بتن مسلح چیست و چرا محبوب است؟

بتن مسلح یا بتن تقویت شده را می توان در بسیاری از پروژه های ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار داد. بتن تقویت شده یکی از انواع پر کاربرد بتن است که از سیمان معمولی همراه با آرماتورها مانند میله های فولادی ساخته شده است. این فرآیند ساخت بتن برای تولید چارچوبی بسیار قدرتمندتر از بتن معمولی و با ترکیب قدرت سیمان و فلز به طور همزمان ابداع شده است.

بلوک سبک ساختمانی

چرا بتن نیاز به تقویت دارد؟

بتن نیاز به تقویت بیشتر دارد زیرا بتن ساده از نظر تنش کششی ضعیف است. بدون آرماتور، بتن ساده در برابر ترک و فروپاشی آسیب پذیر است، زیرا ظرفیت تحمل بارهای کششی زیادی را ندارد. پس بتن برای بهبود مقاومت کششی کم خود به مواد اضافی برای تقویت نیاز دارد.

بتن آماده تبریز

دلایل محبوبیت بتن مسلح

دلایل محوبیت بتن سبک

بتن تقویت شده در حال حاضر یکی از مصالح ساختمانی محبوب است. امروزه در بسیاری از سازه ها به طور گسترده از آن استفاده می شود زیرا ویژگی های شگفت انگیزی دارد. در اینجا به چند نمونه از دلایل محبوبیت بتن تقویت شده اشاره می کنیم:

1-دوام

استفاده از میله های فلزی در بافت بتن مسلح، به طور قابل توجهی دوام ساختمان را افزایش داده است. بتن تقویت شده، قدرت فشاری بسیار بالایی دارد و در برابر قدرت زیادی مقاومت می کند. سازه های ساخته شده با استفاده از این بتن، برای مقاومت در برابر حالت هایی مانند زلزله و رعد و برق، قابلیت بیشتری دارند.

قیمت بلوک سیمانی 10*20*40

2- مقاومت فشاری و کششی بتن

استحکام مصالح ساختمانی مانند بتن اغلب بر حسب مقاومت آنها در برابر تنش هایی مانند کشش و فشار اندازه گیری می شود، بنابراین درک تفاوت بین این دو مهم است.

قیمت بلوک سبک

استحکام کششی

کشش یا تنش کششی به نیروی داخلی عمودی اعمال شده بر یک جسم تقسیم بر واحد سطح آن اشاره دارد. جهت تنش کششی همیشه از جسم دور است، بنابراین سوژه معمولاً با تغییر شکل، منجر به افزایش طول می شود.

بتن ساده به اندازه کافی قوی نیست که بتواند تنش کششی را تحمل کند. در واقع، استحکام کششی آن تنها حدود 10 تا 12 درصد از مقاومت فشاری آن را تشکیل می دهد و به اندازه ای کم است که از نظر طراحی قابل اغماض باشد. علاوه بر این، به دلیل وجود حفره های داخلی حتی پس از سخت شدن کامل، بسیار شکننده و مستعد ترک است. به دلیل این ضعف، بتن نیاز به تقویت کننده از سایر مصالح ساختمانی دارد.

خرید بلوک پوکه ای

مقاومت فشاری

بر خلاف تنش کششی، فشار یا تنش فشاری وقتی به جسمی اعمال می شود اغلب با کاهش حجم، منجر به تغییر شکل آن جسم می شود. یکی از خواص مکانیکی قابل توجه بتن مسلح، مقاومت فشاری آن است. مقاومت آن در برابر فشرده سازی به اندازه ای بالا است که بتواند در برابر ضربه و فشردگی زیاد مقاومت کند.

مقاومت فشاری بتن در طی فرآیند پخت ایجاد می شود، این فرایند، یک واکنش شیمیایی است که شامل تولید مواد معدنی سیلیکات کلسیم است و معمولاً یک ماه طول می کشد، اما برخی از پروژه های بزرگ به زمان بیشتری برای تکمیل نیاز دارند. با این وجود، استحکام تمام مخلوط بتن به صورت لگاریتمی در طول زمان به دست می آید.

قیمت بلوک 7 سانت

3-مقاوم در برابر آب و هوا و آتش

بتن مسلح یک ماده ضد حریق است. این بتن با توجه به پروسه تولید، دوام بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد و سیستم های ساختمانی ساخته شده با آن در برابر آب و هوا و رطوبت مقاوم هستند.

بتن تقویت شده بسیار کارآمد و همه‌کاره بوده که با پاشش مخلوط سیال آب و سیمان بر روی یک اسکلت فلزی تولید می شود. این روش بی نظیر تولید، بهترین روش برای تولید خطوط و طرح بندی های مختلف در سراسر ساختمان باشد که آن را به یک ماده عالی برای ساخت سازه های مخصوص و با درجه اهمیت بالا از جمله سدها، اسکله ها و پایه ها در میان عوامل آسیب زننده تبدیل می کند.

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

4-مهارت و نیروی کار کمتر مورد نیاز

چارچوب فلزی باعث می شود که مونتاژ آن با استفاده از سیمان تقویت شده بسیار آسان باشد. ساخت یک ساختمان با بتن مسلح، به افراد کمتری نیاز دارد و نیازی به نیروی کار کاملاً ماهر نخواهد بود، چرا که ساختار فولادی ایجاد شده و سیمان با مشخصاتی ترکیب شده است که عملکرد باقیمانده مثل آب خوردن است.

5-کاهش هزینه نگهداری

با توجه به روش ساخت جامد و طولانی مدت، بتن تقویت شده نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. پس از اینکه کمباین بتن در موقعیت خود قرار گرفت، تقاضای کمی در آینده برای مراقبت و تعمیر آن وجود دارد.

دیوار پیش ساخته بتنی

6-قالب به هر شکلی

چارچوب آلیاژ داخل بتن مسلح با استفاده از مطلوب ترین و منعطف ترین ساختار ایجاد شده و مخلوط بتن روی آن پخش می شود تا کانتور را ایجاد کند. به همین دلیل است که بتن مسلح اغلب در تولید قطعات پیش ساخته استفاده می شود. این ساختار منعطف بتن تقویت شده باعث می شود که بتواند به هر شکل مورد نیاز مانند منحنی ها، طاق ها و سایر اشکال هندسی قالب گیری شود.

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

7- استفاده از فولاد به عنوان ماده تقویت کننده بتن

تقویت بتن با فولاد

فولاد آلیاژی از کربن و آهن است و به طور گسترده به عنوان یک مصالح ساختمانی مؤثر در صنعت ساختمان شناخته می شود. فولاد علاوه بر جهانی بودن و نسبتاً اقتصادی بودن، اغلب در پروژه های ساختمانی به دلیل خواص مکانیکی قابل توجه زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. مقاومت فشاری و کششی
  2. شکل پذیری
  3. ماندگاری
  4. مقاومت در برابر سایش
  5. قابلیت جوشکاری

از آنجایی که بتن به عنوان ماده شکننده شناخته شده است، استفاده از آرماتورهای فولادی در سازه‌های بتنی استحکام و مقاومت بیشتری در برابر تنش‌های کششی ایجاد می‌کند و شکل‌پذیری را در شکل سخت شده خود به دست می‌آورد. یکی از مزایای انتخاب فولاد به عنوان آرماتور بتن، واکنش آن به تنش حرارتی است. بتن و فولاد دارای ضرایب انبساط حرارتی نسبتاً مشابهی هستند که در نتیجه در معرض تنش حرارتی انبساط و انقباض همزمان ایجاد می شود.

بتن سبک

فولاد مقاومت قابل توجهی در برابر تنش کششی دارد، بنابراین به عنوان یک ماده تقویت کننده بتن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. انواع مختلفی از فولاد وجود دارد که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آنها عبارتند از میله فولادی تغییر شکل یافته، آرماتور پارچه سیم جوشی و میله فولادی رزوه دار. میله فولادی تغییر شکل یافته بیشتر در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند پیوندهای مکانیکی بین بتن و فولاد را ایجاد کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از آرماتورهای فولادی یک استاندارد در صنعت ساختمان است، بنابراین تعجبی ندارد که بدانیم به اشکال مختلف در بازار موجود است.

آیا بتن بدون میلگرد می ترکد؟

آیا بتن بدون میلگرد می ترکد؟

باور کنید یا نه، اما بتن با یا بدون آرماتور به هر حال ترک می‌خورد. اما این بدان معنا نیست که ترک ها همیشه ایمن هستند و به هر حال میلگردها بی فایده هستند. حقیقت این است که ترک ها تا حدی قابل مدیریت هستند. وجود آرماتورهای فولادی با افزایش مقاومت کششی سازه از تشدید این ترک ها جلوگیری می کند.

آیا همه ساختمان ها نیاز به بتن مسلح دارند؟

نه همیشه! توجه به این نکته مهم است که همه پروژه های ساختمانی نیاز به بتن تقویت شده ندارند. برخی از پروژه ها به سادگی در مقیاس کوچکتر ساخته می شوند که نیازی به استحکام و پایداری زیادی برای مدت زمان طولانی ندارند.

آرماتورهای بتنی با استفاده از فولاد برای پروژه‌های بزرگ مانند ساختمان‌ها، دیوارها و راهروهایی است که بارهای زیادی را تحمل می‌کنند، مناسب هستند.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *