بلوک دیوار چینی

انتخاب بلوک دیوار باید براساس نوع دیوار و کارایی آن باشد. دیوارها بر اساس ویژگی ها و کاربرد خود، انواع گوناگونی دارند. انواع دیوار بلوک پوکه ای در طبقه دیوارهای غیر باربر قرار می گیرد. دیوارهای غیر باربر تنها وزن خود را تحمل می کنند و در آنها ویژگی های دیگری من جمله سبکی و مقاومت حرارتی و صوتی مناسب، اهمیت می یابد.

در این مقاله انواع بلوک دیوار از جمله بلوک های سبک ساختمانی را معرفی خواهیم کرد، اگر بلوک پوکه ای یا بلوک سبک شناختی ندارید، بهتر است در همین ابتدای مقاله و از طریق لینک زیر، مختصر و کامل با بلوک سبک آشنا شوید.

بلوک سبک

انواع بلوک دیوار

انواع بلوک دیوار، هر کدام مزایا و معایب و کاربرد خود را دارند که در انتخاب آنها باید دقت کرد. به‌طور مثال، دیوار چیده شده با بلوک سبک بعنوان دیوار عایق همگن حرارتی محسوب شده و شرایط آسایش را برای ساکنین در فصول گرم و سرد تامین می نماید. انواع پرکاربرد بلوک دیوار چینی به شرح زیر هستند.

1-بلوک هبلکس

هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می گویند که در ساختمانهای مدرن استفاده و کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله گذاری و سیم کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به راحتی انجام می پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در ان فرو می رود.

مقاومت بالای هبلکس در مقابل آتش بسیار مورد توجه قرار گرفته و عایق بسیار مناسب حرارت وصدا از محسنات هبلکس است. به این ویژگی ها، این نکته را نیز باید اضافه کرد که سیمان و ملات مصرفی مورد نیاز برای کشیدن یک دیوار با هبلکس به اندازه یک چهارم یا 25% دیوارکشی با آجر است.

از معایب بلوک سبک هبلکس باید به عدم استحکام و قدرت اتصال نامناسب به سازه اشاره کرد. از این رو، هبلکس در دیوارهای باربر قابل استفاده نبوده و وزن زیادی را نیز متحمل نمی شوند.

انواع بلوک پارکینگ

2-بلوک سیمانی ماسه ای یا معمولی

بلوک های سیمانی ماسه ای یا معمولی از مخلوط کردن سیمان و آب با شن ریزه و ماسه و لرزاندن و متراکم کردن آنها ساخته می شود.بلوک های سیمانی معمولی به صورت تو خالی و تو پر ساخته می شوند. این بلوک ها در قسمتهای مختلف ساختمان اعم از دیوار های باربر و غیر باربر و جدا کننده استفاده می شوند.

بتنی که با آن بلوک خود را می سازیم وزن بلوک ما را مشخص می کند، مثلا بلوک هایی که با شن و ماسه طبیعی و رودخانه ای ساخته می شوند دارای وزن معمولی 2000 کیلوگرم در متر مکعب می باشند که وزن نسبتا بالایی است.

 قیمت بلوک سیمانی سبک

3-بلوک لیکا

در این نوع بلوک دیوار چینی به جای سنگدانه های معمولی از سنگدانه های صنعتی رسی به نام لیکا استفاده می شود. اصولاً واژه لیکا بر گرفته از عبارتExpanded Clay Aggregate Light به معنی دانه رس سبک منبسط شده گرفته شده است. این دانه ها از انبساط خاک رس در کوره های گردان با حرارتی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بدست می آیند.

یکی از مهمترین فرآورده های لیکا در ایران بلوک های سبک لیکا می باشند که از مخلوط سبک دانه ی لیکا با سیمان و آب بدست می آید. ویژگی های منحصر به فرد این نوع از بلوک ها وزن کم، هدایت حرارتی پائین، افت صوتی مناسب، مقاومت در برابر آتش، دوام و پایداری شیمیایی است که این ویژگی های مثبت فراوان سبب گسترش کاربردهای این سنگدانه مصنوعی در ساخت انواع بلوک ها و دیگر کاربردهای مربوط به صنعت ساختمان گردید.

بلوک ارزان

3-بلوک سفالی

بلوک سفالی به عنوان پر مصرف ترین نوع مصالح در دیوارهای ساختمانی، از خاک رس و آب در قالب‌های سوراخدار و در ابعاد مختلف تولید می‌شود. بلوک‌های سفالی همان آجر‌های رسی هستند که در بخش‌های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بلوک‌های سفالی در انواع دیواری و سقفی (سقف تیرچه بلوک) مورد استفاده قرار می‌گیرند. اين بلوک دیوار چینی در ابعاد مختلف توليد می شود. سطح بلوک‌های سفالی معمولاً شياردار است تا ميزان چسبندگی آنها با بتن افزايش يابد. این بلوک ها معمولاً در كارخانه و به وسيله دستگاه‌های مجهز توليد می‌شود تا عاری از ترک و دانه‌های آهكی باشند و رنگ آنها كاملاً يكنواخت بوده و به طور يكسان پخته شده باشد.

سطح بلوک‌های سفالی بايد عاری از انحنا و خميدگی باشد و لبه‌های تيز و مستقيم و بافت ريز و متراكمی داشته باشند. عرض بلوک‌های سفالی معمولاً ۲۵ سانتيمتر و وزن آنها حدود ۳ تا ۱۰ كيلوگرم متغير است.

بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال

4-آجر فشاری

دلیل نامگذاری این نوع آجر اینست که در ابتدا، خشت آن با دست زده می‌شد و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می‌گردید. این نوع آجر معمولاً در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار می‌رود و به روش دستی تهیه می‌شود (آجر گری). این نوع آجر برای تمامی کارهای ساختمانی مانند کرسی چینی، گره‌چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است.

5- بلوک پوکه ای

اما و اما به معرفی بهترین و پرکاربردترین بلوک دیوار چینی عصر حاضر رسیدیم. بلوک پوکه ای معجزه مصالح دیوار چینی عصر حاضر است که با اطمینان می توان گفت که بالای 90 درصد ساختمان های امروزی با این بلوک ساخته می شوند.

مهمترین مشخصه بلوک پوکه ی سبک، طبیعی بودن و دوستدار محیط زیست بودن است. چرا که این بلوک از تف آتشفشانی به نام پوکه معدنی ساخته شده است و از دل طبیعت درآمده است. بلوک پوکه معدنی بسیار سبک وزن بوده و نسبت به بقیه ارزان‌تر است و کیفیت فوق‌العاده خوبی نیز دارد.

قیمت بلوک پوکه ی تبریز 

دیوار بلوک پوکه ای

دیوار بلوک پوکه ای چه شکلی است؟ دیوار بلوک پوکه ای شبیه دیگر دیوارهای بلوکی است، منتها خیلی منظم تر، ردیف تر، با سطحی صاف تر و در کل از نظر ظاهری شکیل تر از دیگر دیوارهای بلوکی است. از نظر مقاومت و عایق بودن نیز، دیوار بلوک پوکه ای، عایق بالی صوت و حرارت دارد و بسیار مقاوم در برابر بلایای طبیعی، ضربه و… است.

بهترین بلوک برای دیوار چینی

بهترین بلوک برای دیوار چینی، بلوک دیوار پوکه ای است که همه آن را با نام بلوک سبک می شناسند. بلوک پوکه ای از لحاظ قیمت بسیار با صرفه تر از سایر بلوک ها است، کیفیت آن نیز بسیار بهتر از دیگر بلوک های مشابه است. پرتی و شکستگی آن بسیار کم بوده و تقریبا کاملا سالم و بدون پرتی در پروژه تحویل داده می شود.

قیمت دیوار چینی بلوک

قیمت دیوار چینی بلوک معمولا به سه صورت متری، کنترات و روز مزد محاسبه می شود که عوامل زیر در تعیین قیمت این عملیات ساختمانی تاثیر گذار می باشند:

شهر و محل دیوار چینی بلوک

قیمت دیوار چینی بلوک و بنایی در شهرهای تهران و کرج نسبت به شهرهای دیگر ایران به علت قیمت بالاتر مصالح، حمل و نقل دشوارتر و دستمزد استادکاران بالاتر می باشد. همچنین در شهر تهران به علت وسعت و بزرگی شهر دستمزد استادکاران در جنوب و شمال شهر با هم متفاوت است.

برای راحت طلب ها: دیوار پیش ساخته بتنی

وسعت(متراژ) و پیچیدگی پروژه

قیمت دیوار چینی معمولا بر اساس متراژ کار محاسبه می شود اما در کارهای متراژ پایین مثل تعمیرات و بازسازی منازل اجرت استادکاران به صورت چکی(توافقی) محاسبه می شود. در بناهایی که دارای معماری خاص و پیچیده هستند به علت زمانبر بودن کار و نیازمند بودن به ابزار و مهارت های تخصصی هزینه دیوار چینی و بنایی هم به تبع افزایش می یابد.

بلوک سبک یا بلوک سیمانی؟

مهارت و تجربه استادکار

مهارت و تخصص استادکاران نیز در برآورد هزینه دستمزد دیوار چینی و بنایی عاملی تعیین کننده است و مواردی چون سابقه کار، میزان رضایت کارفرمایان قبلی، دقت، سرعت، دوری یا نزدیکی به محل پروژه، داشتن شاگرد همراه و… نرخ اجرت استادکاران را تعیین می کنند.

وزن بلوک سیمانی

هزینه ابزار و وسایل جانبی

اگربرای انجام عملیات دیوار چینی نیاز به داربست باشد هزینه تامین آن بر عهده کارفرما می باشد. برای پروژه های کوچک استادکار باید ابزار تخصصی دیوارچینی و بنایی چون شاقول، کمچه، ماله و… را خود تهیه کند اما برای پروژه های متراژ بالا هزینه ابزار و آوردن مصالح پای کاربر بر عهده کارفرما می باشد.

مقایسه انواع بلوک های ساختمانی از همه نظر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه و محاسبه قیمت دیوارچینی با انواع بلوک سبک با کارشناسان بلوک سبک آلوکا از طریق سایت بلوک سبک آلوکا در تماس باشید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *