آجر از چه خاکی درست میشود؟

آجر از چه خاکی درست میشود؟ در این مطلب قصد نداریم انواع آجر را شرح دهیم، فقط می خواهیم آجرهایی با ترکیبات مختلف را بشناسید. اکثر مردم فکر می کنند که آجرها باید دارای خاک رس باشند تا از نظر ساختاری قابل قبول باشند.

می‌خواهیم انواع آجر های مختلف با خاک ها و مواد اولیه مختلف را معرفی کنیم تا انتخاب آگاهانه ای از میان آنها داشته باشیم. البته نا گفته نماند که شرایط آب و هوایی در انتخاب آجر مناسب برای استفاده اهمیت دارد.

آجر (از تولید تا خرید و معرفی بهترین فروشنده)

آجر از چه خاکی درست میشود؟

روند ساخت انواع آجر تقریباً یکسان است. اولین فرآیند شامل مخلوط کردن مواد خام به نسبت مناسب با آب برای ایجاد یک مخلوط است. سپس فرآیند قالب گیری در صورت لزوم آجرها را تشکیل می دهد. قالب ها می توانند طرح ها و اشکال مختلفی داشته باشند. پس از خشک شدن، آجرها در کوره ها یا کوره ها در دمای 900-1000 درجه سانتیگراد پردازش می شوند.

آن چه متفاوت است، نوع خاک و درصد استفاده انواع خاک و مواد اولیه در ساخت آن هاست. و اما آجر از چه خاکی درست میشود؟ 5 نوع خاک یا ماده افزودنی امروزه در ساخت آجرها به طور معمول دیده می شود.

انواع خاک آجر

از خاک رس، کدام آجر درست می شود؟

از خاک رس، آجر سفالی یا همان آجر فشرده ساخته می شود. سفال متداول‌ترین مصالح ساختمانی است که در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجرهای سفالی از مخلوط کردن خاک رس و آب به نسبت معین ساخته می شوند و گاهی ماسه به عنوان سنگدانه به آن اضافه می شود.

این آجرها برای ساخت، اختلاط مواد اولیه، قالب‌گیری و عملیات حرارتی از یک فرآیند سه مرحله‌ای پیروی می‌کنند. ابتدا خاک رس را با آب و ماسه مخلوط می کنند تا مخلوطی همگن ایجاد شود، سپس مخلوط وارد دستگاه قالب گیری می شود.

پس از پایان فرآیند قالب‌گیری، آجرها برای عملیات حرارتی در دماهای بالا (بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد) برای تولید آجرهای  بادوام به کوره یا کوره صنعتی فرستاده می‌شوند. در زمان های قدیم و اکنون در چندین منطقه توسعه نیافته، آجرهای سفالی را برای استفاده در تولید در آفتاب خشک می کنند، اما محصول نهایی آنقدر سخت و مقاوم نیست. سازه‌های باستانی با آجرهای سفالی ساخته شده‌اند که هزاران سال قدمت دارند و هنوز در نقاط مختلف چین پابرجا هستند.

آجر سفالی قرمز چیست؟

آجر سفالی قرمز چیست؟

آجرهای رسی قرمز با استفاده از 50 تا 60 درصد ماسه، 20 درصد تا 30 درصد رس، 2 تا 5 درصد آهک، تا 7 درصد اکسید آهن و مقدار کمی منیزیم تولید می شوند. آهن به این آجرها رنگ قرمز می دهد که در بسیاری از سازه های قدیمی قابل مشاهده است و در بسیاری از نقاط جهان در ساخت ساختمان های مدنی و دولتی استفاده می شود.

عملیات حرارتی به آجرهای قرمز استحکام نهایی و عمر طولانی‌تر می‌دهد. فرآیند قالب گیری از زمان های قدیم آجرسازی بسیار تکامل یافته است. امروزه ماشین آلات آجر قالب گیری را با فشار بالا انجام می دهند و شکل گیری یکنواخت آجر را تضمین می کنند. آجر سفالی یک مصالح ساختمانی گران‌قیمت هستند که به دلیل استحکام و کیفیت خوب برای ساختمان ها و خانه های پایدار شناخته شده است. آجرهای سفالی در مقایسه با آجرهای قدیمی مثل آجرهای گلی دوام بیشتری دارند.

آجرهای سفالی که به صورت تجاری تولید می شوند، علاوه بر این، برخی از مواد شیمیایی به عنوان رنگدانه به آنها اضافه می شوند تا رنگ خاصی و عمر طولانی تری به آجرها بدهند. برای این منظور از چندین اکسید منگنز استفاده می شود. افزودن این رنگدانه ها رنگ قهوه ای پررنگی به آجرهای سفالی می دهد و آجرها می توانند تا دمای 1280 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. این کار سختی بیشتری به آجرها می‌افزاید و عمر آن را افزایش می‌دهد.

پوکه معدنی در ساخت کدام آجرها استفاده می شود؟

پوکه معدنی در ساخت اجر سبک یا آجر بتنی یا همان آجر سیمانی مشهور، استفاده می شود. آجرهای بتنی امروزه با استفاده از پوکه معدنی به عنوان یک منبع طبیعی استفاده می کنند که توسط دستگاه بلوک بتنی تولید می شود.

خاک اجر پوکه ای سبک

آجرهای بتنی یک مصالح ساختمانی قوی هستند و می توانند تا هزار سال دوام بیاورند، هنگامی که از آجر پوکه ای برای ساخت خانه استفاده می کنید، عایق صوتی با کیفیت خوب وعده داده می شود. با عایق صوتی آجر از صدای ترافیک مزاحم اطراف یا کسی که در اتاقی در نزدیکی تلویزیون تماشا می کند، دور خواهید شد. در کل آجر سبک انتخاب بسیار مناسبی برای ساخت منازل و ساختمان های عمومی و خصوصی است.

بلوک سبک ساختمانی (معرفی + خرید)

از مواد نسوز در ساخت کدام آجرها استفاده می شود؟

از مواد نسوز در ساخت آجر نسوز استفاده می گردد. آجرهای نسوخته پس از تکمیل فرآیند قالب گیری و تحت پرس بالا، در کوره خشک می شوند. از آجر های نسوز در کوره های سیمان، آهن و در کل جاهایی که نیاز به عایق حرارتی بالا است استفاده می گردد.

آجرهای نسوز جذب آب کم و مقاومت فشاری بالایی دارند و به دلیل گرم شدن بیش از حد در کوره یا کوره، از نظر شکل مخدوش و رنگ قوی دارند. این آجرها ممکن است برای کفپوش مناسب نباشند اما می توانند در دیوارهای داخلی و خارجی استفاده شوند.

اکنون می توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام  آجر از چه خاکی درست میشود؟ و کدام آجرها با دقت ساخته می شوند تا بتوان از آنها در ساخت ساختمان ها و خانه ها استفاده کرد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد خرید آجر، سایر مصالح دیوارچینی مثل قیمت بلوک سیمانی و انتخاب آن، پشتیبانی مشتری ما همیشه مشتاق است تا سوالات شما را بررسی کند و در صورت نیاز اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *