ترمیم بتن ترک خورده

ترمیم بتن ترک خورده را بهتر است یاد بگیرید چون ترک در هر دال بتنی وجود دارد و اجتناب ناپذیر است. خشک شدن ناهموار، انقباض و تغییرات دما همگی می توانند باعث شکستگی و ترک در بتن شوند. برای جلوگیری از نشت آب و آسیب بیشتر، مهر و موم کردن هر ترکی که ایجاد می شود بسیار مهم است.

رفع ترک های بتن الزامی است چون، آنها نه تنها خطر ریزش دارند بلکه ترک‌های موجود در بتن در بعضی مکان ها چون پاسیو، راهرو یا پیاده‌رو واقعاً می‌توانند جذابیت محدوده را مخدوش کنند. پس اجازه ندهید که این نواقص شما را آزار دهد.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا ترک در بتن رخ می دهد و چگونه به سرعت آنها را تعمیر کنیم. شما در اینجا نحوه تعمیر و ترمیم بتن ترک خورده را به راحتی یاد خواهید گرفت.

چرا پر کردن ترک ها در بتن حیاتی است؟

ترک در بتن ممکن است نشانه‌ای از مشکلات زیربنایی عمیق‌تر باشد و اگر به سرعت برطرف نشوند، می‌توانند منجر به مشکلات بزرگ‌تر و تعمیرات پرهزینه تری شوند. اولین کاری که باید انجام دهید تعیین جدیت ترک است.

ترک‌های مویی که فقط از داخل خانه یا روی سطح پاسیو و پیاده‌روها دیده می‌شوند، عموماً ایمن هستند و می‌توان آن‌ها را پر کرد تا از ورود آب به منطقه جلوگیری شود و باعث خرابی بیشتر نشود اما ترک های بزرگتر که از داخل و خارج ساختمان دیده می شود باید توسط متخصص بازرسی شوند.

پیدا کردن دلیل ترک دیوارهایی که با بلوک بتنی ساخته شده اند نیز نیاز به متخصص دارد اگر از بلوک بی کیفیت استفاده گردد ترک حتی ممکن است نشانه ریزش باشد!

قیمت بلوک سیمانی

ترمیم ترک در بتن

دیر یا زود، بتن دچار ترک‌، شکاف‌ و سوراخ‌ می‌شود، مگر این که از بتن خود ترمیم شونده استفاده کنید که باز هم ترک اتفاق خواهد افتاد. تقریباً هر کسی می تواند ترک های بتن را برطرف کند، در اینجا نحوه انجام آن را در چهار قدم راحت و سریع توضیح می دهیم.

ابزار و مواد لازم برای ترمیم بتن ترک خورده

ابزار و مواد لازم برای ترمیم بتن ترک خورده

  • مخلوط ترمیم بتن یا چسب
  •  چکش
  • اسکنه
  • برس سیمی
  • ماله میسون
  • کاردک

مرحله 1: محصول تعمیر بتن خود را انتخاب کنید.

در وهله ی اول باید بدانید که سطوح بتنی را نمی توان با بتن ترمیم کرد. در عوض می توانید از مخلوط مخصوص ترمیم بتن که در مصالح فروش ها و فروشگاههای آنلاین موجود است، استفاده کنید. مخلوط ترمیم بتن شامل ترکیبات اپوکسی، مواد چسباننده لاتکس و مخلوط ملات است.

گزینه ملات برای پر کردن و ترمیم ترک در بتن شامل ترک های بزرگ (یا لبه های بریده شده) بهترین جوابدهی را دارد، در حالی که سایر محصولات برای ترک های بتن با عرض باریک‌تر مناسب هستند.

مرحله 2: ناحیه ترک در بتن را برای وصله آماده کنید.

ابتدا از یک چکش کوچک و اسکنه به صورت ترکیبی استفاده کنید تا بتن های ترک خورده، فرو ریخته یا سست را از بین ببرید. ناحیه را کاملاً بسابید و با یک برس سیمی پاک کنید. هر گونه مواد سست را از ترک پاک کنید. هر گونه سنگریزه یا خرده‌ریزی در شکاف باعث می‌شود که مواد پرکننده به درستی به هم نچسبند.

علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ

مرحله 3: ترک بتن را با محصول تعمیری انتخابی خود برطرف کنید.

مهمترین عامل در پر کردن ترک استفاده از یک درزگیر انعطاف‌پذیر است که با حرکت بتن کشیده می شود و از ماندگاری ترمیم در جای خود اطمینان حاصل می دهد. برای ترک‌های بتن با عرض باریک‌ یا ترک های کوچک، از یک محصول چسباننده اپوکسی یا لاتکس استفاده کنید که مطابق با مشخصات سازنده مخلوط شده است.

این مواد را یا با ماله سنگ تراشی یا چاقوی بتونه روی ترک بمالید و به سمت داخل ترک فشار و پر کنید، سپس باقیمانده مخلوط را با بتن اطراف صاف و یکدست کنید.

مرحله 4: برای عیوب بزرگتر یا ترک های بزرگ در بتن، از مخلوط ملات استفاده کنید. برای ساخت ملات ترمیم بتن ترک خورده، به سادگی، یک قسمت سیمان پرتلند، سه قسمت ماسه و آب کافی برای تشکیل یک خمیر غلیظ را با هم مخلوط کنید، البته می توانید مخلوط ملات تعمیری را نیز به صورت محلی از مصالح فروش ها یا در برخی موارد به صورت آنلاین خریداری کنید.

مخلوط ملات را با ماله سنگ تراشی یا چاقوی بتونه روی ترک بمالید. در حین کار، با فشار دادن محکم بر روی ملات، حفره های هوا را از بین ببرید. در نهایت، سطح را صاف کنید و بگذارید حدود دو ساعت بگذرد، سپس محل را با ورقه پلاستیکی بپوشانید تا مرطوب بماند. هر روز به مدت چند روز یا تا زمانی که سطح آن سفت شود، زیر پلاستیک آب بپاشید.

دلایل ترک در بتن

ترک در بتن می تواند ناشی از مسائل سازه ای یا غیر سازه ای باشد. مشکلات سازه ای ممکن است به این معنی باشد که خانه شما در خطر فروریختن است، اما علت رایج ترک در دال ها، دیوارهای بنایی ریخته شده یا دیوارهای بلوک معمولی در حال نشست است، اگر از مصالح جدید و استاندارد چون بلوک سبک و بتن سبک استفاده شود، احتمال این موارد کمتر خواهد شد.

دلایل ترک دیوار بتنی

همه ی ساختمان‌ها نشست دارند و شیوه‌های معمول مهندسی از ایجاد آسیب‌های سازه‌ای جلوگیری می‌کند. با این حال، مشکل ممکن است جدی‌تر باشد، مانند فونداسیون معیوب یا بتن با مخلوط ضعیف که کارساز شده است.

از سوی دیگر واکنش های شیمیایی متعددی وجود دارد که می تواند به بتن آسیب برساند. در اینجا چند مورد است که توجه به آنها ضروری است:

1-کربناته شدن بتن

زمانی اتفاق می افتد که بتن در معرض دی اکسید کربن موجود در هوا قرار می گیرد. هیدروکسید کلسیم جزء بتن است که می تواند با دی اکسید کربن واکنش داده و کربنات کلسیم را تشکیل دهد که می تواند مقاومت ماده و همچنین pH آن را کاهش دهد و آن را مستعد خوردگی کند.

جلوگیری از ترک سیمان سفید

2-حمله سولفات

بیشتر انواع خاک شامل سولفات هایی به شکل کلسیم، منیزیم، سدیم، آمونیوم و پتاسیم است و ممکن است در خاک یا آب های زیرزمینی یافت شود. این نوع خاک‌ها می‌توانند به بتن هایی آسیب برسانند که در بالای آن‌ها نصب می شوند.

3-واکنش قلیایی – سیلیس

واکنش شیمیایی حاصل بین قلیاها در سیمان و محتوای سیلیس سنگدانه ها، ماده ژل مانندی تولید می کند که آب را جذب کرده و حجم بتن را افزایش می دهد. شکستگی ها و پوسیدگی های بتن نتیجه این حجم رو به رشد است.

4-خوردگی آرماتورهای فلزی

خوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که یون‌های کلرید با فولاد و مواد غیرفعال اطراف تماس می‌گیرند و در نتیجه فرآیندی شیمیایی ایجاد می‌شود که اسید کلریدریک ایجاد می‌کند. اسید هیدروکلریک آرماتورهای فولادی را از بین می برد و باعث ترک خوردن، ریزش و شکست بتن می شود.

ترک مویی در تیر بتنی

ترک مویی در تیر بتنی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، از جمله این دلایل می توان به تنش های برشی زمان زلزله یا سایر نیروهای جانبی و… اشاره کرد. در این مواقع که انتقال نیروی برشی به ستون زیاد است، مخصوصا در ستون ها، گوشه ها و یک سوم دهانه به سمت ستون، برش و ترک مویی در تیر بتنی اتفاق می افتد.

همچنین زمانی که خوردگی میلگرد وجود داشته باشد، میلگرد نیروی کششی را تحمل نمی کند و باعث می شود که کلاف ها نیز تحت فشار زیاد نیروی برشی را تحمل نکنند و ترک در تیر بتنی اتفاق بیفتد.

به عنوان یک قانون کلی، اگر شکاف در یک دیوار عمودی به صورت طولی باشد، این می تواند نشانه ضعیف شدن دیوار باشد به خصوص اگر دیوار در داخل خم شده باشد. در دیوارهای بلوکی یا آجری، این مشکل معمولاً با الگوی پلکانی قابل مشاهده ایجاد می شود. اگر ترک ها در خارج و داخل سازه دیده می شوند، باید قبل از ترمیم بتن ترک خورده، از یک بازرس حرفه ای بخواهید تا تشخیص دهد که آیا مشکل ترک در بتن جدی است یا خیر!

 

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *