قبل از خرید مصالح دیوارچینی رعایت چه نکاتی ضروری است؟

انواع بلوک ساختمانی

قبل از خرید مصالح دیوارچینی نظیر بلوک، سفال،آجر و… باید به یکسری نکات و راهنمای خرید مصالح ساختمانی توجه کنید تا خرید مناسب پروژه و شرایط آن داشته باشید. اخیراً ، با ساختمان چند طبقه ای برخورد کردم که طبقه همکف آن از آجرهای سفالی ساخته شده بود. با نگاه دقیق، من همچنین مشاهده کردم که طبقه اول همان ساختمان با استفاده از بلوک های سیمانی توخالی ساخته شده است در حالی که طبقه دوم با استفاده از بلوک های پارتیشن در حال ساخت بود. با تعجب پرسیدم آیا استفاده از آجرها و بلوک های مختلف در طبقات مختلف در آینده بر ساختمان تأثیری نخواهد داشت؟!
بلوک های سیمانی اگر از یک تولید کننده معتبر خریداری شوند به مراتب معمولاً قوی تر و بهتر هستند و می توانند وزن بیشتری نسبت به آجرهای سفالی پخته شده محلی داشته باشند. اما در خرید آنها نیز باید دقت نمود. مقاله زیر کاملا شما را در مورد  راهنمای خرید مصالح ساختمانی و دیوارچینی آگاه سازی می کند.

راهنمای خرید مصالح ساختمانی دیوارچینی

بار ساختمان

جوزف اوریانگ ، یک مهندس ، توضیح می دهد که نوع آجر یا بلوک هایی که برای ساختن ساختمان طبقه خود استفاده می کنید بستگی زیادی به طراحی سازه ای آن و باری دارد که برای حمل طراحی شده است. در بیشتر موارد ، زمانی که از استحکام ساختمان مطمئن نیستید، همان پروژه ای است که مواد سبک مانند بلوک های پارتیشن مخصوصاً در قسمت بالا نیاز است تا استفاده شوند.

لوله ها و سیمها

به گفته اوریانگ ، ساختمان شامل چندین فرایند است. پس از نصب دیوارها، در یک نقطه، شما باید در دیوار حفاری کنید تا مسیرهایی برای سیمها یا لوله های برق ایجاد کنید. اگر از بلوک های سبک پارتیشن بندی استفاده کرده اید، این کار آسان تر است زیرا آنها دارای سوراخ هایی هستند که پس از نصب لوله ها یا سیم ها به راحتی پوشانده می شوند. این کار در مقایسه با زمانی که در حال ایجاد مسیرهای سیم یا لوله در بدنه آجری یا سفالی هستید بسیار آسان تر پیش خواهد رفت.

 خرید بلوک سبک

وزن ، دوام

نقطه ضعف بلوک های پارتیشن بندی این است که نمی توانید بار سنگینی را روی آنها بار کنید. به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید یک مخزن آب برپا کنید، اما با پارتیشن بندی دیوارها با بلوک به مشکل بر می خورید، زیرا نازک هستند. آنها به راحتی به خطر می افتند. اگر قصد دارید کارهای سنگین را روی بلوک های پارتیشن بندی انجام دهید، با استفاده از آجرهای سفالی یا سیمانی یا بلوک های باربر، کار با کیفیت تری خواهید داشت.
دانیل کیون، سازنده، خاطرنشان می کند که در حالی که ممکن است بلوک های سیمانی را روی آجرهای سفالی بسازید، اما نمی توانید آجرهای سفالی یا بلوک های سیمانی را در بالای بلوک های پارتیشن بندی معلق کنید زیرا سبک هستند و نمی توانند وزن آجرهای سفالی یا بلوک های سیمانی را تحمل کنند.

بلوک های سیمانی توخالی در برابر آجرهای سفالی

بر خلاف آجرهای سفالی که اندازه آنها کوچک است ، اوریانگ می گوید بلوک های سیمانی یا بتنی توخالی بهتر هستند زیرا نه تنها به شما فضا می دهند تا در هزینه های ساختمانی صرفه جویی کنید ، بلکه وزن یا بار کل ساختمان را نیز کاهش می دهند. آنها (بلوک های سیمانی) به اندازه آجرهای سفالی دارای وزن قوی هستند. در مورد تحمل بار، برای مثال توانایی دیوار در حمل وزن تیر حلقه و دال، ممکن است بلوک های سیمانی یا آجرهای سفالی را ترجیح دهید. این موردی است که دیوار نه تنها خود را حمل می کند، بلکه بار تیر و صفحه را نیز حمل می کند. برای چنین سازه هایی، اوریانگ می گوید توصیه می شود از آجرهای رس جامد یا بلوک های سیمانی سبک استفاده کنید.
اگر بلوک های سبک سیمانی با کیفیت خوب را از یک تولید کننده معتبر تهیه کنید، آنها معمولاً قوی تر هستند و بار آنها می تواند بیشتر از آجرهای سفالی پخته شده محلی باشد. اگر قصد دارید از آجر برای ساختار تحمل بار استفاده کنید، باید به دنبال بهترین هایی باشید که از خاک خالص ساخته شده اند اما نه آنهایی که از خاک قرمز معمولی خالص ساخته شده اند. آجرهایی که از خاک قرمز ساخته شده اند قوی نیستند و بار زیادی را تحمل نخواهند کرد. متوجه خواهید شد که بلوک های سیمانی بتنی جایگزین بسیار بهتری نسبت به آجرهای ساخته شده از خاک قرمز هستند. "

 قیمت بلوک سبک

مزایای بلوک های سیمانی

بلوک های سیمانی چندین مزیت نسبت به آجرهای سفالی به شما می دهند. هنگامی که بسیار خوب چیده شوند، در هزینه ای که برای گچ کاری صرف خواهید کرد صرفه جویی می شود.
از سوی دیگر ، آجرهای سفالی گاهی اوقات یکنواخت یا یکدست نیستند، به ویژه آنهایی که در محلی و دستی ساخته شده اند، وقتی آنها را از داخل مشاهده می کنید در یک خط نیستند، به این معنی که مجبور به گچ کاری هستید.
اگر آجرهای سفالی محلی را گچ نزنید، دیوار صاف به نظر نمی رسد. همچنین باید گچ را ضخیم تر کار کنید. اما اگر بلوک های سبک بتنی که از یک سازنده معتبر تهیه کنی ، آنها معمولاً یکنواخت هستند. وقتی یک طرف را صاف می کنید، طرف دیگر نیز به طور خودکار صاف می شود، نتیجه ای که با آجرهای سفالی نمی توانید به دست آورید. "
همچنین، بلوک های سیمانی نه تنها به شما این امکان را می دهند که در پایان کار صرفه جویی کنید، درصورت عدم گچ کاری، بلکه در زمان و هزینه کار ساخت و ساز در مقایسه با آجرهای سفالی صرفه جویی می کنید. این به این دلیل است که آنها بزرگ هستند و فضاهای بزرگی را اشغال می کنند. آنها به شما اجازه می دهند از ماسه و سیمان کمتر استفاده کنید.
با این حال ، اوریانگ مشاهده می کند که وقتی کل هزینه را محاسبه می کنید، ممکن است متوجه شوید که آنها تقریباً مشابه کسی هستند که آجرهای سفالی را انتخاب کرده است. این به این دلیل است که آجرهای سفالی نسبت به بلوک های سیمانی بسیار ارزان تر هستند. با استفاده از آجرهای سفالی، شما باید آمادگی این را داشته باشید که هزینه بیشتری را در مقایسه با بلوک های سیمانی برای سیمان و ماسه هزینه کنید.

انواع بلوک ساختمانی

مزایای آجرهای سفالی

یکی از مزایای آجرهای سفالی نسبت به بلوک های سیمانی این است که آنها در ساختن فونداسیون بهترین هستند. آب زیرزمینی در بسیاری از موارد دارای مواد شیمیایی خاصی است که بر بلوک های بتنی تأثیر می گذارد.
"آجرهای سفالی سوخته هیچ واکنشی نشان نمی دهند و تحت تأثیر هیچ چیزی قرار نمی گیرند زیرا می توانند در برابر خوردگی شیمیایی یا اثر آب در مقایسه با سیمان یا بلوک های بتنی مقاومت کنند. هنگامی که از بلوک های سیمانی را در فونداسیون استفاده می کنید، اگر ترک ایجاد شود، به عنوان مثال به دلیل نشستن زمین، به راحتی از طریق بلوک های سیمانی به سمت بالا حرکت می کند. اما آجرهای سفالی، انعطاف پذیری بیشتری دارند و ترک ها به راحتی از آنها عبور نمی کنند. "

مخلوط کردن آجر و بلوک

هنگامی که بلوک ها و آجرها را در یک محل مخلوط می کنید ، به این معنی است که از طراحی ساختمان مطمئن نیستید یا به شما گفته شده است که ساختمان برای استفاده از آجرهای سفالی طراحی نشده است. به همین دلیل است که ساختمانهایی را خواهید یافت که برای مثال طبقه اول با استفاده از بلوک های سیمانی توخالی و پایه با آجرهای سفالی و طبقه دوم یا طبقه های دیگر با بلوک های جدا کننده ساخته شده است.
اوریانگ در ادامه توضیح می دهد که مخلوط کردن بلوک ها و آجرها نیز می تواند به این دلیل باشد که ساختمان به گونه ای طراحی نشده است که دارای اسلب یا کف اضافی باشد ، اما بعداً به آن اضافه شده است و فقط به عنوان یک تخته سقف ساخته شده است ، و شما تصمیم گرفتید یک طبقه دیگر اضافه کنید. بار بیشتری است در این وضعیت ، شما باید آن را تا آنجا که ممکن است سبک نگه دارید، جایی که بلوک های پارتیشن بندی نقش زیاد و مناسب تری ایفا می کنند.

آجرها و بلوک های یکنواخت

پروژه هایی وجود دارد که در آن می توانید از آجرهای یکنواخت از پایه تا طبقه آخر استفاده کنید. در چنین چیدمانی، اوریانگ استدلال می کند که ساختمان باید برای حمل بار طراحی شده باشد. زمانی که یک ساختمان چند طبقه است، همه چیز باید به منظور طول عمر و ایمنی به خوبی انجام شود.

هزینه

یک بلوک سیمانی توخالی خوب با ابعاد 15، 20 سانتی متر بین 5،000 تا 7000 تومان هزینه دارد، بلوک های پارتیشن بندی از نوع بلوک سبک هستند و می توانند بسیار سریعتر از بلوک های سیمانی معمولی ساخته شوند و در بیشتر طبقات مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ چیزی روی آنها معلق نیست.

آجر، بلوک و استفاده از میله آهنی

به گفته دانیل کیون، سازنده، میله های آهنی مورد استفاده شما بستگی به بار مورد نظر ساختمان دارد. اگر این یک طراحی ساختاری است، مهندس شما باید اندازه میله های آهن را مشخص کند، به عنوان مثال، میله های کششی 16 میلی متری که ظاهراً دارای ویژگی های استحکام خاصی هستند.
"برخی از مهندسان سایت از اندازه استاندارد میله آهنی برای طراحی ساختار ساختمان استفاده می کنند. اگر میله های آهنی استانداردها را رعایت نکنند، خطرناک است. اگر همه چیز خراب شود و ساختمان فرو بریزد، مهندس را می توان به قتل عمد متهم کرد. برای حفظ اخلاق حرفه ای، گاهی اوقات باید در مقابل صاحب ساختمان بایستید.
گاهی اوقات شما صاحب پروژه ای هستید که می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کرده و میله های آهنی ارزان تری بخرید و مهندس آنها را بدون آزمایش می پذیرد و مهندس متوجه نمی شود که مشکلی وجود دارد. پس اینجاست که هر دوی شما مقصر فاجعه های بعدی هستید.

برخورد با متخصصان

در حین ساخت و ساز با متخصصان برخورد کنید. بسیاری از افرادی که آنها را مهندس ساختمان می نامند، مدارک لازم را ندارند یا در کار یاد نگرفته اند. هر ساختمانی طبق طرح طراحی می شود. اما در روند ساخت، گاهی اوقات طراحی تغییر می کند اما باید به صورت حرفه ای انجام شود. اگر ساختار را در بر می گیرد، مهندس سازه باید بازنگری کند و تغییرات آسیب دیده را بررسی کند.

نکات خرید مصالح ساختمانی

تمامی موارد بالا، نکات خرید مصالح ساختمانی بودند و دغدغه های مربوط به قبل ساخت و حتی خرید مصالح می باشند. لطفا قبل از انجام هر کار ساخت و سازی، متناسب با پروژه خود، راهنمای خرید مصالح ساختمانی را بخوانید و اقدامات استاندارد سازی لازم از جمله رعایت مباحث استاندارد سازی ساختمان ( مثلا با خرید بلوک سبک دارای نشان استاندارد، تعهد خود را به اتاندارد سازی مصالح دیوار چینی اجرا کرده اید.) انجام دهید. شما مسئول جان ساکنین و خیلی از افرادی هستید که حتی از جلوی ساختمان شما رد می شوند!
 

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *