آجر سیمانی بتن آلوکا

آجر سیمانی بیشتر از 1000 است که برای اهداف ساختمانی استفاده می شود. در واقع قدمت آجرها به 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد، به همین دلیل، آجر به عنوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی شناخته شده برای بشر می باشد. انتخاب نوع آجری که با آن می‌خواهید دیواری بنا کنید، یکی از اولین تصمیم‌های مهمی است که هنگام شروع یک پروژه ساختمانی باید به آن فکر کنید.

در این مقاله آجر سیمانی سبک را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد، اما لازم به ذکر است که آجرهای سفالی، آجرهای آهکی ماسه ای، آجرهای مهندسی و آجرهای سفالی خاکستر بادی نیز در ساختمان منازل و فضاهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین آرایه‌ای از اشکال مختلف، انواع آجر با هسته‌های متفاوت و جامد، در اندازه‌های مختلف وجود دارد.

این مقاله در مورد محبوب ترین آجرهای ساختمانی که آجرهای سبک سیمانی هستند صحبت می کند. همچنین به نحوه ساخت آنها برای اطمینان از پایه های محکم و پروژه های ساختمانی با کیفیت ،اشاره می کند.

غیر ممکن است که در چالش بزرگ انتخاب مصالح دیوارچینی نظیر انواع آجر سبک، بلوک و…گرفتار نشوید. بنابراین تا روشن شد قضیه، همراه ما باشید تا در نهایت تصمیم بگیرید که چه نوع آجر سیمانی یا رسی، مناسب شمایی است که برای دیوارچینی خود، آجر را برگزیدید.

آجر سیمانی چیست؟

آجرهای سیمانی یکی از مصالح اصلی دیوارچینی می باشد که به‌طور معمول از ترکیب ماسه، سنگدانه و سیمان پرتلند ساخته می شوند. سنگدانه اولیه معمولاً سنگ آهک است. اصطلاح آجر، عموما برای اشاره به واحد ساختمانی ساخته شده از خشت قالب‌گیری شده استفاده می‌شود، اما در دوران مدرن برای اشاره به هر واحد ساختمانی با پایه سنگ یا سفال که هنگام استفاده در ساخت و ساز با ملات سیمانی  به هم متصل می‌شوند، استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از آجر وجود دارد که تنها در مواد تشکیل دهنده با نوع اصلی متفاوت هستند. به‌طور مثال، آجرهای سفالی با خاک های سطحی، رس و خاک های آتشین ساخته می شوند. آجر سبک نیز مانند بلوک سبک از ترکیب سیمان، پوکه معدنی و آب تشکیل می شود. یعنی به جای ماسه، از پوکه یا پومیس که وزن سبک تری دارد استفاده می شود به همین دلیل آجر بتنی سبک حاصل می شود.

تولید آجر سیمانی

آجر سبک بتن آلوکا در تولید آجر بتنی، مواد اولیه طبق اصول مشخص، آسیاب شده و با آب مخلوط می‌شوند. بعد بسته به نوع آجر، در قالب مخصوص ریخته می شوند. برای مثال، آجر سبک، معمولاً در قالب های مخصوصی، تحت فشار هیدرولیک تشکیل می شوند در حالی که آجرهای سفالی معمولاً از طریق قالب اکسترود می شوند.

بعد ریخته شدن در قالب، از روش های مخصوص هر کدام، برای خشک شدن استفاده می کنند. آجرهای بتنی از طریق یک واکنش شیمیایی بین آب و سیمان پخت می شوند. این فرآیند با استفاده از کوره هایی که رطوبت نسبی بالا و دمای حدود 150 درجه دارند تسریع می شود.

اما آجرهای رسی معمولاً با فرآیندی به نام انجماد پخته می شوند. انجماد خاک رس در یک کوره در دمای بیش از 2000 درجه رخ می دهد.

خواص آجر سیمانی

  1. آجرهای بتنی در ابتدا پس از ساخت، به دلیل از دست دادن رطوبت جمع می شوند، برخلاف آجرهای رسی که معمولاً پس از تولید به دلیل اضافه شدن رطوبت منبسط می شوند. بیشترین انبساط در چند هفته اول اتفاق می افتد، اما با سرعت بسیار کمتری برای چندین سال ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است که انبساط آجرهای سفالی برگشت‌پذیر نیست.
  2. آجرهای بدون هیچ حفره‌، حدود 30 درصد ملات و ماسه کمتری مصرف می‌کنند. که می تواند صرفه جویی قابل توجهی باشد. همچنین، چگالی بیشتر آجر بتنی با حفره های هوای کمتر و نرخ جذب آب کمتر، مرتبط است.
  3. هر دو آجر سیمانی و سفالی به دلیل افزایش و از دست دادن حرارت، انبساط و انقباض را تجربه می کنند.
  4. آجرهای سفالی معمولاً دارای سوراخ های هسته هستند در حالی که آجرهای بتنی معمولاً قورباغه می شوند. هسته ها و قورباغه ها برای کاهش وزن و کمک به فرآیند خشک کردن و پختن طراحی شده اند.
  5. یک آجر بتنی به دلیل چگالی بالاتر معمولاً بیشتر از آجر سفالی وزن دارد. اما این ایراد را در آجرهای سیمانی بهبود داده اند و آجر سبک را روانه بازار مصالح ساختمانی کرده اند. آجرهای سبک که از انواع آجر سیمانی است به دلیل داشتن ماده متخلخل پوکه، خیلی سبک‌تر از آجر سفالی می باشد.
  6. آجرهای بتنی معمولاً مقاومت فشاری بالاتری نسبت به آجرهای سفالی دارند.

مزایای آجر سبک سیمانی

  • عایق بودن

اگرچه آجر سیمانی سبک چگالی بالاتری نسبت به آجرهای سفالی دارند، اما عملاً تفاوتی در عایق بودن آجرهای سفالی و بتنی وجود ندارد.

یک دیوار با روکش آجری خارجی معمولی طوری طراحی شده است که یک فضای خالی بین پشت آجر و روکش دیوار خارجی، وجود داشته باشد. این فضای خالی به عنوان مانعی عمل می کند تا رطوبت تشکیل شده در پشت واحد دیوار آجری را از انتقال به روکش دیوار خارجی حفظ کند.

این فضای خالی همچنین یک فضای هوای فعال است که به رطوبت اجازه می دهد از طریق سوراخ هایی که در پایین چشمک زن قرار گرفته اند، خارج شود. به دلیل این طراحی، روکش آجری خارجی ارزش عایق بسیار کمی را به سیستم کلی دیوار خارجی اضافه می کند.

  • تاثیر آجر سیمانی سبک در طراحی دال

به دلیل چگالی و استحکام بالاتر، وزن یک آجر بتنی معمولاً بیشتر از یک آجر سفالی با اندازه مشابه است. هر گونه وزن اضافی اضافه شده توسط آجرهای سیمانی در پارامترهای طراحی معمولی قرار می گیرد و تأثیر منفی بر عملکرد فونداسیون نخواهد داشت.

  • استحکام – قدرت

یکی از خواص مطلوب آجر سبک مقاومت آن است. برخلاف آجرهای سفالی، آجرهای سیمانی به مرور زمان به استحکام خود ادامه می دهند. مقاومت بالای آجرهای بتنی هنگام مقاومت در برابر نیروهای طبیعت مهم است.

  • در مقایسه با آجرهای سفالی، آجرهای بتنی باید مقاومت فشاری بالاتر و سرعت جذب آب کمتری داشته باشند و همچنین باید تحمل‌های ابعادی کمتری داشته باشند و همچنین برای تراشه‌ریزی، نیاز کمتری دارند.

ساخت آجر سبک چگونه است؟

آجر های سبک اصلی ترین نوع آجر سیمانی مورد استفاده در ساختمان سازی است که از لحاظ مواد تشکیل دهنده، از پوکه معدنی به جای افزودنی های قدیمی نظیر ماسه و آهک، استفاده کرده است. این نوع آجرها، تحت فشار و پرس بالا با دستگاه اتوماتیک پیوسینگ، قالب زده می شوند، سپس در دمای معینی، به مدت چند روز پخته و خشک می گردند.

مانند بتن، آجرهای بتنی سبک نیز به دلیل ماهیت محکمی که دارند، به عنوان آجرکاری داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این بدان معنی است که آنها دارای مقاومت فشاری هستند، مقاوم در برابر آب هستند و برای دیوارها و ساختارهای داخلی که تا حتی، یک قرن دوام خواهند داشت.

چه چیزی باعث می شود مردم آجر سبک را به جای دیگر انواع آجر انتخاب کنند؟

آجر سیمانی سبک آلوکا آجر سیمانی سبک در کنار دوام و مقاومت در برابر آب، اغلب بهترین انتخاب برای انواع خاصی از کاربردها هستند. هنگام ساخت یک دیوار، باید آن را بادوام، مقاوم در برابر آب ساخت، همچنین این دیوار باید جرم حرارتی کم داشته باشد. جرم حرارتی کم آجرهای سبک به این معنی است که دیوار آجری بتنی، گرما را موثرتر از آجرهای سفالی جذب و آزاد می کند.

آجر سیمانی سبک، عموماً در بلوک های بزرگتر فروخته می شوند، به این معنی که خرید آنها ارزان‌تر از همتای کوچکتر باشد، به خصوص زمانی که مصالح ساختمانی خود را به صورت عمده خریداری می کنید.