مواد ساخت بلوک سیمانی سبک آلوکا

مواد ساخت بلوک سیمانی سبک چیست؟ بهترین طرح اختلاط بلوک سیمانی کدام است؟ پر واضح است که از دیرباز، بلوک سیمانی به عنوان مصالح ساختمانی، در ساخت دیوارها استفاده می شود اما در طول تاریخ پیداش خود دچار دگرگونی های زیادی شده است که قابل مقایسه با نسخه اول خود نیست.

از ترکیبات ساخت گرفته تا کاربرد و حتی اسم، عوض شده است، ما امروز چرخه ترکیب مواد ساخت بلوک سیمانی، مخصوصا ترکیبات بلوک سبک سیمانی را بررسی کرده و آخرین طرح اختلاط بتن سبک با پوکه معدنی را ارائه خواهیم کرد.

تاریخچه ساخت بلوک سیمانی

بلوک های بتنی برای اولین بار در ایالات متحده به عنوان جایگزینی برای سنگ یا چوب در ساختمان منازل استفاده شد. اولین نمونه شناخته شده خانه ای که در این کشور کاملاً از بلوک سیمانی ساخته شده بود در سال 1837 در استاتن آیلند، نیویورک بود.

خانه‌هایی که از بلوک‌های سیمانی طرح دار ساخته شده‌اند، استفاده خلاقانه از مصالح ارزان‌قیمت رایج را نشان می‌دهند که شبیه ساختمان‌های سنگی گران‌تر و سنتی هستند. این نوع جدید ساخت و ساز در اوایل دهه 1900 تا 1920 به شکل محبوب خانه سازی تبدیل شد.

ملات بتنی توسط رومیان در 200 سال قبل از میلاد برای چسباندن سنگ های شکل دار به یکدیگر در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شد. اولین بلوک سیمانی توخالی نیز در سال 1890 توسط Harmon S. Palmer در ایالات متحده طراحی شد.

این بلوک ها آن‌قدر سنگین بودند که کارگران مجبور بودند برای برداشتن آنها از جای خود بلند شوند. این بلوک های اولیه معمولاً با دست ریخته می شدند و میانگین خروجی حدود 10 بلوک برای هر نفر در ساعت بود.

همین مشکلات باعث شد تا مهندسین ساختمان به فکر رفع ایرادات و بهبود کارکرد بلوک ساختمانی بیفتند تا حدی که ما امروزه شاهد تولید بلوک سبک به عنوان یکی از مصالح پر طرفدار دیوارچینی باشیم. امروزه تولید بلوک یک فرآیند کاملاً خودکار است که می تواند تا 2000 بلوک در ساعت در کیفیت بالا تولید کند.

مواد ساخت بلوک سیمانی

بلوک سیمانی معمولی مخلوطی از پودر سیمان پرتلند، آب، ماسه و شن است. این مخلوط یک بلوک خاکستری روشن با مقاومت فشاری نسبتا مناسب ایجاد می کند که وزنی در حدود 12 تا 20 کیلوگرم برحسب اندازه دارد.

به طور کلی مواد ساخت بلوک سیمانی معمولی دارای درصد شن و ماسه بیشتر و آب کمتری نسبت به مخلوط ملات مورد استفاده برای اهداف عمومی ساختمانی است. این مخلوط بسیار خشک و سفت است که وقتی از قالب بلوک خارج می شود شکل خود را حفظ می کند.

مواد ساخت بلوک سیمانی سبک

اگر در طرح اختلاط بلوک سیمانی به جای شن و ماسه از خاکستر آتشفشانی یا همان پوکه معدنی استفاده گردد، بلوک حاصل معمولاً بلوک سبک ساختمانی یا بلوک پوکه معدنی و یا بلوک پومیسی نامیده می شود.

ملات و مواد ساخت بلوک سیمانی سبک، یک بلوک خاکستری روشن با بافت سطحی متوسط تا درشت، استحکام خوب، خواص عایق صدای خوب و ارزش عایق حرارتی بالاتری نسبت به بلوک معمولی ایجاد می کند که بین 3 تا 11 کیلوگرم وزن دارد.

در طرح اختلاط بلوک سیمانی سبک با جایگزینی پوکه معدنی به جای شن و ماسه ساخته می شوند. یک بلوک سبک با وزن کمی که دارد خوراک ساخت دیوارها و پارتیشن های ساختمان ها است.

قیمت بلوک پوکه ای

علاوه بر اجزای اصلی، مواد ساخت بلوک سیمانی سبک ممکن است حاوی مواد شیمیایی مختلفی به نام مواد افزودنی نظیر پودر آلومینیوم باشد تا زمان پخت، افزایش مقاومت فشاری یا بهبود کارایی را افزایش دهد. بلوک های aac ، clc و… در راستای همین اهداف تولید گردیده اند.

همچنین ملات بلوک سبک ممکن است دارای رنگدانه‌هایی باشد تا به بلوک‌ها، رنگی یکنواخت بدهند و بلوک سیمانی رنگی را تولید کنند. برای دیدن انواع و اختلاف قیمت بلوک سیمانی رنگی با بلوک معمولی به لینک زیر مراجعه نمایید.

قیمت بلوک سیمانی رنگی

همچنین سطح بلوک‌ها ممکن است با لعاب پخته‌ای پوشانده شود تا جلوه‌ای تزئینی یا محافظت در برابر حملات شیمیایی ایجاد کند.

بسیاری از تولیدکنندگان بلوک های سبک، تغییرات زیادی را در ترکیبات بلوک سبک برای دستیابی به جلوه های بصری منحصر به فرد یا ارائه ویژگی های ساختاری مطلوب برای کاربردهای تخصصی ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک تولید کننده، بلوکی را ارائه می دهد که به طور خاص برای مقاومت در برابر نشت آب از طریق دیوارهای خارجی طراحی شده است.

این بلوک دارای یک ماده افزودنی آب گریز برای کاهش جذب و نفوذپذیری بتن، یک لبه فوقانی اریب برای خروج آب از محل اتصال افقی ملات و یک سری شیارها و کانال های داخلی برای هدایت جریان هر گونه نشت ناشی از ترک است.

تولیدکنندگان حتی ممکن است در طرح اختلاط بلوک سیمانی دستکاری کنند، مثلا یک بافت خشن و سنگ مانند در یک وجه بلوک به جای وجه صاف ایجاد می کنند و به بلوک ظاهر سنگ تراش خورده را می دهند. اینکه بلوک سیمانی طرح دار مناسب خرید است یا بلوک معمولی را در لینک زیر متوجه خواهید شد.

بلوک سیمانی طرح دار

فرمول ساخت ملات بلوک

فرمول ساخت ملات بلوک سبک به‌صورت زیر می باشد:

فرمول ساخت ملات بلوک سبک = 30% سیمان + 60% پوکه معدنی + 10% آب

فرمول ساخت ملات بلوک ماسه= 30% سیمان + 15% شن شکسته نخودی + 40% ماسه شکسته + 15% آب

مخلوط پوکه و ماسه و سیمان

مخلوط پوکه و ماسه و سیمان از مواد ساخت بلوک سیمانی می باشد که عموما با هم در تولید بلوک استفاده نمی شوند، یعنی در تولید بلوک یا پوکه استفاده می کنند یا ماسه، و هر دو با هم یک بلوک بی کیفیت ارائه می دهد.

باید ذکر کرد که مخلوط پوکه و ماسه و سیمان به‌صورت با هم، عموما در شیب بندی و کف سازی ساختمان ها کاربرد دارد و بر خلاف تصور عموم، این ترکیب به درد ساخت و تولید بلوک نمی خورد.

طرح اختلاط بتن سبک با پوکه معدنی

هنگامی که سازندگان یک بلوک جدید مثلا بلوک پوکه ای سبک را طراحی می کنند، نه تنها باید شکل مورد نظر، بلکه باید ترکیبات بلوک سبک و فرآیند تولید مورد نیاز برای ساخت آن را نیز در نظر بگیرند. طرح اختلاط بتن سبک با پوکه معدنی شامل چهار فرآیند اصلی اختلاط، قالب‌گیری، تولید و خشک شدن است.

در مرحله اختلاط و مواد ساخت بلوک سیمانی سبک، سیمان با پوکه معدنی و آب به نسبت معین (معمولا یک به دو) ترکیب می شوند و با شروع تولید، مقادیر مورد نیاز پوکه و سیمان به وسیله نیروی ثقلی یا مکانیکی به یک توزین بچر که مقادیر مناسب هر ماده را اندازه گیری می کند، منتقل می شود.

سپس مواد خشک توسط تسمه نقاله به یک میکسر ثابت ریخته می شوند تا از رطوبت ملات محافظت شود. در آنجا برای چند دقیقه با هم مخلوط می شوند. پس از مخلوط شدن مواد خشک، مقدار کمی آب به مخلوط کن اضافه می شود. اگر کارخانه در آب و هوای با درجه حرارت بالا (گرم) یا پایین قرار دارد، آب ممکن است ابتدا از یک بخاری یا چیلر عبور کند تا دمای آن تنظیم شود.

ممکن است در این فاصله، مواد شیمیایی افزودنی و رنگدانه های رنگی نیز برای زیباتر شدن بلوک، اضافه شود. سپس ترکیبات بلوک سبک به مدت شش تا هشت دقیقه مخلوط می شود. هنگامی که ملات کاملاً مخلوط شد، به دستگاه تولید اتوماتیک، منتقل می شود و چرخه طرح اختلاط بتن سبک با پوکه معدنی دوباره برای بار بعدی شروع می شود.

در دستگاه بلوک، بتن با فشار به سمت پایین به داخل قالب می رود. قالب ها از یک جعبه قالب شامل چندین آستر تشکیل شده است. آسترها شکل بیرونی بلوک و شکل داخلی حفره های بلوک را تعیین می کنند.

ممکن است 15 بلوک در یک زمان قالب گیری شود. البته برای سایزهای مختلف بلوک، این تعداد کم و زیاد خواهد شد. مثلا تعداد تولید بلوک 10 سانتی با تعداد تولید بلوک 15 یا 20 سانتی متفاوت و کمتر است.

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

قیمت بلوک سیمانی 10*20*40

هنگامی که قالب ها پر می شوند، بتن توسط دستگاه پرس، متراکم می شود. این تراکم ممکن است با سیلندرهای فشار هوا یا هیدرولیک که روی سر قالب عمل می کنند تکمیل شود. اکثر ماشین های بلوک نیز از یک انفجار کوتاه ارتعاش مکانیکی برای کمک به تراکم بیشتر استفاده می کنند.

بلوک های متراکم شده به سمت پایین و خارج از قالب ها روی یک پالت فولادی مسطح رانده می شوند. پالت و بلوک ها از دستگاه خارج می شوند و روی یک نوار نقاله زنجیره ای قرار می گیرند.

در برخی عملیات، بلوک ها از زیر یک برس چرخشی عبور می کنند که مواد اضافی را از بالای بلوک ها جدا می کند. پالت های بلوک با لیفتراک یا لودر خودکار به قفسه خشک کن انتقال می یابد. هر قفسه چند صد بلوک را در خود جای می دهد.

ساخت بلوک های سبک نیاز به نظارت مستمر برای تولید بلوک هایی دارد که کیفیت مورد نیاز را داشته باشند. یعنی این مواد ساخت بلوک سیمانی سبک و طرح اختلاط بتن سبک با پوکه معدنی، طرح نهایی نخواهد بود و باید در آینده، طرح های جدیدتر و بهینه تری با توجه به اقتضای زمان ارائه کرد.

طرح اختلاط بلوک سیمانی همچنان به تکامل خود ادامه می دهد زیرا معماران و سازندگان بلوک شکل ها و اندازه های جدید را توسعه می دهند. این بلوک‌های جدید، نوید ساختن ساختمان‌ها را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کنند و همچنین سازه‌هایی با دوام‌تر و کارآمدتر از نظر مصرف انرژی را به همراه خواهند داشت.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *