ساخت استخر با بلوک سیمانی

روش های مختلفی برای ساخت استخر با بلوک سیمانی وجود دارد. روشی که در این بخش توضیح داده شده است مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی سبک است که می توان آن را گچ کاری کرد یا همراه با آستر استفاده کرد.

این تنها یک روش برای ساخت استخر با شنای بتنی است، روش های دیگری نیز وجود دارد که متناسب با مهارت، قابل اجرا هستند.

خرید بلوک سیمانی استخر

طرز ساخت استخر با بلوک سیمانی

به نظر می رسد دوران سخت اقتصادی باعث شده است تا تعداد مردمی که می خواهند استخر شنای خود را بسازند روند صعودی داشته باشند. سایت های زیادی وجود دارند که اطلاعاتی را (البته با هزینه) در مورد نحوه ساخت استخر ارائه می کنند، اما در اینجا و در ادامه، کامل و رایگان یاد می گیرید که چگونه استخر مناسب شنا را، خودتان بسازید.

ویژگی های اصلی استخر با بلوک سیمانی

طرز ساخت استخر بلوک سیمانی مخصوص

1-طول این استخر 16 متر و عرض آن 6 متر و عمق آن بین 1.30 تا 2.60 متر است. یک استخر کوچک برای کودکان 4 متر در 2 متر است.

2-برای ساخت و ساز از بلوک های سبک بتنی یا بلوک پوکه ای به عرض 20 سانتی‌متر استفاده می شود.

3-مکان اتاق فنی و مخزن برق در مجاورت استخر تعبیه شود.

4-دو گروه فیلتر 40 متر مربع در ساعت، آب را با روش الکترولیز نمک فیلتر می کنند.

5-پوشش داخلی ساخته شده از رزین تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده است.

6-وجود یک طرح اولیه برای تجسم پروژه الزامی است. همچنین هنگام درخواست برای مجوز ساختمان مورد نیاز است. نمودار چیدمان لوله کشی استخر در طرح اولیه نشان می دهد که چگونه همه قطعات به هم متصل می شوند و در کجا قرار می گیرند. این طرح همچنین لوله های تعبیه شده در پایین را نشان می دهد.

7-برای نصب فیلترها و پمپ های فیلتراسیون، پمپ حرارتی، شیرها، لوله ها و غیره برنامه ریزی کنید.

8-پیشرفت در ساخت استخر با استفاده از بلوک‌ بتنی سبک، سریع تر است. بر خلاف استخرهای ساخته شده با پانل، که در آن بتن برای دیوارها و پایین به طور همزمان ریخته می شود ، یک استخر شنا که با بلوک های سبک ساخته شده است شامل چندین مرحله زیر است.

قیمت بلوک در انواع مختلف

ساخت استخر بلوک سیمانی

1. ریخته گری کف بتنی پس از اینکه پانل های مشبک تقویت کننده فولادی ساخته شد. شرایط فاصله ستون در دیوار بلوکی باید رعایت گردد.

2. ایجاد دیواره های استخر با بالا بردن بلوک های سیمانی که بتن هم‌زمان با مونتاژ بلوک ها ریخته می شود.

3. استفاده از پرکننده برای تسطیح سطوح ناهموار و صاف کردن دیواره های استخر

4-بسته به نوع آستر، ممکن است نیاز به عایق رطوبتی باشد.

ساخت آلاچیق با بلوک سیمانی

مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی

مراحل-ساخت-استخر-با-بلوک-سیمانی

1-ابتدا اندازه استخر و مکان آن را تعیین کنید. برای یک استخر، دیواری با بلوک 20 سانتی متری می‌خواهیم محل را 30 سانتی‌متر بزرگ‌تر علامت‌گذاری می کنیم. برای اطمینان از مربع بودن ابعاد، در 4 گوشه منطقه حفاری، پایه ها را تنظیم کنید.

2-برای مشخص کردن محیط بیرونی حفاری، نخ را از هر یک از پایه ها بکشید. بعد، رشته را روی درجه نهایی مورد نظر استخر قرار دهید و سطح را بررسی کنید. حفره ای را درست در داخل رشته و ستون ها حفر کنید.

3-عمق را می توان از امتداد رشته های نخ اندازه گیری کرد. بتن به اندازه ی 15 سانتی‌متر در کف و 7.5 سانتی‌متر برای خط آب و ضخامت پوشش برای به دست آوردن سطح آب مورد نظر ریخته شود. اگر قرار است آب در انتهای کم عمق 91 سانتی‌متر باشد، عمق از درجه نهایی 91 سانتی‌متر + 15 سانتی‌متر برای کف + 7 سانتی‌متر برای خط آب + 5 سانتی‌متر برای پوشش سنگ‌فرش = 118 سانتی‌متر از خط اندازه گیری است.

یک ترانشه اضافی به ابعاد 30 سانتی‌متر و عمق 30 سانتی‌متر در اطراف کل محیط حفر کنید، این سنگر به همراه کف استخر ریخته می شود.

4-منطقه ای را در عمیق ترین قسمت حفر کنید تا زهکش های اصلی را تنظیم کنید و یک ترانشه از زهکش های اصلی به بیرون محیط حفر کنید تا لوله کشی تخلیه اصلی را در سطح زمین قرار دهید. لوله کشی را با شن یا خاک بپوشانید و از شن در اطراف زهکشی های اصلی برای محکم کردن آنها استفاده کنید.

5-اگر زمین دارای خاک سست یا رسی است یا مشکل زهکشی آب دارد یا آب زیرزمینی وجود دارد، یک لوله سوراخ دار در دهانه زهکش اصلی که برای لوله کشی استفاده نمی شود نصب کنید و یک هیدرو استات در بالای زهکش نصب کنید.

لوله سوراخ شده باید با سنگ بسته شود تا فشار آب زیر کف در داخل استخر بالا بیاید و از شناور شدن پوسته استخر در زمان خالی جلوگیری کند. شن‌های اطراف زهکش‌ها را کم بگذارید تا مطمئن شوید که بتن زیادی در اطراف آنها وجود دارد.

6-میلگردها را به شکل شبکه های 15 سانتی‌متر در 15 سانتی‌متر در کف ببندید. انتهای میلگرد را در اطراف محیط به سمت بالا بچرخانید تا از کف ریخته شده بالاتر بروند. این کار باعث می شود که میلگرد، دیوارهای بلوک را به زمین ببندد و از هرگونه جابجایی جلوگیری شود. قفس میلگرد را از روی زمین بلند کنید، و با یک سیم مسی به طول استخر بچسبانید.

یک انتهای سیم باید نزدیک به تجهیزات و انتهای دیگر به بالای سطح زمین برسد. سیم را حداقل در سه مکان با استفاده از گیره های برنجی به میلگرد وصل کنید.

7- اکنون کف آماده ریختن بتن و اتمام است، سطح صاف مطلوب نیست زیرا گچ را نمی پذیرد. زمانی که کف به اندازه کافی خشک شد، دیوارهای بلوک بتنی را می توان تا ارتفاع مورد نظر، قرار داد.

8-به خاطر داشته باشید که هر بلوکی را که نمی توان استفاده کرد حتما از بلوک سیمانی استخر استفاده کنید. هنگامی که دیوارهای بلوک ساخته شد، یک میلگرد شماره 3 یا 4 را در هر حفره بلوک بیندازید. برای کمک به ته‌نشین شدن بتن در پایین، اگر آنها را برای مدتی طولانی رها کنید، ضرری ندارد زیرا می توان این میلگردها را در حین پرکردن بلوک جابجا کرد. هر حفره بلوک را با بتن پر کنید. شما اکنون یک استخر بلوک بتنی دارید که آماده است تا کاشی را روی آن قرار دهید و گچ کاری کنید.

راهروی بتنی به چه دلیل باید استفاده گردد؟

ضخامت دیوار استخر بلوکی

ضخامت دیوار استخر بلوکی

ضخامت دیوارها در استخر بلوکی بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع بلوک ها یا مصالح ساختمانی مورد استفاده، الزامات طراحی و مهندسی و قوانین و مقررات محلی ساختمان می تواند متفاوت باشد.

اما به طور کلی ضخامت این دیوارها با ملاحظات ساختاری برای تضمین پایداری، ایمنی و طول عمر استخر تعیین می شود. دیوارهای ضخیم‌تر می توانند استحکام سازه ای بیشتری ایجاد کنند، اما به مراتب هزینه کلی ساخت و ساز را نیز افزایش می دهند.

برای استخرهای کوچک ساختمان های مسکونی، بسته به عوامل ذکر شده در بالا، ضخامت دیوار حداقل به ضخامت معکوس بلوک یعنی 40 سانتی‌متر کار شود. عموما بلوک ها در طول 40 سانتی‌متر ساخته می شوند و این ارتفاع متغیر است که بلوک ها را از هم متمایز می کند.

در زمان ساخت استخر بلوکی، عموما بلوک ها را معکوس دیوارهای معمولی کار می کنند و به‌صورت طولی می چینند در این حالت حداقل ضخامتی که ایجاد می شود 40 سانتی‌متر می باشد که این مورد در استخرهای عمومی برای کسب دوام بالا باید خیلی بیشتر باشد.

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

یعنی استخر تجاری یا بزرگتر ممکن است به دلیل استفاده بیشتر و مقررات ایمنی سختگیرانه تر، به دیوارهای ضخیم تری نیاز داشته باشند و ضخامت دیوار استخر بلوکی حتی به 1 یا حتی 1.5 متر نیز برسد.

حتما در این مورد با یک طراح، مهندس یا متخصص ساخت استخر مشورت کنید که می تواند نیازهای منحصر به فرد پروژه شما را ارزیابی کند و بر اساس قوانین محلی و نیاز، بهترین روش ها برای اطمینان از پایداری، ایمنی و مطابقت استخر با استانداردهای مربوط پیشنهاد کند.

حتی برای برخی از پروژه ها یا در برخی از بخش های پوسته استخر، یک سازنده دیوارهای پوسته را مثلا در جایی که خاک فشار بیشتری وارد می کند ضخیم‌تر می کند و یا ممکن است به دلیل شرایط توپوگرافی کل پوسته ضخیم‌تر باشد. به عنوان مثال، استخری که در پایه یک شیب ساخته شده است ممکن است به دیوارهایی به ضخامت 1.5 متر نیاز داشته باشد.

هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی

احتمالا قبلاً در اینترنت، قیمت ساخت استخر را جستجو کرده اید و متوجه شده اید که یک استخر زمینی لوکس را می توان با کسری از هزینه ای که یک سازنده استخر برای شما نقل کرده است ساخت. در ذهن شما ممکن است سوالاتی پیش آید مثلا بلوک ها از نظر ساختاری برای وزن گرانشی قوی هستند مانند فشار آب از طرفین یا آیا میلگرد برای آن فشار افقی آب کافی است؟ آیا یک استخر بلوک می تواند در ارتفاع بالاتر از سطح زمین باشد؟

مواردی وجود دارد که ممکن است در حین ساخت استخر اشتباه کنید. پیشنهاد می‌کنم هرکسی که می‌خواهد چنین کاری را انجام دهد، قبل از شروع پروژه، تا آنجا که می‌تواند اطلاعات لازم را داشته باشد.

اگر خودش به تنهایی به ساخت استخر بپردازد در هزینه ها صرفه جویی بسزایی می شود اما اگر مشکلی در نهایت پیش آمد پای خودش است.

برای ساخت استخر خود، باید به دنبال ساده‌ترین راه حل ها باشید. بلوک های سبک بتنی یک راه امن و آسان برای ساخت استخر هستند.از مزایای بلوک سبک غافل نشوید.

با این سازه بتنی می توان استخرهای درون زمینی یا نیمه زمینی با هزینه ی کم ساخت و می توان از انواع آسترها در آن استفاده کرد. در هر بلوک 1 یا 2 سوراخ برای عبور آرماتورهای فولادی لازم برای ساخت دیوارهای بتنی استخر وجود دارد.

هزینه ی ساخت یک استخر 3*4 با عمق 2متر با بلوک سبک به عمق 40 سانتی‌متر، هر مترمکعب با خاک برداری حدودا 600 هزار تومان می باشد. یعنی 24 متر مکعب ضربدر 600 هزار تومان، 14 میلیون و 400 هزار تومان خواهد شد. هزینه های جانبی نظیر هزینه ی عایق کاری، لوله کشی و کاشی کاری جدا محاسبه می شود.

توجه: بلوک های پلی استایرن به عنوان جایگزینی برای بلوک های قدیمی در ساخت استخرها ساخته شده اند. این نوع بلوک ها، سبک‌تر هستند و برای ضد آب کردن استخر با این بلوک ها به یک غشای تقویت شده PVC یا یک آستر نیاز دارید. استفاده از بلوک های پلی استایرن، هزینه استخر را کاهش می دهد و در عین حال دوام بالایی دارد.

ساخت استخر با بلوک سیمانی سبک مزایا و معایبی به شرح زیر دارد.

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

1-دیوارها را می توان به راحتی توسط یک آجرکار یا شخص با تجربه، اجرا کرد. اگر قبلاً استخر بتنی نساخته اید، انجام این کار به تنهایی توصیه نمی شود.

2-شما می توانید از این سازه بتنی برای ساخت هر نوع استخر، راهروی شنا یا فضای استراحت و حمام استفاده کنید. با استفاده از بلوک ها می توانید یک استخر زیبا ایجاد کنید.

3-تمام پوشش های استخر، از جمله آستر، موزاییک، و رزین های تقویت شده با الیاف شیشه مجاز است.

4-هیچ محدودیتی برای اشکالی که می توان ایجاد کرد وجود ندارد. استخرهای سفارشی با فرم های گرد نیاز به گچ کاری بیشتری دارند.

5-بریدن بلوک ها و قرار دادن قطعات مورد نیاز برای کارکرد سیستم فیلتراسیون (تخلیه پایین، پروژکتورها، نازل مکش یا نازل تحویل) آسان است.

پشت بند دیوار بلوکی

معایب ساخت استخر با بلوک سیمانی

1-جابجایی بلوک ها به دلیل وزن آنها دشوار است

2-استفاده از یک پوشش ضد آب قبل از کاشی کاری ضروری است.

صاحبان استخر که می خواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند و کنترل بیشتری بر پیشرفت پروژه داشته باشند، پس متخصص استخر استخدام نکنند. برای آنها ساخت استخر با استفاده از بلوک های سیمانی سبک مناسب ترین گزینه است. آنها همچنین می توانند مواد را خودشان خریداری کنند تا از تامین کنندگان تخفیف بگیرند.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *