بلوک بتنی چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک بتنی یکی از چندین محصول بتنی پیش ساخته ی مورد استفاده در ساخت و ساز است. اصطلاح پیش ساخته به این واقعیت اشاره دارد که بلوک ها قبل از اینکه به محل کار آورده شوند ساخته شده و سخت می شوند. خانه‌هایی که از بلوک‌های بتنی ساخته شده‌اند، استفاده خلاقانه از مصالح ارزان قیمت رایج را نشان می‌دهند که شبیه ساختمان‌های سنگی گران‌قیمت‌تر و سنتی هستند.

اکثر بلوک های بتنی یک یا چند حفره توخالی دارند و کناره های آنها ممکن است صاف یا طرح دار باشند. در هنگام استفاده، بلوک های بتنی یکی، یکی روی هم چیده و با ملات بتن تازه به هم وصل می شوند تا طول و ارتفاع دلخواه دیوار را تشکیل دهند. هر آنچه لازم است در مورد بلوک بتنی بدانید در این مطلب می یابید.

قیمت بلوک بتنی

بلوک بتنی چیست؟

بلوک بتنی، به عنوان مصالح ساختمانی دیوارچینی در ساخت دیوارها استفاده می شود. اولین بلوک بتنی توخالی در سال 1890 توسط Harmon S. Palmer در ایالات متحده طراحی شد. پس از 10 سال آزمایش، پالمر این طرح را در سال 1900 ثبت اختراع کرد. بلوک‌های پالمر 20.3 سانتی‌متر در 25.4 سانتی‌متر در 76.2 سانتی‌متر بودند و آنقدر سنگین بودند که افراد مجبور بودند برای بلند کردن آن‌ها حتی از جرثقیل استفاده نمایند.

بلوک های بتنی برای اولین بار در ایالات متحده به عنوان جایگزینی برای سنگ یا چوب در ساختمان منازل استفاده شدند. اولین نمونه شناخته شده خانه ای که در این کشور کاملاً از بلوک بتنی ساخته شده بود در سال 1837 در استاتن آیلند، نیویورک بود. این بلوک های اولیه معمولاً با دست ریخته می شدند و میانگین خروجی حدود 10 بلوک برای هر نفر در ساعت بود. امروزه تولید بلوک بتنی یک فرآیند کاملاً خودکار است که هر مجموعه ی بلوک زنی می تواند تا 2000 بلوک در ساعت را تولید کند.

مواد اولیه ساخت بلوک بتنی

مواد اولیه ساخت-بلوک-بتنی

برای ساخت بلوک های بتنی، معمولا از پودر سیمان پرتلند، آب، ماسه و شن استفاده می کنند. این مخلوط، یک بلوک خاکستری روشن با بافت سطحی ظریف و مقاومت فشاری بالا ایجاد می کند. یک بلوک بتنی معمولی 17.2-19.5 کیلوگرم وزن دارد.

به طور کلی مخلوط بتن مورد استفاده برای بلوک معمولی، دارای درصد شن و ماسه بیشتر و درصد آب کمتری نسبت به مخلوط بتن مورد استفاده برای اهداف عمومی ساختمانی است. این یک مخلوط بسیار خشک و سفت است تا وقتی از قالب بلوک خارج می شود شکل خود را حفظ کند.

اگر به جای شن و ماسه از افزودنی های دانه بندی شده مانند خاکسترهای آتشفشانی نظیر پوکه معدنی استفاده شود، بلوک حاصل معمولاً بلوک سبک نامیده می شود.

بلوک سبک

علاوه بر اجزای اصلی، مخلوط بتن مورد استفاده برای ساخت بلوک بتنی سبک ممکن است حاوی مواد شیمیایی مختلفی به نام مواد افزودنی برای تغییر زمان پخت، افزایش مقاومت فشاری یا بهبود کارایی باشد. مخلوط بلوک پوکه ای ممکن است دارای رنگدانه‌هایی باشد تا به بلوک‌ها رنگی یکنواخت بدهد، یا سطح بلوک‌ها ممکن است با لعاب پخته‌ای پوشانده شود تا جلوه‌ای تزئینی ایجاد کند یا محافظت در برابر حملات شیمیایی ایجاد کند.

بلوک بتنی سبک

بلوک های بتنی سبک، عموما با جایگزینی شن و ماسه با پوکه معدنی یا پوکه صنعتی ساخته می شوند. در واقع مواد طبیعی آتشفشانی مانند پوکه و اسکوریا برای ساخت بلوک های سبک استفاده می شود. بلوک بتنی سبک، یک بلوک خاکستری تیره با بافت سطحی متوسط تا درشت، استحکام خوب، خواص عایق صدای خوب و ارزش عایق حرارتی بالاتری نسبت به بلوک بتنی معمولی ایجاد می کند. یک بلوک سبک معمولی 5 تا 12 کیلوگرم وزن دارد و برای ساخت دیوارها و پارتیشن های غیر باربر استفاده می شود.

ابعاد بلوک بتنی

شکل ها، اندازه ها و ابعاد اکثر بلوک های بتنی معمولی برای اطمینان از ساخت یکنواخت ساختمان ها، در حالت کلی و عمومی، استاندارد شده هستند. رایج ترین اندازه بلوک بتنی در ایران به عنوان بلوک 20*20*40 شناخته می شود که این ابعاد به ترتیب نماینگر طول، عرض و ارتفاع بلوک به سانتی‌متر می باشند. البته سایر ابعاد بلوک بتنی پر استفاده و معمول نیز وجود دارد که شرح خواهیم داد.

قیمت بلوک سیمانی 20*20*40

بلوک 15 سانتی از مهمترین و پرکاربردترین ابعاد بلوک بتنی سبک در بازار است، این بلوک برای دیوارچینی بیرونی ساختمان ها به کار بسته می شود و شایع ترین ابعاد تولید شده ی بلوک بتنی است.

قیمت بلوک سیمانی ۱۵

بلوک 10 سانت بتنی از دیگر بلوک های پرفروش می باشد که برای دیوارچینی داخلی ساختمان به کار بسته می شود و از اتلاف فضا و هزینه جلوگیری می کند.  قیمت این بلوک برای دیوارچینی بسیار مقرون به صرفه است و به همین خاطر بسیار پرفروش است.

قیمت بلوک سیمانی 10*20*40

طرح تولید بلوک بتنی جدید

بسیاری از تولیدکنندگان بلوک های بتنی نسل جدید، تغییراتی را در بلوک اصلی برای دستیابی به جلوه های بصری منحصر به فرد یا ارائه ویژگی های ساختاری مطلوب برای کاربردهای تخصصی ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک تولید کننده، بلوکی را ارائه می دهد که به طور خاص برای مقاومت در برابر نشت آب از طریق دیوارهای خارجی طراحی شده است. این بلوک دارای یک ماده افزودنی آب گریز برای کاهش جذب و نفوذپذیری بتن، یک لبه فوقانی اریب برای خروج آب از محل اتصال افقی ملات و یک سری شیارها و کانال های داخلی برای هدایت جریان هر گونه نشت ناشی از ترک است.

هنگامی که سازندگان یک بلوک دیواری جدید را طراحی می کنند، نه تنها باید شکل مورد نظر، بلکه فرآیند ساخت مورد نیاز برای ساخت آن شکل را نیز در نظر بگیرند. اشکالی که به قالب‌های پیچیده یا مراحل اضافی در فرآیند قالب‌گیری نیاز دارند، ممکن است تولید را کند کرده و منجر به افزایش هزینه‌ها شوند. در برخی موارد، این افزایش هزینه ها ممکن است مزایای طراحی جدید را جبران کند و بلوک را بیش از حد گران کند.

فرآیند تولید بلوک بتنی

تولید بلوک‌های بتنی از چهار فرآیند اصلی اختلاط، قالب‌گیری، پخت و کنترل کیفیت تشکیل می‌شود. برخی از کارخانه‌های تولیدی فقط بلوک‌های بتنی تولید می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است طیف گسترده‌ای از محصولات بتنی پیش‌ساخته از جمله بلوک‌ها، سنگ‌های سنگ‌فرش مسطح، جداول کنار خیابان و قطعات تزئینی محوطه‌سازی مانند لبه‌های چمن را تولید کنند. مراحل زیر، عصاره ی مراحل تولید بلوک های بتنی است.

تولید بلوک بتنی کنار جاده1-

مخلوط کردن ملات بلوک بتنی

شن و ماسه یا پوکه معدنی در بیرون محل تولید، ریخته و آماده می شوند و توسط تسمه نقاله به سطل های ملات سازی در کارخانه منتقل می شوند. سیمان پرتلند نیز در سیلوهای عمودی بزرگ ذخیره می شود تا از رطوبت محافظت شود. با شروع یک دوره تولید، مقادیر مورد نیاز ماسه، شن، پوکه و سیمان آماده و اندازه گیری می شوند.

سپس مواد خشک به یک میکسر ثابت ریخته می شوند و در آنجا برای چند دقیقه با هم مخلوط می شوند. معمولا از دو نوع میکسر برای این کار استفاده می شود. یک نوع، که به آن میکسر سیاره ای یا تابه ای می گویند، شبیه یک تابه کم عمق با در است.

تیغه های همزن به یک محور چرخان عمودی در داخل میکسر متصل می شوند. نوع دیگر درام میکسر افقی نام دارد. شبیه یک قوطی قهوه است که در طرف خود چرخانده شده است و دارای تیغه های مخلوط کننده است که به یک محور چرخان افقی در داخل میکسر متصل شده است.

پس از مخلوط شدن مواد خشک، مقدار کمی آب به مخلوط کن اضافه می شود. اگر کارخانه در آب و هوای با درجه حرارت کم و روبه سردی قرار دارد، بهتر است آب، ابتدا از یک بخاری یا چیلر عبور کند تا دمای آن تنظیم شود. ممکن است در این زمان مواد شیمیایی افزودنی و رنگدانه های رنگی نیز اضافه شود. سپس بتن به مدت شش تا هشت دقیقه مخلوط می شود.

تولید بلوک ( آموزش کامل تولید بلوک بتنی سبک)

2-قالب گیری بلوک بتنی

هنگامی که ملات بتن کاملاً مخلوط شد، در یک نوار نقاله سطلی شیبدار ریخته شده و به یک قیف مرتفع منتقل می شود تا چرخه اختلاط دوباره برای بار بعدی شروع شود.

از قیف، بتن با سرعت جریان اندازه گیری شده به قیف دیگری در بالای دستگاه بلوک منتقل می شود. در دستگاه بلوک، بتن با فشار به سمت پایین به داخل قالب می رود. قالب ها از یک جعبه قالب بیرونی شامل چندین آستر قالب داخلی تشکیل شده اند. آسترها شکل بیرونی بلوک و شکل داخلی حفره های بلوک را تعیین می کنند. ممکن است 15 بلوک در یک زمان قالب گیری شود.

هنگامی که قالب ها پر می شوند، بتن توسط وزن سر قالب فوقانی که روی حفره های قالب پایین می آید متراکم می شود. این تراکم ممکن است با سیلندرهای فشار هوا یا هیدرولیک که روی سر قالب عمل می کنند تکمیل شود. اکثر ماشین های بلوک زنی نیز از یک انفجار کوتاه ارتعاش مکانیکی برای کمک به تراکم بیشتر استفاده می کنند. البته تراکمو نحوه بلوک بستگی به نوع آن، تعداد جداره ها و ابعاد دارد، تعداد جداره کم، تراکم کمتری دارد.

بلوک سه جداره

بلوک های متراکم شده به سمت پایین و خارج از قالب ها روی یک پالت فولادی مسطح رانده می شوند. پالت و بلوک ها از دستگاه خارج می شوند و روی یک نوار نقاله زنجیره ای قرار می گیرند. در برخی عملیات، بلوک ها از زیر یک برس چرخشی عبور می کنند که مواد سست و اضافی را از روی بلوک ها جدا و پاک کند.

3- مرحله پخت بلوک بتنی

پالت های بلوک توسط لیفتراک یا لودر خودکار به قفسه پخت منتقل می شوند. هر قفسه چند صد بلوک را در خود جای می دهد. هنگامی که یک قفسه پر شد، روی مجموعه‌ای از ریل می‌غلتاند و به کوره پخت منتقل می‌شود.

کوره یک اتاق سرپوشیده با ظرفیت نگهداری چندین قفسه بلوک در یک زمان است. دو نوع اصلی کوره پخت وجود دارد. رایج ترین نوع آن کوره بخار کم فشار است. در این کوره، بلوک ها به مدت یک تا سه ساعت در دمای اتاق در کوره نگه داشته می شوند تا کمی سفت شوند.

سپس بخار به تدریج وارد می شود تا دما را با سرعت کنترل شده ای که بیش از 60 درجه فارنهایت در ساعت (16 درجه سانتیگراد در ساعت) نیست، افزایش دهد. بلوک های وزن استاندارد معمولاً در دمای 150-165 درجه فارنهایت (66-74 درجه سانتیگراد) پخت می شوند، در حالی که بلوک های سبک وزن در دمای 170-185 درجه فارنهایت (77-85 درجه سانتیگراد) پخت می شوند.

هنگامی که دمای پخت بلوک بتنی در کوره به حد نصاب رسید، بخار خاموش می شود و بلوک ها به مدت 12-18 ساعت در هوای گرم و مرطوب قرار می گیرند. پس از خیساندن، بلوک ها با تخلیه هوای مرطوب و افزایش بیشتر دما در کوره خشک می شوند.

نوع دیگری از کوره ها، کوره بخار پرفشار است که گاهی به آن اتوکلاو می گویند. در این نوع، دما به 300-375 درجه فارنهایت (149-191 درجه سانتیگراد) و فشار به 80-185 psi (5.5-12.8 بار) افزایش می یابد. بلوک ها به مدت 5 تا 10 ساعت خیسانده می شوند. سپس فشار به سرعت تخلیه می شود، که باعث می شود بلوک ها به سرعت رطوبت محبوس شده خود را آزاد کنند. فرآیند پخت اتوکلاو به انرژی بیشتر و کوره گران تری نیاز دارد، اما می تواند بلوک ها را در زمان کمتری تولید کند.

4-کنترل کیفیت بلوک های بتنی

قفسه‌های بلوک‌های پخته شده از کوره بیرون می‌آیند و پالت‌های بلوک از روی هم جدا می‌شوند و روی یک نوار نقاله زنجیره‌ای قرار می‌گیرند. بلوک‌ها از پالت‌های فولادی رانده می‌شوند و پالت‌های خالی به دستگاه بلوک برگشت داده می‌شوند تا مجموعه جدیدی از بلوک‌های قالب‌گیری شده را دریافت کنند.

ساخت بلوک های بتنی نیاز به نظارت مستمر برای تولید بلوک هایی دارد که خواص مورد نیاز را مطابق با استانداردهای جهانی داشته باشند. مواد اولیه قبل از قرار دادن در مخلوط کن به صورت الکترونیکی توزین می شوند. محتوای آب محبوس شده در ماسه و شن ممکن است با سنسورهای اولتراسونیک اندازه گیری شود و مقدار آبی که باید به مخلوط اضافه شود به طور خودکار برای جبران تنظیم می شود.

در مناطقی با دمای شدید، آب ممکن است قبل از استفاده از یک چیلر یا بخاری عبور کند. همانطور که بلوک ها از دستگاه بلوک بیرون می آیند، ارتفاع آنها ممکن است با سنسورهای پرتو لیزر بررسی شود. در کوره پخت، دما، فشار و زمان چرخه همگی به طور خودکار کنترل و ثبت می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که بلوک‌ها به درستی پخت می‌شوند تا به استحکام مورد نیاز خود دست یابند.

آینده ی بلوک های بتنی

آینده ی بلوک های بتنی طرح جدید

بلوک بتنی ساده همچنان به تکامل خود ادامه می دهد زیرا معماران و سازندگان بلوک، شکل ها و اندازه های جدید را توسعه می دهند. این بلوک‌های جدید، ساخت ساختمان‌ها را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کنند و همچنین سازه‌هایی با دوام‌تر و کارآمدتر انرژی را به همراه خواهند داشت.

برخی از طرح‌های احتمالی بلوک برای آینده شامل بلوک دو محوره است که دارای حفره‌هایی است که به صورت افقی و عمودی اجرا می‌شوند تا امکان دسترسی به لوله‌کشی و لوله‌های برق را فراهم کنند. طرح ها زیاد است و آینده ی بلوک های بتنی همچنان روبه پیشرفت خواهد بود.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *