کرموشدگی بتن

کرموشدگی بتن به حفره ها یا سوراخ هایی روی سطح بتن اطلاق می شود که شبیه لانه زنبور عسل هستند و به دلیل عدم فشرده سازی مناسب بتن در حین فرآیند ریختن، ویبره و پرس ایجاد می شوند.

آیا تا به حال دیده‌اید که سطح بتنی شبیه کرموشدگی است؟ از علل ایجاد کرموشدگی بتن می توان به عملکرد ضعیف لرزش یا فشردگی نامناسب بتن، انسجام ناکافی مخلوط و طراحی قالب یا ساخت نامناسب اشاره کرد. کرموشدگی بتن یک موضوع بسیار جدی در ساخت و ساز است.

از پیامدهای کرموشدگی بتن می توان به کاهش مقاومت، دوام و زیبایی بتن و افزایش خطر نفوذ آب و خوردگی آرماتور اشاره کرد. این اتفاق بدی است که در بتن رخ می دهد. کرموشدگی معمولاً در ستون ها و تیرها دیده می شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، سنگدانه های درشت با چسبندگی کمتر ملات بر روی سطح سازه دیده می شود که در نتیجه حفره ها ایجاد می شود.

شاید راهی برای جلوگیری از این اتفاق بیابید و اگر قبلاً رخ داده است چگونه آن را درمان یا ترمیم کنید. در اینجا در مورد کرموشدگی بتن، انواع کرموشدگی بتن، علل کرموشدگی بتن، تاثیر کرموشدگی بتن، نحوه جلوگیری از کرموشدگی بتن و ترمیم بتن کرموشدگی بحث شده است.

قیمت بلوک بتنی

کرموشدگی بتن چیست؟

کرموشدگی سطحی ناهموار و سنگی است که زمانی روی بتن ظاهر می شود که فضای خالی هوا بین مسیر و سنگدانه وجود داشته باشد. در واقع کرموشدگی اصطلاحی است که برای توصیف مناطقی از سطح درشت و سنگلاخ استفاده می شود. ممکن است ناشی از کمبود مواد ریز در مخلوط باشد، شاید به دلیل درجه بندی نادرست سنگدانه ها یا اختلاط ضعیف باشد. این را می توان با افزایش محتوای ماسه و سیمان مخلوط و با اختلاط، قرار دادن و تراکم مناسب اصلاح کرد.

از طرف دیگر، کرموشدگی در بتن ممکن است در اثر نشت دوغاب یا کسر ملات از بتن در محل اتصالات ساختمانی یا قالب ایجاد شود. باید اطمینان حاصل شود که اتصالات به خوبی مهر و موم شده و بدون نشتی هستند. این مشکل باعث ایجاد مشکلات زیادی در ساختمان خواهد شد. به طور مثال علت صدای ساختمان در شب، شاید به این دلیل باشد.

مناطق کوچک و کم عمق کرموشدگی احتمالاً مشکلی ایجاد نکنند، اما، مناطق عمیق‌تر منجر به کاهش موضعی در حفاظت از آرماتور از پوشش بتنی و در نتیجه احتمالاً مشکلات دوام در آینده خواهد شد.

بلوک بتنی سبک چیست؟

علل شایع کرموشدگی بتن

کرموشدگی زمانی اتفاق می افتد که مواد ریز ناکافی به مخلوط بتن به دلیل اختلاط ضعیف یا دانه بندی نادرست سنگدانه وارد می شود. این حفره‌های توخالی معروف به کرموشدگی زمانی اتفاق می‌افتند که حفره‌ها و نواحی فضا همگی پر نشده باشند یا بتن ریخته‌شده به آن نرسد. کرموشدگی بتن به دلایل زیر ایجاد می شود:

1-کرموشدگی به دلیل نسبت نامناسب طراحی مخلوط بتن و درجه بندی نامناسب سنگدانه ها به وجود می آید.

2-همچنین زمانی ظاهر می شود که نظارت ضعیفی بر روی کارایی و کیفیت بتن باشد.

3-هنگامی ریختن بتن در قالب، فرآیند ویبره و پرس به درستی انجام نمی شود و کرموشدگی به شدت رخ می دهد.

4- استفاده بیش از حد از آب نسبت به سیمان باعث ایجاد کرموشدگی می شود زیرا آب زیاد، سنگدانه های ریز و سیمان را از مخلوط بتن پاک می کند.

5-استفاده کمتر از آب نسبت به سیمان نیز باعث ایجاد کرموشدگی بتن می شود.

6-در صورتی که از قالب چوبی استفاده شود و درزهای قالب به درستی بسته نشود، شکاف ایجاد می شود، کرموشدگی به دلیل سر ریز بتن ایجاد می شود. در اصل قالب باید ضدآب باشد.

7-مقدار بیشتر سنگدانه های درشت در یک مخلوط بتن که نفوذ ذرات کوچکتر را سخت می کند نیز باعث ایجاد کرموشدگی می شود.

8-استفاده از تقویت بیش از حد نیز یکی از علل کرموشدگی است. میزان فولاد در بتن نیز بر روی کرموشدگی تأثیر می گذارد. تقویت کننده های سنگین در بتن اجازه نمی دهد بتن به راحتی جریان یابد.

9-ریختن بتن از ارتفاع بیش از حد مجاز باعث ایجاد کرموشدگی می شود.

در حالی که دلایل بیشتری برای این اتفاق وجود دارد، اما دلایل ذکر شده در بالا رایج ترین دلایل هستند.

آموزش ترمیم بتن ترک خورده

انواع کرموشدگی بتن

سه نوع کرموشدگی بتن وجود دارد که عبارتند از:

1. کرموشدگی سایز کوچک

2. کرموشدگی سایز متوسط

3. کرموشدگی سایز بزرگ

مراحل تعمیر و نگهداری بتن

کرموشدگی سایز کوچک چیست؟

در این نوع کرموشدگی بتن، عمق حفره ها یا حفره ها کمتر از 25 میلی‌متر است و در نتیجه مقاومت سازه چندان به خطر نمی افتد.

کرموشدگی سایز متوسط چیست؟

در این نوع کرموشدگی بتن، عمق حفره‌ها یا حفره‌ها بیش از 25 میلی‌متر است اما میلگردهای تقویت‌کننده در معرض دید قرار نمی‌گیرند. در بتن بدون میلگرد، سازه با مشکلات زیادی چون عدم مقاومت در برابر رطوبت و آب در آینده نزدیک برخورد خواهد کرد.

کرموشدگی سایز بزرگ چگونه است؟

کرموشدگی بتن سایز بزرگ

مانند کرموشدگی با اندازه متوسط، عمق حفره ها بیش از 25 میلی‌متر است اما میله های تقویت کننده در این حالت نمایان می شوند. این نوع کرموشدگی بتن در هنگام زلزله و سایر خطرات طبیعی آسیب پذیر است.

تاثیر کرموشدگی بتن

کرموشدگی بتن باعث ایجاد اثرات زیر می شود:

1-کاهش ظرفیت باربری و مقاومت سازه مخصوصا در بتن پیش ساخته.

2-هوا، آب و رطوبت وارد بتن می شود.

3-خوردگی و زنگ زدگی میلگردهای تقویت کننده.

4-طول عمر سازه را کاهش می دهد.

4-زیبایی شناسی بدی به ساختار می دهد.

5- نشان دهنده کار بد پیمانکاران یا سازندگان است و اعتبار کار آن ها را زیر سؤال خواهد برد.

چگونه از کرموشدگی بتن جلوگیری کنیم؟

کرموشدگی، نه تنها مقاومت بتن را کاهش می دهد بلکه باعث آسیب پذیری آرماتور سازه در برابر آب و رطوبت می شود و در نتیجه خوردگی روی میله ها ایجاد می شود.با رعایت نکات زیر می توان از کرموشدگی بتن جلوگیری کرد:

1. درجه بندی کل باید به درستی انجام شود.

2. ویبراتور باید با نظارت یک مهندس استفاده شود.

3. نسبت بتن طرح اختلاط باید همانطور که توسط مهندس ارائه شده است به دقت دنبال شود.

4. کارایی بتن باید آزمایش شود.

5. پوشش شفاف مورد نظر باید از میله های تقویت کننده تا قالب تهیه شود.

6. استفاده از محتوای آب باید همانگونه باشد که در نسبت آب به سیمان ذکر شده است.

7. قالب های چوبی باید آب بند بوده و اتصالات باید سفت و محکم باشد.

8. از تقویت بیش از حد نباید استفاده شود.

9. ریختن بتن باید از ارتفاع مجاز باشد.

10. اطمینان حاصل کنید که مخلوط بتن دارای ملات سیمان مناسب برای پر کردن فضای خالی بین سنگدانه های درشت است.

11. قالب، به درستی آب بندی شده است.

تعمیر بتن کرموشدگی

تعمیر کرموشدگی بتن

در حالی که راه‌حل‌های خانگی وجود دارد که می‌توان از آنها برای تعمیر و رفع مشکلات بتن کرموشدگی استفاده کرد، بهترین کار این است که نگاهی حرفه‌ای داشته باشیم و بهترین اقدام را برای رفع این مشکل ارزیابی کنیم. در بسیاری از سناریوها، برای تعمیر کرموشدگی، ممکن است نیاز به بتن ریزی مجدد باشد.

کرموشدگی بتن با مراحل زیر قابل تعمیر است:

مواد تعمیری مورد استفاده برای ترمیم کرموشدگی بتن شامل ملات های پایه سیمانی، رزین های اپوکسی و دوغاب های پلی اورتان می باشد.

1- ناحیه آسیب دیده کرموشدگی را علامت گذاری کنید و با استفاده از یک برس سیمی و یک چکش خرد کن، تمام سنگدانه ها و ملات سست را از سطح بتن جدا کنید.

2-سطح بتن را با برس تمیز کنید تا ذرات ریزتر از بین برود و سپس سطح را با آب بشویید، به محل آسیب دیده آب اسپری کنید تا گرد و غبار موجود روی آن شسته شود.

3- 2 الی 3 ساعت صبر کنید تا سطح خشک شود و چسب شیمی فیکس را روی آن ناحیه بمالید. هنگامی که سطح در حالت خشک است، چسب به درستی متصل می شود.دوغاب بتن را به درستی با سیمان سفید مخلوط کرده و طبق گفته سازنده به آن آب اضافه کنید.

4-مخلوط را با سیمان سفید تهیه کنید و به مقدار لازم آب اضافه کنید (طبق مشخصات توصیه شده توسط سازنده).

5- ناحیه آسیب دیده سطح بتن را به درستی پر کنید. در مورد سطح وسیعی که تحت تأثیر کرموشدگی قرار گرفته است، قبل از استفاده از دوغاب، یک سوراخ وصله شده برای چسباندن مناسب ایجاد کنید. سپس مخلوط ریخته شده را با تکه چوب یا هر قالب دیگری  ثابت کنید تا فشار وارد شود.

6-قالب را بردارید و سطح را به طور مناسب حداقل به مدت 24 ساعت خشک کنید.

تشخیص کرموشدگی بتن

کرموشدگی بتن از طریق روش های مختلفی از جمله بازرسی چشمی، آزمایش غیر مخرب و آزمایش مخرب قابل تشخیص است.

بازرسی بصری: کرموشدگی اغلب با یک بازرسی بصری ساده از سطح بتن قابل تشخیص است. وجود حفره ها، ترک ها و سوراخ ها در سطح می تواند نشان دهنده وجود کرموشدگی باشد.

آزمایش غیرمخرب: روش‌های آزمایش غیرمخرب مانند اولتراسوند، رادار نفوذ به زمین و تصویربرداری اشعه ایکس می‌توانند برای تشخیص کرموشدگی بتن بدون ایجاد آسیب به سازه استفاده شوند.

آزمایش مخرب: در برخی موارد، آزمایش‌های مخرب ممکن است برای تعیین میزان کرموشدگی بتن ضروری باشد. این ممکن است شامل بریدن نمونه ای از بتن و بررسی آن در زیر میکروسکوپ برای تعیین وجود و میزان حفره ها باشد.

در کل کرموشدگی سطحی در بتن را می توان به محض برداشتن قالب سازه تشخیص داد، اما کرموشدگی هایی که در داخل بتن قرار دارند با تکنیک های پیشرفته ای نظیر تست اولتراسونیک شناسایی می شوند.

صرف نظر از روش مورد استفاده، تشخیص کرموشدگی بتن در اسرع وقت مهم است، به طوری که قبل از اینکه مشکل جدی و هزینه بر باشد، تعمیرات انجام شود. برای تعیین بهترین روش برای تشخیص کرموشدگی در یک سازه خاص، باید با یک متخصص در بازرسی و تعمیر بتن مشورت شود.

نتیجه

کرموشدگی بتن یک مسئله رایج است که می تواند پیامدهای قابل توجهی برای یکپارچگی سازه، زیبایی شناسی و دوام سازه بتنی داشته باشد.تشخیص و تعمیر کرموشدگی به موقع برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از ایمنی و طول عمر سازه بسیار مهم است.

کلید جلوگیری از کرموشدگی، اطمینان از طراحی مخلوط مناسب، عمل آوری مناسب، و قرار دادن و یکپارچه سازی مناسب بتن است. اگر کرموشدگی رخ دهد، بسته به شدت مشکل، ممکن است تعمیر سطح یا تعمیر ساختاری لازم باشد.

در هر صورت، ضروری است که از یک متخصص واجد شرایط برای تعیین بهترین مسیر اقدام کنید. با انجام این مراحل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سازه بتنی شما برای سال‌های آینده محکم، ایمن و زیبا باقی می‌ماند. اگر این مشکل در فونداسیون خانه یا بتن زیرزمین شما رخ می دهد، لطفاً با بتن آلوکا تماس بگیرید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *