سفال یا آجر

سفال یا آجر بخریم؟ کدام بهتر است؟ تفاوت آجر با سفال چیست؟ کدام هزینه تمام شده کار را پایین‌تر می کند؟ در هنگام مقایسه سفال یا آجر، باید توجه داشت که هر دوی این مواد با نصب دقیق می توانند دیواری جذاب و از نظر ساختاری سالم ایجاد کنند. اما تا حد زیادی متفاوت هستند و هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در زیر نکاتی راجع‌به تفاوت آجر با سفال وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در انتخاب متریال ساخت و ساز، توجه کنید.

سفال چیست؟

خشت هزاران سال است که برای ساختن استفاده می شود، امروزه آن را به عنوان بلوک سفالی مشاهده می کنیم. استفاده از سفال برای ساخت، یک فناوری ساختمانی جدیدتر است. سفال با استفاده از خاک رس طبیعی ساخته می‌شود. خاک رس از طریق قالب اکسترود می شود تا بلوک های سفالی توخالی تشکیل شود که سپس در کوره پخته می شوند. این بلوک ها، کمترین زمان خشک شدن و کمترین رطوبت باقیمانده را در بین تمام مصالح ساختمانی مشابه دارند.

بلوک های سفالی توخالی به‌صورت افقی در بستری از ملات مانند آجر و بلوک سیمانی گذاشته می‌شوند. اما برخلاف برادران دیوارچینی خود (آجر یا بلوک) سبک‌تر هستند و بنابراین حمل و نقل آنها به محل ساختمان ارزان‌تر است و آسان‌تر در محل کار تخلیه و به کار بسته می‌شوند.

آموزش دیوار چینی جدید

محبوبیت نسبی سفال در طول زمان را می توان تا حدی به مقاومت در برابر آتش و ویژگی های عایق صدا و اتلاف حرارت ساختمان های ساخته شده با آن نسبت داد. در کل، یک ساختمان با استفاده از بلوک سفالی توخالی به سرعت و با هزینه کمتر اجرا می شود.

همچنین باعث صرفه جویی در هزینه نیروی کار می شود زیرا به سرعت و به راحتی قابل جابجایی است، این بلوک، با دو یا چند سلول هوا، فضاهای عایق هوا را در دیوارها، کف ها و پارتیشن ها تامین می کنند که در برابر انتقال گرما و سرما، صدا و رطوبت مقاومت می کنند.

اما تنها جایی که ساخت و ساز با سفال های توخالی به خوبی عمل نکرده است، در مناطق زلزله زده بوده است که در آن ساختمان بنایی غالباً تقویت نشده در طی زلزله فرو می ریزد.

سفال چیست؟

سفال بهتر است یا آجر؟

سفال با فشار دادن خاک رس مرطوب در قالب ها، سپس خشک کردن و پختن آنها در کوره ایجاد می شوند. آجر و خاک رس با هم یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی را تشکیل می دهند. در واقع آجر سفالی جزئی از انواع آجرها هستند و جدا از هم نیستند. آجر یا سفال در بسیاری از سازه های باستانی مستحکم در سراسر جهان یافت می شوند. آجرهای سفالی از خاک رس سخت شده هستند و بیشتر مایل به قرمز به نظر می رسند.

آجر چیست؟

در اصل این اندازه و ملات است که سفال یا آجر را از هم سوا می کند. سفال اگر در قالب بزرگتر ریخته شود بلوک سفالی تولید می شود و با ید سفال را با بلوک مقایسه کنیم. اما اگر در قالب آجری ریخته شود نتیجه آجر سفالی است و باید آجر سفالی را با آجر سیمانی مقایسه کرد.

آجر انواع مختلفی نظیر سیمانی، سفالی و…دارد. همه اینها به نوعی هم خانواده هستند و جدا کردن آنها، قدری دشوار است. اما امروز ما به تفاوت و ویژگی های اصلی آجر سیمانی با آجر سفالی می پردازیم تا بفهمیم تفاوت آجر با سفال چیست و در نهایت تصمیم بگیریم که کدام را بخریم.

آموزش دیوار چینی با بلوک

تفاوت آجر با سفال

تفاوت سفال با آجر

1-استحکام فشاری

بیایید میانگین فشرده سازی هر دو را با هم مقایسه کنیم:

سفال : مقاومت فشاری متوسط معمولاً بین 8000 تا 10000 psi است.
آجر سیمانی : مقاومت فشاری متوسط معمولاً بین 3000 تا 4000 psi است.

واحدهای آجر سفالی 2 ½ تا 3 برابر قوی تر از آجرهای بتنی هستند. توجه به این نکته ضروری است که مقاومت آجر یا بلوک بتنی یا دیوار آجری به کیفیت ملات نگهدارنده بستگی دارد. ملات های غنی از آهک ضعیف تر از ملات هایی هستند که از نظر سیمان سنگین هستند. برای مقایسه، ملات متراکم آهک می تواند حدود 350 psi را نگه دارد، در حالی که ملات با سیمان بالا می تواند 3000 psi را نگه دارد.

2- نرخ جذب

سفال تقریباً 15-35 گرم رطوبت در دقیقه در هر متر مربع جذب می کنند. از سوی دیگر، جذب آب آجرهای بتنی بین 40 تا 80 گرم در دقیقه در هر 30 متر مربع است. هنگامی که سفال یا آجر را در حالت طبیعی مقایسه می کنیم، می توانیم تفاوت آجر با سفال را اینگونه خلاصه کنیم که آجر بتنی تقریباً 2-3 برابر بیشتر از سفال رطوبت جذب می کند.

بنابراین، پس از باران های شدید، اگر دیوارهای ساخته شده از آجر سفالی را با دیوارهای سیمانی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که دیوارهای ساخته شده با سیمان می توانند تا روزهای پس از باران مرطوب بمانند.

قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی صوفیان امروز

با توجه به میزان بالای جذب آب در آجرهای سیمانی، برخی از تولیدکنندگان یک ماده دافع آب درون ملات آنها اضافه می کنند، که به رفع و به حداقل رساندن پتانسیل مشکلات مربوط به آب در چنین مصالح ساختمانی کمک می کند.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که اگر از واحدهای ضد آب یکپارچه استفاده شود، سازنده باید حتی به ملات یک ماده دافع آب اضافه کند تا مؤثر باشد. این هزینه حدود هزینه یک کیسه ملات است.

3- انبساط و انقباض

با تغییر شرایط آب و هوایی، اکثر مصالح ساختمانی نوعی حرکت از خود نشان می دهند. و تمام طراحی های ساختمان باید چنین حرکاتی را در نظر بگیرند. یک واحد ساختمانی سفالی پس از راه‌اندازی در طول زمان انبساط یا گسترش می یابد در حالی که یک واحد ساختمانی بتنی منقبض می شود.

خانه های آجری یا سفالی بدون استفاده از اتصالات حرکتی ساخته شده اند. مگر اینکه یک خانه به طور غیرعادی بزرگ باشد، این قانون هنوز هم یک قانون خوب برای پیروی است. با این حال، توصیه می شود برای گسترش در اطراف تمام پنجره ها و درها باز شود.

اکنون برای واحدهای بتنی، به دلیل ماهیت حرکت انقباض، این خانه ها ممکن است بیشتر در معرض ترک خوردن باشند. دقیقاً به همین دلیل است؛ فولاد تقویت کننده اتصالات مورد نیاز است زیرا به کاهش ترک خوردگی ناشی از انقباض کمک می کند.

4- رنگ و بافت

آجر بهتر است یا سفال ؟

هر نوع سفال یا آجر در رنگ های بسیار متنوعی موجود هستند. گاهی آجرهای بافت دار و سوراخ دار با آجرهای سفالی نیز موجود است. نکته ای که در مورد آجرهای بتنی باید به آن توجه کرد این است که سریع رنگ نمی شوند و به مرور زمان محو می شوند.

5- وزن

آجر یا سفال هر دو مصالح سنگینی هستند، اما وزن دقیق آنها به مصالح مورد استفاده، اندازه بلوک ها و نوع ساخت بستگی دارد. مثلا وزن آجر سفالی استاندارد حدود 2.2 کیلوگرم است، از سوی دیگر، یک بلوک سیمانی می تواند تا 15 کیلوگرم وزن داشته باشد. این بستگی به نوع مصالح به کار بسته شده دارد، به‌طور مثال بلوک سبک که از انواع بلوک سیمانی است بدلیل استفاده از پوکه و پرس، وزن خیلی پایین‌تر و کیفیت خیلی بالاتری نسبت به بلوک های قدیمی دارد.

6-عمر مفید

ماندگاری آجر سیمانی کمتر از آجرهای سفالی است. بتن برای حدود 60 تا 100 سال به خوبی کار می کند، در حالی که آجرهای سفالی به مدت 1000 سال و بیشتر شناخته شده اند.

مقاوم‌سازی دیوار سفالی

7- قوی و بادوام – استحکام فشاری بالا

آجرهای سیمانی مخصوصا آجر سبک دوام بالاتری نسبت به محصولات سفالی نظیر آجرهای سفالی دارند. اگر در انتخاب سفال و بلوک سیمانی نیز به تردید برخورده اید و نمی دانید که بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؟ به لینک درج شده مراجعه کنید.

8- قیمت سفال

قیمت سفال از قیمت آجر در نهایت کار، ارزانتر در می آید، یعنی دیواری که با سفال ساخته می شود ارزانتر تمام می شود به نسبت دیواری که با آجر ساخته شده است. اما به طورکلی تر اگر بخواهیم قیمت دیوار و پروژه دیوار چینی در عین مقاومت بالا، خیلی ارزانتر دربیاید، از بلوک استفاده کنید. قیمت بلوک خیلی به صرفه تر است.

قیمت روز بلوک سیمانی

بلوک های سفالی با ویژگی های عایق حرارتی برجسته و توانایی خود در ذخیره گرما برای مدت طولانی، محیطی دلپذیر با آب و هوای مناسب اتاق را ایجاد می کنند. دیوار ساخته شده با سفال، ترکیبی منحصر به فرد از عایق حرارتی و ذخیره گرما را فراهم می کند. خانه ای که از سفال ساخته شده است در زمستان به راحتی گرم می شود و در تابستان خنک است!

کلی موارد دیگر از خصوصیات و تفاوت آجر با سفال به مرور ذکر خواهیم کرد. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند که تفاوت بین سفال یا آجر را درک کنید. همچنین توانسته باشید آجرهای ساختمانی عالی را برای پروژه خود انتخاب کنید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *