مصالح ساختمانی نوین

مصالح ساختمانی جدید یا مصالح نوین ساختمان ثمره تلاش مهندسان و نوآوران ساختمانی در جهت کاهش هزینه ها در کنار کیفیت بالا و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است. پر واضح است که پروژه های ساختمانی بیش از 50% از منابع طبیعی را مصرف می نمایند. این موضوع باعث افزایش هزینه، مواد زائد و زمان اتمام طولانی ساخت و ساز می شود.

مواد و مصالح ساختمانی جدید شاید در بازه زمانی ساخت، هزینه کمی بیشتر داشته باشند، ولی در طولانی مدت از لحاظ مصرف انرژی، زیبایی، هزینه و کیفیت، نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی بسیار به صرفه تر خواهند بود. ساختمان های ساخته شده با انواع مصالح ساختمانی نوین، دغدغه های مالی، محیط زیست و زمان را به‌طور چشمگیری حل خواهند کرد.

مصالح نوین ساختمانی

نسل جدیدی از مصالح نوین ساختمانی، مستحکم تر، سبک‌تر و پایدارتر برای حل چالش های اصلی صنعت ساخت و ساز (از بلایای طبیعی و هزینه های کلان گرفته تا نگرانی ها و ناکارآمدی زیست محیطی) در حال آمدن به بازار است. این صنعت با حفظ تولید خود تلاش می کند تا با تقاضا مطابقت داشته باشد.

پروژه های ساختمانی 50٪ از منابع طبیعی ما را مصرف می کنند، که اغلب منجر به هزینه های اضافی، تاخیر در زمان ساخت و هدر رفتن مواد می شود. برای رفع برخی از این چالش ها، بسیاری از شرکت های نوآور در حال تولید نسلی از مصالح ساختمانی جدید هستند.

مواد به گونه ای طراحی شده اند که هوشمند، قوی، خودکفا، شیک و سازگار با محیط زیست باشند. بنابراین چه حرکتی در پس این نوآوری ها وجود دارد؟

خانه BIQ در هامبورگ و آلمان، چشم انداز کاملی از آینده ارائه می دهد. طبق مطالعات این مجموعه، خانه های ساخته شده با جلبک های زنده، می تواند برق خود را مهار کند. زیبایی آن نه تنها یادآور ساختمانهای علمی-تخیلی چشمگیر فرهنگ پاپ است ، بلکه تأثیر مصالح نوین ساختمانی را بر محیط زیست برای آینده ای پایدار، بسیار امیدوار کننده می کند.

برای حفظ مزیت رقابتی، شرکت های ساختمانی باید با این نوآوری های مواد همراه باشند. ساختمانهایی که با جدیدترین متریال ساخته شده اند برای حل چالشهای امروزی، کاهش اثر کربن آنها و تأثیر در صنعت، از تجهیزات بهتری برخوردار خواهند بود.

در حالی که پیشرفت های علمی می تواند دهه ها طول بکشد تا به مرحله کار برسد، اما نسل جدیدی از مصالح نوین ساختمانی در حال آمدن است. در اینجا 19 مصالح ساختمانی جدید آورده شده است که در حال حاضر باعث ایجاد هیاهویی در ساخت و ساز می شوند و می توانند نحوه ساخت ما را تغییر دهند.

مصالح ساختمانی جدید

1. بتن خود ترمیم شونده 2. بلوک سبک 3. ایر برش 4. چوب لمینت شده 5. بامبو مدولار 6. آلومینیوم شفاف 7. چوب شفاف 8. بتن تولید کننده نور 9. سلولز میکروبی 10. ابریشم عنکبوتی 11. کف آلومینیوم 12. نانو کریستال 13. آجر پشمی 14. آجر جذب کننده آلودگی 15. هیدروسرامیک 16. بیوراکتورها 17. سلول های خورشیدی نامرئی 18. پانل های جانبی 19-گرافن سه بعدی

در زمینه بلوک های سیمانی هم پیشرفت زیادی را شاهد بوده ایم، به عنوان مثال بلوک سبک 20*20*40 تحول عظیمی در دیوارچینی ساختمان ها با سبک سازی و زیباسازی ایجاد نمود.

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

مصالح جدید ساختمانی 2022

مصالح ساختمانی نوین 2022، تاثیر چشمگیری در هزینه، دوام، کارایی و طول عمر سازه دارند. صنعت ساخت و ساز نیازمند مصالح ساختمانی نو با پایداری بالا جهت حل چالش های زیست محیطی و اقتصادی قرن 21 است.

مصالح جدید ساختمانی با کارایی و دوام بالا، سهم عمده ای در بهره وری منابع دارند. مصالح ساختمانی جدید برای نما مانند چاپ سه بعدی نمای خانه هاو… هوشمندی تکنولوژی ساختمان سازی قرن حاضر را نشان می دهد. بتن آلوکا در قسمت های پیش رو شما را با بهترین مصالح نوین ساختمانی 2022 آشنا خواهد کرد.

1- آجرهای خنک‌کننده

آجرهای خنک‌کننده از خلاقانه ترین کشفیات به عنوان یکی از مصالح نوین ساختمانی 2022 می باشند. آجر خنک‌کننده در لیست مصالح ساختمانی جدید برای دیوار قرار دارد. آجرهایخنک‌کننده که به آجرهای هیدرو سرامیکی نیز معروفند از ترکیب خشت با هیدروژل ساخته شده اند. آجرهای هیدرو سرامیکی مناسب دیوارهای پیرامونی ساختمان ها می باشند.

مکانیسم عملکرد آجرهای خنک‌کننده بدین صورت است که با ورود هوا، مواد هیدروژل، آب را جذب و درون آجر ذخیره می کنند. این آب برای خنک کردن ساختمان ها در روزهای گرم معجزه خواهد کرد. آجرهای هیدروسرامیکی مناسب ترین مصالح جدید ساختمانی برای دیوار ساختمان های تجاری به خاطر کاهش مصرف انرژی می باشند.

2- بلوک سبک سیمانی

اگر به دنبال مصالح ساختمانی جدید و ارزان برای پروژه های خود می باشید بلوک سبک سیمانی بهترین است. یکی از پیشرفته‌ترین مصالح ساختمانی جدید برای دیوار جهت ساخت خانه ای با دوام مادام العمر همین بلوک سبک می باشند. سیمان و آب با ترکیب ماده افزودنی با نام پوکه معدنی که یکی از مواد و مصالح ساختمانی جدید می باشد بلوک سبک را تولید می کنند.

شناخت کامل: بلوک سبک

بلوک سبک سیمانی یکی از انواع مصالح نوین ساختمانی ضد آب، آتش، صدا و گرما است که جایگزین بلوک های سنگین سیمانی شده است، در برابر زلزله، سیل و باد پایدارتر می باشد. بلوک سبک به عنوان مصالح ساختمانی جدید برای نما، پایه ها، دیوار ها، سقف ها و پارتیشن ها کاربرد دارد، هسته این بلوک به راحتی با میله های فولادی برای افزایش استحکام پر می شود.

کلی مزیت برای بلوک سبک که از مصالح ساختمانی جدید و ارزان برای دیوار چینی و سقف است، وجود دارد. اما مهمترین این مزیت ها، فراگیر بودن استفاده از آن در تمام ساختمان های امروزی می باشد. وقتی که یک ماده ای یا مصالحی را همه استفاده کنند، یعنی از همه لحاظ مورد تایید قرار گرفته است و عموم آن را قبول کرده اند.

پس از بلوک سیمانی سبک به عنوان یکی از مصالح نوین ساختمانی جا افتاده و پر کاربرد می توان یاد کرد که همه از آن استفاده می کنند و با معرفی آن به عنوان مصالح جدید ساختمانی، استفاده از آجر و سفال و… به کل یا 90 درصد کنار گذاشته شده است. اینگونه است که همه به سمت مزایای تکنولوژی های جدید حرکت می کنند، اگر که این تکنولوژی ها،علاوه بر جدید بودن، مقرون به صرفه از همه لحاظ، مخصوصا قیمت باشند.

قیمت بلوک پوکه ای

3- شیشه و بلوک های شیشه ای

شیشه و بلوک های شیشه ای از لحاظ انعطاف پذیری و قیمت دارای تنوع زیادی می باشند. شیشه جز مصالح ساختمانی ارزان نیست ولی بسیار سبک می باشد. زیبایی خانه هایی که مخصوصا در فضای داخلی خود از شیشه استفاده می کنند بسیار چشمگیر و دلباز هست.

شیشه و بلوک های شیشه ای را به جرئت می توان به عنوان مصالح جدید در ساختمان سازی شمرد. هر چند قبلا از شیشه در پنجره و درها استفاده  می شد. اما امروزه شیشه به عنوان مصالح ساختمانی جدید در اروپا و کشورهای پیشرفته جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

4- روکش سنگ

خانه هایی با روکش های سنگ ساخته شده اند، زیبا و دلربا هستند. سنگ جز مصالح نسبتا گران‌قیمت است و نمی توان آن را در زمره ارزانترین روش ساختمان سازی جدید شمرد. برای ساخت مسکن زیبا با سنگ می توان از روکش سنگ برای نمای خارجی دیوارها استفاده نمود.

روکش های سنگی در ابعاد و ضخامت های متفاوت با سنگ های متنوع ساخته می شوند. استفاده از روکش سنگی در تمامی دیوارها یا در قسمت های چون دودکش می تواند سبکی روستایی و حتی مدرن به ساختمان ببخشد. سنگ های طبیعی عایق عالی هستند و استحکام فراوانی به بنا می بخشند.

5- ACC بلوک یا بلوک های هوادار اتوکلاو

ACC بلوک یا بلوک های هوادار اتوکلاو از سنگ، گچ، ماسه، آب، آهک یا سیمان و پودرآلومینیم ساخته شده اند. بلوک های اتوکلاو مناسب برای دیوارهای داخلی، خارجی و تیغه بندی ها می باشد.  بلوک aac از پیشرفته‌ترین مصالح ساختمانی می باشد. این بلوک ها به دلیل استفاده از پودرآلومینیم تشعشات مضرری رادیو اکتیو دارند و سازگار با محیط زیست نیستند.

6- ته سیگار

ته سیگار شاید به نظرتان مسخره بیاید که از آن به عنوان مصالح ساخت پیشرفته عنوان کردیم. ولی اینطور نیست با ترکیب ته سیگار به ترکیبات آجر یا بلوک می توان به‌طور حیرت انگیزی دوام و بازدهی مصالح ساختمانی را افزایش داد. آجر و بلوکی که از ترکیب ته سیگار حاصل می شود بسیار سبک و کارا می باشد.

ته سیگار ابتکاری خلاقانه و از مصالح ساختمانی جدید برای دیوار می باشد. با استفاده از ته سیگار علاوه بر حذف میلیون ها تن زباله از طبیعت، هزینه های استفاده از مواد طبیعی نظیر پوکه معدنی نیز کاهش می یابد.

7- سیمان نورانی

سیمان نورانی از مصالح ساختمانی جدید در اروپا است که در سال 2019 کشف شده است. سیمان نورانی در طول روز نور خورشید را جذب کرده و در شب آزاد می کند. محصول سیمان نورانی به دلیل داشتن سطحی درخشان به عنوان پیشرفته‌ترین مصالح ساختمانی، هزینه های روشنایی ساختمان ها را کاهش می دهد. از موارد مهم کاربرد سیمان نورانی، استخرها و معابر جاده ها می باشد که به افزایش روشنایی کمک زیاد می کند.

8- مقوا

مقوای بازیافتی یکی دیگر از مصالح ساختمانی جدید و ارزان است. مقوا یکی از انواع مصالح ساختمانی نوین عایق و با کیفیت برای مناطق سرد یا گرم می باشد. مقوا به عنوان عایق سلولزی مناسب ساختمان های تجاری و مسکونی می باشد.

9- بتن کربن

بتن کربن  یا بتن نساجی، مواد کامپوزیت جدیدی است که به عنوان انقلابی در دنیای مصالح ساخت پیشرفته است. بتن کربن از ترکیب الیاف بتن و کربن حاصل می شود و نسبت به بتن معمولی، سبک، پایدار و ظرفیت تحمل بار بالای شش برابری را دارد. از ویژگی های مشخص بتن کربن، عدم نیاز به پوشش لایه ضخیم برای محافظت از زنگ زدگی بدلیل زنگ نزدن کربن است. همه مصالح ساختمانی جدید با ترکیب کربن، عمر طولانی تری خواهند داشت.

10- بتن خود ترمیم کننده

بتن خود ترمیم کننده به عنوان یکی از مصالح جدید در ساختمان سازی با افزودن باکتری و کپسول آب به بتن حاصل و باعث ترمیم خود بتن می شود. ترک های بتنی از مشکلات قدیمی در ساخت و ساز ساختمان ها می باشد. هنگامی که بتن ترک برمی دارد، این باکتری ها در برابر آب و هوا، سنگ آهک تولید می کنند. سنگ آهک ترک ها را می پوشاند و باعث افزایش طول عمر سازه ها می شود. هزینه های ساخت و نگهداری سازه هایی چون تونل و پل با بتن ترمیم کننده بسیار کمتر خواهد بود.

11- چوب شفاف

چوب شفاف از مصالح نوین ساختمانی برای نمای ساختمان ها است که از چوب سنتی مقاوم تر است. یک نوع پلیمر به نام اپوکسی غیر پایدار را به چوب قدیمی اضافه می کنند و چوب شفاف تولید می گردد. اضافه کردن این پلیمر به چوب قدیمی باعث افزایش دوام آن خواهد شد.

12- سیمان قابل برنامه ریزی

در لیست مواد و مصالح ساختمانی جدید، سیمان قابل برنامه ریزی جایگاه ویژه دارد. سیمان قابل برنامه ریزی برای دوام بیشتر بتن در مقابل آب و مواد شیمیایی طراحی شده است. سیمان قابل برنامه ریزی، دوام سازه ها را بشدت افزایش می دهد.

14- آیروگرافیت

آیروگرافیت توسط محققان دانشگاه فنی هامبورگ در سال 2012 ایجاد شده و از شبکه های لوله های کربنی توخالی ساخته شده است که باعث می شود 75 برابر سبک‌تر از فوم باشد. در دمای اتاق پایدار است، همچنین می تواند الکتریسیته را هدایت کند ، فوق‌العاده قوی است و هنوز هم می تواند به شکل های دیگر خم شود.

در واقع آنقدر انعطاف‌پذیر و قابل انعطاف است که می توان آن را در فضایی 95٪ در منطقه طبیعی خود فشرده کرد و سپس به فرم اولیه خود، بدون آسیب برگرداند. به طرز حیرت انگیزی، کوچک شدن آیروگرافیت در واقع باعث تقویت آن می شود، که در مورد اکثر مواد سبک که تحت فشار هستند، صادق نیست. از آنجا که می تواند در برابر لرزش ها نیز مقاومت کند، به طور منظم در هواپیماها و ماهواره ها نیز استفاده می شود.

15- بیوپلاستیک

پلاستیک، به لطف روند تخریب بی نظیر خود، یکی از مهمترین عناصر آلوده در جهان است. پلاستیک زیستی، ساخته شده از جلبک ها، کیتین های دریایی، سلولز و بسیاری دیگر از منابع زیست توده تجدید پذیر، به این معنی است که پس از دور ریختن به سرعت بسیار سریع تخریب می شود. بیو پلاستیک به عنوان یکی از مصالح نوین و  یک جایگزین عالی سبز برای پلاستیک ساخته شده با سوخت های فسیلی است. خواص پیچیده آن به خوبی در روکش، عناصر ساختاری و سایر سازه های تقویت کننده معماری استفاده می شود.

سازه های جدید ساختمانی در ایران

در آخر به صورت خلاصه در مورد سازه های جدید ساختمانی در ایران بگوییم که همه متریال های جدید ساختمانی، به نوعی یک یا چند چالش در رابطه با مصالح قدیمی و معمول هم خانواده خود را حل می کنند، اما به چه قیمت؟ آیا راهی است که این متریال های جدید ساختمانی،به آسانی و ارزانی در دسترس همگان قرار گیرند؟ این موارد و مشکلات، قدری استفده از متریال های جدید ساختمانی را به تاخیر می اندازند، به امید روزی که، همه بتوانیم به بهترین های دنیا، دست بیابیم.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *