بلوک گازی چیست؟

بلوک سبک گازی را در ادامه روند معرفی خانواده بلوک سبک جدید، بررسی جامعی خواهیم کرد، این که از چه و چگونه ساخته شده اند؟ چقدر کاربرد دارند؟ برای خرید مناسبند یا نه؟ و کلی اطلاعات مهم دیگر را بیان می کنیم، طوری که در مورد بلوک های گازی، چیزی از قلم نیفتد.

بلوک گازی چیست؟

بلوک گازی (بلوک های سبک گازی) ماده ای است که روز به روز در ساخت و ساز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. برای ساخت خانه های شخصی، املاک مختلف تجاری، مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های بلند، از آنها استفاده می شود. اکنون با مواد تشکیل دهنده بلوک گازی و تکنولوژی تولید آن آشنا خواهیم شد.

مواد اولیه بلوک سبک گازی

مخلوط گاز و بتن حاوی اجزای زیر است: سیمان، ماسه، آب و افزودنی های شیمیایی. ما در مورد هر یک از مواد با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

1- سیمان

سیمان تقریبا از هر نوع می تواند برای تولید بلوک گازی استفاده شود. با این حال، لطفاً در نظر بگیرید که هر کارخانه فرمول متفاوتی از مخلوط خواهد داشت، اما در کل سیمان پرتلند مناسب تر است. 1 متر مکعب بتن گازی به حدود 300 کیلوگرم سیمان نیاز دارد.

2- شن

در بیشتر موارد ماسه به عنوان افزودنی استفاده می شود، اما در برخی موارد می توان از گرد و غبار کوره، پودر دولومیت و غیره استفاده کرد. 1 متر مکعب بتن گازی به حدود 200-400 کیلوگرم ماسه نیاز دارد.

3- آب

از هر گونه آب آشامیدنی می توان در تولید استفاده کرد، آب غیر شور نرم یا نسبتاً سخت را انتخاب کنید. 1 متر مکعب بتن گازی به حدود 250-300 لیتر آب نیاز دارد.

4- پودر آلومینیوم

این جزء به عنوان گازساز در بلوک عمل می کند. آلومینیوم به عنوان عامل انبساط، حباب های هوا در سراسر مواد وارد می شوند و یک ماده سبک وزن با چگالی کم تولید می کنند. 1 میلی‌متر مکعب بتن گازی به حدود 500 گرم پودر آلومینیوم نیاز دارد.

5- عامل سخت‌کننده

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) به عنوان تسریع کننده سخت شدن بلوک گازی استفاده می شود. بنابراین، سرعت سخت شدن مخلوط گاز و بتن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. مقدار مورد نیاز سود سوزآور 0.2-2 کیلوگرم برای 1 متر مکعب است

خط تولید بلوک سبک گازی

بلوک سبک گازی

تولید بلوک سبک گازی ساده بوده و نیاز به هزینه های بالایی ندارد. اما خود بلوک در مقایسه با قیمت بلوک سبک جدید سیمانی، قیمت بالایی دارد.

مرحله 1. آماده‌سازی قالب های مخصوص برای ریختن مخلوط: مونتاژ لبه ها و چرب کردن سطح.
مرحله 2. ساخت مخلوط گاز و بتن (تمام اجزا در حالت خودکار در داخل میکسر مخلوط می شوند).
مرحله 3. پس از مخلوط کردن، مخلوط در قالب ریخته می شود.
مرحله 4. بلوک پس از خشک شدن جزئی، برش داده می شود.
مرحله 5. بلوک ها باید در محفظه گرمایش قرار گیرند.
مرحله 6. بلوک ها در پلی اتیلن بسته بندی می شوند.

همانطور که می بینید، تولید بلوک گازی یک فرآیند ساده است. بلوک‌های گازی با استفاده از تکنیک‌های مشابه با بلوک‌های سیمانی استاندارد به هم متصل می‌شوند. برای استحکام بیشتر دیوارها بهتر است با فولاد یا سایر اعضای سازه ای که به صورت عمودی از میان فضاهای موجود در بلوک ها عبور می کنند، تقویت شوند.

خواص بلوک سبک گازی

جرم حرارتی بالایی دارد، این عامل، انتقال انرژی حرارتی را کند می کند و می تواند هزینه های گرمایش و سرمایش را تا حد زیادی کاهش دهد. و سازه های بتن گازی را می توان برای کاهش تلفات انرژی ناشی از نشت هوا، بسیار هوادار ساخت. این بلوک ها همچنین یک مانع عایق صوتی عالی ایجاد می کنند.

مقایسه خواص بلوک سبک گازی با بلوک سیمانی معمولی

خواص بلوک گازی بلوک سنتی
چگالی  (PCF) 25-50   80-150
مقاومت فشاری (PSI) 360–1090 1000-10000
رتبه بندی آتش (ساعت) ≤ 8 ≤ 6
رسانایی حرارتی  (Btuin/ft2-hr-F) 6.0-10 0.75-1.20

مزایا و کاربردهای بلوک سبک گازی

1. یک ماده عالی عایق صدا و عایق صوتی
2. بسیار مقاوم در برابر آتش و موریانه
3. در اشکال و اندازه های مختلف موجود است
4. جرم حرارتی بالا در طول زمان انرژی را ذخیره و آزاد می کند
5. مواد قابل بازیافت
6. حمل و نصب آسان به دلیل وزن کم
7. برش و سوراخ کردن آسان جهت خطوط برق و لوله کشی
8. حمل و نقل و جابجایی اقتصادی در مقایسه با بتن ریخته شده یا بلوک معمولی

معایب بلوک گازی

مزایا و معایب بلوک گازی

1. محصولات، اغلب ناهماهنگی در کیفیت و رنگ را نشان می دهند.
2. دیوارهای خارجی ناتمام، برای مقاومت در برابر آب و هوا نیاز به روکش خارجی دارند.
3. اگر در محیط‌ هایی با رطوبت بالا نصب شوند، پوشش‌های داخلی به نفوذپذیری بخار کم و بیرونی به نفوذ پذیری بالا نیاز دارند.
4. قیمت بلوک گازی بالاتر از بلوک بتنی معمولی است.
5. مقاومت بلوک سبک گازی به نسبت کمتر از بلوک سیمانی معمولی است.

بلوک گازی مناسب خرید است یا نه؟

بلوک های سبک گازی را می توان برای دیوارها، کف ها و سقف ها استفاده کرد و وزن کم آن نسبت به بتن استاندارد، بسیار کاربردی تر است. این ماده دارای عایق صوتی و حرارتی عالی است و قوی و مقاوم در برابر آتش است. با این حال، برای اینکه بلوک های گازی دوام بیشتری داشته باشند، باید با یک پوشش کاربردی، مانند گچ کاری اصلاح شده با پلیمر، سنگ طبیعی یا مهندسی شده، یا سایدینگ پوشانده شوند.

در صورت استفاده برای زیرزمین، سطح بیرونی دیوارهای بتن گازی، باید با یک لایه ضخیم از مواد یا غشاء ضد آب پوشانده شود چرا که، در معرض آب و هوا یا رطوبت خاک شکسته می شوند. سطوح داخلی را می توان با گچ، کاشی یا رنگ پوشش داد یا می توان در معرض دید قرار داد.

 

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *