قیمت سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک چیست و سقف آن چه مشخصاتی دارد؟ قیمت تیرچه بلوک در سال 1403 چقدر است؟ قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک و قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک در سال جدید چقدر است؟

در گذشته سقف طاق ضربی در ایران رایج بود و ساختمان های قدیمی بیشتر با این نوع سقف ساخته می شدند، اما چون سقف طاق ضربی در هنگام زلزله فاقد عملکرد مناسب می باشد پس استفاده از این نوع سقف منسوخ گردید و این سقف طاق ضربی جای خود را به سقف تیرچه بلوک سیمانی داد.

مهمترین مزیت سقف تیرچه بلوک نسبت به سقف طاق ضربی، وزن بسیار سبک آن به علت استفاده از بلوک ها و بتن سبک است.

اکنون لازم است همه مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک را نسبت به دیگر سقف ها و کلی اطلاعات مهم دیگر را به همراه قیمت تیرچه بلوک برای شما بازگو کنیم، پس همراه ما باشید.

بلوک سیمانی سبک

تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک نوعی مصالح ساختمانی است که از ترکیب تیرچه با بلوک سبک ساخته می شود، این مصالح ساختمانی که به شکل T تولید می گردد، در سقف تیرچه بلوک استفاده می شوند و جایگزین خوبی برای سقف طاق ضربی و سقف تیرچه یونولیت و سایر سقف هایی است که معایب فراوان دارند.

درست است که با استفاده از یونولیت به جای بلوک های قدیمی سنگین، اکثرا ایراداتی که در سقف طاق ضربی بود رفع گردید. اما سقف تیرچه یونولیت نیز معایب خود را دارد از جمله قیمت بالا و دود بسیار غلیط در هنگام آتش‌سوزی که به عنوان ایرادات اصلی یونولیت هستند که البته با استفاده از فومهای نسوز این ایراد رفع شده، ولی باز به پای قطعات بتنی نمی رسد و استفاده از تیرچه بلوک سیمانی برای بسیاری از پروژه ها خیلی مقرون به صرفه تر تمام می شود.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

سقف تیرچه بلوک که به عنوان متداولترین اجرای سقف در ساختمان سازی شناخته می گردد با نام دیگر سقف تیرچه دال نیز شناخته می شود و جزء دالهای یک طرفه، به حساب می آید. اجزای تشکبل دهنده سقف تیرچه بلوک، همانطور که از اسم آن پیداست، تیرچه، بلوک، بتن و فولاد و به ندرت یونولیت می باشد.

برای اجرای سقف در ساختمان سازی، انواع مختلف بلوک های سقفی استفاده می شود که هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما بهترین نوع بلوک سقفی، بلوک سبک سقفی است که در سقف تیرچه بلوک به کار بسته شده است.

این سقف مزایای بسیار فراوانی دارد و تقریبا استفاده از آن بسیار فراگیر شده است، مخصوصا از زمانی که یونولیت، بسیار گران شد و قیمت تیرچه بلوک، خیلی به صرفه تر شد.

قیمت تیرچه بلوک

قیمت تیرچه بلوک

قیمت تیرچه بلوک سقفی به صورت متری محاسبه می شود، برای زیر 5 متر کمترین قیمت 80 هزارتومان و بیشترین قیمت 120 هزار تومان می باشد. همچنین قیمت تیرچه بلوک 5 تا 7 متری نیز از 130 هزار تومان شروع می شود و تا 200 هزارتومان می رسد.

به روزترین قیمت تیرچه بلوک سقفی به همراه قیمت تکی بلوک سقفی را از شماره 09120965118 استعلام بگیرید و ارزانترین و بهترین فروشنده تیرچه بلوک را با مشاوره رایگان، پیدا کنید.

اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه بلوک

اجزای سقف تیرچه بلوک

1-تیرچه

2 -بلوک

3-بتن بالا یا درجا

4-یونولیت

در سقف تیرچه بلوک، بعد از نصب تیرچه بلوک ها، بتن در بالای سقف قرار میگیرد، تیرچه ها را به هم متصل میکند و یکپارچه کار کردن اجزا را سبب می شود.

تیرچه چیست؟

تیرچه، خرپایی ساخته شده از فولاد و پاشنه بتنی می باشد که به‌صورت افقی در سقف قرار می گیرید و باعث استحکام اجزای دیگ همچون بلوک، در برابر انواع نیروها می شود.

اجزاء تشکیل دهنده تیرچه

*میلگرد بالا

*میلگرد مارپیچ یا عرضی

*میلگردهای کششی پاشنه

انواع تیرچه در سقف تیرچه بلوک

*تیرچه بدون فندوله

*تیرچه فندوله دار

قالب پاشنه تیرچه فندوله دار، به فرم سفالی با تیرچه به کار برده می شود اما در نوع تیرچه بدون فندوله، در قالبی فلزی، پاشنه تیرچه (ناودانی نمره ۱۴) را استفاده میکنند.

بلوک سقفی

بلوکهایی که در سقف تیرچه بلوک استفاده می شوند نقش اصلی آنها، پرکردن سقف می باشد و نقش خاصی در مقاوم‌سازی سقف ندارند. البته باید موقع رفت و آمد کارگران ساختمان یا افراد دیگر ناظر و همچنین زمان نصب، به اندازه نیاز محکم و ایمن باشند.

بلوک سقفی درکنار نقش پرکنندگی فضای خالی، نقش قالب بتن پوششی را نیز دارد. قسمت زیرین بلوک سقفی، یک سطح مسطح و مناسب برای نازک کاری و گچ کاری و … را فراهم می کند.

اندازه بلوک سقفی تیرچه

اندازه بلوک سقفی تیرچه 43*25*19 سانتی‌متر است که عرض آن 43 سانتی‌متر، بتن خوری آن 25 سانتی‌متر و طول آن 19 سانتی‌متر است. این اندازه بلوک سقفی تیرچه کاملا استاندارد بوده و اندازه شاخص و معرفی شده ی سازمان استاندارد می باشد.

آشنایی با انواع بلوک های سقفی

جنس بلوک مورد استفاده در سقف تیرچه دال: 1- بلوک سیمانی 2-بلوک سفالی 3-یونولیت (بلوک پلی استایرن)

برای دریافت قیمت بلوک سقفی سیمانی با کارخانه بلوک سبک آلوکا در لینک زیر در تماس باشید.

قیمت بلوک سیمانی

بلوک سقفی سیمانی

انواع بلوک سیمانی سقفی در دو نوع است، بلوک سیمانی سبک که از پوکه تهیه شده است و بلوک سیمانی سنگین که از شن و ماسه در ملات آن استفاده می شود و در سقف ها، عموما بلوک سقفی سبک استفاده می گردد، چون بلوک سبک  نسبت به بلوک سفالی، مقاوم تر و دارای عایق بالاتر می باشد.

بلوک سفالی سقفی

بلوک سفالی سقفی

بلوک سفالی از جنس رس می باشند که پس از عمل آوری در کوره پخته می شود. این بلوکها نسبت به بلوک های سیمانی سبک‌تر می باشند. وزن این بلوکها چیزی در حدود ۷ الی ۱۰ کیلوگرم می باشد.

بلوک های سفالی باید عاری از ترک و دانه های آهکی باشند و رنگ آنها یکنواخت بوده و به طور یکسان پخته شده باشند. بیشترین کاربرد بلوکهای سفالی در سقف های تیرچه سفالی است.

مزایای بلوک سفالی

کیفیت بلوک، قیمت مناسب، عدم آتش گرفتن از مزایای بلوک سفالی می باشد.

تفاوت بلوک سیمانی با بلوک سفالی

معایب بلوک سفالی

وزن زیاد- پرتی و شکستگی زیاد در مرحله حمل و نقل -نفوذ بتن به داخل حفره های بلوک های سفالی -کاهش سرعت اجرای سقف از جمله معایب زیاد استفاده از بلوک های سفالی در سقف است.

بلوک یونولیت سقفی (بلوک پلی استایرن)

بلوک یونولیت سقفی نام های دیگری چون پلاستوفوم، پلی استایرن انبساطی یا فوم سقفی دارد و در سقف ها کاربرد فراوانی دارد. این بلوک چون سبک است پس سقف و سازه را هم سبک می کند و سرعت زمان اجرای سقف را کاهش می دهد.

کارگران نیز به راحتی آن را به کار می برند. همچنین نداشتن پرتی و نشکستن در زمان حمل از کارخانه تا محل پروژه، عدم نفوذ بتن به داخل بلوک ها و قابل استفاده بودن با انواع تیرچه کرومیت، پیش تنیده، سفالی و بتنی از مزایای یونولیت می باشد.

نکته: باید توجه نمود استفاده از پلی استایرن با دانسیته پایین و غیر استاندارد مجاز نمی باشد.

معایب بلوک یونولیت

دقت و توجه زیاد به کیفیت و استاندارد یونولیت، جهت جلوگیری از نشکستن بلوک ها و هدر رفتن بتن و آتش نگرفتن مهم است.

مزیتهای سقف تیرچه بلوک

1- سقف تیرچه بلوک با ایجاد دیافراگم صلب در مقابل نیروهای جانبی مقاومت لازم را دارا می باشد.

2- تو خالی بودن بلوک ها کمک شایانی به توزیع بهتر بار و عایق حرارت و صوت و لرزش سقف می کند.

3- سقف تیرچه بلوک از فولاد و آرماتور استفاده کمی کرده است که با جایگزین کردن بلوک در نواحی کشش، مصرف بتن کاهش داده شده است.

4-صرفه جویی در قالب زیر سقف در مقایسه با دال بتنی.

5- تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای پروژه به دلیل آماده شدن تیرچه و بلوک در کارخانه های تولید کننده، کم شده است.

معایب سقف تیرچه بلوک

حداکثر دهنه هایی که می توان با سقف تیرچه بلوک پوشش داد ۸ متر است. برای دهنه های ۷ الی ۸ متر، تیرچه باید به صورت مضاعف یا تیرچه دوبل استفاده شود. همچنین در مکانهایی که سقف، حالت مثلثی و قوسی دارد اجرای این سقف با محدودیت همراه می باشد و امکان شکستن پاشنه تیرچه تحت ضرباتی وجود دارد.

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک

مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک

۱- کار گذاشتن تیرچه ها: در این مرحله تیرچه ها باید در فواصل مشخص و از پیش تعیین شده (معمولاً پنجاه سانتی‌متر) در کنار هم قرار بگیرند.

۲- تکیه گاهای موقت یا شمع ها: باید از شمع چوبی یا شمع فلزی تا سفت شدن کامل بتن رویه سقف استفاده کرد.

ساخت خانه با بلوک سیمانی

قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک

قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک بسته به مهارت استاد بنا متفاوت است، همچنین نسبت به شهرهای مختلف نیز، قیمت ها فرق می کند و طبیعتا در شهرهای بزرگ بیشتر است.

به طور کلی قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک در رنج 120 هزار تومان تا 270 هزارتومان به ازای هر متر مربع می باشد.

قیمت اجرای سقف طاق ضربی

قیمت اجرای سقف طاق ضربی ارزان‌تر از همه سقف ها است و برابر است با مجموع هزینه های زیر:

دستمز اجرا+هزینه تیرآهن+هزینه گچ وخاک+هزینه آجر = قیمت اجرای سقف طاق ضربی

مزیتها و ایرادات شمع فلزی نسبت به شمع چوبی

1-قیمت شمع فلزی از شمع چوبی زیاد می باشد، چون شمع چوبی برا موارد و ارتفاعات خاصی استفاده می شوند پس قیمت ارزانتری هم دارند.

2-شمع فلزی کاربرد بیشتری برای سطوح با ارتفاعهای متفاوت دارد و به طور معمول در پروژه های ساختمانی از شمع فلزی استفاده می کنند.

۳-کار گذاشتن سقفهای کاذب کمی سخت و پیچیده است، در پروژه هایی که از سقف کاذب در سقف تیرچه بلوک استفاده شده است باید ابتدای کار و قبل از مرحله بتن ریختن، میلگردهای L شکل را از حفره های بلوک ها برای آویزان شده عبور داد. البته بهتر است از میلگرد شاخه ای برای سقف های کاذب استفاده کرد.

۴-کار گذاشتن میلگرد کلاف ضروری است و از کلاف های عرضی برای یکپارچه کردن سقف تیرچه بلوک و کمک به تیرچه در مناطق وسیع استفاده می کنند.

۵-کار گذاشتن میلگرد منفی در برخی مواقع مورد نیاز است، در طراحی تیرچه باید اتصال تیرچه به تیر فلزی یا تیر بتنی مفصلی و گیردار در نظر گرفته شود. چون اگر اتصال تیرچه به تیر فلزی یا تیر بتنی مفصلی باشد آرماتور به عنوان آرماتور دوخت حساب می شود و میلگرد ۸ الی ۱۲ کافی می باشد و همچنین اگر اتصال تیرچه به تیر فلزی یا تیر بتنی گیر دار در نظر گرفته شود در این حالت نیاز به طراحی آرماتور می باشد. حداقل طول آرماتور ممان منفی برابر ۱/۵ طول دهانه خواهد بود.

۶-کار گذاشتن میلگردهای افت حرارت و توزیع بار لازم است. سقفهای تیرچه بلوک به مرور زمان افت کرده و ترکهایی در سقف مشاهده می شود، به منظور کاهش این مشکل با آماده شدن سقف پیش از بتن ریزی از آرماتورهایی به قطر ۶ یا حداقل ۸ سانتی‌متر در امتداد طول تیرچه به فاصله مرکز بلوکها ۵۰ سانتی‌متر و در جهت عمود بر تیرچه ها به فاصله ۳۰ سانتی‌متر، آرماتورهایی به عنوان آرماتورهای افت و حرارت نصب می شود.

خرید بلوک پوکه ای

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *