آزمایش بلوک سیمانی سبک آلوکا

آزمایش بلوک بتنی یا سیمانی به چه دردی میخورد؟ آیا انجام این آزمایش بر همگان الزامی است؟ چگونه آزمایش بلوک را با کمترین خطای ممکن انجام دهیم؟

بتن را می توان به واحدهای پیش ساخته مانند بلوک سیمانی سبک، معمولی، هوادار و…با اندازه مناسب تبدیل کرد تا برای قسمت های مختلف ساخت و ساز، نظیر دیوارها استفاده شود. استفاده از بلوک های سیمانی یا بتنی در مناطقی که آجرهای رسی پرهزینه، کم مقاومت و در دسترس نیستند مناسب تر است.

بسته به نیاز سازه ای، می توان مخلوط های بتنی را با استفاده از موادی که به صورت محلی در دسترس هستند در اشکال گوناگون به بلوک یا آجر تبدیل کرد. بلوک بتنی با وزن معمولی با سیمان، ماسه، شن، سنگ خرد شده و سرباره خنک‌کننده هوا ساخته می شوند، بلوک سبک نیز به جای ماسه و شن از پوکه معدنی استفاده می کند. اگر دوست دارید که بیشتر با بلوک سبک آشنا شوید به لینک زیر مراجعه کنید.

بلوک سبک

آزمایش انواع بلوک، باید توسط مجموعه های تولیدکننده انجام شود تا از کیفیت و نتیجه ی تولید خود با خبر گردند، اما عملا کمتر تولیدکننده ای را می بینیم که تن به این کار دهد!

خوشبختانه از سال 1398 دیگر این کار دل به خواهی نیست و برای اجرا و همکاری در پروژه های ساختمانی زیر نظر سازمان نظام مهندسی و پروژهای مسکن سازی دولتی، داشتن گواهی کیفیت بلوک، الزامی و شرط خرید و دادن تاییدیه اجرا است.

در این مقاله سعی شده انواع روش های آزمایش بلوک و نحوه انجام آن آورده شود و شرح کاملی از شرایط آزمایش و تست بلوک داده شود تا برای سؤال کننده گان جواب کاملی داده شود.

استاندارد بلوک سیمانی

در مخلوط بتنی که برای انواع بلوک های توخالی و جامد معمولی استفاده می شود، قبل از مخلوط کردن، باید دقت کنید که حجم سیمان این مخلوط حداقل 1/6 حجم سایر سنگدانه های خشک ترکیبی باشد. بلوک توخالی برای کارهای معمولی و دیوارکشی باغ استفاده می شود. بلوک های سیمانی باربر توخالی در اندازه استاندارد 40، 20 ، 15 ، 10 و… هنگام ساخت با سنگدانه های وزن طبیعی بین 7 تا 20 کیلوگرم وزن دارند.

قیمت بلوک ۲۰ در ۴۰

قیمت بلوک ۱۵ سانتی

قیمت بلوک سیمانی 10*20*40

سنگدانه های بلوک های سیمانی باید از دانه های کاملاً درجه بندی شده با حداکثر اندازه مناسب در ابعاد بلوک باشند. مخلوط ها طبق روال معمول به درستی طراحی شده اند. مواد افزودنی بتن ممکن است در هر دو بلوک سیمانی توخالی و جامد استفاده شود.

تست بلوک سیمانی

تست بلوک سیمانی عموما در مراحل قبل از اخذ گواهینامه استاندارد صورت می پذیرد. یعنی اگر یک کارگاه بلوک زنی یا کارخانه بلوک سازی قصد دارد برای ارتقا سطح کاری خود و فروش بیشتر، گواهینامه علامت استاندارد برای محصولات خود بگیرد، ابتدا باید با طرق مختلف تست بلوک سیمانی خود را انجام داده و از کیفیت آن مطمئن گردد. سپس اداره مذکور تست نهایی یا آزمایش بلوک را انجام داده و مجوز صادر می گردد.

آزمایش بلوک سیمانی

1-   آزمایش تراکم

سه بلوک با جرم ثابت در یک اجاق مناسب که با دمای 1000 درجه سانتیگراد گرم می شود خشک شود. بعد از سرد شدن بلوک ها در دمای اتاق، ابعاد هر بلوک در سانتی‌متر و حجم کلی آن در سانتی‌متر مکعب محاسبه شود. ترجیحا از بلوک سبک یا بلوک پوکه برای تست تراکم استفاده گردد.

دلیل استفاده از بلوک پوکه در آزمایش بلوک این است که این نوع بلوک به دلیل ویژگی ها و کیفیت تولید، لیاقت تست و آزمایش را دارد و آزمایش آن ب معنی وقت تلق کردن نیست. بلوک معمولی، وقتی هیچ تراکمی ندارد و تلاشی برای استاندارد سازی آن نشده است، زمانی که برای انجام هر گونه تست در آن می گذاریم وقت تلف کردن است.

2- آزمایش میزان جذب آب بلوک سیمانی

سه بلوک در اندازه کامل باید به مدت 24 ساعت در آب تمیز و در دمای اتاق غوطه ور شوند. سپس بلوک ها باید از آب خارج شده و با قرار دادن آنها روی یک شبکه سیم 10 میلی‌متر یا درشت، اجازه تخلیه آب آنها را داده و آب سطحی قابل مشاهده را با پارچه ای مرطوب برداشته و بلوک های خشک و اشباع شده را بلافاصله توزین کنید.

پس از توزین، کلیه بلوک ها باید در اجاق با تهویه با دمای 100 تا 1150 درجه سانتیگراد به مدت کمتر از 24 ساعت خشک شوند و تا دو توزین متوالی در فواصل 2 ساعت، درصد جذب بیشتر از 2 درصد نسبت به حالت اولیه را نشان ندهند. جذب آب بلوک سیمانی به شرح زیر محاسبه می شود:

= درصد جذب   (AB) / B * 100
A  = جرم مرطوب واحد در کیلوگرم
B  = جرم خشک واحد در کیلوگرم

3- آزمایش مقاومت فشاری بلوک سیمانی

تست مقاومت فشاری بلوک سبک

از یک دستگاه تست استفاده می کنیم. دستگاه آزمایش بلوک باید از لحاظ ظرفیت بار، اندازه صفحه ها، فضای عمودی بین صفحه ها و فضای افقی بین ستون ها استاندارد باشد. دستگاه حتما باید از لحاظ موارد زیر کاملا تست گردد.

صفحات فولادی بین بلوک های باربری که به کار گرفته می شوند، باید دارای ضخامت حداقل یک سوم فاصله لبه بلوک تا دورترین گوشه نمونه باشند. به هیچ وجه ضخامت صفحه نباید از 12 میلی‌متر کمتر باشد.

طول و عرض ورق فولادی باید حداقل 6.3 میلی‌متر از طول و عرض واحد رنده شود. ضخامت صفحات یاتاقان هنگامی که ناحیه یاتاقان صفحه برای پوشاندن سطح نمونه کافی نیست، بر مقاومت فشاری بلوک سیمانی آزمایش شده واحدهای سنگ تراشی تأثیر بسزایی دارد. مقاومت فشاری آزمایش شده معمولاً با افزایش ضخامت صفحه و با کاهش فاصله تا گوشه بعدی نمونه افزایش می یابد. بنابراین ، صفحه های دستگاه نسبت به نمونه های مورد آزمایش باید دارای ابعاد لازم باشند.

بلوک ها باید در 72 ساعت پس از تحویل به آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گیرند، و در این مدت آنها باید به طور مداوم در هوای طبیعی اتاق قرار بگیرند. به منظور اطمینان از تست ، آزمایش نمونه ها 28 روز حداقل باید طول بکشد. مدت زمان باید از زمان افزودن آب به مواد خشک محاسبه شود.

روش تست با دستگاه

1- گچ و خمیر آب باید روی یک سطح غیر جاذب که به آرامی با روغن پوشانده شده پخش شود. سطح واحدی که باید درپوش شود باید با خمیر درپوش تماس داشته باشد. ضخامت متوسط کلاهک نباید بیش از 3 میلی‌متر باشد. قبل از آزمایش نمونه ها باید حداقل 2 ساعت خشک شوند.

2- نمونه ها باید با مرکز سطح تحمل کننده آنها به صورت عمودی با مرکز رانش بلوک ها در دستگاه آزمایش قرار بگیرند.
مقاومت فشاری یک واحد سنگ تراشی بتنی باید به عنوان حداکثر بار در نیوتونز تقسیم بر سطح مقطع ناخالص واحد در میلی‌متر مربع باشد

تست بلوک سیمانی با دستگاه باید در آزمایشگاه انجام شود،تست توسط افراد غیرمجرب به سختی انجام می پذیرد. افراد معمولی می توانند با روش های تجربی یا مشهود نظیر تجارب فرد کاربرد، کیفیت بلوک سبک یا سنگین سیمانی را قبل از خرید بسنجند.

بتن آلوکا یکی از کارخانه های تولید کنند بلوک سبک دارای علامت استاندارد است که تمامی تست ها و مراحل آزمایش بلوک ها را برای محصولات خود با موفقیت گذرانده است. جهت خرید یا اطلاع از قیمت بلوک سبک به لینک درج شده در سایت بتن آلوکا مراجعه فرمایید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *