آموزش گچ کاری

آموزش گچ کاری


گچ کاری یک هنر است و برای رسیدن به پایان عالی در آن، نکات و ترفندهای زیادی برای گفتن وجود دارد، که مو به مو و گام به گام برای شما بازگو خواهیم کرد.

ابزار و مواد مورد نیاز گچ کاری

همیشه ایده خوبی است که از قبل برای گچ کاری دیوار آماده باشید، ابزار و موادی که برای تکمیل کار نیاز دارید شامل ماله و ماله سطلی، شناور گچ، ماله گوشه، تخته، دو سطل، میله مخلوط کن یا پارو، گچ کافی، آب تمیز، کاغذ سنباده، نردبان یا پایه و ماسک گرد و غبار است.

نکته ی مهمی که وجود دارد این است که قبل از شروع گچ کاری به نوع مصالحی که دیوار با آن ساخته شده است، دقت کنید گچ کاری دیواری که با آجر ساخته شده است متفاوت تر از دیواری است که با بلوک سبک سیمانی بنا شده است. چسبندگی و مواد این مصالح متفاوت است و کار روی آن ها نیز با دقت خاص هر کدام باید انجام شود.

قیمت بلوک سیمانی

مراحل گچ کاری

گچ به طور گسترده برای ساخت و ساز، هنر و حتی پزشکی استفاده می شود. از آنجایی که انواع مختلفی از گچ وجود دارد که هر کدام از آنها با مجموعه ای از کاربردها و تکنیک های مختلف اختلاط، کاربرد متفاوتی دارند، تشخیص و یادگیری نحوه گچ کاری دیوار می تواند به عنوان یک شغل پیشرفته با آینده ی خوب در نظر گرفته شود.

این راهنمای گام به گام برای گچ کاری، شما را کامل و درست راهنمایی می کند و در نهایت امیدواریم که دیوار گچ کاری شده توسط شما، به نظر برسد که توسط یک متخصص اجرا شده است.

مرحله 1: آماده‌سازی

قبل از شروع کار بر روی دیوار، اطمینان حاصل کنید که دیواری که می خواهید گچ کاری کنید بدون گرد و غبار باشد، مخصوصا اگر دیوارهای قدیمی و فرسوده را گچ کاری می کنید، این امر بسیار مهم است. هر سوراخ و شکافی را که ممکن است در دیوار پیدا کنید با بتونه یا… بپوشانید.

مرحله 2: گچ را مخلوط کنید.

بسته به نوع گچ که برای پروژه استفاده می کنید، مطابق با دستور، آن را مخلوط کنید. وقتی کیسه های گچ را باز می کنید از ماسک گرد و غبار استفاده کنید. آن را در یک سطل آب سرد بریزید و کمی هم بزنید تا قوام آن مانند کاسترد غلیظ و بدون گلوله شود.

مرحله 3: گچ را روی دیوار بمالید.

وقتی که دیوارها را تمیز و مخلوط گچ را آماده کردید و گچ شروع به سفت شدن کرد، زمانی است که می توانید اولین لایه را با یک ماله تمیز، تخته و یک ابزار شناور شروع به اجرا کنید.

اولین لایه گچ،حدود 2 میلی‌متر ضخامت داشته باشد. هنگامی که گچ را روی ماله خود قرار دادید، با زاویه ای شروع کنید که لبه جلویی ماله از دیوار فاصله داشته باشد، هنگام حرکت دادن ماله روی دیوار در حرکات طولانی، از فشار محکم استفاده کنید و به تدریج آن را به سمت دیوار صاف کنید، لبه جلویی ماله را در حدود 10-15 میلی‌متر دورتر نگه دارید.

همیشه باید گچ را از گوشه سمت چپ پایین و به سمت بالا بمالید و قبل از رفتن به قسمت بعدی، یک قسمت کامل را از پایین به بالا پر کنید. همیشه از مقادیر کمی گچ همراه با فشار محکم بر روی شناور استفاده کنید، با این کار از ظاهر صاف و جلوگیری از جدا شدن گچ اضافی از دیوار جلوگیری می کنید. این حرکت را تکرار کنید تا کل سطح با گچ پوشانده شود.

قیمت بلوک گچی

مرحله 4: خراش دادن

خراش دادن اختیاری است، اما بیشتر متخصصان ترجیح می دهند قبل از افزودن لایه دوم گچ، دیوار را بتراشند تا لایه دوم به درستی بچسبد. ساده‌ترین راه برای خراش دادن دیوار، استفاده از شناور مخصوص این کار است، ابزاری که مخصوص این کار طراحی شده است. در صورتی که این ابزار را ندارید، می توانید دیوارها را با استفاده از یک چنگال قدیمی آشپزخانه خراش دهید. اگر تصمیم گرفتید از این مرحله استفاده نکنید، قبل از اعمال لایه دوم مطمئن شوید که لایه اول هنوز مرطوب است.

مرحله 5: پوشاندن سوراخ در گچ ها و لایه دوم

 

پوشاندن سوراخ در گچ کاری

بلافاصله پس از اتمام مرحله 4، لایه دوم گچ اعمال می شود. این مرحله، شبیه به مرحله اول است، اما این بار شما فقط از نیمی از گچ استفاده می کنید، نیمی از ضخامت و حتی فشار محکم تر را اعمال می کنید تا سعی کنید سوراخ هایی را که ممکن است در گچ ایجاد شوند را کاهش دهید. اگر سوراخ زیاد بود نگران نباشید، در مرحله بعدی از شر آنها خلاص می شوید. دلیل اصلی عدم صرف زمان زیاد برای رفع سوراخ ها در این مرحله این است که نمی خواهید قسمت هایی از گچ شما در حین انجام کار خشک شود.

لایه دوم و آخر گچ را روی دیوار(ها) بمالید. این یکی باید قوام نازکتری نسبت به اولی داشته باشد، بنابراین مخلوط گچ را با مقداری آب بیشتر رقیق کنید. یک لایه نازک 2 میلی متری روی دیوار بچسبانید و بگذارید مواد کمی خشک شود.

مرحله 6: صاف کردن برآمدگی ها

بلافاصله پس از اعمال اولین لایه گچ، 20 دقیقه صبر کنید تا گچ خشک شود. پس از آن، با صاف کردن دیواره با ماله، از شر برآمدگی ها و توده ها خلاص شوید. با ماله گوشه و پایین و بالای دیوار را صاف کنید. این قسمت‌ها دشوارترین قسمت‌ها برای گچ‌کاری صحیح هستند، بنابراین از ابزار کافی برای صاف کردن لبه‌ها استفاده کنید.

با استفاده از فشار محکم با ماله، برجستگی های گچ را از بین ببرید. اگر گچ کاملا سفت است و به راحتی به اطراف فشار داده نمی شود، می توانید زاویه ماله خود را به دیوار باز کنید، اما مراقب باشید که گچ را خراش ندهید.آیا سیمان روی گچ می چسبد. آیا سیمان روی گچ می چسبد؟

مرحله 7: کارهای پایانی

پس از اینکه گچ کمی خشک شد، کار خود را جلا دهید. با استفاده از تفنگ اسپری مقداری آب به دیوارها اضافه کنید. حتما لبه های گچ را اسپری کنید و از ماله استفاده کنید تا سطح را با حرکات به سمت داخل صاف کنید. آن را با اجرای یک شناور تمیز روی تمام دیوار به پایان برسانید تا هر گونه منحنی و برآمدگی را صاف کنید. وقتی گچ کاملاً خشک شد، از مقداری کاغذ سنباده برای پاک کردن مواد اضافی استفاده کنید.

دیوارهای شما اکنون آماده رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری است. اگرچه گچ کاری یک حرفه ای است که اکثر مردم ترجیح می دهند آن را به متخصصان بسپارند، اما با راهنمای گام به گام دقیق ما، در کمترین زمان مانند یک حرفه ای گچ کاری خواهید کرد.امیدواریم از این مقاله آموزنده لذت برده باشید و آماده اجرای آن باشید. موفق باشید.

گچ کاری روی گچ قدیمی

گچ کاری روی گچ قدیمی

گچ کاری مجدد روی دیوارهای  گچی قدیمی، احتمالا دغدغه خیلی از افراد باشد که میلی به استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ ندارند. در کل گچ کاری روی گچ قدیمی کار خاصی ندارد اگر که گچ بدون رطوبت و نم باشد.

برای این کار کافیست که روی دیوار گچی قدیمی، خط بیندازید و سپس لایه جدید گچ را کار کنید. دلیل خط اندازی این است که لایه گچ زیرین، گچ مرده است و جذب و چسبندگی کافی ایجاد نمی کند، به همین خاطر، روی لایه قدیمی گچ را خراش می دهند تا لایه جدید جذب آن شود.

قیمت گچ سیاه

اما اگر گچ کاری روی گچ قدیمیه مرطوب باشد، شرایط انجام کار فرق خواهد کرد و شامل نکات اجرایی زیر است.

1- تمام گچ های قدیمی را جدا کنید، باید حداقل 300 میلی‌متر از تمام علائم رطوبت یا نمک پاک شود و حداقل 1 متر بالاتر از سطح همکف را از لایه قدیمی گچ پاک کنید. این کار برای اطمینان از اینکه نمک‌های باقیمانده در گچ جدید شوره ایجاد نکند انجام می شود.

2- دیوارها را برس بکشید تا همه بقایای گچ، به ویژه در اطراف نقاط زاویه دار پاک شوند. چون گچ قدیمی نمک در خود دارد و باعث می شود روی لایه گچ جدید، لکه های مرطوب ظاهر شوند.

3- هر گونه سوراخ یا درز ضعیف را با ماسه و سیمان (4:1) ترمیم کنید که به آن شن کشی می گویند. از ماسه های ریز و شسته نشده استفاده نکنید. ماسه های ریز و شسته نشده اغلب حاوی نمک هستند و ذرات ریز آنقدر زیاد هستند که نمی توانند به اندازه کافی به ذرات سیمان بچسبند و مستعد عبور آسان شوره ها است.

4- دیوارهای ساخته شده با سنگ یا آجر غیر متخلخل، مانند گرانیت، به چسب مخصوص نیاز دارند تا گچ را به آن بچسبانید. گچ های معمولی با مکش به دیوار می چسبند و سطوح نیاز به جذب آب دارند. بدون این مکش، گچ روی دیوار نمی گیرد و ممکن است در اثر خشک شدن، سست و توخالی شود.

5- احتمال اینکه روکش های ضخیم در حین اجرا از دیوار فرو بریزند و در هنگام خشک شدن ترک بخورند هست پس در شرایطی، دیوارها را به آرامی مرطوب کنید.

6- سطح را به طور دلخواه با ماله، شناور فلزی یا شیئی مشابه خراش دهید. بدون این خراش ها، انقباض طبیعی خشک شدن، باعث ایجاد ترک خوردگی می شود.

7- در آبی که گچ با آن مخلوط شده است، از ضد آب یا روان‌کننده به میزان 1 به 40 نسبت به آب استفاده کنید. از ماسه های ریز، شسته نشده یا مرطوب استفاده نکنید، زیرا ماسه های ریز یک رنگ ضعیف و پودری تولید می کنند که در برابر نمک ها مقاومت نمی کند.

8- هنگامی که لایه اول به اندازه کافی سفت شد، لایه دوم را دقیقاً با همان شرایط اعمال کنید. اگر برای رسیدن به ضخامت مورد نظر نیاز به لایه های بیشتری است، خراش را فراموش نکنید. در هوای گرم، سطح را با آب اسپری کنید تا روند خشک شدن کند شود. زیرا خشک شدن بیش از حد باعث افزایش مکش می شود و می تواند از چسبیدن یک لایه به لایه دیگر جلوگیری کند و خشک شدن سریع همیشه انقباض را افزایش می دهد که منجر به ترک خوردن گچ نهایی می شود.

9- هر کار تزیینی را حداقل یک ماه به تعویق بیندازید و حداقل تا سه ماه از رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری مجدد خودداری کنید، زیرا رنگ یا کاغذ به دلیل بخاری که در زیر حبس می شود، از روی دیوار جدا می شوند.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *