مزایای بلوک سبک

بلوک سیمانی از سال 1947 در صنعت ساختمان به خوبی شناخته شده است. در سالهای اخیر، بلوک سیمانی سبک به عنوان اولین و اصلی ترین مصالح دیوارچینی استفاده می شود و از ساخت و ساز حمایت می کند، قدرت و ثبات لازم را برای طراحان و توسعه دهندگان ایجاد می کند تا بتوانند مرزهای آنچه را که می توان به دست آورد محدود کنند. بلوک سبک سیمانی به طور منظم و فراگیر برای ساختمانهای اداری، تجاری ، مدارس و آپارتمانها استفاده می شود.
بلوک سبک سیمانی یک بلوک ایده آل برای استفاده در طیف گسترده ای از برنامه های تجاری است. از جمله ویژگی ها و مزایای بلوک سبک، می توان به میزان عایق حرارتی، عایق صدا، مقاومت فیزیکی و مقاومت در برابر آتش و زلزله اشاره کرد، موضوعی که در پی وقایع اخیر از درجه بالایی از اهمیت برخوردار بوده است. اگر که نمی دانید بلوک سبک چیست، لطفا گذارا مقاله زیر را مطالعه کنید تا کامل این محصول پر کاربرد را بشناسید.

 بلوک سبک

مزایای بلوک سبک سیمانی در برابر آتش

اهمیت ساخت ساختمان های مقاوم در برابر آتش در تغییرات سال 2019 مقررات ساختمان با اصلاحات اضافی منتشر شد. محدود کردن گسترش آتش یک تصمیم کلیدی برای مصالح مورد استفاده برای خط کشی دیوارها و سقف ها است. به طور کلی، برای بافت ساختمان مهم است. 
واکنش در برابر آتش به میزان مشارکت محصول در تجزیه خود در آتش سوزی تحت شرایط مشخص مربوط می شود. مطابق با استاندارد BS EN 13501-1 ، محصولات ساختمانی غیر از کفپوش ها به ترتیب A1 ، A2 ، B ، C ، D ، E یا F طبقه بندی می شوند (با کلاس A1 بالاترین عملکرد و F پایین ترین). کلاس F زمانی تعیین می شود که یک محصول نتواند به کلاس E برسد. بلوک سیمانی سبک می تواند بدون افزودن هیچ گونه سطحی به کلاس A1 می رسد. این مزیت بلوک سیمانی، باعث  استفاده گسترده از آن می شود، به عنوان مثال ، یک پیشنهاد جذاب برای مناطق گردشگری یا تولیدی، نیاز به بلوک ساختمانی قوی است و سهم بسزای آن در گسترش آتش در طول زمان کاهش نمی یابد.
بلوک های بتنی می توانند سهم بسزایی در برآوردن الزامات محدود کردن خطر گسترش حریق داخلی در سازه داشته باشند. می توان از آن برای ساخت دیوارهای خارجی و محفظه، محوطه های آتش نشانی ، شفت های محافظت شده و غیره استفاده کرد. درست است که قیمت بلوک سبک کمی گرانتر از بلوک سیمانی معمولی است اما وجدانا زمین تا آسمان از هر لحاظ فرق دارند. برای اطلاع از قیمت روز بلوک سبک به لینک زیر مراجعه کنید.

 قیمت بلوک سبک

دوره های مقاومت در برابر آتش می تواند به عوامل زیادی مانند گروه هدف ساختمان، ارتفاع ساختمان و اینکه آیا سیستم های آب پاش در محل وجود دارد بستگی دارد. در مورد مورد دوم ، سیستم های آب پاش برای تعدادی از انواع ساختمانها با ارتفاع بیش از 30 متر اجباری است. سخت ترین دوره مقاومت در برابر آتش 120 دقیقه است ، اما برای اکثر ساختمانها تا ارتفاع 30 متر ، حداقل دوره های مقاومت در برابر آتش 60-90 دقیقه اعمال می شود. این سطوح حفاظت در برابر آتش را می توان با انواع بلوک های سیمانی برآورده کرد. به عنوان مثال ، دیوارهای ساخته شده با بلوکهای سبک 100 میلیمتری در دیوارهای باربر یا غیر باربر حداقل 120 دقیقه در برابر آتش مقاومت می کنند. برای کسب مقاومت بیشتر، ضخامت دیوارها از 100 میلی متر باید بیشتر باشد.
عوامل اصلی موردنیاز دیوارها و سقف ساختمانها برای مقاومت کافی در برابر گسترش آتش از یک ساختمان به ساختمان دیگر، با توجه به ارتفاع ، کاربری و موقعیت ساختمان متفاوت است. تعیین موادی که گسترش شعله را محدود می کنند کلید رعایت آن است. مواد قابل احتراق و حفره ها در دیوارهای خارجی و اتصالات به آنها می تواند چنین خطری را ایجاد کند، به ویژه در ساختمانهای بلند. پس بررسی جلوگیری از گسترش آتش به عنوان یکی از مزایای بلوک سبک، خالی از لطف نیست.
حداقل واکنش در برابر آتش برای مصالح به عنوان وسیله ای برای برآوردن این نیاز تعیین می شود و بستگی به نوع ساختمان، ارتفاع و مجاورت با مرز مربوطه دارد. برای سخت ترین شرایط-کمتر از 1000 میلی متر از مرز-سطح خارجی دیوارها باید در برابر آتش درجه بالا واکنش نشان دهد. در ساختمان، استفاده از بلوک های سیمانی سبک درجه A1 این نیاز را برآورده می کند و این ماده را به یک انتخاب عالی برای محدود کردن گسترش آتش خارجی تبدیل می کند.

مزایای بلوک سیمانی در جلوگیری از تنگی هوا

برای ساختمانهای تجاری، تنگی هوا (یا نفوذپذیری) یکی از ویژگیهای کلیدی رعایت استانداردهای حرارتی است، صرفه جویی در مصرف سوخت و توان در ساختمانهای جدید به غیر از خانه ها مهم است. مقررات مربوط به به حداقل رساندن نشت هوا از طریق حرکت بی رویه هوا از طریق ترک و شکاف در بافت ساختمان یک مشکل اساسی است. محدودیت نفوذپذیری هوا 10.0m3/(h.m2) ، با فشار 50 Pa تعیین شده است ، اما در عمل به طور معمول استانداردهای بسیار بهتری باید رعایت شوند.
اگرچه آزمایش نفوذپذیری هوا تابعی از عملکرد کل ساختمان است، دیوارها و اتصالات مربوط به آنها سهم بسزایی در عملکرد کلی دارند. عملکرد انواع بلوک های سیمانی، تحت آزمایش فشار هوا بسته به چگالی و ترکیب بلوک ها می تواند متغیر باشد. حتی یک کاربرد رنگ امولسیون اولیه تخلخل بلوک را کاهش می دهد و عملکرد خوبی را نشان می دهد. اکثر تولیدکنندگان می توانند داده های خاص محصول را ارائه دهند.

بتن آلوکا پشتیبانی فنی گسترده ای را برای محصولات خود ارائه می دهد، این کارخانه، تمام مقرارت و مباحث استانداردسازی مربوط به بلوک را در بلوک های سبک خود اعمال کرده است و موفق به دریافت علامت استاندارد از سازمان استاندارد ایران گردیده است. وب سایت آلوکا حاوی اطلاعات مهمی در این زمینه و تولیدات کارخانه می باشد که به راحتی شما را به شناخت واقعی مزایای بلوک سبک سیمانی در انواع مختلف می رساند.
این مقاله ادامه دارد…
 

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *