دیوار چینی با بلوک سیمانی

دیوار چینی با بلوک سیمانی به صورت اصولی و استاندارد می تواند در سرعت و هزینه پروژه بسیار مؤثر باشد. چرا که آجر گران است و سفال گران و بی دوام است اما به نسبت آن ها، قیمت بلوک دیواری به مراتب ارزانتر تمام می شود و چون قالب بلوک بزرگتر از همه آنها است به صرفه تر است. دیوارهای بلوکی، کاربردهای متنوعی از تجاری تا مسکونی دارند.

قیمت بلوک سیمانی دیواری

در مقاله پیش رو بتن آلوکا شما را با نحوه اجرای دیوار با بلوک سیمانی به صورت گام به گام آشنا خواهد کرد سپس اوصول ساخت دیوار بلوکی را یاد خواهید گرفت و در نهایت خواهید توانست از پی دیوار بلوکی تا کرسی چینی با بلوک سیمانی را خودتان انجام دهید، پس همراه ما باشید.

اقدامات ایمنی قبل از اجرای دیوار چینی با بلوک سیمانی

اقدامات ایمنی قبل از ساخت دیوار با بلوک سیمانی، متناسب با نیاز منطقه مکانی ساخت سنجیده می شود اما در کل:

– قبل از کار با مواد و محصولاتی که بر پایه سیمان ساخته می شوند حتما از دستکش ضد آب و عینک محافظ چشم استفاده نمایید. چرا که آسیب های حین کار می تواند به‌صورت دائمی باشد. دستکش ضد آب هم برای جلوگیری از آسیب های پوستی نظیر حساسیت ها یا خراش ها قبل از شروع ساخت دیوار با بلوک سیمانی توصیه می گردد.

– در مورد دیوارهای زیر زمینی دقت شود که قبل از اجرای دیوار بلوک سیمانی در مرحله پایه، سطوح با محلول ضد آب پوشش داده شود.

-حتما در انتخاب نوع بلوک دقت شود، بلوک های مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد به‌خصوص خود را دارند که هرگز نباید به جای هم استفاده گردند، برای مثال برای کرسی چینی حتما باید بلوک سنگین تو خالی خرید کنید اما برای دیوارچینی، بلوک سبک لازم دارید.

اگر نمی دانید کدام بلوک، برای کجا مناسب است و آشنایی کافی با این مقوله ندارید و حتی بلوک ها را نمی شناسید، حتما توصیه می شود که ابتدا مطلب زیر را یک مطالعه دو دقیقه ای داشته باشید.

آشنایی با: بلوک دیواری

مواد لازم جهت اجرای دیوار با بلوک سیمانی

مواد لازم برای اجرای دیوار با بلوک سیمانی

1- دستکش کار

2- ملات سیمانی

3- چرخ دستی یا میکسر

4- بتن آماده

5- ماله

6- ابزار اتصال

7- اره سنگ تراشی

8- چکش سنگ تراشی

9- بلوک سیمانی ترجیحا بلوک سبک سیمانی برای کاهش بار مرده

10- نوار اندازه گیری

11- عینک ایمنی

12- گچ

13- میلگرد

پس از تهیه مواد و تجهیزات لازم به سراغ تشریح مراحل و نحوه اجرای دیوار با بلوک سیمانی به‌صورت گام به گام می رویم. اما ابتدا لازم است که در مورد اندازه و ابعاد بلوک سیمانی که برای پی لازم است کمی اطلاعات داشته باشید.

اندازه و ابعاد بلوک سیمانی

آموزش دیوار چینی با بلوک سیمانی

آموزش دیوار چینی با بلوک

صرف نظر از هدف اجرای دیوار با بلوک سیمانی، مراحل ساخت دیوار با بلوک سیمانی ثابت است. روش گام به گام ساخت دیوار با بلوک سیمانی سبک به شرح زیر می باشد:

1- اولین مرحله در ساخت دیوار بلوکی مانند سایر مصالح دیوارچینی، ریختن پی با استفاده از سنگ می باشد.

پی دیوار بلوکی

پی دیوار بلوکی برای حمایت از دیوار بلوک سیمانی، جهت ساختن و ایمن‌سازی صحیح دیوارهای بزرگ لازم است، معمولا قسمت بالای فونداسیون کمی زیر زمین نگه داشته می شود و با پایان یافتن دیوار فونداسیون پنهان می شود. یعنی پایه ها در زیرزمین قرار دارند و  بارهای ساختاری ساختمان را به خاک نگهدارنده منتقل می کنند. در واقع پایه ها با بتن ریخته شده در زیر عمق یخبندان قرار می گیرند تا از آسیب ناشی از یخ زدگی خاک جلوگیری کنند.

پایه ها باید روی خاک بومی بدون مزاحمت قرار گیرند، مگر اینکه این خاک نامناسب، ضعیف یا نرم باشد. در این حالت، خاک باید برداشته شود و با خاک فشرده، شن یا بتن جایگزین شود. به همین ترتیب، ریشه های درخت، نخاله های ساختمانی و یخ باید قبل از قرار دادن پایه ها برداشته شوند. پی دیوار بلوکی باید به دقت تراز شود تا دیوار بلوکی در نزدیکی خط وسط پایه قرار گیرد.

آشنایی با بهترین مصالح و روش: دیوار چینی جدید

کندن پی را با حفر منطقه زیر دیوار و چند سانتیمتر زیر خط سرما، یعنی حداکثر عمق زمینی که خاک در زمستان در زیر آن یخ نمی زند، شروع کنید. از میلگرد استفاده کنید چرا که میلگرد نصب شده در پایه، نقاط ضعف اتصالات را کم می کند. برای طراحی پایه ها مانند محل نصب آرماتور عمودی، با یک مهندس سازه مشورت کنید. به طور معمول پی دیواربلوکی، با هفت ردیف بلوک، 24 اینچ عرض و 12 اینچ عمق دارد و باید پایه آن 30 اینچ کمتر از سطح باشد.

بتن لازم برای فونداسیون را می توان با دست در میکسر یا جعبه ملات مخلوط کرد، یا می توانید آن را از بتن آماده های فعال در شهر خود، سفارش دهید. بتن در قسمت بالای پایه ریخته شده باید کاملاً تراز باشد، اما نیازی به شناور و ماله زدن ندارد تا کاملاً صاف شود. قبل از شروع ساخت دیوار مطمئن شوید که پایه کاملاً سفت و سخت شده است.

پی دیوار بلوکی

بعد از اینکه فونداسیون ریخته شده، کاملاً خوب و سفت شد، با استفاده از خط گچ، رئوس کار چیدن دیوار بلوک سیمانی روی سطح زیرین را علامت گذاری کنید.

2- مرحله دوم، حفاری زمین برای پی است. عملیاتی که اینجا انجام می شود متناسب با اندازه مورد نیاز فونداسیون و شرایط مکانی می باشد. برای مثال اگر عملیات ساخت دیوار با بلوک سیمانی در منطقه ای با آب و هوای گرم و در متراژ کوچک انجام می پذیرد، این مرحله می تواند یک حفاری ساده با بیل باشد. اما برای مناطق سرد که احتمال یخبندان وجود دارد، حفاری باید به‌صورت اساسی و با تجهیزات خاص انجام پذیرد.

3- سپس بتن ریزی روی فونداسیون را انجام دهید. این بتن می تواند به‌صورت آماده سفارش و توسط کامیون تحویل گرفته و روی پی ریخته شود و یا با میکسر تولید گردد.

4- بعد از حصول اطمینان کامل از داشتن پایه های محکم برای شروع دیوارچینی، پایه های دیوار را حداقل دو برابر بلوک سیمانی محاسبه نمایید.

5- بعد از مطمئن شدن از انجام درست مرحله فونداسیون و سفت شدن پایه، یک خط گچی در امتداد دیواره بلوکی به عنوان خط مرجع جهت ایجاد دیواری صاف و منظم بکشید.

6- بلوک ها را روی دیوار با فاصله 9.65 سانتی‌متر بچینید. این فاصله جهت ریختن ملات برای اتصال بلوک ها به هم تعریف می شود. گذاشتن شکاف ما بین بلوک های سیمانی بسیار ضروری است. حتما از داشتن استحکام لازم بلوک های پی، مطمئن شوید.

استحکام بلوک سیمانی

7- ملات مرطوب از قبل آماده شده را روی بلوک ها ریخته و با ماله صاف کنید. طوری ملات را با ماله صاف کنید که هم شکاف ها پر شود و هم ملات اضافه به سمت خارجی دیوار ریخته شود.

8- حال یک تخته ملات 2.54 سانتیمتری روی بلوک ها قرار دهید. تخته ملات برای توزیع یکنواخت ملات روی بلوک ها و تنظیم دوره بعدی بلوک استفاده می گردد.

9- گوشه های دیوار را با برش بلوک ها تنظیم نمایید.اگر به درستی برنامه ریزی کنید احتمالا نیازی به برش بلوک ها نباشد، اما اگر لازم شده از اره برقی مجهز به تیغ سنگ تراشی استفاده کنید.

10- دوره بعدی چیدن بلوک را با نیم بلوک شروع کنید تا اطمینان حاصل کنید که اتصالات عمودی به درستی در مسیر مستقیم اجرا می شوند.

11- دوره ها را یکی پس دیگه عین دوره اول بچینید. ولی در هر دوره بلوک ها را از لحاظ سطح صاف و در امتداد خط مرجع بودن بررسی نمایید.

تنظیم خط چینش بلوک در دیوار

12- برای دیوارهای با ارتفاع بلند، بهتر است که هر روز بیشتر از شش لای یا دوره کار نکنید. چون این کار باعث می شود ملات کاملا سفت و محکم شود و احتمال خراب شدن دیوار کاهش یابد. حتما بگذارید ملات سفت شود و قبل از سفت شدن ملات از حمل بار و وزن اضافی بر روی مفاصل خودداری نمایید.

13- همانطور که به سمت بالا کار میکنید از تقویت کننده فلزی استفاده نمایید. بعد از هر دوره، سوم یا چهارم در روز باید از نوارهای تقویت کننده فلزی در لای ملات قبل از شروع دوره بعدی استفاده کرد. تقویت عمودی دیوار با میلگرد و پرکردن حفره ها، باعث خواهد شد که مقاومت جانبی بین ردیف های بلوک افزایش یابد.

14- اتصالات را تمام کنید.بسته به اندازه پروژه و سرعت اجرای دیوار با بلوک سیمانی، باید اتصالات بین بلوک ها را به صورت دورهای صاف پایان دهید. این کار قبل از سفت شدن ملات باید انجام شود.

15- انتهای دیوار را با بلوک های مخصوص این کار که به بلوک درپوش معروفند پوشش دهید. از صاف بودن دیوار و پوشش ملات اطمینان حاصل نمایید.

معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی

کرسی چینی با بلوک سیمانی

در مواردی لازم است که بین پی و دیوار چند لایه آجر کار شود تا اهدافی نظیر افزایش مقاومت، تراز بندی شیب، پوشش اختلاف ارتفاع سطوح و… برآورده شود، به این عملیات کرسی چینی می گویند. در کرسی چینی با بلوک سیمانی، به جای آجر از بلوک سیمانی تو خالی استفاده می شود.

آشنایی با : انواع بلوک سیمانی

عموما در مناطقی که دارای خاک نرم هستند برای کاهش تنش های وارد بر خاک و افزایش ایمنی ساخت، از کرسی چینی استفاده می شود.همچنین در زمین های شیب دار و در ساختمان هایی که در سطوح بالا و پایین قرار دارند، کرسی چینی الزامی است.

آموزش ریسمان کشی دیوار

ابتدا گوشه ها را بسازید. هنگامی که یک دیوار آجری می سازید، همیشه از گوشه های خود شروع کنید. وقتی شروع به  چیدن ردیف ها می کنید، گوشه ها به هدایت بقیه دیوار کمک می کنند. از تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که گوشه های شما صاف و همسطح هستند. گوش ها به عنوان سرنخ عمل می کنند.

فونداسیون دیوار را آماده کنید: مطمئن شوید که فونداسیون دیوار به درستی آماده و تراز شده است. از یک رشته نایلونی یا پلی استر قوی و غیر کششی و یا نخ که برای ایجاد یک خط مرجع مستقیم و هموار استفاده می شود.

حال یک خط بلوک در گوشه ها به عنوان الگو بچینید. بلوک های خط الگو را در هر انتهای دیوار، به طور معمول در نقاط شروع و پایان قرار دهید. بلوک های خطی باید به گونه ای قرار گیرند که بریدگی های آنها به سمت داخل و به سمت دیوار باشد.

یک گره در گوشه اول ببندید و آن را تا گوشه ی بعدی و چسبیده به لایه اول بلوک یا آجر بکشید و در گوشه دوم ثابت و محکم کنید. خط باید محکم باشد، به اندازه کافی شل بگذارید تا امکان تنظیمات وجود داشته باشد.

از تراز تنظیم سطح نجاری استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا اولین ردیف بلوک یا آجر تراز است یا خیر. اگر تراز نباشد، بلوک های الگو را با ضربه زدن به آرامی با یک چکش زیر آن تنظیم کنید.

همانطور که دوره های بعدی آجر یا بلوک را می چینید، خط تراز را محکم و در یک راستا با بلوک های خط حرکت دهید. این کار تضمین می کند که ردیف جدید، مستقیم و صاف است.

طریقه چیدن دیوار ۲۰ سانتی

طریقه چیدن دیوار ۲۰ سانتی همانند مرحله کامل قبل است منتها در این شرایط حتما باید بلوک سیمانی 20*20*40 را انتخاب و خرید نمایید. به ازای یک مترمربع حدود 11 تا از این بلوک نیاز خواهد شد. قیمت بلوک سیمانی 20*20*40 را نیز می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

مزایای دیوار چینی با بلوک

مزایای دیوار چینی با بلوک سیمانی

1- انواع بلوک دیوار چینی مقرون به صرفه تر از هر مصالح دیوارچینی است.

2- دیوار ساخته شده با بلوک سیمانی با دوام تر و مقاوم تر می باشد.

3- مراحل اجرای بلوک سیمانی آسان و سریع می باشد.

4- دیوار بلوک سیمانی به کنترل فرسایش زمین کمک می کند.

5- مقرون به صرفه بودن دیوار چینی با بلوک سیمانی به دلیل قیمت مناسب بلوک سیمانی

در این مطلب روش گام به گام ساخت دیوار با بلوک سیمانی توسط مهندسین بتن آلوکا به صورت جامع و مختصر شرح داده شد. امیدواریم راضی بوده باشید.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *