بلوک سفالی

تفاوت بلوک سیمانی با بلوک سفالی چیست؟ بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؟ به احتمال زیاد پاسخ این سؤالات، خیلی از افراد یا کارفرما ها را از سردرگمی مهمی در انتخاب یکی از این دو مورد برای ساخت و ساز نجات می دهد. بلوک های سیمانی و بلوک های سفالی تفاوت های محسوس زیادی در ترکیبات و کاربرد دارند که اکثر مردم آگاهی خاصی در این مورد ندارند.

پی بردن به تفاوت بلوک سیمانی و سفالی و مقایسه این دو مورد زمانی به درد شما خواهد خورد که در حال احداث یک ساختمان مسکونی یا تجاری برای خود هستید. در مقاله زیر به پاسخ سؤال بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی، قطعا خواهید رسید. پس با بتن آلوکا در بررسی تفاوت بلوک سبک دیواری و بلوک سفالی همراه باشید.

اطلاعات ضروری قبل از انتخاب بلوک

قبل از خرید هر محصولی باید قبلش مختصری آگاهی ازساخت، کاربرد، مزایا و معایب اون محصول کسب کنیم. اطلاعات ضروری قبل از خرید بلوک سفالی نیز قطعا کمک کننده انتخاب درست شما خواهد بود.

بدون تجزیه و تحلیل، مقایسه مطلوبی رو از شباهت ها و برتری های از این دو مصالح ساختمانی پرکاربرد وانتخاب بهترین مصالح دیوارچینی ارائه خواهیم کرد.

نحوه ساخت بلوک سفالی

بلوک های سفالی از مصالح ساختمانی نسبتا مهم می باشند. بلوک سفالی از ترکیب خاک رس به عنوان یک ماده طبیعی با آب و احتمالا افزودنی های دیگری نظیر ماسه یا آهک تولید می شود. مخلوط اولیه بلوک سفالی در قالب مخصوص و  سایزدلخواه ریخته می شود، سپس در کوره با حرارت معین پخته می شود.

پخت بلوک های سفالی به دو صورت آفتابی و کوره ای صورت می پذیرد. مدل آفتابی نیاز به زمان بیشتری دارد ولی در مدل کوره ای، بلوک در زمان کم با حرارت زیاد پخته می شود. خود این حرارت باعث افزایش قابل توجه مقاومت بلوک سفالی خواهد شد. هر روز قالب های متنوعی برای ساخت بلوک های سفالی با اشکال و سایزبندی متنوع متناسب با نیاز ساختمان ها ابداع و تولید می شود. پس بلوک های سفالی با اشکال متنوع در دسترس عموم هستند.

مزایای بلوک سفالی

1- عایق گرما هستند. چون با حرارت پخته می شوند پس مقاوم در برابر حرارت ناشی از آتش‌سوزی یا … می باشند.

2- ماندگاری بسیار بالایی دارند، طول عمری بالای 1000 سال را کارشناسان تخمین زده اند.

3- ماده اصلی بلوک سفالی، خاک رس می باشد پس سازگار با محیط زیست می باشد.

4- زیبایی بالاتری دارد، رنگ و شکل ظاهری نهایی بلوک جذاب تر است.

5- قیمت مناسب بلوک سفالی باعث سوق اکثر ساختمان سازها سوی آن شده است، و در زمره مصالح ساختمانی ارزان شمرده می شود.

6- جز مصالح با دسترسی آسان می باشد.

معایب بلوک سفالی

1- چون در کوره پخته می شود احتمالا از لحاظ ظاهر دارای انحنای جزئی باشد.

2- در زمان تخلیه و تحویل بار اگر دقت نشود شکستگی و پرتی زیاد خواهد داشت.

3- خاک رس جز مواد موجود در طبیعت می باشد و برداشت اضافی آن مخاطره طبیعی محسوب می شود.

4- بر خلاف بلوک پوکه ای رو پلاک خوری مناسبی ندارد.

5- عایق رطوبت کافی ندارند، به راحتی در مقابل آب تحلیل می روند.

آجر بهتر است یا سفال ؟

کیفیت هر دو ماده در درجه اول به مواد اولیه مورد استفاده بستگی دارد، اگر تولید تعداد مشخصی سفال از خاک رس حدود یک هفته طول بکشد، می توان همان تعداد از آجر را در کمتر از یک روز تولید کرد. علاوه بر این، برای تولید آجر به اجزای خاصی نیاز نیست، مواد اولیه تولید آن شن، آهک و آب است.

مصالح سفال و آجر، هر دو کاربرد گسترده ای در ساخت ساختمان های مدرن و در ساخت دیوارهای اصلی دارند. نظر مصرف کننده را بپرسید چون در نگاه اول مشخص نیست که کدام برای ساخت خانه یا دیوارچینی بهتر است. از لحاظ قیمت سفال بسیار جذاب تر است ، هزینه آن نیز تقریبا کمتر از نیمی از آجر است.

برای گرفتن تصمیمی بهتر، مهمترین ویژگی ها را مقایسه کنید، ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر گرما و آتش، مقاومت در برابر سرما، حفظ گرما، عایق کاری و… رامقایسه کنید ، سپس اطلاعات دریافت شده به شما امکان می دهد نتیجه گیری کنید که آجر بهتر است یا سفال بهتر است.

مقاومت در هر دو نوع به اندازه کافی بالا است. مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر سرمای سفال دارای مقاومت در برابر حرارت تا 600 صفر درجه سانتیگراد است ، بالاتر از این دما تجزیه می شود. به همین دلیل از آجر در اجاق های سنگ تراشی ، شومینه ها، دودکش ها و سایر سازه هایی که در معرض گرمای شدید قرار می گیرند استفاده می شود. مقاومت در برابر یخ زدگی از ویژگی های مهم آجر در آب و هوای با شدت زیاد دما و دوره طولانی یخبندان های زمستانی است.

اگر از آجر برای دیوارهای خارجی ساختمان استفاده می کنید، توصیه می شود از یک محلول ضد آب برای کاهش جذب آب حتما استفاده گردد. پس توجه داشته باشید که آجر بهتر است در دیوارهای حمام یا اتاق دوش قرار نگیرد.

انتخاب سخت است، تفاوت سفال و آجر زیاد است و هر یک دارای مزایا، معایبی هستند اما آگاهی از مشخصات فنی و توصیه های استفاده از هر نوع  به شما امکان می دهد از اشتباهات جلوگیری کرده و انتخاب صحیحی را انجام دهید. و نتیجه آن ساختمانی مستحکم و زیبا است که سالها برای شما دوام خواهد آورد.

بلوک سفالی بهتر است یا آجر؟

کاربرد بلوک سفالی

کاربرد بلوک سفالی

بلوک سفالی یکی از سازگارترین مصالح ساختمانی می باشد. در همه موارد ساخت، کاربرد رواج دارد، چون اشکال و سایز بندی متنوعی دارد و دردسترس عموم به وفور قرار دارد. به دلیل داشتن طرح ها و زیبایی رنگ، خواهان مخصوصی دارد. کاربرد بلوک سفالی در مناطق گرمسیر به خاطر عایق حرارتی بودنش، به مراتب بیشتر است.

نحوه ساخت بلوک سیمانی

نحوه ساخت بلوک سیمانی متناسب با انواع مختلف آن قدری متفاوت است. این تفاوت مربوط به مواد اولیه ساخت و تجهیزات تولید است. مواد اولیه پایه اکثر بلوک های سیمانی ترکیب سیمان و آب می باشد. تفاوت در مواد افزودنی نظیر پوکه معدنی، ماسه، آهک یا پودرآلومینیوم به ملات باعث تفاوت و ایجاد انواع بلوک سیمانی شده است. مشهورترین نوع بلوک سیمانی، به بلوک سبک معروف است.

بلوک سبک ترکیب سیمان، آب و پوکه معدنی سفید می باشد. در ساخت بلوک سیمانی از دستگاه تمام اتوماتیک یا کادونا و دستگاه پرس بهره جسته اند. ملات توسط میکسر مخلوط می شود، سپس توسط دستگاه بلوک زنی به قالب موردنظر ریخته می شود. سپس توسط دستگاه پرس مخصوص، مخلوط بلوک سیمانی فشرده شده و به اتاق بخار توسط لیفتراک منتقل می شود. نحوه ساخت بلوک سیمانی سبک قدری متفاوت تر می باشد.

قیمت بلوک سیمانی

برتری های بلوک سیمانی

1- تنوع بلوک سیمانی از لحاظ ساخت، اندازه و ترکیبات زیاد است.

2- بلوک سیمانی دارای نوع بسیار سبک می باشد که وزن سازه ها را بسیار کاهش می دهد و بار مرده ساختمان را کم می کند.

3- هر چقدر بتن در برابر آب قرار گیرد بیشتر سفتتر و مقاومتر می شود چون خاصیت سیمان این چنین است. بلوک سیمانی نیز ترکیب بتنی است.

پس مقاومت و عایق بالایی در برابر رطوبت دارد و برای مناطقی با آب و هوای مرطوب توصیه می شود.

4- دوام و مقاومت فشاری بلوک سیمانی به دلیل تراکم بالا و پرس خیلی زیادتر است و مقاوم‌سازی ساختمان با بلوک سیمانی بسیار محتمل تر است.

5- عایق صوتی بسیار بالایی دارند.

معایب بلوک سیمانی

1- از مواد غیر بازیافت و ناسازگار با محیط زیست می باشد.

2- ماندگاری کمتری دارند، طول عمر تخمین زده شده برای بلوک سیمانی بین 60 تا 100 سال است.

3- بلوک های سیمانی ظاهر خوبی ندارند و تقویت بصری آن دشوار است.

کاربرد بلوک های سیمانی

کاربرد بلوک سیمانی در ساختمان سازی بسیار در چند سال اخیر بسیار متداول تر شده است. چون هزینه نصب، زمان و سرعت دیوارچینی با بلوک بتنی به دلیل سایز بزرگ به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. کاربرد بلوک بتی در دیوارهای متحمل بار، پارتیشن ها، دیوارهای نگهدارنده و پایه ها که ویژگی مقاومت مهم است بسیار زیاد است.

مقایسه بلوک سفالی با بلوک سیمانی سبک

دلیل انتخاب بلوک سیمانی سبک برای مقایسه با بلوک سفالی، گستردگی و فراوانی استفاده از بلوک سیمانی سبک می باشد.

1- اندازه بلوک سیمانی بزرگتر از بلوک سفالی می باشد.

2- فرآیند تولید کاملا متفاوت تری دارند، بلوک سفالی با دستگاه اکسترودر تولید می شود، ولی بلوک سیمانی سبک توسط دستگاه هیرولیک و تحت فشار خاص تولید می گردد.

3- مقاومت در برابر شکستگی به دلیل یخ زدگی در آجرهای سفالی به مراتب بیشتر از بلوک سیمانی می باشد.

4- بلوک های سیمانی به راحتی شکل و رنگ می گیرند ولی با گذشت زمان کم رنگ می شوند، این در حالی است که رنگ آجرهای سفالی ماندگار است و به راحتی محو نمی شود.

5- هزینه ساخت سفال کمتر از بلوک بتنی است.

6- طول عمر بلوک سفالی خیلی بیشتر از بلوک بتنی است.

7- مقاومت فشاری بلوک های سیمانی خیلی بیشتر از سفالی است.

8- رنگ روی بلوک سفالی، پوسته می شود ولی در بلوک سیمانی همچین اتفاقی نخواهد افتاد.

9- کیفیت بلوک بتنی از بلوک سفالی بیشتر است، مخصوصا زمانی که از ارتفاع بلند می افتد شکستگی کمتری دارد.

به‌طور خلاصه می توان نتیجه گرفت که شرایط آب و هوایی منطقه و بودجه در انتخاب بلوک سیمانی یا بلوک سفالی نقش مهمی ایفا میکنند. دنبال مقاومت و کیفیت همرا با کاهش هزینه ساخت هستید بلوک سیمانی بخرید.

اما اگر دنبال زیبایی و دوستدار محیط زیست می باشید بلوک سفالی را به شما پیشنهاد می دهیم. از این که همراه بتن آلوکا تا انتهای مقاله بوده اید سپاس گذاریم.

تماس با بتن آلوکا

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *