گچ چیست؟

گچ ساختمانی عمدتاً به عنوان پوشش دیوار و سقف استفاده می شود. در زمان های قدیم تقریباً همه خانه ها و ساختمان ها از آن استفاده می کردند. استفاده از آن با ابزارهای دستی ساده مانند ماله و شناور روی دیوارهای آجری، سنگی یا بتنی و بلوکی برای ایجاد یک سطح فوق‌العاده صاف و هموار آسان است. و می توان از گچ ساختمانی برای پوشاندن قاب های چوبی نیز استفاده کرد.

آموزش گچ کاری

گچ چیست؟

گچ مخلوطی از مواد اتصال دهنده (آهک یا سیمان) با مواد پرکننده مانند ماسه یا سنگ های خرد شده است که به عنوان ملات بدون چربی برای پوشش سطوح بنایی استفاده می گردد. در واقع گچ دارای ترکیب خمیری شبیه خاک رس مرطوب است.

خرید گچ عایق یا گچ پلیمری

مواد تشکیل دهنده گچ ساختمانی چیست؟

مواد تشکیل دهنده گچ

گچ هنوز در سراسر جهان بسیار محبوب است، زیرا می توانید آن را از موادی که در طبیعت پیدا می کنید درست کنید. از خاک رس، آهک، ماسه، سیمان، کاه، گل و حتی موی حیوانات و معمولاً از مواد اولیه محلی برای ساخت گچ استفاده می شود.

بیشتر گچ هایی که امروزه ساخته می شوند حاوی مواد آهکی، ماسه یا سیمان و آب هستند. ساخت آن بسیار ارزان و آسان است. به همین دلیل است که گچ یک مصالح ساختمانی محبوب در سراسر جهان است. هنگامی که ملات گچ خیس است می توان رنگدانه اضافه کرد تا انواع رنگ ها ایجاد شود اما سفیدی یکی از نمونه های محبوب و ظاهری گچ است.

بلوک سبک گچی دیواری

گچ ساختمانی چگونه درست می شود؟

ترکیب اولیه گچ آهک یا گچ، ماسه با سیمان و آب است. اما انواع مختلفی از گچ وجود دارد که از انواع مواد محلی در ساخت آنها استفاده می شود. گچ شبیه سیمان است و در صورت خشک شدن بسیار سخت می شود. نسبت مواد تشکیل دهنده را می توان بر اساس قوام و بافت مورد نیاز کار تغییر داد.

آب باید کم مصرف شود. فقط به اندازه ای از آب استفاده کنید تا مواد کاملا مخلوط شوند. محتوای ماسه را می توان بر اساس بافتی که می خواهید تنظیم کرد. ماسه ریزتر باعث می شود گچ صاف تری ایجاد شود.

آجر سبک ساختمانی

انواع گچ ساختمانی

انواع گچ ساختمانی

گچ کاری دیوار، کاری است که معمولاً بهتر است به متخصصان واگذار شود، اما این بدان معنا نیست که شما نباید در مورد اینکه کدام نوع گچ برای خانه شما بهترین است، تحقیق کنید. برخی از انواع گچ ها برای انواع خاصی از مکان ها مناسب تر از سایرین هستند و واقعاً کاهش هزینه و افزایش کیفیت را در پی دارند.

انواع مختلفی از گچ وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کدام مناسب استفاده در جایی هستند مثلا دیواری که با بلوک سبک ساخته شده است متفاوت تر از دیواری است که با سفال ساخته شده است و هر کدام نیاز خود را می طلبد. در اینجا ما به بیان انواع اصلی برای دیوارهای داخلی می پردازیم و توضیح می دهیم که کدام یک در کجا بهتر عمل می کند.

قیمت بلوک سیمانی

1-گچ سیمان

بر خلاف گچ آهک، گچ سیمان از ماسه، سیمان و آب که معمولاً در محل مخلوط می شود درست شده است. زمان گیرش سریع و هزینه کمتر، آن را به گزینه ای محبوب تبدیل کرده است، اما توجه به این نکته مهم است که دستیابی به سطح صاف با گچ سیمانی نسبت به گچ آهک دشوارتر است.

2-گچ سفالی

به لطف علاقه مجدد به انواع سنتی و طبیعی گچ در سال های اخیر، گچ سفالی در حال حاضر در همه نوع املاک – قدیمی و جدید – بسیار رواج یافته است. گچ رسی قبل از ترکیب شدن با سنگدانه ها و الیاف طبیعی از خاک رس طبیعی به عنوان عنصر اتصال اولیه استفاده می کند.

گچ سفالی از ترکیبات منحصر به فردی از خاک رس پخته نشده با مواد معدنی و رنگدانه ها است. این نوع گچ، قابل تنفس، بازیافت، قابل استفاده مجدد و فاقد مواد سمی هستند.

اگرچه گچ سفالی یک گزینه عالی است، و در نتیجه روکش مات زیبایی دارد که می تواند بدون رنگ باقی بماند (اغلب آنها رنگی هستند)، گچ سفالی برای مناطقی که مرتباً در معرض آب قرار می گیرند مانند دوش یا پشت سینک مناسب نیست.

گچ کاری روی بلوک سیمانی

گچ آهک

گچ آهک چیست

گچ آهک از مخلوط آهک، ماسه و آب، اغلب با الیاف اضافه شده مانند موی حیوانات برای تقویت مخلوط و اطمینان از اتصال خوب با دیوارها ساخته شده است و هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف بسیاری از گچ های سیمانی مدرن، قابلیت تنفس دارد.

گچ آهک انتخاب ایده آلی برای هر کسی است که یک ملک را بازسازی می کند. تنفس پذیر، انعطاف‌پذیر و سازگار با محیط زیست است. گچ آهک انعطاف‌پذیر است و می تواند به خوبی با حرکت در ساختمان ها مقابله کند. به علاوه، ظاهری نرم و زیبا دارد.

4- گچ ونیزی

یکی دیگر از انواع سنتی گچ، مانند خاک رس و آهک، گچ ونیزی است که یک پوشش بسیار محبوب برای دیوارهای داخلی در حال حاضر است. این گچ از سنگ آهک پخته شده و آب بدون سنگدانه در مخلوط ساخته شده است. با پرایمر و روکش مومی کار شده و ظاهری زیبا و طبیعی دارد. مهمترین جنبه ی منفی گچ ونیزی، ارزان نبودن آن است.

قیمت بلوک تیغه چینی

5- گچ تادلاکت

تادلاکت که نوعی گچ آهکی است، گاهی اوقات گچ مراکشی نیز نامیده می‌شود و ظاهری زیبا، طبیعی و روستایی می‌دهد که هم با طرح‌های داخلی سنتی و هم مدرن مطابقت دارد.

یکی از مزایای اصلی آن این است که ضد آب و بسیار بادوام است که آن را برای انواع کاربردها از جمله اتاق های مرطوب و آشپزخانه ها مناسب می کند. Tadelakt انتخاب ایده آلی برای اتاق های مرطوب و اتاق های دوش است، زیرا ضد آب، بادوام و تمیز کردن آسان است.

نکات خرید مصالح ساختمانی

6- گچ مارمورینو

گچ دیگر بر پایه آهک، Marmorino از بتونه آهکی، عمدتاً آهک خشک شده و سنگ مرمر آسیاب شده ساخته شده است و می توان آن را به روش های مختلفی برای ایجاد جلوه های مختلف، از مات تا براق و حتی شبیه سنگ طبیعی یا سنگ مرمر صیقلی استفاده کرد.

قیمت گچ خاک تبریز

گچ کاری

گچ-کاری

گچ کاری فرآیندی است که برای ایجاد یک پوشش نهایی روی دیوار یا سقف ساختمان ها قبل از تزئین استفاده می شود. یک گچ کار به عنوان یک صنعتگر ماهر، باید بتواند مواد گچ کاری را بر روی یک بستر پخش کند و طبق نیاز مشتری، با گچ کاری ماهرانه ی خود، یک پوشش صاف و بی نقص روی دیوار ایجاد کند.

این مقاله ادامه دارد…

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *