انواع آجر دیواری

استفاده از انواع آجر در ساخت و ساز ساختمان ها، از 7000 سال قبل از میلاد آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. آجر یکی از اولین مصالح برای ساخت و ساز ساختمان است و به دلیل استحکام، در دسترس بودن و هزینه نگهداری کم، انتخابی ارجح برای ساخت و ساز ساختمان بوده است.

با پیشرفت تکنولوژی ساختمان، انواع مختلف آجر به ظهور خود ادامه داده اند. این آجرها در اصل فقط از خاک رس خشک شده ساخته می شدند. اما اکنون حتی آجرهای شیمیایی مانند آهک شنی موجود است. کیفیت آنها بر اساس ترکیبات شیمیایی، مواد تولیدی، فرآیند آماده‌سازی خاک رس، نوع کوره مورد استفاده در سوزاندن آنها و دقتی که هنگام انباشتن و تخلیه آنها انجام می شود، تعیین می شود.

گرچه هم اکنون استفاده از آجر به دلیل قیمت بالا و سرعت دیوارچینی کم، زیاد بصرفه نیست و تقریبا همه ی ساختمان ساز ها از بلوک سبک به دلیل صرفه اقتصادی بالا، برای دیوارچینی استفاده می کنند، اما اکنون، با انواع پرکاربرد آجر به‌طور کامل آشنا می شویم.

انواع آجر دیواری

انواع آجر دیوارچینی

آجرها را می توان به انواع مختلفی طبقه‌بندی کرد. با این حال، این مقاله بر روی انواع مختلف آجر با توجه به روش تولید و عناصر تشکیل دهنده آنها تمرکز دارد.

1- آجرهای بتنی

انواع آجرهای بتنی از نظر شکل شبیه آجرهای سفالی هستند، اما عناصر تشکیل دهنده آنها کاملاً متفاوت هستند. آنها از شن یا پوکه معدنی، سیمان و آب ساخته می شوند. آنها همه‌کاره هستند و در رنگ های مختلف به راحتی در دسترس هستند. آجرهای بتنی در انواع آجر سبک و آجر سنگین تولید می گردند.

آجر سبک آلوکا

آجر های سبک که پرکاربردترین نوع آجرها در پی، تیغه ها و نماهای ساختمان می باشد، بسیار اقتصادی تر و پرفروش تر از انوع دیگر آجر ها می باشند. این آجرها مانند بلوک سبک از پوکه معدنی، سیمان و آب تشکیل شده اند و قیمت آن ها مانند قیمت بلوک سبک ، بستگی به قیمت پوکه دارد. سطحی صاف و یکدست آنها بسیار خیره کننده است.

2- آجر ماسه آهکی

آجرهای شنی آهکی که به انواع آجرهای کلسیم سیلیکاتی نیز معروف هستند، دارای آهک و ماسه به عنوان اجزای اصلی تشکیل دهنده هستند. آنها صاف، مقاوم، جذاب و از نظر شکل و اندازه یکنواخت هستند. آنها برای ساخت و ساز در خاک رسی ایده آل هستند.

آجرهای شن و ماسه آهکی در ساخت و ساز ساختمان کاربردهای مختلفی از جمله کارهای تزئینی، سنگ تراشی و غیره دارند. با این حال، آنها برای مرحله فونداسیون ساختمان شما مناسب نیستند زیرا نمی توانند برای مدت طولانی در برابر آب مقاومت کنند.

3- آجر خاکستر بادی

این نوع آجر از ضایعات صنعتی مانند خاکستر بادی (پودر خاکستری ریز ساخته شده از ذرات کروی شکل شیشه ای که محصولات جانبی نیروگاه زغال سنگ هستند)، سیمان و گرد و غبار ماسه و سنگ ساخته می شود. آجرهای خاکستر بادی دارای استحکام بالایی هستند که حمل و نقل آنها را در فواصل طولانی آسان می کند و به استحکام ساختمان شما کمک می کند. آنها همچنین از نظر وزن سبک، مقاوم در برابر آتش، بادوام و از نظر زیبایی شناسی هستند.

با این حال، آنها فقط برای مکان هایی با آب و هوای گرم مناسب هستند، زیرا آجرها در جذب گرما وحشتناک خوب عمل می کنند.
آنها از نظر استحکام در تضاد مستقیم با آجرهای معمولی هستند. توانایی آنها در مقاومت در برابر نیروی فشاری بالا و جذب آب کم، آنها را برای کارهای زیرزمینی، زیرزمین ساختمان، دیوارهای حائل فاضلاب ها و سازه هایی از این قبیل که نیاز به استحکام دارند مناسب می کند.

4- آجرهای سفالی سوخته

این محصولات، استحکام بالایی دارند و بادوام هستند. آجرهای سوخته مقاومت خوبی در برابر رطوبت، حشرات و فرسایش دارند. دوام این نوع آجرها به کیفیت مواد ساخت، مهارت قالب‌گیر و شرایط آب و هوایی محل احداث ساختمان بستگی دارد. آنها را می توان بیشتر به آجرهای درجه یک، آجرهای درجه دو، آجرهای درجه سه و آجرهای درجه چهارم طبقه‌بندی کرد.

آجر بهتر است یا سفال ؟

5- آجر نسوز

آجر های نسوز، ترکیب مواد شیمیایی سیلیس، تیتانیوم، فریک اکسید و آلومینیا است. این محصولات علاوه بر شومینه ها و ساختمان ها، در هر جایی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت بالای 1800 درجه فارنهایت (کوره ها، صنایع فولادی و…) باشد به کار بسته می شوند. در واقع مقاومت در برابر حرارت مهم، مهمترین تفاوت آنها با آجرهای معمولی می باشد.

بهترین آجر

انتخاب بهترین آجر دیوارچینی

روش های مختلفی برای تعیین کیفیت انواع آجر صرف نظر از نوع خرید وجود دارد. نکات زیر به عنوان یک راهنما عمل خواهد کرد.

1- وقتی آجرها را به هم می‌زنید، اگر در شرایط خوبی هستند، باید صدای زنگ یا پژواک تولید کنند. صدای تپش یا صدای ضعیف نشان می دهد که آنها ممکن است شکسته باشند.

2- آجرها در ابعاد مختلفی وجود دارند. ابعاد آجری که استفاده می کنید هر چه باشد، اطمینان حاصل کنید که ابعاد آن ها با هم مطابقت دارند. لبه های آجرها نیز باید تا حد امکان تیز باشد.

3- سختی آجرها را تست کنید. روش های ساده ای برای بررسی سختی آجر وجود دارد. یکی از راه ها این است که آجر را از ارتفاع حداقل یک متری روی زمین بیندازید و مراقب ترک خوردگی یا شکستگی آن باشید. دیگری این است که سطح آجر را با یک جسم نوک تیز خراش دهید و بررسی کنید که آیا فرورفتگی ایجاد می کند یا خیر.

برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار

4- با دیدن و لمس سطح انواع آجر تا حد زیادی می توانید کیفیت آن را تعیین کنید. قرمزی آجر نشان می دهد که چقدر خوب سوخته است، صاف بودن سطح، نشان دهنده عدم وجود ناخالصی در ترکیب آجر است و لبه های تیز مستقیم، نشان دهنده استفاده از قالب های خوب باشد.

5- ظرفیت جذب آب در آجر را چگونه بررسی نمایید؟ طبیعی است که آجرها وقتی در آب خیس می شوند آب را جذب کنند. با این حال، ظرفیت جذب آب دارای محدودیتی است که نباید از آن تجاوز کرد. اندازه جذب آب آجر حدود 20 درصد وزن خشک آن است.

اما چگونه این اندازه جذب را متوجه شوید؟ ساده است! وزن اولیه آن را یادداشت کنید، آن را به مدت یک روز در آب خیس کنید، سپس دوباره وزن کنید. اگر اختلاف وزن آنها بیش از 20٪ وزن اولیه باشد، این نشان دهنده بی کیفیتی آجر است.

مزایای آجر بتنی نسبت به آجر سفالی

1- فرآیند ساخت آسان

برخلاف آجرهای سفالی، تولید انواع آجرهای بتنی نیازی به محیط گرمایشی ندارد. آنها را می توان مستقیماً در محل ساخت و ساز در تعداد زیاد و در مدت زمان کوتاهی تولید کرد.

2- مقاومت فشاری بالا

اگر آجرهای بتنی با استفاده از نسبت استاندارد ماسه و سیمان و با روش صحیح تولید شوند، معمولاً از اکثر آجرهای رسی قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

3- طیف گسترده ای از استفاده

کاربرد آجر سیمانی در بسیاری از موارد ساخت و ساز ساختمان دیده می شود. می توان از آنها برای ساخت دیوارها، سنگفرش راهروها و غیره استفاده کرد.

4- جذابیت بالا و ظاهر بهتر

آجرهای بتنی به شما این امکان را می دهد که آجرهای خود را در رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف تولید کنید. این انعطاف‌ پذیری به شما امکان می‌دهد انواع مختلفی از طرح‌هایی را که ممکن است بخواهید در خانه خود تکرار کنید، اعمال کنید.

مزایای استفاده از انواع آجر برای ساخت و ساز

1- ثابت شده است که آجر در مواقع خطر آتش‌سوزی در برابر حرارت بسیار مقاوم است
2- آجرها مقاومت فشاری بالایی دارند و برای اکثر سازه های ساختمانی بسیار مناسب هستند
3- هزینه نگهداری ساختمان های ساخته شده با آجر کم است. این ساختمان ها می توانند چندین دهه دوام بیاورند
4- فرآیند تولید آجر سازگار با محیط زیست است. انتشار مواد سمی در محیط حداقل است
5- آجرها از نظر زیبایی شناسی جذاب هستند. در طول ساخت و ساز، یک سازنده می‌تواند از اندازه‌ها، شکل‌ها و سایه‌های رنگی متفاوتی که با آن استفاده می‌کند استفاده کند تا ساختاری زیبا داشته باشد.
6- خانه هایی که با آجر ساخته شده اند دمای جوی آنها تنظیم شده است. این به این دلیل است که آجرها قادر به ذخیره گرما هستند. بنابراین، آنها گرمای خانه شما را در هوای سرد تامین می کنند. برعکس، خانه شما را در هوای گرم خنک نگه می دارند

معایب استفاده از انواع آجر برای ساخت و ساز

معایب آجر ها

  1.  آجرها معمولاً پس از چندین سال در معرض نور خورشید تغییر رنگ می دهند.
  2. در مقایسه با برخی از مصالح ساختمانی مانند سنگ، آجر استحکام کمتری دارد. این امر استفاده از آنها را فقط به برخی از انواع سازه ها محدود می کند.
  3. فرآیندهای ساخت و ساز با استفاده از آجر معمولاً زمان بر هستند.
  4. اگر سطوح آجرها صاف نباشند، ممکن است روی آنها کپک رشد کند.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *