بلوک های سبک

1.    با استفاده از خاک رس بکر باعث تخریب زمین و تخلیه منابع می شود
2.    با انرژی تجسم بالا در تولید برخی از سنگدانه ها نقش دارد
3.    با استفاده از سیمان به گرم شدن کره زمین کمک می کند

بتن هوادهی یا بلوک هوادار

اولین بار در سوئد در سال 1923 تولید شد و از سال 1960 در انگلیس مورد استفاده قرار گرفت (زمانی که آنها به عنوان بلوک های سیمانی "سلولی" یا "گاز" شناخته می شدند)، بلوک های سیمانی هوادهی یا "بتن هوادهی" سبک ترین بلوک های سیمانی هستند. بلوک های هوادهی با توجه به ظرفیت آنها برای انجام عملکرد دو سازه / عایق متمایز می شوند. بلوک های هوادهی اگرچه محدود به کاربردهای ساختاری در ساخت و سازهای کم ارتفاع و پارتیشن ها و همچنین دیوار ساختمان های مرتفع هستند، اما می توانند طیف وسیعی از عملکردها را مانند بلوک های سنگین و سبک انجام دهند. 
این بلوک ها از سیمان، آهک، ماسه، خاکستر سوخت پودری (PFA) و آب ساخته شده اند.  PFA با ماسه و آب مخلوط شده و دوغاب ایجاد می کند. سپس این ماده قبل از مخلوط شدن با سیمان، آهک و مقدار کمی پودر سولفات آلومینیوم گرم می شود. آلومینیوم با آهک واکنش داده و حباب های هیدروژن تشکیل می دهد. هنگامی که مخلوط به یک کیک منبسط می شود، هیدروژن منتشر شده و هوا جایگزین آن می شود. هنگامی که مخلوط تا حدی تنظیم می شود، برش داده می شود تا اندازه آن بلوک شود و به اتوکلاو منتقل می شود و در آنجا بخار پخت می شود تا قدرت ایجاد شود.

مزایای بلوک هوادار

•    رسانایی گرمایی معمولی
•    جرم حرارتی متوسط
•    از زباله های صنعتی (PFA) به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده استفاده می کند
•    خاصیت عایق بندی بسیار خوبی است
•    بر اساس حجم، بلوک های هوادهی حدود 25٪ انرژی تجسم کمتری نسبت به سایر انواع بلوک ساختمانی دارند.
•    قابلیت کار خوب
•    وزن سبک باعث صرفه جویی در انرژی در حمل و نقل می شود.
•    خواص قابل قبول جذب صدا
•    اگر با دقت برچیده شود، به خصوص اگر از ملات آهک استفاده شده باشد، قابل استفاده مجدد است.

معایب بلوک هوادار

•    استفاده از مواد غیر قابل تجدید
•    مستعد آسیب دیدگی است
•    استفاده از آلومینیوم کربن
•    با استفاده از سیمان به گرم شدن کره زمین کمک می کند

تأثیرات زیست محیطی بلوک های سیمانی

1-    گرم شدن کره زمین

عمده تأثیرات زیست محیطی ایجاد شده در ساخت انواع بلوک ساختمانی، ناشی از استفاده از سیمان است. تولید سیمان بین 5 تا 7٪ (بسته به منبع) باعث انتشار دی اکسید کربن در جهان است. 40٪ از کل انتشارات سیمان به دلیل استفاده از سوختهای فسیلی (معمولاً ذغال سنگ) برای گرم کردن کوره های سیمان تا 1500 درجه سانتیگراد است و 60٪ باقیمانده نیز ناشی از تبدیل سنگ آهک در دمای بالا ("کربن زدایی") است.

2-    استخراج مصالح
بیشتر سنگدانه ها از منابع زمینی تهیه می شوند، اگرچه تقریباً 20٪ شن و ماسه از بستر دریا لایروبی می شود. استخراج ، فرآوری و حمل و نقل مصالح زمینی به تخلیه منابع، تخریب چشم انداز و مصرف آب و انرژی کمک می کند. استخراج دریایی همچنان بحث در مورد اثر طولانی مدت لایروبی دریایی، به ویژه در فرسایش سواحل، شیلات و سایر حیوانات دریایی را برانگیخته است.

3-    تخریب چشم انداز
در مقایسه با سایر مصالح دیوارچینی، زیبایی بصری را تا حدودی از بین می برند.
 

 

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *