آیا خوب نیست که راهروی بتنی شما همیشه به خوبی و تمیزی روز اول دیده شود؟ هر طور که مراقب باشید باز هم لکه ها و کثیفی به مرور زمین روی سطوح بتنی اتفاق می افتد و ظاهر سطح بتنی شما را خراب می کند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای تمیز کردن بتن و از بین بردن لکه‌ها و حفظ ظاهر خوب آن وجود دارد.

در زیر فهرستی روش ها و محصولاتی که معمولاً برای تمیز کردن بتن و لکه‌های آن استفاده می‌شوند، به همراه دستورالعمل‌هایی در مورد کارهایی که باید قبل از تمیز کردن انجام دهید، مشاهده خواهید کرد.

تعمیر و نگهداری عمومی کف بتنی

کف‌های بتنی باید حداقل سالی یک‌بار تمیز شوند. قبل از شروع، هر وسیله ای را از محوطه بردارید. اگر پاسیو در فضای باز است، تمام گیاهان گلدانی، مبلمان و وسایل تزئینی را بردارید. آزمایش پاک کننده خود در یک منطقه ای که دور از چشم باشد انجام دهید تا مطمئن شوید که روش شما باعث تغییر رنگ یا آسیب اضافی به بتن شما نمی شود.

برای تمیز کردن یک کف بتنی در زیر زمین خود، ممکن است لازم باشد این کار را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید و همه چیز را از یک طرف اتاق به طرف دیگر منتقل کنید و سپس برای اتمام کار به عقب برگردید.طبقات خود را از نظر ترک یا بریدگی بررسی کنید و قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، تعمیرات لازم را انجام دهید.

آماده‌سازی بتن برای تمیز کردن

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن بتن، بررسی کنید که آیا موارد زیر را دارید:

  • جارو
  • گردگیر
  • برس نایلونی سفت
  • بطری اسپری
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • پودر لباس شویی
  • عینک های محافظ
  • سطل
  • برس اسکراب (نه فلزی)
  • بطری اسپری
  • دستکش

بسته به اندازه لکه و اینکه چه مقدار از سطح بتن شما نیاز به تمیز کردن دارد، ممکن است به همه چیز در این لیست نیاز نداشته باشید. قبل از استفاده از روش‌های تمیز کردن بتن زیر، محل را از هر گونه زباله‌ جارو کنید.

اگر روی بتن شما مایع ایستاده (مانند گریس، روغن، شراب و غیره) وجود دارد، خاک گربه یا جوش شیرین را روی مایع بریزید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه مایع اضافی را خیس کند. هنگامی که مایع خیس شد و بستر یا جوش شیرین جارو شد و دور ریخته شد، بتن شما آماده تمیز کردن است.

در همه روش‌های زیر برای از بین بردن لکه به یک برس اسکراب نیاز دارند. از برس اسکراب فلزی استفاده نکنید زیرا این برس ها، می توانند قطعات فلزی را از خود به جای بگذارند که این قطعات به مرور زمان زنگ زده و بتن شما را لکه دار می کند.

پنج محصول تمیز کننده بتن

1-سودا

برای از بین بردن لکه های چربی می توان از سودا استفاده کرد. دیوانه به نظر می رسد، اما حقیقت دارد! این به دلیل سه ماده اصلی موجود در نوشابه است.آب گازدار، محلولی که به نام اسید کربنیک نیز شناخته می شود، اسید فسفریک و اسید سیتریک در کنا هم ترکیب خوبی برای پاک کدن بتن هستند. این سه اسید برای آزاد کردن چربی از بتن کار می کنند. نوشابه را روی بتن بریزید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه روی بتن بماند.

2-تمیز کردن بتن با مواد شوینده

مواد شوینده برای پاک کردن چربی ها و لکه های ضعیف توصیه می شود. مقداری شوینده با کیفیت همراه با آب، یک برس اسکراب و یک اسفنج لکه های ضعیف را پاک می کنند.

3-سرکه و جوش شیرین

اگر به دنبال یک پاک کننده طبیعی هستید، تمیز کردن بتن با سرکه یا جوش شیرین گزینه خوبی است. در حالی که تمیز کردن بتن با سفید کننده یا مواد شوینده می تواند مؤثر باشد اما برای گیاهان سمی است. اگر پاسیو یا پیاده‌رو بتنی خود را تمیز می کنید و نگران زندگی گیاهان نزدیک آنها هستید، این راه حل شماست!

به سادگی یک بطری اسپری را با مقدار مساوی آب و سرکه (یا آب و جوش شیرین) پر کنید و کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. مخلوط را روی سطح بتن خود اسپری کنید و بگذارید حدود 30 دقیقه بماند. سپس بتن را بشویید.

4- پاک کننده یا چربی گیر بتنی

به طور معمول، پاک کننده های بتن و چربی زدایی از صابون قلیایی غلیظ ساخته می شوند. اینها با تمیز کردن آسان ،روغن را شل می کنند. با این حال، آنها روغن را تجزیه نمی کنند، بنابراین روی بتن هایی که برای مدت طولانی لکه دار شده اند، به خوبی کار نمی کنند. این محلول بیشتر روی بتن متخلخل مؤثر است.

5- سفید کننده

آیا سطح وسیعی از بتن شما نیاز به تمیز کردن خوب دارد؟ یک سطل را با آب گرم و حدود ¾ فنجان سفید کننده مایع پر کنید و شروع به پاک کردن کنید. اجازه دهید محلول سفید کننده چند دقیقه بماند.

مهم است که توجه داشته باشید که سفید کننده را با سایر پاک کننده های خانگی مخلوط نکنید و همچنین هنگام شستشو با سفید کننده برای محافظت از دستان خود باید از دستکش استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن بتن

مرحله 1: کثیفی های سست و باقی مانده را از بین ببرید.

خاک های سست را از سطح بتن خود جارو یا جاروبرقی بکشید. اگر در حال تمیز کردن پاسیو یا راهرو هستید، علف‌های هرزی را که ممکن است در شکاف‌های بتن نفوذ کرده باشند، بردارید.

مرحله 2: پاک کردن لکه بتن با شوینده

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای از بین بردن لکه‌ها، استفاده از مایع لباسشویی و آب است. با ریختن صابون به طور مستقیم ، لکه را هدف قرار دهید. از یک برس نایلونی سفت برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید، با آب بشویید و بگذارید خشک شود.

مرحله 3: در صورت لزوم تکرار کنید.

اگر لکه ناپدید نشد، محلول پاک کننده خود را با مخلوط سرکه سفید و آب یا جوش شیرین و آب تقویت کنید و دوباره لکه را بشویید، سعی کنید آن را با یک سطل آب یا شلنگ باغچه به خوبی بشویید.

مرحله 4: از یک پاور واشر استفاده کنید.

اگر لکه همچنان باقی ماند، یک واشر فشاری را امتحان کنید. استفاده از عینک ایمنی و محافظت از پنجره ها، گیاهان و موارد مشابه را فراموش نکنید، زیرا فشار آب می تواند به آنها آسیب برساند.

نحوه پاک کردن لکه های سخت بتن

لکه های چربی و روغن

برای تمیز کردن روغن از بتن، خاک اره، آرد ذرت یا جوش شیرین را مستقیماً روی لکه بپاشید تا حد امکان نشت را جذب کند. هنگامی که ریختید و جذب شد، پودر باقی مانده را با یک جارو پاک کنید.

روی لکه های باقی مانده، جوش شیرین بیشتری بپاشید (اگر جوش شیرین در دسترس ندارید، می توانید از پودر لباسشویی استفاده کنید) و با یک برس نایلونی و کمی آب لکه بشویید. اگر لکه روغن قدیمی باشد یا به سطح نفوذ کرده باشد، کامل از بین نمی رود.

لکه های زنگ

سرکه سفید و تمیز کردن با برس، روشی بسیار مؤثر و سازگار با محیط زیست برای از بین بردن لکه‌های زنگ از بتن است، حتی لکه‌هایی است که ده‌ها سال از عمر آنها گذشته است. سرکه سفید را مستقیماً روی لکه بریزید، اجازه دهید مایع به مدت 20 دقیقه در محل نفوذ کند و با یک برس سفت تمیز کنید.

سپس محل را با آب تمیز کاملاً بشویید. بگذارید خشک شود و در صورت نیاز تکرار کنید. اگر لکه همچنان باقی بماند، پاک کننده‌ای مانند زنگ‌زدای بتن را برای از بین بردن لکه‌های زنگ از کف‌های بتنی استفاده کنید.

لکه های آب و کپک

تمیز کردن کف بتنی در زیرزمینی که مشکل کپک دارد با تمیز کردن یک پاسیو بتنی متفاوت است. اگر در کف زیرزمین خود مشکل کپک دارید، آن منطقه را جارو نکنید، زیرا کپک را در روی زیرزمین پخش خواهید کرد و مشکل بسیار بزرگ تری ایجاد خواهید کرد.

در حین تمیز کردن، پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه در جریان باشد. محل مشکل را با محلولی از مواد شوینده کپک‌کش و آب (یا ترکیبی از سفید کننده و آب اگر نگران تغییر رنگ احتمالی نیستید) اسپری کنید، ناحیه مورد نظر را با یک برس تمیز کنید و با یک دستمال مرطوب تمیز بشویید.

پس از خشک شدن کامل ناحیه، آن را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا نیاز به تکرار این فرآیند دارید یا خیر.

برای از بین بردن لکه های آب و کپک از پاسیوهای بتنی و راهروها، از شلنگ یا واشر فشار استفاده کنید. اگر لکه ها باقی ماندند، محلول یک چهارم سفید کننده را با یک گالن آب داغ مخلوط کنید و محل را با یک برس تمیز کنید و آبکشی کنید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *