پومیس چیست؟

پومیس و بلوک سبک پومیسی حاصل از آن نقش بسزایی در ساختمان سازی امروزی دارد. پومیس یا پوکه معدنی، سبک دانه‌های طبیعی می‌باشد که از دل کوههای آتشفشانی استخراج می‌شوند. انواع مختلف پومیس وجود دارد از پوکه سفید بستان آباد گرفته تا پوکه سیاه قروه در خانواده پومیس جای گرفته‌اند.

همچنین دسته‌بندی پوکه معدنی خود دارای شکل‌های متفاوت بادامی، نخودی و … می‌باشند. اولین و رایجترین کاربرد پومیس در ساخت بلوک‌ سبک پومیسی می‌باشد. برای ساخت بلوک‌ سبک پومیسی، بهترین پوکه پیشنهادی، پوکه سفید تبریز یا بستان آباد می‌باشد. در ادامه با پومیس و بلوک های ساخته شده با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

خرید بلوک سیمانی سبک

پومیس چیست؟

پومیس یا پوکه معدنی تف آتشفشانی یا کف شیشه‌ای و حفره دار به رنگ سفید، خاکستری یا قهوه‌ای است. ماده معدنی پومیس در واقع محصول فوران‌های انفجاری آتشفشان می‌باشد که بر اثر خارج شدن گازهای زندانی در گدازه‌های غنی از سیلیس مانند ریولیت یا داسیت حاصل می‌شود. پوکه به شدت متخلخل ودارای حفره‌های بسیار می‌باشد. قطـعات کامل پومیس به دلیل وزن ویژه بسیار کم و قابلیت نفوذ بسیارپایین، روی آب شناور می‌ماننـــــد.

پوکه معدنی در جنوب غرب تبریز و در شمال باختری ارتفاعات سهند بخاطر شرایط آب و هوایی معتدل کوهستانی و خاک حاصلخیز تولید شده از مواد آذر آواری و پوشش گیاهی نسبتاٌ مناسب به ویژه در زمین‌های مسطح و حاشیه رودخانه‌های اسکوچای و کندوان چای از ارتفاعات سهند، وجود دارد.

تمامی این ناحیه توسط مواد آذر آواری برآمده از تکاپو‌های آتشفشانی سهند پوشیده شده است. این مواد دربرگیرنده لاهار، خاکستر، آگلومرا، توف و کنگلومرای پلی میکتیک با سرآغاز سنگ‌های آتشفشانی می‌باشند.

قیمت بلوک سبک تیریز

پومیسیت (Pumicite) چیست؟

پومیسیت به اجزاء ریزتر پومیس اطلاق می‌شود و فرق آن با پومیس در ‌اندازه ذرات می‌باشد. معمولاٌ قطر ذرات تشکیل دهنده پومیسیت کمتر از 0/06 میلی‌متر است. پومیس سیلیسی دارای حفرات کروی حاکی از بالا بودن فشار بخار در طی فوران است.

پومیس و پومیسیت چه تفاوتی با هم دارند؟

فرق پومیس با پومیسیت

پومیس و پومیسیت شیشه آتشفشانی سیلیسی به رنگ روشن هستند. این مواد از انفجار گــــدازه‌هـای سیــــال و جنبش آتشفشانی حاصل می‌شوند. گدازه‌ها به مواد کف مانند دربرگیرنده حــــبابی و ذرات جامد ریز تبدیل شده که در برگیرنده ذرات زاویه دار شیشه‌ای با قطـعات خرد شده پومیس می‌باشد.

اصلی‌ترین تفاوت بین پومیس و پومیسیت در‌اندازه دانه‌بندی ذرات تشکیل شده است. به ذرات بزرگتر از ۲ الی ۳میلیمتر پومـــیس و ذرات کوچـــکتر از ۲میلیمتر تا‌ اندازه پودری را پومیسیت می‌گویند.

پومیس و پومیسیت به علت جرم حجمی کم، عایق صوت و گرما و قابلیت صیقل دادن، یک ماده قابل استفاده درصنعت است. کاربرد عمده پومیس در صنوف عمران، روکش کردن جاده، زیر ریل راه آهن و تولید بلوک سبک پومیسی می‌باشد. پومیسیت به عنوان افزودنی در پوزولان در تشکیل بلوک بتن مقاوم استعمال دارد.

پوکه برای پوشش سقف، مجسمه‌سازی و … استعمال زیاد دارد و به علت جرم حجمی مختصر در دیوارکشی بناهای بزرگ به عنوان بلوک سبک پوکه ای به کار بسته می‌شود. معرفی معادن پومیس از طریق بازدید صحرایی و اکتشاف چکشی صورت می گیرد.

بهترین نوع پوکه ساختمانی

کاربرد سنگ پومیس

امروزه سبک دانه پومیس در صنایع گوناگون نظیر ساختمان، محصولات شیمیایی، شیشه، چرم، الکترونیک و زراعت به عنوان مصالح پر کننده، ساینده، عایق و نگهدارنده آب، کاربرد زیاد دارد.

وجود لایه‌های پومیس در بین لاهار و خاکستر‌های آتشفشانی، توجه اقتصادی استفاده از این مواد آذر آواری را فراهم آورده است. پومیس‌ها به دلیل شرایط فیزیکی و مکانیکی خود، از ارزش اقتصادی فوق‌العاده ای برخوردار می‌باشند.

بلوک سبک پومیسی

از گونه‌ها‌ی بلوک‌های بهره‌گیری شده برای دیوار چینی در ساختمانها، بلوک سبک پومیسی می‌باشد. بلوک سبک پومیس از آمیخته کردن سیمان، آب، سنگدانه‌های سبک پس از لرزاندن و متراکم کردن در دستگاه‌های مخصوص ساخت بلوک تولید می‌شوند و قابلیت تولید در ابعاد گوناگون را دارند.

بلوک پوکه ای به‌شکل تو خالی و تو پر می‌باشد که سبب کم شدن در هزینه ساخت ساختمان و تفریق وزن سازه می‌شود.
این بلوک ها امروزه یکی از مصالح پرکاربرد و به صرفه اقتصادی در صنعت ساختمان سازی، چه از لحاظ سرعت اجرا و چه  قابلیت‌های بیشمار دیگر چون کاهش مصرف انرژی می‌باشند.

انواع بلوک سبک

بلوک سبک پومیس انواع گوناگون صنعتی، لیکا و پوکه‌ای دارد که هر کدام کاربرد منحصر بفرد خود را دارند.

 1. بلوک پوکه صنعتی

بلوک پوکه صنعتی بلوکی است که از پوکه صنعتی تولید می‌شود، پوکه صنعتی، پوکه‌ای است که به طور صنعتی و در کارخانه تولید می شود و ماده اصلی آن خاک رس است که در کوره‌های بزرگ بلوک سازی‌ها در دمای بسیار بالا، طی مراحل مشخصی ساخته می‌شود.

2. بلوک پوکه ای

آشنایی با بلوک پوکه ای یا پومیسی

بلوک پوکه ای از پوکه معدنی استخراج شده از معدن پوکه (بستان آباد، تبریز و یا قروه کردستان) ساخته می شود و در سایز‌های گوناگون همانند (۷*۲۰*۴۰) ، (۱۰*۲۰*۴۰) ، (۱۵*۲۰*۴۰) ،  (۲۰*۲۰*۴۰) ، (۱۵*۲۰*۵۰) فرآوری و روانه بازار می شود. همچنین از لحاظ تنوع جداره‌ها نیز به صورت بلوک دوجداره، بلوک سه جداره و بلوک چهارجداره (با تنوع مختلف) بر حسب نیاز تولید می‌شوند. قیمت سایزهای بلوک بالا در لینک های زیر جداگانه گذاشته شده است.

قیمت بلوک 20 سانتی

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

قیمت بلوک ۱۰ سانتی

مراحل تولید بلوک پومیسی

مواد اولیه بلوک سبک پومیسی، پوکه معدنی بستان آباد یا پوکه معدنی تبریز، سیمان، آب، مواد افزودنی بتن می‌باشد،
که با باسکول دیجیتال‌اندازه گیری و توزین شده و از راه دو اسکرو به میکسر انتقال و درهم میگردد. سپس مواد آمیخته شده توسط نوار نقاله به داخل دستگاه بلوک زنی منتقل و قالب ویبره پر و پرس به چهره همزمان انجام می‌شود.

سپس بلوک های تولیدی توسط لیفتراک بر روی پالت قرار گرفته و به اتاق بخار منتقل می شود. بعد از گذشت نزدیک یک شبانه روز بلوک‌ها روی پالت‌های فلزی یا چوبی چیده شده و سرانجام کار بسته‌بندی و تسمه کشی انجام می گیرد.

مشخصات بلوک سبک پومیس

1-بلوک پومیسی دارای مشخصه فنی بر اساس الزامات مبحث ۱۹ آئین نامه مقررات ملی ساختمان مملکت می‌باشد.

2-در دیوارکشی درون و بیرون ساختمان‌ها به علت سبک‌سازی سازه ناگزیر به کارگیری بلوک سبک پومیس هستیم.

3-به دلایل کاهش قابل توجه انتقال صوت و بازداری از برباد دان انرژی گرمایی و … در ساختمان، استفاده از بلوک پوکه توصیه می‌شود.

4-از قابلیت‌های دیگر بلوک سبک می توان به چسبندگی بسیار بالا اشاره کرد.

5-دوغاب بتن بلوک پومیس به دلیل همجنس بودن با دیوارهای نمدار ساختمان‌ها (نماکاری)، قابلیت سوراخ کردن، برش، اره کردن و نصب آسان روکار دارد.

6-از دیگر مزایای بلوک پوکه ای، کاهش هزینه پولی، نازک کاری و نمای ساختمان به دلیل داشتن سطح هموار بلوک
و کاهش موعد اجرای پروژه به خاطر نصب و پیشرفت تند اجرا با بلوک پوکه ای تبریز می توان اشاره کرد.

اصلی ترین خواص پوکه معدنی

مزایای بلوک پوکه

1-استفاده از بلوک‌ پومیس، به علت وزن کم و آسانی کار، کاهش هزینه و موعد اجرا و حمل و نقل آسان، در ساختمان سازی امروزی رواج پیدا کرده است. از طرف دیگر به دلیل سبک بودن این بلوک‌ها وزن کلی ساختمان کاهش می‌یابد و نیروی مؤثر زمین لرزه به علت تفریق ابعاد سازه کم می شود.

2-بلوک پومیسی عایق حرارت می باشد و از سیمان و پوکه معدنی تشکیل شده است که لایه عایق گرمایشی مناسبی را برای دیوارها ایجاد می‌کند. دیوار ساخته شده با این بلوک به عنوان دیوار عایق همگن محسوب می‌شود و الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را تأمین می‌نماید.

3-عایق صوتی و جذب صوت بالا از دیگر مزایای مهم بلوک پوکه است، از این رو با به کارگیری این مصالح دیوارچینی در دیوار الزامات مبحث 18 مقررات ملی ساختمان تامین می شود.

4-مقاومت بلوک پومیسی بسیار بالا است، این بلوک دارای پایداری بالا در مقابله با بارهای وارده بر ساختمان یا دیوار بر اساس اصول اصلی ساختمان‌سازی می‌باشد. همچنین به دلیل ناچیز کردن نیروی زلزله و افزایش پایداری نوسان ساختمان، بلوک سبک تبریز در مناطق زمین لرزه خیز استفاده عمومی‌تری دارد.

5-کارپذیری فیزیکی و کارپذیری با گونه‌ها ملات در بلوک تولید شده از پوکه باعث شده است که برش دادن، سوراخ کردن، کوبیدن میخ، و شیارزدن برای کابل کشی و تأسیسات به راحتی اجرا شود و همچنین اجرای گونه‌های متداول ملات به دلیل بافت زبر روی بلوک‌ها و جذب آب کم به آسانی انجام‌پذیر است.

6-دانه‌های پوکه معدنی در دمای بالا تولید می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند شوک حرارتی در دماهای بالا را تحمل نمایند و مقاومت بالایی در مقابل آتش‌نشان دهند.

7-بلوک سبک و به طور کلی اجزای بتنی سخته شده با دانه‌های پوکه سفید، مقاومت خوبی دارند که این مساله منجر به حفظ جان ساکنین ساختمان می شود.

بلوک سیمانی جدید بدون نیاز به ملات

قیمت پومیس و بلوک پوکه

قیمت پومیس

انواع گوناگون بلوک سبک از جمله لیکا، گازی، پوکه‌ای، پوکه‌ای سبک و.… وجود دارد. با توجه به گونه و کیفیت مواد اولیه، قیمت بلوک پوکه ای کارخانه‌های مختلف متفاوت می باشد. برحسب میزان کیفیت و خرج مد نظر می توان اقدام به خرید انواع بلوک سبک کرد.

بلوک پوکه صنعتی قیمت بالاتری نسبت به بلوک پوکه معدنی دارد. برای آگاهی از جزئیات بها گونه‌های بلوک سبک و پوکه معدنی می‌توانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

قیمت بلوک پوکه ای

خرید پومیس و بلوک حاصل از آن

از دو روش برای خرید بلوک سبک و پومیس اقدام کنید. اول اینکه به اینترنت سربزنید و سایت‌های معتبر مثل بتن آلوکا رو چک کنید، یا اینکه به مصالح فروشان سر بزنید که این روش واقعا بدلیل اتلاف وقت و هزینه منسوخ شده است نهایتا از پروژه‌های همکار پرس و جو کنید.

قیمت پوکه معدنی تبریز

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *