صدای انبساط و انقباض ساختمان

صدای انبساط و انقباض ساختمان، نشانگر چه چیزی چیست؟ انبساط و انقباض حرارتی مصالح ساختمانی در مناطقی مثل آذربایجان شرقی و غربی که تغییرات آب و هوایی فصلی را تجربه می کنند بسیار رایج است. در این مناطق یک دیوار در طول و ارتفاع به دلیل دمای محیط، منبسط یا منقبض می شود و در این انقباظ و انبساط گرمایی و سرمایی، گاهی صداهای مهیب و ترسناکی تولید می کند یا به اصطلاح قولنج ساختمان را می شکند.

آیا خانه شما در نیمه های شب صداهای ترسناک می دهد؟ در حالی که این پدیده می تواند وحشتناک باشد، اما نیازی به نگرانی نیست. گاه به گاه، صدای جیر جیر می تواند طبیعی باشد و ناشی از عوامل مختلفی باشد. با این حال، مهم است که بدانیم چه زمانی و چرا صدای انبساط و انقباض ساختمان شما ممکن است نگران‌کننده باشد.

منظور از صدای انبساط و انقباض ساختمان چیست؟

تفاوت بین انبساط و انقباض به شرح یک جمله است، انبساط، افزایش اندازه یک جسم هنگام گرم کردن است و انقباض، کاهش اندازه جسم در هنگام خنک شدن است. عموما در سازه های بتنی انقباض و انبساط شایع تر است و باید تمهیداتی برای این سازه ها حین احداث، اندیشید.

دلایل ایجاد صدای انبساط و انقباض ساختمان

دلایل ایجاد صدای انبساط و انقباض ساختمان

1-انبساط و انقباض حرارتی

شایع ترین دلیل ایجاد صدا در خانه، تغییرات دما در هوا یا آنچه به عنوان انبساط و انقباض حرارتی شناخته می شود، است. تغییرات دما باعث انبساط و انقباض چوب، فلز و سایر مواد در ساختار خانه می شود و در نتیجه شکاف های خطرناکی ایجاد می شود.

2-آب و هوا

نیروهای خارجی طبیعت در انبساط و انقباض حرارتی نقش دارند. هوای گرم و خشک باعث می شود خاک زیر خانه منقبض شده و از پایه دور شود. از طرف دیگر، باران زیاد یا سیل باعث انبساط خاک و اعمال فشار به پی می شود. مدیریت زمین اطراف خانه با آبیاری خاک در هوای گرم و خشک و راه‌اندازی یک سیستم زهکشی برای جلوگیری از جمع شدن آب راه های آسانی برای حفظ فونداسیون شما و جلوگیری از صدای انبساط و انقباض ساختمان هستند.

3-دما و زمان روز

یکی دیگر از عوامل انبساط و انقباض، دما است. در طول روز، گرمای هوا باعث گسترش خانه می شود. دمای پایین‌تر باعث انقباض ساختار خانه می شود. بنابراین، صداها اغلب در شب و پس از غروب خورشید و خنک شدن خانه شنیده می شوند.

4-نشست

همانطور که خاک زیر خانه در طول زمان جابه جا می شود و حرکت می کند، فونداسیون به طور طبیعی تنظیم می شود و به تدریج در فرآیندی که به آن “نشست” می گویند، در زمین فرو می رود. در طول عمر خود، خانه ممکن است گهگاه یا مکرراً به دلیل نشست، صدا تولید کند. اگرچه این صداها ممکن است وحشتناک به نظر برسند، اما می توانند کاملا طبیعی باشند. با این حال، نشست بیش از حد می تواند منجر به آسیب های عمده ای شود که نیاز به تعمیر فونداسیون دارد.

5-تغییر پایه

گرچه نشست و انبساط و انقباض حرارتی، اثرات طبیعی بر روی یک خانه هستند، اما باید علائم خرابی فونداسیون را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ شناسایی کنید. نبرد دائمی در مورد گسترش و انقباض ساختار خانه می تواند منجر به مشاهده ی نشانه هایی از مشکلات فونداسیون شود.

باید توجه کنید عبارتند از گیر کردن درها و پنجره ها و کف های ناهموار است. نشست بیش از حد یا ناهموار می تواند باعث ایجاد ترک در کف، دیوارها و حتی راهرو شود. پرداختن به این مشکلات در زمان مناسب، شما را از تعمیر پرهزینه فونداسیون نجات می دهد.

درز انبساط ساختمان

درز انبساط ساختمان

درز انبساط یک جداسازی میانی سازه است که برای کاهش فشار وارده بر مصالح ساختمانی(بلوک، آجر، اسکلت و…) ناشی از حرکت ساختمان طراحی شده است. حرکت ساختمان در درزهای انبساط عمدتاً ناشی از موارد زیر است:

  • انبساط و انقباض حرارتی ناشی از تغییرات دما
  • نوسان ناشی از باد
  • حوادث لرزه ای
  • انحراف بار استاتیک
  • انحراف بار زنده

در کل، سیستم های درز انبساط برای پر کردن شکاف و بازیابی عملکردهای مجموعه ساختمان در حین اینکه حرکات مورد انتظار را تطبیق می دهند استفاده می شود.

اصطلاح “مفصل حرکتی” به طور گسترده ای در اولویت قرار گرفته است زیرا به طور مناسب تری این واقعیت را در بر می گیرد که حرکت ساختمان منجر به فشرده سازی و انبساط مواد نصب شده می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک سازه گرم می شود، مصالح ساختمانی که از آن ساخته شده است نظیر بلوک سیمانی، گسترش می یابد. این باعث می شود که “مفصل انبساط” بسته شود و در نتیجه سیستم اتصال نصب شده در شکاف فشرده شود.

امروزه این امکان برای طراحان وجود دارد که کل پوشش ساختمان را بپیچند و همچنین اطمینان حاصل کنند که ایمنی جان با مشخص کردن سیستم‌های درز انبساط که به یکدیگر متصل می‌شوند و برای تداوم آب‌بندی بین فناوری‌های مشابه یا غیر مشابه تضمین می‌شوند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

چگونه از صدای ترک خوردن دیوار جلوگیری کنیم؟

صدای ترک خوردن دیوار

صداهای ترک خوردگی به دلایل مختلفی چه در داخل و چه در خارج خانه ایجاد می شوند، اغلب اوقات این صداها اجتناب ناپذیر به نظر می رسند، اما در اینجا چند روش متداول برای جلوگیری از صداهای ترک خوردگی آورده شده است:

1-اتاق زیر شیروانی خود را برای نشت احتمالی بررسی کنید. پس از بارندگی شدید، رطوبت پشت عایق را بررسی کنید.

2-هر ترکی را که پیدا کردید با یک فوم درزگیر منبسط شونده ببندید. این کار به جلوگیری از نشت هوا در داخل یا خارج از خانه شما کمک می کند.

3-به دنبال علائم آسیب آب در سقف و دیوارهای زیرزمین خود باشید. آسیب آب اغلب می تواند نشانه نشت لوله ها باشد که می تواند به مرور زمان باعث ایجاد صدای ترک در خانه شما شود.

4-از یک متخصص بخواهید که لوله کشی ساختمان را برای هر گونه نشانه ای از نشتی یا خوردگی بررسی کند.

5-ناودان‌ها را که برای هدایت آب از سقف خانه وصل شده است، تمیز یا تعمیر کنید تا از ورود آب به پایه دیوار فونداسیون جلوگیری شود.

6-برای جلوگیری از نشت آب به فضای اتاق زیر شیروانی یا دیوارهای داخلی خانه، ایزوگام های شکسته روی سقف خود را تعمیر یا تعویض کنید.

7-هر سوراخی را ببندید. اطمینان حاصل کنید که هیچ سوراخی یا شکافی وجود نداشته باشد که بتواند به موش ها اجازه ورود به خانه شما را بدهد.

8-فونداسیون و دیوارهای حائل را بررسی کنید. درها و پنجره های خود را از نظر ترک و سست بودن بررسی کنید.

حفاظت در برابر آتش غیرفعال توسط اتصالات انبساط ساختمان

درزهای انبساط دیواری با درجه حریق با ایجاد محفظه در سرتاسر ساختمان برای کاهش انتشار گرما، دود و آتش، حفاظت آتش غیرفعال را فراهم می کنند.

همانطور که از متن برداشت شد دلیل اصلی صدای انبساط و انقباض ساختمان، درزهای انبساط ساختمان است، از آنجا که درزهای انبساط ساختمان را به دو نیم می کنند، به معنای واقعی شکافی در کف، دیوار و سقف ساختمان ایحاد می کنندد. آتش‌سوزی در یک اتاق اگر به درستی با سیستم های درز انبساط مقاوم در برابر آتش آب بندی نشود، می تواند به سرعت از طریق دهانه های درز انبساط پخش شود.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

6 نظرات

  • با سلام/شب بخیر/الان ساعت ۴ صبح /تق یبا همه شب بیدار میشیم از سر و صدای لعنتی خونه//خونه تازه ساز در حد ۲ سال هست ویلایی/سقف خونه در هر دو طبقه اش به راستای تیرچه های ترک برداشته و روزی بالای ۱۰۰۰ بار صدا میده/حتی ما میخایم راه بریم تو خونه یدفعه صدا میاد_/انگار سقف بتنی تکون میخوره و صدا میاد//علت چیه ؟انگار میخاد ریزش کنه//به هرکی هم میگیم مسخرمون میکنن و میخندن//آیا احتمالش هست که خاک زیر ساختمان داره جابجا میشه و ساختمان کلا بخاد از هم بپاشه؟؟آیا آین ترکهای تیرچه ها یعنی اینکه تیرچه ها دارن میریزن پایین؟؟

    • با عرض سلام و احترام
      دلایل مختلفی میتواند داشته باشد از جمله نوع ستون ها و…
      لطفا با شماره 09120965117 تماس بگیرید شما را راهنمایی نمایند.

  • سلام چن وقتی هس انگار از بین دیوار های اتاق انگار سنگ ریزش میکنه و همه همسایه اینو متوجه شدن انگار از بالا سد میخوره میاد پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *