بایدها و نباید های بلوک هبلکس

بلوک هبلکس نوع جدید از انواع بلوک سیمانی است با این تفاوت که در ملات آن از آهک، سیلیس و پودر آلومینیوم استفاده کرده اند. برخلاف بیانات دیگر، بلوک سبک هبلکس را با زبان ساده‌تر تشریح می کنیم تا کار را برای خودمان و شما آسانتر کرده باشیم.

اینکه از بلوک های هبلکس استفاده کنیم یا نکنیم؟ خرید آن به صرفه است یا نه ؟ مزیت های آن از معایبش بیشتر است یا کمتر؟ همه را کاملا ساده و متفاوت توضیح خواهیم داد تا در زمان کمتر، بهترین جواب را برای این سوالات خود دریافت کرده باشید.

بلوک هبلکس چیست؟

این بلوک از نوع بلوک های سبک است، یعنی نسبت به بلوک های قدیمی وزن کمتر و بافت منسجم تری دارد و پارامترهای مقاومت و عایق را در خود تقویت کرده است. ملات این محصول سیمان سفید + آهک + سیلیس + پودر آلومینیوم است. این محصول، بافت متخلخلی دارد، یعنی داخل بافت های آن هوا وجود دارد و تقریبا بافت اسفنجی ریزی دارد. اینکه خوب است یا نه، در قسمت بعد تشریح می کنیم.

مزایای بلوک سبک هبلکس

مزیت های این بلوک مثل همه بلوک های سبک دیگر است، حالا کمی بیشتر، اما ببینیم در نهایت قدرت مزایا بر معایب غلبه می کند یا نه!

  1. هبلکس، ماسه در ملات ندارد پس سبک است و وزن کمی دارد.
  2. چون وزن کمی دارد پس حمل و نقل هم ساده‌تر و به صرفه تر است.
  3. به دلیل همین وزن کم، سرعت دیوارچینی نیز به شدت بالا رفته است.
  4. همین وزن کم هبلکس، باعث کاهش بار مرده ساختمان و به تبع آن کاهش فشار بار در مواقع زلزله را به ارمغان می آورد، یعنی مقاوم در برابر زلزله است.
  5. عدم انتقال آتش به دلیل وجود ماده سیلیس در بافت بلوک هبلکس، ممکن شده است، سیلیس نمی گذارد بلوک به راحتی بسوزد.
  6. یادتان هست که در قسمت قبل، گفتیم این بافت اسفنجی بلوک هبلکس خوب است یا نه؟ الان جواب رو توضیح می دهیم. این حفره های ریزی که در بلوک است، هوا را در خود نگه می دارند یعنی باعث می شود هوای گرم خانه به راحتی به بیرون و برعکس هوای سرد بیرون هم به خانه منتقل نشود. به این می گویند عایق حرارتی بالا!
  7. برشکاری، سیم کشی و لوله کشی با خانواده بلوک های سبک راحت تر شده است. این مزیت غیرقابل انکار است.

مزایای بلوک سبک هبلکس چیست؟

در بلوک های قدیمی، ماسه این خاصیت را نداشت، به همین خاطر هم منسوخ شد. در عوض بلوک سبک جدید حتی بالاتر از همین هبلکس، عایق تر شده است. چرا؟ چون از جنس سنگ پا است. دیدید سنگ پا، چطور حفره دار است؟ سنگ پا از ماده معدنی پوکه است.

خلاصه بگوییم با دانه های ریز پوکه معدنی بلوک می سازند و دانه های درشت هم به عنوان سنگ پا می فروشند. حالا اگر دوست داشتید می توانید از لینک درج شده در دو خط بالا، کامل، بلوک های جدیدی که امروزه همه از آن استفاده می کنند را بشناسید.

اکنون رسیدیم به قسمت شیرین ماجرا، آقا با این همه مزیت، چرا استفاده از بلوک هبلکس، زیاد به چشم نمیخورد و فراگیر نشده است؟!! وقتی یک محصولی اینقدر ویژگی خوب دارد، قطعا باید همه از آن استفاده کنند، در حالیکه خلاف این مورد رو میبینیم! کمتر ساختمان سازی را میبینیم که بلوک سبک هبلکس خریده باشد یا در سراغ آن باشد. در حالیکه در هر کوچه خیابانی راه میرویم و ساختمان های در حال ساخت رو با چشم غیر تخصصی هم میبینیم بلوک های پوکه ای استفاده کرده اند. چرا؟!

به معایب محصول دقت کنید متوجه می شوید. ما هم خلاصه و کامل، معایب بلوک هبلکس یا بلوک سیمانی aac را لیست کردیم.

معایب بلوک سبک هبلکس

این همه از خوبی ها گفتیم کمی هم از بدی ها بگوییم تا روشن شویم. حقیقت را باید پذیرفت چه خوب چه بد!

  1. بلوک هبلکس از پودر آلومینیوم استفاده کرده است، پودری که استفاده از آن در محصولات ساختمانی، خیلی وقت است که در کشورهای پیشرفته منسوخ یا کم شده است، چون سرطان زا است. ترسناک‌ترین قسمت ماجرا بود. مگر خود آزاری داریم که از محصول سرطان زا استفاده کنیم!
  2. استحکام این بلوک خیلی کمتر از سایر بلوک های سبک است. شما بلوک پوکه ای را در شرایط بد هم حتی به شهرهای دور ارسال می کنید، بدون پرتی و حتی لب پری تحویل داده می شود، چرا؟ چون بافت منسجمی دارد پرس بالا خورده است. ساده بگوییم نمی شکند. اینطور نیست که وقت بار را تحویل می گیریم، 20 درصد یا بیشتر پرتی تحویل بگیریم. بلوک های جدید سبک پوکه ای، نهایت 2 درصد پرتی، آن هم در شرایط بد حمل و نقل خواهند داشت.
  3. قیمت بلوک هبلکس بی تعارف بگوییم گرانتر است، حالا به خاطر مواد اولیه تولید، شرایط خاص تولید یا هر چی، باعث شده که قیمت به دست مصرف کننده به مراتب گرانتر برسد. این مطلوب هیچ انبوه سازی نیست. به همین خاطر تولید کننده های کمتری هم در حوزه تولید بلوک سبک هبلکس فعالیت می کنند چون خریدار کم است. خریداران عمدتا، بلوک های پرکاربرد جدید را چک می کنند، چون قیمت ها و کیفت هایشان را شنیده و دیده اند.
  4. اما عیب آخر که شنیدنی است، این بلوک های هبلکس، کاربرد انحصاری دارند، یعنی عموما مناسب دیوارهای داخلی ساختمان می باشند و تحمل بار دیوارهای خارجی را ندارند. محدودیت کاربرد، خرید بلوک هبلکس را کم می کند. چون سازنده برای هر قسمت ساختمان، قرار نیست که محصولات مجزا خرید کند.

و اما خرید بلوک هبلکس مناسب است؟

خرید بلوک هبلکس مناسب است؟

مزیت ها و معایب را خیلی ساده و شفاف گفتیم، اگر طبق فکر و تخصصی قبلی یا با تعصب خاصی خرید می کنید بسم الله بخرید، اما نه، اگر می خواهید همان مزایا و کیفیت ها را در عین از بین بردن این معایب در ساختمان خود حفظ کنید و حتی به مراتب کیفیت بالایی را هم تصاحب کنید، به استفاده عموم مردم و ساختمان سازها توجه کنید که بی علت نیست.

بلوک های جدید پوکه ای فراگیر شده اند، چون همه معایب بلوک سبک هبلکس را در عین حفظ مزایا، برطرف کرده اند. برای اطلاع از قیمت بلوک جدید، لینک درج شده را ببینید و بیشتر روشن شوید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *